handdator

Visa fullständig version : Öringtrolling samt lax fiske i norr

kockin
2007-12-06, 09:01
Hej! jag har nu nöjet att presentera,kanske ett av norrlands pärleportar.
Möjligheten till 7 älvar inom 9 mils radie. Följande älvar Kalix,Torne,Tärendö,Lainio,Ängesån,Mounio samt Vittangi älv allt från basstation inom 9mil,Själv är jag från dom trakterna,och sommarens eskapader
var ömsom vin ömsom vatten.
Stundom nära gråt vild förtvivlan ångest förbannad gåshud björnfrossa allt rymmdes i många av sommarens turer,framför allt ena turen då 7000c var för liten rulle,maktlös inte chanslös men det gick fort när laxen tömde rullen.
Pang så var 240 meter 0.50 slut,ny lina obs,
Jag landade 40 öringar ca snitt på 7 hk mestadels på fluga,18 laxar 50 % på fluga 50% på vobbler. Altt hände på ca 50 -60 timmars fiske dock behöll jag 9 fiskar största 11600 g minsta 1,5 ca.
Tanken är att få i gång fler sportfiske turister hit för det är otroliga vatten samt billigt,inte för egen vinning utan för en levande landsbyggd,för det är ju mina barnsben som sprungit där sen jag var ett knott.

Mvh kockin

Alessandro
2007-12-06, 10:04
Vilken månad är hetast för lax?

kockin
2007-12-06, 17:05
Jag har flera bud men framför allt är det på blank fisk man ska rikta in sig på då är juni speciellt midsommar och 2 v framåt,men även tidigare.
Men det absolut bästa tiden om man kör lite catch and relese då är juli aug bäst största chans att få grov fisk på fluga,men även på vobbler.
mvh kockin

TAMTAM
2007-12-06, 17:28
Hick vilken älv var det du blev av med linan på 7000? måste varit en duktig firre.. Torne kanske låt mej veta kanske dags att lägga ner Norge för gott vad gäller lax, tänk hur norrlandskusten måste varit innan elströmmen kom vilket eldorado dock mörkt i hytten på kvällarna :sun:

team char
2007-12-06, 18:57
Hick vilken älv var det du blev av med linan på 7000? måste varit en duktig firre.. Torne kanske låt mej veta kanske dags att lägga ner Norge för gott vad gäller lax, tänk hur norrlandskusten måste varit innan elströmmen kom vilket eldorado dock mörkt i hytten på kvällarna :sun:
Kan det ha varit nedanför jockfall. Där är det inte bara en som fått rulltöming när Laxen vänt utför forsen.

pasi75
2007-12-06, 19:08
Kika efter heta gäddställen så kommer jag :)

Flodström
2007-12-06, 21:56
Tanken är att få i gång fler sportfiske turister hit för det är otroliga vatten samt billigt,inte för egen vinning utan för en levande landsbyggd,för det är ju mina barnsben som sprungit där sen jag var ett knott.
Mvh kockin

Hej kockin, ;) Vi kommer så fort arrendekontraktet går ut med Norge för där är laxen snart en saga blott.

mvh

PS. Får väll byta ut 7000C mot en 9000C, eller kanske till en 10000C då, hehehe :D DS

kockin
2007-12-07, 16:36
Kära vänner! det är ej i jockfall då hadde jag inte skrivit om det här, och där har du inte 7 älvar inom 9 mils radie,Lite back upp fiske kort per dygn 50 kr, års kort 600 kr ,vecko kort 300 kr, stugor vid älvstranden 300 kr dygn med gasol samt ved eldad bastu,jag har tillgång till egen forsbåt om det nån som vill ha lite kickar.Jag kan säga att det är löjligt med forsränning i en onödigt stor gmmihjolle ,här känner man att man helst av allt vill kliva av och gå. Jag har skaffat mörrum 7600 med tvinnad lina ca 550 meter i spolarna.
Så nu ska jag ge dom en match,glömm norge häng med på riktigt fiske.
När det gäller gädda så är det ingen som fiskar sånt här uppe så du kan ta vilen pöl som helst grymma gäddor.

Hemi
2007-12-07, 18:16
Hej! jag har nu nöjet att presentera,kanske ett av norrlands pärleportar.
Möjligheten till 7 älvar inom 9 mils radie. Följande älvar Kalix,Torne,Tärendö,Lainio,Ängesån,Mounio samt Vittangi älv allt från basstation inom 9mil,Själv är jag från dom trakterna,och sommarens eskapader
var ömsom vin ömsom vatten.
Stundom nära gråt vild förtvivlan ångest förbannad gåshud björnfrossa allt rymmdes i många av sommarens turer,framför allt ena turen då 7000c var för liten rulle,maktlös inte chanslös men det gick fort när laxen tömde rullen.
Pang så var 240 meter 0.50 slut,ny lina obs,
Jag landade 40 öringar ca snitt på 7 hk mestadels på fluga,18 laxar 50 % på fluga 50% på vobbler. Altt hände på ca 50 -60 timmars fiske dock behöll jag 9 fiskar största 11600 g minsta 1,5 ca.

Mvh kockin

Hmm..blir som andra klart nyfiken..Supererbjudande! Helt rätt i dagens läge när t.o.m FISKERIVERKET förstår värdet av utvecklat sportfiske i Sverige..

ALQ
2007-12-07, 18:23
jag blir klart sugen! kan man inte samla ihop ett gäng som drar?

Giganticsalmon
2007-12-07, 18:28
Fick en lax som jag trodde vägde 40kg. Fick vända efter med pulkor och allt släpande efter. Visade sig att det var en 14kg's krokad i stjärtfenan, har aldrig hört en rulle tjuta på det viset varken förr eller senare.

TAMTAM
2007-12-07, 18:50
Kära vänner! det är ej i jockfall då hadde jag inte skrivit om det här, och där har du inte 7 älvar inom 9 mils radie,Lite back upp fiske kort per dygn 50 kr, års kort 600 kr ,vecko kort 300 kr, stugor vid älvstranden 300 kr dygn med gasol samt ved eldad bastu,jag har tillgång till egen forsbåt om det nån som vill ha lite kickar.Jag kan säga att det är löjligt med forsränning i en onödigt stor gmmihjolle ,här känner man att man helst av allt vill kliva av och gå. Jag har skaffat mörrum 7600 med tvinnad lina ca 550 meter i spolarna.
När det gäller gädda så är det ingen som fiskar sånt här uppe så du kan ta vilen pöl som helst grymma gäddor.
Jaha men vilken älv var det där 7000 blev strippad?? mvh

TAMTAM
2007-12-07, 18:53
Fick en lax som jag trodde vägde 40kg. Fick vända efter med pulkor och allt släpande efter. Visade sig att det var en 14kg's krokad i stjärtfenan, har aldrig hört en rulle tjuta på det viset varken förr eller senare.
Gigantic en gubbe drog på en lax i Surnaälven för många år sedan kämpade i tre tim eller så sprang kilometer nerför älven alla trodde på nytt världsrekord visade sej vara en 10 kilos också krokad i stjärtfenan mvh

kockin
2007-12-07, 18:54
HAHa det lät kul min polare hadde en så rulltöning utanför holmön men åt mer åt fiska sidan men den tömde rullen så det stod härliga till,men samma resa fick dom en på 6 kg till slut,alla är så klart välkomna att göra en resa dit upp.
Mvh kockin

kockin
2007-12-07, 18:56
kalix

kockin
2007-12-07, 18:57
största filmade laxen i kalix älv från i sommar ca 145 cm bilder finns

kockin
2007-12-07, 18:58
samt största filmade öring 130 cm låter helt sjukt

TAMTAM
2007-12-07, 19:04
samt största filmade öring 130 cm låter helt sjukt
Låter som den satt i sträckbänk innan kör ni tortyr däruppe?? :winner::winner:

TAMTAM
2007-12-07, 19:08
Hej kockin, ;) Vi kommer så fort arrendekontraktet går ut med Norge för där är laxen snart en saga blott.

mvh

PS. Får väll byta ut 7000C mot en 9000C, eller kanske till en 10000C då, hehehe :D DS

:offtopic: vet det Flodis var har ni arrendet Surna eller?? vilken sträcka låter som det inte varit något vidare de senaste åren eller?? mvh

Giganticsalmon
2007-12-07, 20:00
Gigantic en gubbe drog på en lax i Surnaälven för många år sedan kämpade i tre tim eller så sprang kilometer nerför älven alla trodde på nytt världsrekord visade sej vara en 10 kilos också krokad i stjärtfenan mvh

Vet en surgubbe som alltid stod i lugnvattnet i Mörrumsån och fiskade uppströms med 28g Toby. J-lar vad det nappade när han fick fisk!! Det var rusningar och hopp i parti och minut. Han tappade mycket fisk och dom han lyckades landa var krokade överallt utom i munnen......:fiska2:

TAMTAM
2007-12-07, 20:20
Vet en surgubbe som alltid stod i lugnvattnet i Mörrumsån och fiskade uppströms med 28g Toby. J-lar vad det nappade när han fick fisk!! Det var rusningar och hopp i parti och minut. Han tappade mycket fisk och dom han lyckades landa var krokade överallt utom i munnen......:fiska2:
Det exakta skälet till att spinnfluga är förbjudet i Surna Norge och på andra ställen på andra sidan kölen bra bete men nertyngd på linan ligger den viktlös med sylvass trekrok och fladdrar under buken på fisken har håvat flera krokade under buken( åt andra) enligt min åsikt borde helt förbjudas. mvh

Giganticsalmon
2007-12-07, 20:23
Det exakta skälet till att spinnfluga är förbjudet i Surna Norge och på andra ställen på andra sidan kölen bra bete men nertyngd på linan ligger den viktlös med sylvassa krokar och fladdrar under buken på fisken har håvat flera krokade under buken( åt andra) enligt min åsikt borde helt förbjudas. mvh

Håller med till 110%:cheers: Men fan va det drar när dom inte sitter i munnen:wasntme-s

TAMTAM
2007-12-07, 20:28
Håller med till 110%:cheers: Men fan va det drar när dom inte sitter i munnen:wasntme-s
Haha Gigantic att lyckas med det på havet minst 1/0 trekrok (i stjärten!!) otroligt men sant tydligen och 14 kilo!!! bästa hälsningar mvh

Giganticsalmon
2007-12-07, 20:36
Haha Gigantic att lyckas med det på havet minst 1/0 trekrok (i stjärten!!) otroligt men sant tydligen och 14 kilo!!! bästa hälsningar mvh

Helt sant, satt med en krok i den lilla köttbiten som sticker upp på varje sida om stjärtfenan. Trodde jag krokat hin håle himself när det nappade!! Den rusade tills den dog.

Har fler helt sanna rövarhistorier men dom kommer ingen att tro på så jag spar dom:fiska2:

TAMTAM
2007-12-07, 20:38
Nix inte spara kör på allt för att göra en bra tråd bättre måste besöka dina hemmavatten där i Blekinge i framtiden mvh från Stockholm!! :appl::appl:

Giganticsalmon
2007-12-07, 21:00
Nix inte spara kör på allt för att göra en bra tråd bättre måste besöka dina hemmavatten där i Blekinge i framtiden mvh från Stockholm!! :appl::appl:

OK då, en hoppade in i båten och en håvade jag efter att den gått loss från kroken. Detta hände i början på 90 talet när det kokade av lax här nere.

Hösten har varit förvånande bra med först lekvandrande öring och sedan med uppväxarlax. Snittet har legat på 4 lax/öring kontakter per tur så det är nästan som i fornstora dar.

Själv drar jag nog upp til Singö i vår om väder, hustru och samarbetar:offtopic:

Flodström
2007-12-14, 21:26
:offtopic: vet det Flodis var har ni arrendet Surna eller?? vilken sträcka låter som det inte varit något vidare de senaste åren eller?? mvh

hej TAMTAM. Vi har arrende mitt i Surna. Ca 3 km älv, bägge sidor.

Premiären i år gav mig 2 laxar, 8 kg/st, och en tredje lax gav mig en 55 min kamp (en 15+++) som tyvärr gick efter att jag ofrivilligt hade badat, och sen tappat rullen i älven (var som en utombordare då jag fångade den och satte den tillbaka på plats), skit-rullfäste: "sliding band". Det otroliga var att den fisken tog hela Surnas älvbredd (i flom) i bara två hopp, sen var den på andra sidan och vände nosen nedströms utför en lång fors, en fruktansvärd fisk.

Sommarfisket var skit, inte en fisk fick vi i vårt team. Dock slog jag mitt Surnarekord på öring, 4,2 kg i augusti. Fick för övrigt 5 öringar totalt på nästan 12 kg. Lustigt, fick samma vikt i fjol, då på 4 öringar (då ca 3 kg genomsnittsvikt).

mvh :cheers:

TAMTAM
2007-12-14, 22:49
hej TAMTAM. Vi har arrende mitt i Surna. Ca 3 km älv, bägge sidor.

Premiären i år gav mig 2 laxar, 8 kg/st, och en tredje lax gav mig en 55 min kamp (en 15+++) som tyvärr gick efter att jag ofrivilligt hade badat, och sen tappat rullen i älven (var som en utombordare då jag fångade den och satte den tillbaka på plats), skit-rullfäste: "sliding band". Det otroliga var att den fisken tog hela Surnas älvbredd (i flom) i bara två hopp, sen var den på andra sidan och vände nosen nedströms utför en lång fors, en fruktansvärd fisk.

Sommarfisket var skit, inte en fisk fick vi i vårt team. Dock slog jag mitt Surnarekord på öring, 4,2 kg i augusti. Fick för övrigt 5 öringar totalt på nästan 12 kg. Lustigt, fick samma vikt i fjol, då på 4 öringar (då ca 3 kg genomsnittsvikt).

mvh :cheers:
Ok namnge arrendet så är det lättare att lokalisera, hotell vattnet kanske eller mellan Honnstad och Röv? (tror det heter Gulla) antar att det är dyrt och fly only låt mej veta mvh

Flodström
2007-12-16, 23:16

Hej kockin. Det här låter klart intressant, men jag vet också av erfarenhet att man måste skruva ner förvöntningarna många hack för vi tillresande är aldrig på plats när det verkligen är bra fiske (tyvärr).

mvh

kockin
2007-12-17, 14:24
Hej kockin. Det här låter klart intressant, men jag vet också av erfarenhet att man måste skruva ner förvöntningarna många hack för vi tillresande är aldrig på plats när det verkligen är bra fiske (tyvärr).

mvh

Jag har haft turen då när jag varit upp,men så är det ju med allt fiske.
Man kan alldrig bestämma över dom yttre omständigheterna,men i alla fall så är det dumt att lägga pengarna på ett fiske i norge,när vi har ett så pass bra fiske i norr,så mitt nya motto må vara, hellre en fluga i kalix älven än 2 fruar i sängen hemma.Sen är det ju så att man med tiden som går, bildar man sig en uppfattning om när hur och vart man får lax,+ alla sido grejer,högt lågt varmt kallt strömt gropar nackar osv och när man hittar mönster då lossnar det även på nya ställen,för har man lärt sig att tyda vatten i strömmande vatten samt kört båt ,då så får man en känsla över vart dom står.
Så pass många timmar man lägger ner på fiske så blir man erfaren.
Utan att på nått sätt vara nån besservisser för är det sista jag vill,hellre ödmjuk kunskap som jag kan ge av till anndras glädje,som min morbror brukar säga åt mig släpper du till baka en fisk till så får du köra mig i land,då är det slut fiskat med dig,du är ju knäpp som släpper tillbaka all fisk.
Jag hadde en tid i mitt liv då jag kunde komma hem med tex 80 harrar 15 öringar 3 laxar,och vem vart glad jo min mor men sen vart det ett jävla liv när man helt plötsligt släpper till baka större delen av all fisk.
För jag lever ej av det ,utan det är ju en avkoppling samt en hobbie.
Gammalt tillbaka när min morbror växte upp så fanns det dåligt om mat och han ser mer det här med mat som nått viktigt,har tjatat om han inte behöver ta upp all fisk men det är svårt,sen så vill jag ju att mina barn ska få samma möjligheter som jag fått,se känna när det hugger i spöet.
Kanske inte en självklarhet om 10 år.

Fiske är inte svårt det är en konstform som är till för att njuta utav.

Flodström
2007-12-22, 02:06
Man kan alldrig bestämma över dom yttre omständigheterna,men i alla fall så är det dumt att lägga pengarna på ett fiske i norge,när vi har ett så pass bra fiske i norr,så mitt nya motto må vara, hellre en fluga i kalix älven än 2 fruar i sängen hemma.Sen är det ju så att man med tiden som går, bildar man sig en uppfattning om när hur och vart man får lax,+ alla sido grejer,högt lågt varmt kallt strömt gropar nackar osv och när man hittar mönster då lossnar det även på nya ställen,för har man lärt sig att tyda vatten i strömmande vatten samt kört båt ,då så får man en känsla över vart dom står.
Så pass många timmar man lägger ner på fiske så blir man erfaren.

Nu är det faktiskt så Kenneth, att vi har fiskat i Surna i över 25 år nu och vi/jag känner älven och sträckorna som min egen byxficka. Du har helt rätt i att det tar lång tid att lära sig en älv, men desto trevligare sen, då man vet vad man kommer till och allt man ser fram mot av nya erfarenheter på kända sträckor, och att få möta vänner och bekanta.

En ny älv, ja det tar i vart fall 3-6 år att komma in i och få tillräckliga kunskaper om fiskesträckornas kvaliteter, potensialer, ståndplatser, inte minst bitställena. Och allt det där i tillägg till olika vattenstånd, nya bygdebor att lära känna, o.s.v.

Nu har ju andra omständigheter förstört denna "idyll" för oss i Surna och stränga fiskeregleringar tvingar oss tyvärr väck från det kända, inlärda, trevliga och spännande fisket vi trotts allt har haft möjligheter till men kanske det nu är slut då laxbestånden på ett dramatiskt sätt har minskat. Vi vill gärna bli kvar men skulle det vara så att laxen minskar ytterligare så är det nog slutfiskat för oss, tyvärr. :(

mvh

sveprod
2008-01-20, 23:27
Hej.
Ser att du sitter i Umeå men har bra fiske på gång i norraste delen av landet.. Har själv varit där uppe (på svenska och finska sidan vid Pajala) och fiskat de sista åren. Men nu har jag flyttat till Skellefteå och har lite närmare till älvarna (bodde i Blekinge innan). Så jag är mer än sugen på att få slängt mig med och dra upp en älv-lax.
Jag är här uppe fram till och med maj och kommer sedan tillbaka i början av september, detta eftersom jag pluggar här uppe..
Så under tiden jag är på plats i Ske-å så jag öppen för förslag på resor!
Hör gärna av dig.
Mvh
Kalle

kockin
2008-02-22, 15:44
Nu börjar det bli fullt för allt boende i mina hemtrakter.
Läs min och lasses artikel i nr3 i fiskejournalen sidan 92.
För bokningar är det bråttomt,det sinar på möjligheter

Turistinformation & tips

Sevärdheter

Evenemang

Aktiviteter

Sportfiske

Skoterleder

Pajala Turism & Evenemang - Turistbyrån
Postadress:
984 85 Pajala
Besöksadress:
Medborgarvägen 4
Telefon: 0978-120 00
Telefax: 0978-120 20
kommun@pajala.se
Sportfiskeinformation för fritidsfiske i Pajala kommun

Läs om
God fiskelycka i Aareavaara sommaren 2003
Fångstlistan (registrerade fångster) upptar över 35 laxar inom byns fiskevatten!
Jättelaxen i Muonio älv, sommaren 2002

Kalix och Tärendö älvar inom Pajala kommun
(Bifurkationen Sträckning i blå färg på kartan nedan)
Här kan du fiska på en sträcka av totalt 154 kilometer, med ett enda fiskekort!

Tärendö älv är totalt 54 km lång och Kalix älv har en sträcka på 100 km inom Pajala kommuns gränser. Båda erbjuder ädelfisk som ex.vis lax, öring och harr. Men också storgäddan kan fångas i speciellt Tärendöälvens många vassvikar och bäckmynningar.
Info av Tärendö Byasamfällighet (Tärendö älv)

Fiskekortsavgifter
1 dygn : 100 kr
3 dygn : 200 kr
7 dygn : 300 kr
Årskort : 800 kr

Fiskekortsförsäljare:

Turistbyrån Pajala
Malmen, 984 32 Pajala
Tel 0978-100 15, 100 85

Tärendö Turism
Turistvägen 2, 980 61 Tärendö
Tel 0978-203 80, 070-5720004

Tärendö Livs
Box 24, 98061 Tärendö
Tel 0978-200 73

Bilisten Bensinstation
Bifurkationsvägen 46, 980 61 Tärendö
Tel 0978-204 26

Saittaboden
Saittarova, 980 61 Tärendö
Tel 0978-220 44

VM-Pörtet
Männikkö, 980 61 Tärendö
Tel 0978-250 54

Martin Thyni
Kirunavägen 110, 984 94 Lovikka
Tel 0978-330 86

Ulf Lundin
Narken 62, 98060 Korpilombolo
Tel 0977-200 07

Kainulasjärvi Livs
Box 110, 980 65 Kainulasjärvi
Tel 0978-230 01

ICA Alskog
Box 59, 98062 Junosuando
Tel 0978-300 04

Övrig fiskeinformation från kommunen

Aareavaara Fiskevårdsområde (Muonio älv)
Jarhois Laxfiske Camp (Torne älv)
Fiskeguide Junosuando
Kangos Fiskevårdsområde (Laino älv)
Narkåns Sportfiskeområde (Kalixälv, Narkån med biflöden)
Peräjävaara fiskesida (Torne älv)
Vaenvara/Männikkö byars Intresseförening (Kalix älv)

Externa länkar

FiskeNorrbotten.com
Alla som är intresserade av sportfisket i Norrbotten får sitt lystmäte av fiske- information täckt genom FiskeNorrbotten. Här hittar du allt från aktuella fångster, forskningsrapporter till sökmotorer som hittar nya fiskevatten åt dig.
Fiskelagen
Fiskeförordningen
Lagen om gräns mot allmänt vattenområde
Sportfiskarna - Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund

© Pajala Kommun
För gaidningar hör av er .
Mvh Kenneth karlsson
Kockinpeerkele@hotmail.com