Visa fullständig version : Fiska i Thailand ?
Tja Jag o kusin ska ner till thailand nu över jul o tänkte så klart fiska en del . Vi har varit ute på några olika båtar där tidigare men inte hittat nån som faller oss riktigt i smaken. Är det någon av er som har tips om vilket företag, var och vilken båt man ska sikta in sig på ? Någon som har några bra tips ?? Tacksam för alla tips =)
Simma lugnt // E:fiska2:
Finns några svenskar som driver www.thailandsfiske.se Dom verkar seriösa sen vet jag att några fiskesnackare var ute med wahoo förra säsongen och fick fina segelfiskar www.wahoo.ws
har läst mkt om att fiska catfish och mekongmal i thailand, dom ska ju vara sjukt starka, det lär ju va kul. står endel om det i nya fiske-feber, semester nytt.
har läst mkt om att fiska catfish och mekongmal i thailand, dom ska ju vara sjukt starka, det lär ju va kul. står endel om det i nya fiske-feber, semester nytt.
Finns flera insjöar att fiska i, t ex Par-lai och Bung sam lan. Ska Du fiska där så för bästa pris uppsök en butik som säljer turistarrangemang och deala lite. Du ska inte betala mer än listpris -20%. Gäller också join-inturer vid havsfisket. Hakar Du på en join-intur kan dock kvaliteten vara sådär..
Min känsla var att ju dyrare (längre turer, mer fiske) alternativ desto bättre. Det är ju inget kul att fiska liten tonfisk hela dagen även om det är billigt..
Vad för fångster har du själv fått eftersom du inte varit riktigt nöjd med de tidigare turerna?
Skall själv ner landet i fråga 11 januari, och har bokat en vanlig utflykt med en inte så värst snabbgående båt ut till Similanöarna. Har varit i kontakt med den svenska ägaren till stället och frågade om just fiske under den turen. Det var tyvärr förbjudet vid öarna sade han, men han brukade själv trolla på vägen ut ibland med fångster som tonfisk och guldmakrill, så givetvis skall jag plocka med två spön. Letar efter bird-teaser och bläckfiskar på ebay nu för chansen att fiska i 30 sjömil enkel väg vill jag inte gå miste om! Har väl inte så stora förhoppningar men chansen finns ju iaf..
Min känsla var att ju dyrare (längre turer, mer fiske) alternativ desto bättre. Det är ju inget kul att fiska liten tonfisk hela dagen även om det är billigt..
Vad för fångster har du själv fått eftersom du inte varit riktigt nöjd med de tidigare turerna?
Skall själv ner landet i fråga 11 januari, och har bokat en vanlig utflykt med en inte så värst snabbgående båt ut till Similanöarna. Har varit i kontakt med den svenska ägaren till stället och frågade om just fiske under den turen. Det var tyvärr förbjudet vid öarna sade han, men han brukade själv trolla på vägen ut ibland med fångster som tonfisk och guldmakrill, så givetvis skall jag plocka med två spön. Letar efter bird-teaser och bläckfiskar på ebay nu för chansen att fiska i 30 sjömil enkel väg vill jag inte gå miste om! Har väl inte så stora förhoppningar men chansen finns ju iaf..
Jag var ute på 3 havsturer när jag var på Phuket i januari. Jag hade med mig en lättare 12 lbs-utrustning själv, till den hade jag tackalt på en svart popper som studsade i ytan och jag fick rätt snabbt en guldmakrill på 5 kilo på den turen, tyvärr minns jag inte namnet på båten men medhjälparen på båten have blykoll på spöna, även om vi tyvärr inte fiskade så långt ut. På nästa firma som åkte längre ut för "större fisk" var det hip-hop. Besättningen satt i kojen och slöade medans linorna trasslade.Allt vi fick var några mindre tunnina....Normalt så finns det bara 50-lbs utrustning på join-inbåtarna vilket är för grovt för t ex guldmakrill. Kolla vilken utrustning som finns på aktuell båt....Fiska mot Similanöarna är säkert intressant..
Lite sent men ändå... Trollade du med den lätta utrustningen med poppern eller var det då ni stannade till någonstans? Aldrig sett poppers "in action" så att säga, så tyck inte frågan är dum nu... :)
Tänkte plocka med mig ett grövre spö jag har vid havsfiske hemma, och ett lättare jag har till öring. Kanske kan trolla med det lättare också då.. mm!
Fx-Monsoon
2008-01-01, 22:02
Var i Thailand för snart ett år sedan och var givetvis tvungen att prova Big-Game där.
Kan rekomendera att besöka några av alla ställen på marknader etc där dom säljer resor etc.
Big-gamet är mycket billigt hos många av researrangörerna , ca:500kr med transfer
från hotellet mat och fiske hela dagen samt transfer hem igen efter avslutat fiske.
Vi var på två olika turer med olika bolag där nere , vi valde i mellanprisklass
och blev skapligt nöjda.
Ska vid senare tillfälle lägga upp lite bilder från turerna vi var ute på..:fiska2:
Fx-Monsoon
2008-01-01, 22:56
Här min King mackrell
http://i14.photobucket.com/albums/a314/OlaEriksson/Thailand197.jpg
En av många stripe tuna.
http://i14.photobucket.com/albums/a314/OlaEriksson/Thailand184.jpg
Min Sailfich ca:30-35kg
http://i14.photobucket.com/albums/a314/OlaEriksson/Thailand180.jpg
Lite sent men ändå... Trollade du med den lätta utrustningen med poppern eller var det då ni stannade till någonstans? Aldrig sett poppers "in action" så att säga, så tyck inte frågan är dum nu... :)
Tänkte plocka med mig ett grövre spö jag har vid havsfiske hemma, och ett lättare jag har till öring. Kanske kan trolla med det lättare också då.. mm!
Japp, jag trollade med den lätta utrustningen..
Japp, jag trollade med den lätta utrustningen..En grej som vore kul att testa vore om man med båt kunde leta upp mindre tonfisk upp till 2-3 kg och sedan ta dom med jiggutrustning....Borde vara bra fart på lätt utrustning.
Fx-Monsoon
2008-01-02, 15:26
På hemväg vid den första turen så åkte vi igenom ett jättestim med småtonfisk 1-3kg.
Stimmet var ca:300x100meter behöver jag säga att det högg på alla spöna samtidigt då...
Dålig kamera och sämre fotograf ( jag) långt håll men om man kollar så ser man lite av stimmets storlek.
http://i14.photobucket.com/albums/a314/OlaEriksson/Thailand183.jpg
greatdanne
2008-01-06, 17:58
Själv ska jag ner 16/2 - 21/3. Någon som kan tänka sig att dela en dagscharter eller liknande?
Ska till Bangkok några dagar först och prova fisket i Bungsamran men sen bär det nog av mot Phuket mm.
:fiska2:
Fx-Monsoon
2008-01-16, 00:46
http://www.thailandfiske.se/erbjudanden_saltvatten.html
Snubblade över detta , inte det billigaste men verkar vara riktigt seriöst.
makrill69
2008-01-18, 08:49
Tjenare!!
Åker ner till thailand den 30/1 o är där i två veckor..
Jag ska fiska med thaifishingguide.com såg d på nätet o det ser hyffsat seriöst ut!
Har iaf. olika alternativ o bra prisklasser..
SKITFISKE på er..
Fx-Monsoon
2008-01-18, 10:46
Hoppas du får kämpa lite med saltvattens torpederna.
Faan va avis man blir , kräver en utförlig rapport sedan..
greatdanne
2008-01-20, 15:11
Tjenare!!
Åker ner till thailand den 30/1 o är där i två veckor..
Jag ska fiska med thaifishingguide.com såg d på nätet o det ser hyffsat seriöst ut!
Har iaf. olika alternativ o bra prisklasser..
SKITFISKE på er..
riktigt skitfiske på dig då!
hoppas jag hinner se en rapport innan jag själv ska ut där nere... :fiska1:
greatdanne
2008-01-23, 20:51
till FX-Monsoon:
vilka var det du var ute med på bilderna ? Pris och geografiskt läge? :sun:
Fx-Monsoon
2008-01-27, 21:11
Den ena guiden hette Surasak eller något liknande , kostade för en heldag med transfer från hotellet
ca:2 mil till Chalongbay som båten gick ifrån fiske hela dagen + mat och dryck , transfer tillbaka 550kr.
Den andra kommer jag inte ihåg namnet på men var i samma klass med allt.
Åk till Chalongbay och ta en tur ut på piren och kolla läget på kvällen när båtarna kommer in..
Finns mängder med olika alternativ till big.game i Thailand...
Ja just det det var på Puket vi var:cool2:
Fx-Monsoon
2008-01-27, 21:23
Har hittat brochyrerna från vi var i Thailand.
Om det är någgon som ska ner och tänker prova fisket så kan jag skicka brochyrerna på posten.
Hade bara 4 olika charterföretag kvar , men dom har en heldel olika alternativ.
Skicka ett pm om någon är intreserad.
Fx-Monsoon
2008-01-29, 01:04
Intresset blev stort så jag kopierar upp ett gäng...
danne 1987
2008-01-29, 14:33
tja..! kolla www.popuptackle.com.. deras nyhetsarkiv! skönaste fisket i thailand. Gillhams fishingresorts, krabi! swimmingpool, ovanligt billig bärsa för thailand, sjukt trevlig personal och garanterad fångst med flera världsrekord simmandes i sjön!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.