Visa fullständig version : Vilken rulle ska jag köpa?
Har letat runt lite för trådar. Men inte hittat något specifikt svar för min fråga.
Jag är på jakt efter en jerkbait-rulle och har problem för att välja vilken jag ska köpa.
Krav: vänstervevad, bra kvalitet och prisvärd.
Rullen får kosta upp till dryga 2 lakan. Men är den billigare är det ett plus. Har sett bl a att Attitudebaits säljer C4an för en tusenlapp. Vilket låter prisvärt. Har sökt runt på forumet och läst både ris och ros om den, och även JB-rullen som jag funderat på.
Har nu en hyfsat usel Banner606 som jag fick i ett set från fishit. Den håller ännu efter en säsong men linupplägningen är skev, har försökt att åtgärda problemet men jag är ingen rull-kirurg och de mesta tipsen på FS är gällande ABU's rullar så jag har tämligen gett upp hoppet på den rullen och siktar istället på att uppgradera.
Alla tips välkomna. Motivera gärna VARFÖR jag skulle satsa på den rullen DU föreslår.
Tack på förhand /Morta :fiska1:
Satsa på en JB. Den enda amban som är specialbyggd för jerkbaitfiske. Dessutom finns den för under tusingen på vissa ställen.
Har letat runt lite för trådar. Men inte hittat något specifikt svar för min fråga.
Jag är på jakt efter en jerkbait-rulle och har problem för att välja vilken jag ska köpa.
Rullen får kosta upp till dryga 2 lakan. Men är den billigare är det ett plus. Har sett bl a att Attitudebaits säljer C4an för en tusenlapp. Vilket låter prisvärt. Har sökt runt på forumet och läst både ris och ros om den, och även JB-rullen som jag funderat på.
Har nu en hyfsat usel Banner606 som jag fick i ett set från fishit. Den håller ännu efter en säsong men linupplägningen är skev, har försökt att åtgärda problemet men jag är ingen rull-kirurg och de mesta tipsen på FS är gällande ABU's rullar så jag har tämligen gett upp hoppet på den rullen och siktar istället på att uppgradera.
Alla tips välkomna. Motivera gärna VARFÖR jag skulle satsa på den rullen DU föreslår.
frågan om vilken rulle man ska köpa, har varit uppe ca 100.000 ggr, och i ca 75-80% av svaren från dom som fiskar mycket har svaret varit ambassadeur JB. för att den, som baste säger, är byggd för ändamålet och att reklamationerna varit väldigt få. den är lättservad och det finns delar om man behöver. vill man kan man dessutom trimma den med UT-prylar (dom jag snackat med, som testat, tycker det varit värt varenda krona. inkl jag själv som har några UT-trimmade rullar).
JB har jag funderat en del på ja... Då är följdfrågan: Var hittar man den under tusenlappen som du nämner Baste?
Har funderat på UT-trim, men jag undrar om det är värt att lägga pengarna på det eller andra grejer... Hur mycket längre kastar man? Håller rullen bra, och behöver lite underhåll?
Jag skulle klassa mig som normal hobbyfiskare, jag gör kanske 40-50 pass per år med multi-rulle och vill helst inte behöva underhålla den mer än en gång per år.
Vad menar du med underhåll? Stora servicen skall man göra en gång /år.
Sen rekommenderar ABU att man ska ge "underhåll" efter varje pass, olja och fetta in. Vilket kräver en viss demontering av rullen... Detta för att du ska kunna njuta av att ha 10 års garanti...
Så underhåll kommer du inte ifrån.
1195:- vet jag att AB tar för JBn, under 1000:- har jag aldrig sett.
Kan i vilket fall som helst lägga min röst på 5601JB, kör med en sedan några månader tillbaka. Kanonnöjd, skön rulle att dänga 200 gram + med.
utan att vilje verka dryg så finns det hur mycket som helst i ämnet, bara du orkar söka lite på forumet. vad det gäller kastlängder, recensioner, underhåll, UT-trim, JB, jerkfiske osv osv om du tar dig tiden att snurra runt lite och leta så kommer du dessutom få en massa tips och trix som du inte ens visste att du ville veta. FS är en veritabel bank av kunskap där många av sveriges främsta sportfiskare ger tips och råd, helt gratis. bara man orkar leta lite själv. det är extremt jobbigt för folk att behöva svara på samma frågor 1000-tals gånger. så vill du veta finns svaren i forumet. lycka till med kunskapsinhämtningen och skitfiske.
Wreckbender
2007-12-07, 20:28
utan att vilje verka dryg så finns det hur mycket som helst i ämnet, bara du orkar söka lite på forumet. vad det gäller kastlängder, recensioner, underhåll, UT-trim, JB, jerkfiske osv osv om du tar dig tiden att snurra runt lite och leta så kommer du dessutom få en massa tips och trix som du inte ens visste att du ville veta. FS är en veritabel bank av kunskap där många av sveriges främsta sportfiskare ger tips och råd, helt gratis. bara man orkar leta lite själv. det är extremt jobbigt för folk att behöva svara på samma frågor 1000-tals gånger. så vill du veta finns svaren i forumet. lycka till med kunskapsinhämtningen och skitfiske.
Tack ALQ :appl:
Jo, jag ursäktar för att jag kan uppstå som jobbig men jag har nog inte riktigt förstått mig på sökfunktionen ännu. När jag sökte på "jb" så fick jag inget svar då ordet var för kort. söker jag dock "ambassadeur jb" så får jag svar på alla trådar med ordet ambassadeur i, och tro mig det är nog högst 10% av dom det står någonting om JB och 1% som är relevant av den informationen jag söker.
Tackar dock för svaren. Det blir nog en JB trots allt. Men hade hoppats på länken där man kunde köpa för under tusingen. :cheers:
En annan är student så varje sparad hundralapp....
Wreckbender
2007-12-07, 21:08
En annan är student så varje sparad hundralapp....
Då har jag ett tips: Kolla på Tradera, finns många fina ambisar till salu där.
big catch
2007-12-07, 21:50
jag har en ambasadeur record 51 det är helt klart den bästa och skönaste rullen jag har haft den kan jag varmt rekomendera
Saxat från Olssonsfiske.se
Ambassadeur Jerkrullar kvalité till rätt pris Välj mellan TGC5001C REA 649kr, Eller nya uppgraderade 5601JB 2007 Nu 1.189kr (2006 är slutsålda). Dessa är från hösten 2006. begr.lager.
Kan det vara nått???
Saxat från Snajk.se
Ambassadeur 6500 CS Pro Rocket
(1599:-) Köp! 729:-
andreas9
2007-12-07, 22:58
6500 är inte så vänstervevad iofs men var ett supertips till mig så jag tackar och tar emot!
JONNIE ROCKER
2007-12-08, 00:06
kör med record 60HC på cwc´s 180gr spö,, har bara bra att säga om den kombinationen, svensk stål biter
åter igen! satsa på en JB... dom som vet vad dom snackar om kör med JB, eller svindyra japanare (som är lite bökiga att byta reservdelar på).
Wreckbender
2007-12-08, 02:22
Inget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
Inget påhopp på någon. JB är en kanon rulle. Jag är bara nyfiken på vad som rasar på andra Ambisar. Jag har kört med många olika modeller i havet, sk pilkfiske, 100-300gr, kast med den vikten och ett rätt så redigt ryckande i spöt men dom håller. Vad rasar på rullen när man jerkar?
Det som brukar rasa är:
- Backspärrslagret som tappar greppet och veven snurrar bakåt. Kan i ofta räddas av en dual stopper, men nitningen brukar lossna rätt snabbt om fiskaren tillhör den adrenalindrivna skaran.
- Spolaxellagren, original stålkullager pallar inte för accelerationen.
- Tumtangenten, särskilt på 6000 storleken, den kroknar och går sönder.
- Frikopplingen kärvar, brist på bra smörja redan från början. Det som finns i rullen från fabrik är OK några månader. Originalsmörjan bryts ner för den är rena hälsokosten.
- Ryckig slirbroms, framför allt de äldre teflonlamellerna, men även de nyare CarbonMatrix blir ryckiga i fuktig miljö eller efter lite slit.
- Stativen med aluminium innersidor brukar börja glappa efter ett tag och blir skeva
- Knivbulten i linspridaren (beror mest på brist på smörja)
- Linspridaren (traumatiska haverier som brukar bero på att främmande föremål kommer ivägen vid kast, ex vis fingrar, handskar osv)
Sen kan listan göras lång på haverier beroende på inget eller eftersatt underhåll. Råkar man bada rullen är det bara att dela på den, det finns ingen väg runt. Annars räcker det med lite kärlek och omvårdnad en tre fyra ggr per år för en mycket flitig fiskare. :D
självklart är det så att killar som UT kan bygga om och modifiera en djävla pennvässare till en veritabel fiskepansarvagn som kastar till horizonten. men jag tänker att det bara blir förvirrande för någon som inte är insatt eller har intresset att hålla på. så med vad UT beskriver här i tråden, i tankarna, tycker jag att just JB är en vettig rulle att rekomendera.
andreas9
2007-12-08, 13:29
Jag tycker bara det är gött att UT orkar skriva en halv magisteruppsats så fort nån säger Abu. :appl:
Wreckbender
2007-12-08, 15:12
Tack UT. Jag bara undrade vad som rasade när folk jerkar, har läst så mycket i olika trådar att rullen rasar men inte så många skriver vad som rasar.
Hmm, har verkligen för mig att jag sett den för under tusingen på nätet. Här i Bollnäs kostar den 800 kronor just nu, men de har inte online-shop. Jag ska kika runt lite på olika sidor och se om jag hittar den. Kommer med edit. Det kan ju också vara så att den kosta under 1000 på någon rea, och nu har de höjt igen, men som sagt kommer med edit när jag kikat.
Edit: jag hittade inte för under tusingen. det kanske var på rea. Däremot tycker jag att du ska köpa den på www.attitudebaits.com Det är en sida du kan lite på. Du har oftast paketet i brevlådan dagen efter beställningen, och om den skulle krångla så har Ab bra service. Kan vara värt 200 kronor extra jämfört med någon totalt okänd webshop. Hoppas du blir nöjd med rullen. skitfiske :cheers:
Jo, JB rules, det råder det väl ingen tvivel om. Men nu var det en fattig student som skrev så jag tyckte det kunde passa att visa på några billiga alternativ.
Olssons fiske levererar kankse inte dagen efter, men det har funkat kanionbra för mig i a f. Snajk har ju vrakpriser på några av sina rullar och har aldrig krånglat när jag handlat där. Så för mig är de inte okända webshoppar.
CUålfolks
Uttern_
Hmm, har verkligen för mig att jag sett den för under tusingen på nätet. Här i Bollnäs kostar den 800 kronor just nu, men de har inte online-shop. Jag ska kika runt lite på olika sidor och se om jag hittar den. Kommer med edit. Det kan ju också vara så att den kosta under 1000 på någon rea, och nu har de höjt igen, men som sagt kommer med edit när jag kikat.
Edit: jag hittade inte för under tusingen. det kanske var på rea. Däremot tycker jag att du ska köpa den på www.attitudebaits.com Det är en sida du kan lite på. Du har oftast paketet i brevlådan dagen efter beställningen, och om den skulle krångla så har Ab bra service. Kan vara värt 200 kronor extra jämfört med någon totalt okänd webshop. Hoppas du blir nöjd med rullen. skitfiske :cheers:
Jag är ju Bollnäsbo! får skicka kompisen till fiskecentrum(?) och tjacka den åt mig! Så får jag ta å hämta den vid juletid när man ska till päronen! Var du möjligtvis med på trollingtävlingen pikehunters arangerade på woxsjön i våras?
jerklimpan
2007-12-09, 00:14
Vänta till i vår å köp Abu Inshore eller vad den nu heter det ska ju vara deras starkaste nånsin.
Jo, JB rules, det råder det väl ingen tvivel om. Men nu var det en fattig student som skrev så jag tyckte det kunde passa att visa på några billiga alternativ.
Olssons fiske levererar kankse inte dagen efter, men det har funkat kanionbra för mig i a f. Snajk har ju vrakpriser på några av sina rullar och har aldrig krånglat när jag handlat där. Så för mig är de inte okända webshoppar.
CUålfolks
Uttern_
Menade inte att de var okända fiskeaffärer. Men ibland hittar man affärer som typ "Kalles fiske" med en hemsida som ser ut att vara från -97 eller så. Då skulle jag aldrig beställa, men de du nämnde är ju kända, så go for it :)
Jag är ju Bollnäsbo! får skicka kompisen till fiskecentrum(?) och tjacka den åt mig! Så får jag ta å hämta den vid juletid när man ska till päronen! Var du möjligtvis med på trollingtävlingen pikehunters arangerade på woxsjön i våras?
Yeah !! Bollnäs, idioternas stad :) Ska jag vara ärlig visste jag inte ens att det var en trollingtävling på woxsjön faktist. Trollar ändå inte, utan jerkar mest. :btt3: Skitfiske :)
Vänta till i vår å köp Abu Inshore eller vad den nu heter det ska ju vara deras starkaste nånsin.
Har precis fått min 6500 Inshore, verkar riktigt fin utan att ha testat den. Robust då den har ståldrev, dubbel backspärr osv. Nya spolkonfiggen är väl än så länge oprövad men den snurrar fint. Gillar att dubbelveven är förlängd med någon centimeter..grymt skön
Big Pike
2007-12-09, 01:05
Calcutta 201B, Har 2 st och båbe jag och min son har fiskat mkt med dom och absolut inga problem. En kanon rulle tycker jag.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.