handdator

Visa fullständig version : Gruff draget?!

Rospigg
2007-12-11, 15:11
Någon som känner till eller har erfarenhet av detta drag http://www.dragformar.se/forum/index.php?topic=22.0 http://www.dragformar.se/forum/index.php?topic=15.0 ??

Fick tips om det av en bekant och ser att det säljs på några butiker men har aldrig hört något om det så hoppas på att någon FS medlem är bättre uppdaterad än mig i ämnet :fiska2:

JohanPiers
2007-12-11, 15:44
Gruff görs av Kjell Bohlin i Gävle. Han finns representerad på http://www.swedishlures.com/
Har själv inte testat draget, så kan inte uttala mig om det. Har ett par bekanta som fiskar med Gruff ibland och har fått några öringar på dem. Har för mig att dom går ganska ytligt, men det finns säkert någon som testat det och kan utala sig mer om det.
Finns på flyfisherman i jakobsberg och på sportfiskeboden i Täby vad jag vet.

Kanske inte var så mycket hjälp egentligen..

FRB
2007-12-11, 18:48
Jag har bara goda erfarenheter av Gruffdraget. Bra gång i vattnet och relativt lättkastad. Har gett mig fisk i höst vilket jag inte kan säga om många andra drag.... men det är iofs en annan historia.

Eino
2007-12-19, 23:11
Jag har en XL gruff ,går i mitt tycke lite väl ytligt men går fint om man vevar långsamt
XL är lite knepig att fiska från drivande båt
jag tror att L är bättre köp då den är 1 gr lättare men 1.5cm kortare så bör den gå något djupare och kunna vevas fortare
En kompis som var med på öringtur i våras fick på gruff vet ej storleken , tror han fått på det tidigare också
fin finish
jag har köpt min på Regal sportfiske (deras egen färg) för 140 spänn
kan annars rekomendera RT Lynx som jag gillar

micke89
2008-01-24, 23:08
Är det någon som köpt formar och gjutit själv? är sugen och testa skulle gärna höra lite feedback först!

hö nu
2008-02-06, 16:57
har 16 g + 21g ! blir väldigt bra drag av dom så formarna går att rek! har gjort ca 20 st av dom bägge och formarna ser bra ut fortfarande! 16 g har jag haft bra fiske på! dom funkar på gädda oxå:winner: men efter en gädda så :blah: blir det mycke glitter i vattnet:blah:

ronnyy
2008-04-05, 21:47
jag bor intill kjell som tillverkar dessa drag,grym finnisch o gång på dragen,hörde någon nämna att dom går ytligt,det är väl så att öringen fiskar man ju grunt max 2, 3 meters djup,annars snackar vi trolling efter öring,o har fiskat mycket öring så kan väl med all säkerhet säga att öringen stiger gärna o nyper i om den väl är ute efter föda.jag rekomenderar varmt kjells drag,vill man endå få dom att fiska djupare så går det nog prata till sig om:fiska2: det med kjell så tynger han nog dom mer för just den beställaren,mvh ronny.

ronnyy
2008-04-13, 19:52
hej,jag har varit hos kjelle o blivit lärd att göra gruffdrag,enkelt när du fått lära dig av kjell,skittrevlig kille o dragen levererar verkligen,o det bäste är om man kastar bort ett drag så vad gör det,man kan ju göra 10 nya dan därefter,trixar lite o undrar med kjelle att tillverka gruff till älvkarleby,jag är övertygad att dom kommer funka även i älv,utan bly.jag rekomendrear dom som e nyfiken att plinga kjelle.ronny.