Visa fullständig version : Enhandspö för nybörjare och vidare
Skulle verkligen behöva all er hjälp och råd.
Min bror har fått mig att verkligen bli nyfiken på att börja flugfiska. Efter att ha ögnat igen ett 50 tal sidor på internet + alla tillverkare så har jag egentligen inte blivit klokare bara mer :oj:.
Har bara fiskat med tubfluga på spinnspö och mest i Mörrum och Lagan, med vissa fina resultat. Dock verkar flugfiske bara vara så otroligt avkopplande och spännande.
Har fått låna ett spö för att lära mig på. Ett Cortland Red ruby 9" aftm 5/6 med en öken rulle av märket Shina som liknar en Ron Thomson. Vet ej om spöt är bra eller inte. Även om jag brister i erfarenhet på flugfiskeområdet så känns varken rulle eller spö som något man vill gå ut och blöta rev med.
Jag söker ett spö, rulle lina av bättre kvalitet än ett vanligt basic kit och som man kan växa i vartefter erfarenheten ökar. Storlek runt 9"-10", men aftm klass har jag ingen aning om kanske runt 6/7 eller 7/8 för ett varierande fiske.
Känner att det är dumt att lägga pengar på ett spö för att lära på och sedan måste byta upp mig...
Jag har ju redan fastnat :love:
Jag tar emot alla råd och tips jag kan få.
Sitter och suktar under tiden på http://www.wittlock.se[/SIZE]
Här finns en variant: http://www.fiskedepan.se/catalog/product_info.php?cPath=45&products_id=90
Vision har också ett relativt bra set.
Annars kan du ju plocka ihop själv från årets LTS-reor som finns lite varstans.
Melker Bäckman
2007-12-10, 14:08
Hej
Det är helt sant att inte lägga ner pengar, för att sedan "byta upp sig". Bättre att satsa på bra grejor ifrån start. Varför inte gå in till "din" fiskebutik och be att få provkasta några spön. Vet ej hur de är hos MÅ Fiske & Fritid (Uppsala, där jag antar att du bor), men prova där.. Alla har ju trots allt olika kasttekniker, känslor, sätt att fiska osv. Det kan därför ibland vara svårt att gå på rekomendationer. Bäst är ju att prova. När det gäller större fiske, prova med en shop eller uthyrare i närheten av vattendraget, för att ev. hyra prova. Det är ju snart dags för Älvkarleby igen.
Alltså, mitt tips är att prova själv olika spön och ev. rulle, innan du slår till...
Alessandro
2007-12-10, 14:12
Mitt råd är att gå på kurs, t.ex www.flyfisherman.se har kurser i flugfiske, bättre än att lära sig fel.
ArekBakomFlötet
2007-12-17, 08:15
Någon som vet nåt om kinetic miekak spöet ? 5/6 och 9 fot ?
Någon som vet nåt om kinetic miekak spöet ? 5/6 och 9 fot ?
Jag har ett helt nytt 6/7 hemma med rulle och line som jag kan sälja billigt. Skicka PM om det är av intresse.
Mvh,
Jacob
Flodström
2007-12-19, 17:59
Patrik, då du bor i Uppsala så har du säkert hört om Loop Tackle Design i Åkersberga. Dom har mycket bra spön och också så tror jag dom har/kan rekommendera bra kastkurser/kastskolor. Ett Loop-spö (9-10 fot klass 6-7) finns en del att välja mellan, ring dom och fråga. Med ett spö från Loop så behöver du inte byta senare, bara komplettera för annan typ av fiske (lättare fjällfiske eller tyngre havsöring/laxfiske). Deras spön är oerhört lättkastade och med hjälp av "Görans kastteknik" (kurs) så kommer du rätt redan från start.
(och du slipper att lära om senare)
mvh
ArekBakomFlötet
2007-12-19, 23:10
Jag har ett helt nytt 6/7 hemma med rulle och line som jag kan sälja billigt. Skicka PM om det är av intresse.
Mvh,
Jacob
Varför vill du sälja spöet ?
Varför vill du sälja spöet ?
Tänkte börja flugfiska och köpte därför detta spöet för att lära mig men det har aldrig blivit av. Står bara i ett hörn.
Sugen?
ArekBakomFlötet
2007-12-20, 12:31
Nja ... tankarna blev andra och jag ska börja jerkfiska istället.
Har tagit reda på mera vad gäller mitt kommande inköp av spö. Jag får tacka för de tips jag fått. De är guld värda. Har varit i kontakt med MÅ-fiske i Uppsala och pratat med flera otroligt kunniga. Så nu verkar det som om jag riktat in mig på ett spö och klass för det fiske jag antagligen mest kommer att bedriva.
Så vad säger ni:
Guideline LPXe ca:9-10 klass 7-8 eller 8-9
Rullen är inte bestämd ännu, har för mig att Vision Koma inte är så dum om man inte vill gå direkt på en av Loops vackra rullar.
Linans uppbyggnad är fortfarande ett litet frågetecken. Ett mycket bra tips var att köra med runningline och bara byta klumpar. Men där måste jag få reda på lite mer. Flugkastkurs är bokad :) så nu är det bara att sätt igång, bara julen är över och klapparna är klara.
Tjenare. En sak du borde göra ifall du har möjlighet att få provkasta är att testa både ett "snabbt" spö och ett mer "långsammare" spö.
Vilken sort som passar dig märker du rätt snart då du testat båda sorterna.
Beror helt och hållet på vilken kastteknik man har.
Det är iallfall mitt tips.
Jag ska sälja mitt Guide Line AWM 10' #8 det är i superskick, det är rulle lina å spötub.
Har tagit reda på mera vad gäller mitt kommande inköp av spö. Jag får tacka för de tips jag fått. De är guld värda. Har varit i kontakt med MÅ-fiske i Uppsala och pratat med flera otroligt kunniga. Så nu verkar det som om jag riktat in mig på ett spö och klass för det fiske jag antagligen mest kommer att bedriva.
Så vad säger ni:
Guideline LPXe ca:9-10 klass 7-8 eller 8-9
Rullen är inte bestämd ännu, har för mig att Vision Koma inte är så dum om man inte vill gå direkt på en av Loops vackra rullar.
Linans uppbyggnad är fortfarande ett litet frågetecken. Ett mycket bra tips var att köra med runningline och bara byta klumpar. Men där måste jag få reda på lite mer. Flugkastkurs är bokad :) så nu är det bara att sätt igång, bara julen är över och klapparna är klara.
LPXe är ett bra val! "Men 9-10 klass 7-8 eller 8-9" är lite spretigt... det är nämligen spön mellan 9' 6" (klass 8) och 14' (klass 10). Stor skillnad på grejerna!
Jag menade ett spö på en ca: 9-10 fot i klassen 7/8 eller 8/9.
Är det någon som har erfarenhet av ström-, fjäll- eller bäcksländan spöna?
Fx-Monsoon
2008-01-10, 01:12
Har ett strömslända 6a som är otroligt lätt fiskat.
Och med rätt lina så är den en riktig kastkanon , mycket spö för pengarna..
mcflyfisher
2008-01-11, 12:51
broman selected är nästan gratis o har fått bra kritik"ovanligt"
det är ett 5 delat spö o kostar ca 500 kr
så skit samma om man råkar paja det i dörrn el nåt
jag har bara sage o fiskat i 20 år men ska iallafall köpa ett testa o sen ge till grabben
att lära sig på
Hoppas det är ok om jag lånar tråden lite..
Jag var inne i en butik och höll i ett flugspö för första gången idag. Det var ett färdigkomponerat startkit för 1600:- av något norskt fabrikat inkl instruktionsvideo. Det fanns i klass 6 och 7 i butiken och hade 9 fot spön.
Är detta något vettigt om man vill starta eller vad/vilka delar skall jag leta efter. Fabrikat och typ av rulle, typ av spö, typ av lina?
:fiska1:
Jag ska sälja mitt Guide Line AWM 10' #8 det är i superskick, det är rulle lina å spötub.
vad ska du ha för det? byte mot jerkset?