handdator

Visa fullständig version : Fröya i juli?

Brownie
2007-12-14, 23:03
Är störtsugen på att ta en vecka i Fröya i Juli. Har aldrig varit
i Norge och fiskat.
Nu undrar jag om någon kan rekommendera någon gruppresa, researrangör, boende eller vi kanske kan få ihop ett gäng här?
Jag skulle starta ifrån Helsigborg i sådana fall.

Alessandro
2007-12-14, 23:43
Kolla www.fiskebussen.se sen är det fråga om vilka fiskarter du vill satsa på och vad det får kosta?

Brownie
2007-12-14, 23:57
Kolla www.fiskebussen.se sen är det fråga om vilka fiskarter du vill satsa på och vad det får kosta?

Okej, bra tips! Ska kolla in det i lugn och ro.

Vad det gäller arter är jag ganska flexibel. Tycker det skulle vara
lika kul att spinna havsöring längst inne i fjordarna vid älvmynningarna
som att jaga svintung hälleflundra på hundrafjarton meter djup.
Olika fiske varje dag skulle vara kul.

Men framför allt har jag alltid velat fånga havskatt och Marulk!
Jag är lite hobbykock nämligen. Lovar att laga goda fiskrätter
åt alla som har lust att hänga på. ;)

Vad jag inte har lust med är att vara långt ute till havs i grov
sjö över 10 sekundmeter. Trevligt ska det vara :sun:

Alessandro
2007-12-15, 00:02
Hälleflundra fiskar man grunt, 10-30 meter på tråkiga plana bottnar. Bråddjupt då får du lubb, långa och andra fiskar.
Marulk är väl mer en bonusfisk sällan riktat fiske.
Vanligaste fisken är trots allt gråsejen, den är ju kul att få.
När det går grovare sjö så kan det enda fisket som går att göra just hälleflundra....

Brownie
2007-12-15, 00:08
Hälleflundra fiskar man grunt, 10-30 meter på tråkiga plana bottnar. Bråddjupt då får du lubb, långa och andra fiskar.
Marulk är väl mer en bonusfisk sällan riktat fiske.
Vanligaste fisken är trots allt gråsejen, den är ju kul att få.

För att svara på din fråga vad det gäller priset: Jag är ganska flexibel. Men det behöver ju inte vara Hilton direkt.

Sej har jag fått på Irland. Det var lite sådär. Tycker nästan det skulle vara roligast att fiska där man kan få flera olika arter så att det blir lite omväxlande liksom. Vad heter dom där små röda rackarna som dom brukar få? Kungsfisk? Dom ska vara rätt goda att äta. Har du fått havskatt någon gång?

Hur är det med bokningar? Måste man vara tidigt ute?

Kollade förresten in fiskebussen.se. Den Börjar för långt norrut för min del. Åmål och Dalsland och grejor ... :(

Alessandro
2007-12-15, 00:15
Beror på, Röst/Väröya är hett nu för wildwater, dom är ganska uppbokade. Det är inte Hilton på fiskecamperna, billigast är som sagt åka buss.
Nej, jag har bara fiskat på Röst/Väröya och i Sognefjorden och inte fått nån havskatt.
Personligen tycker jag det är roligast med fisk som går att släppa tillbaka, som just hälleflundra. Är inte så varierat fiske, torsk, lubb, kolja och sej
samt hälleflundra är väl vanligast vid Lofoten.

Brownie
2007-12-15, 00:18
Jag får väl recherchera lite mer då. Fast fler tips är välkomna gott folk! :)
Vaddå, är du sugen att dra på, Allessandro?

Alessandro
2007-12-15, 00:26
Nej, en vecka på röst/väröya räcker för lång tid framöver, jag är en sötvattenspirat först och främst.
Berras kör väl också buss till Norge, röst?

Brownie
2007-12-15, 00:28
Nej, en vecka på röst/väröya räcker för lång tid framöver, jag är en sötvattenspirat först och främst.
Berras kör väl också buss till Norge, röst?

Vem är Berras?

Alessandro
2007-12-15, 00:33
Den största sportfiskebutikskedjan i Sverige döpt efter grundaren Bert "Berra" Mårdh, f.d tävlingsmetare på elitnivå. Numera uppköpta/ihopslagna med fishit.
Kolla gärna med Fiskekompaniet i Malmö, http://online.nu/kat/frisida.cfm?idnr=53&butik=1 om du inte redan gjort det?
Berras annonsen ifrån iår, vet inte om dom skall köra -08?
http://www.fishit.com/UserFiles/File/Rost/Rostresan.pdf

Uttern_
2007-12-16, 22:41
Jag är klart intresserad av att hänga på om det finns plats. Allt givetvis beroende på vad det kostar i slutänden.
Har preliminärbokat mig i sydNorge i maj. Men jag åker nog hellre lite längre norr ut.

Uttern_

Brownie
2007-12-16, 22:47
Fick just det här PM:et:

Ursprungligen postat av BBRF
Hej!

Såg att Du var på väg till Fröya i sommar, jag är eventuellt intresserad....Personligen så kan jag rekommendera Titran rorbuer på Titran, längst västerut på Fröya...Fina stugor och hyfsade hyrbåtar..Har också kollat in tidvattnet för juli och avråder starkt från att åka under perioden 8-16 juli, katastrofalt dåligt tidvatten då med troligt uselt fiske. 1-7/7 och 17-24 är det bäst tidvatten, även från 29/7-5/8 är ok..

Jag kan bara första veckani Juli så vi kör på det.
Ska försöka få iväg ett mail till stället BBRF rekommenderade.
Fler tips om ställen med boende och båt eftersökes!

Vi ska nog få ihop ett gäng.

Rudeboi
2007-12-17, 01:14
Jag skulle gärna vara på om det blev ett gäng sköna snubbar från forumet som gick ihop och hyrde stugor och båtar och minibuss och drog upp. Eller är det billigare att trailra upp egna flytetyg?
Det vore jäkligt soft att köra en fiskesnack-träff på fröja eller röst eller annat lämpligt ställe. :cheers:

Brownie
2007-12-17, 01:19
Tror det är för bökigt att traila dit. Har du kollat vägarna sista biten?
Personligen kommer jag nog att flyga dit. Det skulle ta 15 timmar
att köra dit från Helsingborg. Men kul att du har lust! Visst hade
det varit kul att få ihop en 10-15 gubbar och dra dit.
Jag väntar på deras svar. Har vi turs så har dom två obokade
lyor för 10 pers. Då bara bokar vi oxå får folk ta sig dit bäst dom
kan.

Alessandro
2007-12-17, 03:00
Jepp, Norwegian.no är inte så dyrt att flyga med.
Sen är frågan hur bra båtvana man har, röst är sista hållplatsen innan stora atlanten.

jerklimpan
2007-12-17, 07:53
Är störtsugen på att ta en vecka i Fröya i Juli. Har aldrig varit
i Norge och fiskat.
Nu undrar jag om någon kan rekommendera någon gruppresa, researrangör, boende eller vi kanske kan få ihop ett gäng här?
Jag skulle starta ifrån Helsigborg i sådana fall.

Jag va på fröya sommarn 2006 väldigt fin camp å jättefin skärgård som funkar å fiska inomskärs om det är dåligt väder .
Bleka är en höjdare fiska 5 meter å grundare med små jiggar eller kustdrag typ Toby på vanliga klena öring grejer .
Vi fick även marulk å knaggrocka på grunt vatten mindre än 30 meter ,även om det var slumpfiskar så va det kul.
Fast jiggfiske efter sej slår det mesta riktigt kul. Till Fröya är det 100 mil från sthlm .På vägen till Fröya åker man förbi Orkla . Antagligen pissdyrt å fiska men älven är ju hyffsat känd allafall.

/Fredrik

BBRF
2007-12-17, 09:02
Tror det är för bökigt att traila dit. Har du kollat vägarna sista biten?
Personligen kommer jag nog att flyga dit. Det skulle ta 15 timmar
att köra dit från Helsingborg. Men kul att du har lust! Visst hade
det varit kul att få ihop en 10-15 gubbar och dra dit.
Jag väntar på deras svar. Har vi turs så har dom två obokade
lyor för 10 pers. Då bara bokar vi oxå får folk ta sig dit bäst dom
kan.

Stugorna på Titran rorbuer tar 6 pers vardera och då ingår en hyrbåt...

Brownie
2007-12-17, 14:35
Stugorna på Titran rorbuer tar 6 pers vardera och då ingår en hyrbåt...

Hur många får bekvämt plats i en sådan hyrbåt? På bilden
ser det ut som max tre pers. Dom ser inte värst stabila ut
heller. Duger dom verkligen att sticka ut en kilometer från land med?

Fast en sak som talar för att åka dit med bil är att man kan
ta med sig käk och mera utrustning. Sånt ska ju vara så himla
dyrt i Norge.

big catch
2007-12-17, 15:23
jag är intresserad om det finns plats vore riktigt kul

Brownie
2007-12-17, 15:39
jag är intresserad om det finns plats vore riktigt kul

Kul att se att skaran växer! :)

Det är upp till alla som vill hänga på att hjälpa till att hitta
ett passande camp. Surfa runt eller fråga gärna folk som har varit där.
Jag lägger upp en ny tråd just för detta ändamålet.

BBRF
2007-12-17, 16:01
Hur många får bekvämt plats i en sådan hyrbåt? På bilden
ser det ut som max tre pers. Dom ser inte värst stabila ut
heller. Duger dom verkligen att sticka ut en kilometer från land med?

Fast en sak som talar för att åka dit med bil är att man kan
ta med sig käk och mera utrustning. Sånt ska ju vara så himla
dyrt i Norge.

Båtarna är stabila och tål rätt mycket. Vi har kämpat ut oss ut till Örnklakken, d v s 8 distans från Titran när det blåst 10 meter och rejäl dyning. Du bör dock veta vad Du gör om Du åker ut under dessa förhållanden men båtarna funkar, men mer än 3 pers går inte. Jo, käk bör man ta med sig. Sedan går det ju flera turbåtar från Titran.

Brownie
2007-12-17, 16:31
Båtarna är stabila och tål rätt mycket. Vi har kämpat ut oss ut till Örnklakken, d v s 8 distans från Titran när det blåst 10 meter och rejäl dyning. Du bör dock veta vad Du gör om Du åker ut under dessa förhållanden men båtarna funkar, men mer än 3 pers går inte. Jo, käk bör man ta med sig. Sedan går det ju flera turbåtar från Titran.

Det låter ju lovande. Du har ju erfarenhet. Vore kul om du hängde på!
Nu väntar jag bara på svar från plejset du rekommenderade.
Får jag inget svar så ringer jag dom i veckan.
Måste man förresten ha flytoverall där borta?

Jag kör nog från Helsingborg så en till två pers kan
jag nog ta med på vägen. Några Göteborgare kanske?

BBRF
2007-12-17, 17:01
Det låter ju lovande. Du har ju erfarenhet. Vore kul om du hängde på!
Nu väntar jag bara på svar från plejset du rekommenderade.
Får jag inget svar så ringer jag dom i veckan.
Måste man förresten ha flytoverall där borta?

Jag kör nog från Helsingborg så en till två pers kan
jag nog ta med på vägen. Några Göteborgare kanske?

Flytoverall eller flytväst bör tas med, liksom portabel GPS om Du har, dessutom säkerhetsutrustning som mobiltfn och ev nödraketer. Tänk på att olycksrisken på storhavet är mångdubbelt större än vid vanligt fiske. Man bör alltså inte ge sig längre ut än vad man klarar av.

Brownie
2007-12-17, 17:05
Flytoverall eller flytväst bör tas med, liksom portabel GPS om Du har, dessutom säkerhetsutrustning som mobiltfn och ev nödraketer. Tänk på att olycksrisken på storhavet är mångdubbelt större än vid vanligt fiske. Man bör alltså inte ge sig längre ut än vad man klarar av.

Jo, det har du verkligen rätt i.

Alessandro
2007-12-17, 17:15
GPS kan vara förrädiskt, inte alltid det stämmer, vi "körde" över en ö på röst, då GPS kartan inte stämde. Sjökort och kompass bör vara med, samt reservbatterier för laternor....

BBRF
2007-12-17, 17:35
GPS kan vara förrädiskt, inte alltid det stämmer, vi "körde" över en ö på röst, då GPS kartan inte stämde. Sjökort och kompass bör vara med, samt reservbatterier för laternor....

Jo, just det. Sjökort och kompass är givetvis nödvändigt, framförallt sjökort men reservbatterier för lanternor känns överflödigt eftersom det ändå är så ljust i juli..

Jonas 37
2008-02-10, 23:48
Jag är lite småsugen om det blir nån resa.Jag tar med min båt då jag vill testa trolling efter sej,dock så får pilkfiske och jiggfiske första tjing.Det går ju en tunnel till Hitra men hur är det med Fröja? Min båt är en Kyrkö 520 (styrpulpet) Ska man pilka så kan man väl vara 2-3st i den.Jag har plotter men har ingen lust att pynta 3000kr för sjökortet över Norge.Mvh Jonas

Brownie
2008-02-11, 00:28
Just nu har jag lagt idén på is eftersom ingen av oss i teamet vill offra sin bil för resan. Det är ju många kilometer så det blir en del slitage. För egen del skulle jag kunna tänka mig att hoppa på spontant i när tiden kommer. Allt boende för juli månad bör vara utbokat vid det här laget så det blir nog tält som gäller. Men inget mot det. Coolt att du har båt i alla fall! Klar fördel.

Patrik TEAM HANSVIK
2008-02-11, 10:29
Fiskekompaniet i malmö har resa till söröya i juli tror jag det var och dom flyger dit så då slipper ni slitage på bilarna gå in och kolla där jag vet att där är platser kvar det kunde kanske vara något? ska själv upp där i augusti 2 veckor!

BBRF
2008-02-11, 10:30
Jag är lite småsugen om det blir nån resa.Jag tar med min båt då jag vill testa trolling efter sej,dock så får pilkfiske och jiggfiske första tjing.Det går ju en tunnel till Hitra men hur är det med Fröja? Min båt är en Kyrkö 520 (styrpulpet) Ska man pilka så kan man väl vara 2-3st i den.Jag har plotter men har ingen lust att pynta 3000kr för sjökortet över Norge.Mvh Jonas

Det går även en tunnel till Fröya...

Brownie
2008-02-11, 11:53
En idé vore att vi bestämmer ett datum och en campingplats och så får folk ta sig dit bäst dom kan. Då kanske vi får ihop ett gäng ändå.

Jonas 37
2008-02-12, 20:56
Det går även en tunnel till Fröya...

Vad kostar det att åka genom tunneln? 100000kr norska:oj:

Jag får besked i morgon kväll om det finns plats för mig och min båt v22 i Saltströmmen.Som tur är en i gänget ägare till en volvo cross-country.

BBRF
2008-02-12, 20:59
Vad kostar det att åka genom tunneln? 100000kr norska:oj:

Jag får besked i morgon kväll om det finns plats för mig och min båt v22 i Saltströmmen.Som tur är en i gänget ägare till en volvo cross-country.

Cirka 100 norska, se dock till att betala bomavgiften, annars blir det dyrt..

TAMTAM
2008-02-12, 21:02
Problemet med diskussion runt fiske på norska kusten är helt enkelt att man blir förbannat hungrig, stekt torsk makrill etc för att inte tala om kolmule lubb etc allt smakar gudagott! speciellt nyfångat måste åka bara :sun:

Jonas 37
2008-02-12, 21:25
Cirka 100 norska, se dock till att betala bomavgiften, annars blir det dyrt..

Inte så farligt, läste om en kille som körde i 135 i tunneln och vart tagen av en hastighetskamera , han fick böta 9000kr + körförbud i Norge under 1år.

BBRF
2008-02-12, 21:50
Problemet med diskussion runt fiske på norska kusten är helt enkelt att man blir förbannat hungrig, stekt torsk makrill etc för att inte tala om kolmule lubb etc allt smakar gudagott! speciellt nyfångat måste åka bara :sun:

Kolmule? Hmmmm, kan det vara något att äta?