handdator

Visa fullständig version : Strike Giant till Zalt?

andreas9
2007-12-07, 19:44
Sitter och klurar på spököp. Vill ha ett längre spinnspö (runt 8 fot) till stora Zaltarna, mjukbeten, bucktails osv, you know the drill.

BFT, Strike Giant 8,6 -150gr har poppat upp i sammanhanget. Undrar nu om man kommer ha någon framgång med det på så pass, i sammanhanget, små beten som stora Zalt som ju börjar på 60g. Nån som har ett sånt och vill uttala sig?

Andra konkurrenter är Lundgrens Chopper (-120g) men även deras Helldawg och Shadow 74 men åtminstone de två sista tror jag inte att man bör bry sig om att kasta Zaltar med.

Zalts Solö borde ju dessutom vara en utmanare, det kan man ju dessutom få lite billigare. Vill man gå ner ännu mer kan man ju försöka hitta Fladens warbird i nån reaback på ÖB, annars verkar det normaldyrt med de specifikationerna jag vill åt.

Många snackar om Edgespöna i sammanhanget men jag tycker att de är lite för dyra.

Nån som har fler bra tips? Budgeten är max 1500.

Skitfiske!

kepe
2007-12-07, 19:53
Jag kör med ett Strike Pro 7,6' -150g. Det är ett ruskigt skönt spö, som jag använder till större vobblers, mjukbeten och även jerkbaits. Det skulle jag satsa på, utan tvekan.
Annars verkar Solö vara ett bra alternativ. Eller Berkleys Signa Pike.

Edit: Strike Giant tycker jag känns för svampigt.

Hibbahubba
2007-12-07, 19:56
Gillar det skarpt, men det har inte riktigt ryggrad å kasta BD Magnum, Swamp Donkee mm...så ska du fiska sådana drag må du gå upp ännu ett snäpp!

jojje84
2007-12-07, 19:58
Sitter och klurar på spököp. Vill ha ett längre spinnspö (runt 8 fot) till stora Zaltarna, mjukbeten, bucktails osv, you know the drill.

BFT, Strike Giant 8,6 -150gr har poppat upp i sammanhanget. Undrar nu om man kommer ha någon framgång med det på så pass, i sammanhanget, små beten som stora Zalt som ju börjar på 60g. Nån som har ett sånt och vill uttala sig?

Andra konkurrenter är Lundgrens Chopper (-120g) men även deras Helldawg och Shadow 74 men åtminstone de två sista tror jag inte att man bör bry sig om att kasta Zaltar med.

Zalts Solö borde ju dessutom vara en utmanare, det kan man ju dessutom få lite billigare. Vill man gå ner ännu mer kan man ju försöka hitta Fladens warbird i nån reaback på ÖB, annars verkar det normaldyrt med de specifikationerna jag vill åt.

Många snackar om Edgespöna i sammanhanget men jag tycker att de är lite för dyra.

Skitfiske!

Tjena.

Kan bara säga att jag är grymt nöjd med mitt Chopper!
Spöt har ett brett register och jag har fiskat med allt från skeddrag upp till bulldawg och det fungerar riktigt bra!

Stora Zalt fiskade jag med för ngn månad sen och du kan dänga iväg dom riktigt långt!

Fast o andra sidan har jag hört talas om en del som inte gillar Choppern men jag trivs riktigt bra med det.

Edit: Regular Bulldawg då. Väger betena en bit över 100g så tycker jag nog att spöt "viker" sig lite.

jerklimpan
2007-12-07, 20:34

Skitfiske!

Med Chopper får du långa å säkra kast ja tycker det funkar kanon från 40 gram å uppåt . Det andra Rst spöt tycker ja verkar för påkigt de ska ju va lite kul också .
Dam har ett spö för 700 tror ja kolla in här .
http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=336424

Det tror ja är rätt okej dom brukar göra bra grejer.

/Fredrik

Jompe
2007-12-07, 21:15
För beten som stora Zalten tycker jag strike pro contest 7,6" är riktigt skönt. Jag hade ett men klämde det i bildörren. Kör man mer med tyngre beten såssom bulldwag magnum så tycker jag St.croix och Lamiglas är ett bättre val med kastvikter uppåt 220gram.

Fishcraft
2007-12-07, 21:45
Skulle rekommendera dig att titta på Broman o Dell popper spö helt suveränt till stora Zaltar/Westinar spöt är för haspelrulle men har bra action,bra känsla ett riktigt bra spö helt enkelt.

BROMANoDELL Spinning rods.
Beta Series 7,3’ 20-120g, Popper

Color: deep shiny red or grey
Blank: Graphite
Sections: Two
Action: Hevey
Guides: T-Ring
Reel seat: graphit
Handle: Super cork/EVA

Esox-Lucius68
2007-12-07, 22:06
David Lundqvist designade ett toppspö åt ABU. Berkleys Signa Pike. Spinnmodellen är på 8 fot. Lätt, kastvänligt med lite tjockare kork. Kastvikt 40-100 gram.
Beten upp till 120 gram fixar det lätt.
Kanon att drilla fisk. Kanonnöjd !!! Pris under 1500:-

JONNIE ROCKER
2007-12-08, 00:09
David Lundqvist designade ett toppspö åt ABU. Berkleys Signa Pike. Spinnmodellen är på 8 fot. Lätt, kastvänligt med lite tjockare kork. Kastvikt 40-100 gram.
Beten upp till 120 gram fixar det lätt.
Kanon att drilla fisk. Kanonnöjd !!! Pris under 1500:-

har 8,6an men har kännt på lundqvistarns,, kan bara rekomendera 8,6an

andreas9
2007-12-08, 00:11
Har du prövat att kasta Zaltar med den?

JONNIE ROCKER
2007-12-08, 00:21
Har du prövat att kasta Zaltar med den?

med 8,6an?? det är nästan det enda jag har det spöt till,, även westinare o stora ciscon,, har även dragit lite med phantom 8" 120gr,, men där går gränsen

UT
2007-12-08, 00:26
Har kört med Signa Pike sen den kom, och för stora Zaltar är den helt idealisk, best in class, men för tyngre beten skulle jag välja något annat. Signa Pike är bra från 18g upp till 85g, sen är det i min mening för svampigt.

Bestäm dig vad du vill ha, och räkna med att det är svårt att klara hela registret från 70 grams wobblers till kvartskilos gummi-ankor. Tyngre beten kräver mycket styvhet för att kunna styra betet aktivt. Jag har hört mycket positivt om Strike Pro's 7,6 och även jänkespöna som Lundgrens kränger, men har inte prövat dem själv.

andreas9
2007-12-08, 00:42
Säg spannet mellan stora Zalt och Bulldawg regular då?

andreas9
2007-12-13, 19:02
Har pratat lite med Lundgrens och det verkar bli en Chopper och en sån här (http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=5274&sub=0&page=1). Rullen är ju billig och den har mycket av det jag söker, tumtangent, 7000vev, sen att den är lite udda tycker jag bara är skoj.

Sen kanske det är lite dumt att snåla när man verkligen köper ny rulle. Visst hade det smakat med en Pro rocket eller en Record men jag tycker att denna passar så bra in med mina önskemål att det känns som ödet.

Ok, skjut ner min dröm nu då!

Uberola
2007-12-13, 19:14
Ska du fiska beten som stora zalt och bd regular tycker jag verkligen inte att en rulle med 6,3:1 är opptimalt om du inte bara ska fiska efter sommarvarma gäddor. Välj en rulle med lägre utväxling så du kan ta hem betena saaaakta. När det gäller spö så rekomenderar jag ett på 7-7,6 fot istället för 8+. Med så pass tunga beten tappar du i prinsip 0 i kastlängd och du styr betena bättre med kortare spö samt får till bättre mothugg. St croix, strike pro, figrig, diamondback eller lamiglas är alla kanonspö som du kommer att njuta av fisket med.

andreas9
2007-12-13, 19:41
Du kan ha en poäng med utväxlingen, men borde inte den längre veven kompensera lite för det? Dessutom, kan man inte bara veva långsammare (har bara fiskat med 6.3:1)? Dessutom gör man väl bättre krokningar med ett längre spö generellt eller?

Tanken var dessutom att spöet inte skulle vara för dyrt (ca 1500), har du länkar på någon som säljer de märkena i de längderna till mitt pris så hade jag blivit jätteglad. :sun:

Uberola
2007-12-13, 19:51
Dom flesta butiker kör kampanj på strikpro 7,6 spöna nu, kostar strax under 900kr vilket är jävligt mycket spö för pengarna.

Vill du lägga lite mer har lundgresn flera st croix premier spön för runt 1500kr, kanonspön som tål tuft fiske och kalla fiskepass utan att du behöver va rädd att ditt spö ska gå av.

http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=7714&sub=0&page=1

http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=7052&sub=0&page=1

Kastar båda lätt uppemot 130-150g

http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=6788&sub=0&page=1

Om du vill kunna fläska på med magnum bd och liknande.

andreas9
2007-12-13, 20:01
Tackar! Hade faktiskt inte grävt så djupt! Dock verkar det ju helt sjukt att de är 7,6 och odelade! Hur transporterar man dom? Jag tycker det är knepigt att kånka på mina 6tummare. Vore sjukt om det brister på det dock.

Rudan
2007-12-13, 20:07
Strike Giant är nog ett av de svampigare spöna jag fiskat med i den klassen. Böjde sig ner i korken för en kilossnipa. Iofs kul på såna fiskar.....Ingen höjdare att pressa ett bete i hård motvind. Det tog en bra stund innan spötoppen slutade svaja. Sålde det blixtsnabbt.
Kör numera med ett Fig på 7.6. Trivs mycket bra med det spöt.Men det borde gå av snart.Jag har ju fiskat med det i tvåochetthalvt år nu.

//Stefan

Uberola
2007-12-13, 20:12
Tackar! Hade faktiskt inte grävt så djupt! Dock verkar det ju helt sjukt att de är 7,6 och odelade! Hur transporterar man dom? Jag tycker det är knepigt att kånka på mina 6tummare. Vore sjukt om det brister på det dock.Allt går bara man vill :) har fått in odelade 7,6or i en ww Golf så det går. Strike pro 7,6 är delbart om det nu skulle va några problem, har själv ett gäng odelade spön mellan 6 och 8fot och har inte lyckats knäcka nått under transport.

Flodebanan
2007-12-13, 20:16
Tackar! Hade faktiskt inte grävt så djupt! Dock verkar det ju helt sjukt att de är 7,6 och odelade! Hur transporterar man dom? Jag tycker det är knepigt att kånka på mina 6tummare. Vore sjukt om det brister på det dock.

Jag har årorna till min Linder i bilen utan prob. tror dom mäter in på 9fot, och dom är odelade :) 7,6", då kan man ju tom använda passagerarstolen ;)

andreas9
2007-12-13, 22:18
Jag har ingen bil och brukar oftast frakta mina spön på tåg eller i små bilar vilket har gjort att spölängd är en viss issue för mig tyvärr.

andreas9
2007-12-18, 00:22
Tycker faktiskt att jag kan säga att jag tagit lärdom av denna tråd.

Från början var jag klart ute efter en längre utrustning á la laxtämjare. Jag såg framför mig att jag stod vid en öppen sjökant med 10fotsspö och en enkelvevad 6600. Dock ser ju inte verkligheten oftast ut så. Jag blev övertalad att gå ner i spölängd och det slutade faktiskt på ett 7,6fotsspö som är lättare att landa fisk med. Till det blev det inte något mindre än en 5500 Inshore. Visst det blev dyrt (även om spöet gick på 895) men jag tror att jag hittat rätt.

Leve FS och The_Jerkman!

roppin
2008-02-19, 15:17
Vad blev det för spö ?

skriv gärna en liten recension, då jag själv leter efter ngt liknande kring 8 fot! :popcorn:

andreas9
2008-02-19, 15:35
Det kan komma. Jag har inte haft möjlighet att testa grejerna hela vintern men i helgen bör det faktiskt smälla, hoppas att isgudarna är med mig och att det kommer gå att fiska i nyköpingstrakten.

Har dessutom köpt loss ett Lundgrens Chopper som kom upp billigt begagnat här på FS strax efter att jag sist skrev i denna tråd.

Skulle det vara så att jag glömmer eller inte pallar så kan du med fördel dra iväg ett PM på andra sidan helgen så kan du få omdömen.

Svartzonker
2008-02-19, 15:48
För en del pengar kan man få ett helt jävla fantastiskt skönt och lätt spö. Som kasta nästan allt mellan 40-150gr
http://422838.webshop.eurovator.se/product.asp?product=478&sub=1&page=1