Visa fullständig version : Säsonges första röding
var och fiskade idag, på en sjö utanför östersund som heter holmsjön.Det var fint väder hemma +-0 grader men när vi kom fram så var det skit väder blåst snö men efter 1 timma så fick jag en röding på 1 kg röd och fin sen tog det väl 1 timma till så fich frugan en också 6 hg och dan var räddad.men det var bara lite uppvärmning inför säsongen. ha ett skit fiske på er.:elgura:
Tjena. Har aldrig fiskat röding men ska göra det nu kring jul. Har du lite tips till en förstagångs fiskare
var ska du fiska,om du ska till fjälls eller till en tjärn.Det enda som jag själv fiskar med är små myskor och en tun lina er det till fjälls så räker det med en 0,18 lina jag fiskar själv med 0,20 men vi får rödingar upp till 4,5 kilo färgen på myskan kan varigera röd ljus grön er mycket bra
Vi ska fiska i en sjö i värmland. Såg att medeldjupet på sjön var 8 meter och som djupast 18. Vet inte riktigt vart jag ska börja leta rödingen när man är på ny sjö. Tävlingsfiskar själv på vintern så pimpla kan jag men att pimpla röding har jag då aldrig gjort. Myskor som du pratar om laddar du dem med maggot också?
Ja 2 3 stycken ska räcka bra.du kan börja på botten och öka en halvmeter i taget dom kan gå på olika djup och även gå under isen skit fiske på dig:santa:
god jul på dig
Yeswehavenobananas
2007-12-21, 13:48
var ska du fiska,om du ska till fjälls eller till en tjärn.Det enda som jag själv fiskar med är små myskor och en tun lina er det till fjälls så räker det med en 0,18 lina jag fiskar själv med 0,20 men vi får rödingar upp till 4,5 kilo färgen på myskan kan varigera röd ljus grön er mycket bra
Har kommit över två glidpirkar med tillhörande mormyskor. Jättebra. Vet dock inte hur jag ska använda dem, vilket är mindre bra. Gissningsvis ska man inte använda mormyskaspön eftersom det blir för tungt. Hur långt ska avståndet vara mellan pirk och myska? Nån som har fått fisk med denna kombination och i så fall vad? Är det värt att pröva?
Prova med 15 cm mellan pirk och myska är fisken skygg så ökar du avståndet bara
olvistrong
2008-02-11, 23:43
Är det någon som har några tips om bra rödingfiske i Dalarna??
Jag bor i Södermanland och vill inte åka så högt upp för att pimpla röding.
Var till Valsjöbyn för 2 år sedan och pimplade röding för första gången och det var skit kul,skulle gärna vilja åka igen fast inte så himla högt upp.
vore tacksam för lite bra vatten ca 40-50 mil från Eskilstuna.
Mvh Olvistrong:fiska2:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.