Visa fullständig version : Trolling i Hardangerfjorden nu i helgen.
Flodström
2007-12-16, 22:38
Hej
Jag och en kamrat var ute i Hardangerfjorden den här helgen.
Vi for ut några timmar på Lördagen och ca 5 timmar nu i dag, Söndag.
Vi hadde tänkt att kasta efter, eller pilka, alternativt fiska med agn och eller jigg-fiska.
Vi kände inte ett skit på någon av de metoderna. Ekolodet detekterade byst med fisk, fin fisk, men icke.
Då satte jag två av mina nya trollingspön (Shimano 12-25 + 15-30 lb´s), med Ambassadeurer på (en köpt av "Skägg", kanon). Då jag inte har djupriggar än så blev det med djupgående Bomberwobblers.
Snacka om "kovändning" i fisket, fasen, jag höll på att få kramp i vänsterarmen, vi fick direkt kontakt med bleka. Fisk på 3-5kg. Full rulle då det var makrill dom jagade och därför inte bet på något annat. Vi fick 12 st + en fin sej.
Det var ganska spännande. Ekolodet visade på enstaka jäkligt stor fisk(+ massor av annat spännande), kan ha varit sej på 10+. Vi hade också ett "trippelhugg". Vi grejade två av dem, hehehe.
Tyvärr så hade vi inte grejor med oss för att trolla något djupare då vi primärt for ut för vanligt spöfiske, (dem riktigt stora gick på mellan 20 och 30m).
Får laga till något proffisoriskt till nästa gång, alternativt, att köpa några Dipsy Diver men är det någon som kan rekommendera storlek/typ som passar för Bomber, storlek 10 cm och 20-25 cm (två typer av Dipsys kanske)? Djup, tja ni ser vad jag skriver.
Vi fick i alla fall mat för några veckor på dem turerna, hehehe (ca 40 kg). Fisken är också som finast nu och fram till mars ca. :D
mvh
team char
2007-12-16, 22:48
nollan går ned på 10-12m och ettan går ned till 20m
Pikeless
2007-12-16, 22:53
Får laga till något proffisoriskt till nästa gång, alternativt, att köpa några Dipsy Diver men är det någon som kan rekommendera storlek/typ som passar för Bomber, storlek 10 cm och 20-25 cm (två typer av Dipsys kanske)? Djup, tja ni ser vad jag skriver.
Kan inte annat än rekommendera Dipsys, då de fiskar både brett och djupt, tre på varje sida är inga problem. Kör med storlek 3 om du vill ner riktigt djupt, fiskemässigt har jag själv haft mest framgång med storlek 1 och 0.
Mer info hittar du här:
http://www.luhrjensen.com/techreports/12DipsyDiver.pdf
och här:
http://www.luhrjensen.com/techreports/DipsyDiverDepthChart.pdf
:)
GRATTIS Rackarns skoj att det lossade med trolling så bara skaffa ett gäng Dipsy av rekomenderade storlekar och på dem igen så sitter snart 10+ på kroken :appl::fiska2:
Flodström
2007-12-17, 00:43
Tack för alla fina tips här, det uppskattas. Ok, då får jag börja med 1:or så får vi se vad om händer :wink:
Pikeless, fint med tre på var sida, då blir det inte snack om trippelhug utan nått långt värre, hehehe :wow: :wow3: :nut:
Måste kolla lite på eBay om det lönar sig att bjuda på nått där? Annar så undrar jag om det är rostfritt/syrafast material i Dipsys? Eller är det olika kvaliteter på dem också?
Bäst är naturligtvis att prova lite olika storlekar av Dipsys. Det varierar ju hur stora wobbler man behöver använda. Föreställer mig att större wobblers kommer till användning längre fram i vinter och på vårsidan, d.v.s. i mars-april. Nu funkade inte stora wobbler (>15 cm). Vi fick bara hugg på dem 8-10 cm (de modellerna med stor sked för djupare gång).
mvh
team char
2007-12-17, 16:32
Om du kör med dipsy så brukar Apex eller magnum skedar funka bra. Har iofs inte provat med wobbler efter dom. Brukar gå få i billigt beg på ebay
Hej
Jag och en kamrat var ute i Hardangerfjorden den här helgen.
Vi for ut några timmar på Lördagen och ca 5 timmar nu i dag, Söndag.
Vi hadde tänkt att kasta efter, eller pilka, alternativt fiska med agn och eller jigg-fiska.
Vi kände inte ett skit på någon av de metoderna. Ekolodet detekterade byst med fisk, fin fisk, men icke.
Då satte jag två av mina nya trollingspön (Shimano 12-25 + 15-30 lb´s), med Ambassadeurer på (en köpt av "Skägg", kanon). Då jag inte har djupriggar än så blev det med djupgående Bomberwobblers.
Snacka om "kovändning" i fisket, fasen, jag höll på att få kramp i vänsterarmen, vi fick direkt kontakt med bleka. Fisk på 3-5kg. Full rulle då det var makrill dom jagade och därför inte bet på något annat. Vi fick 12 st + en fin sej.
Det var ganska spännande. Ekolodet visade på enstaka jäkligt stor fisk(+ massor av annat spännande), kan ha varit sej på 10+. Vi hade också ett "trippelhugg". Vi grejade två av dem, hehehe.
Tyvärr så hade vi inte grejor med oss för att trolla något djupare då vi primärt for ut för vanligt spöfiske, (dem riktigt stora gick på mellan 20 och 30m).
Vi fick i alla fall mat för några veckor på dem turerna, hehehe (ca 40 kg). Fisken är också som finast nu och fram till mars ca. :D
mvh
Låter kul det där Flodström prova de största Dipsyna i läge 1 med 30lbs flät når du lätt 25m om du släpper en längre lina har fått dem att slå i botten utan problem på de djupen.
Har någonstans i datorerna en tabell från min amerikanska tidning som visar Dipsy djupgående försökte hitta den men inte ännu skickar den som privatmejl när den dyker upp.
Grundtips köper du Dipsy eller Slide Divers endast de största är av intresse om du kör dem direkt från båten bara de ger bra spridning och djupgående de mindre är användbara på planers men bara där (notera enligt min åsikt!), djupgående regleras med linlängd dock de är definitivt ingen ersättning för riggar inte alls, återkommer mvh och lycka till blir hungrig bara jag läser vad du skriver :sun:
PS precis som Jonas skriver nog läge för snubbers på flät har provat det mycket men våra fisktomma vatten gör det svårt att verkligen lära sej nåt tar för jävlig tid återigen riggar är oslagbart definitivt på de djupen du beskriver ett par feta nya Cannon HS elriggar fixar det nappar det ofta är manuella helt borta tro mej.
Denna länk rekommenderas starkt:
www.precisionangling.com kolla sajten bigwater edition av boken är mycket användbar.
Annan länk av intresse: http://www.glangler.com/index.htm
Prenumeration är billigt massor av tips på sötvattenstrolling tar aldrig slut de använder grejor vi aldrig vare sej sett eller hört talas om här bla wirefiske flät allt (dessutom var man hittar grejorna)mvh
Hittade lite grejor om Dipsy kanske användbart för någon, de första bilderna visar djupgående för stora och mindre dipsy med utlösare ovanpå fiskade med 20lbs nylon (ca 0,45) den sista bilden visar den stora med ring fiskad på 30lbs flätlina normala beten bakom flashers/dodgers och liknande kommer minska djupgåendet men inte enormt har själv fått en 11tum flasher att slå i botten på 18m ganska lätt prova själva tabellerna stämmer riktigt bra kommer från boken jag länkade till innehåller en massa användbar data tro mej på massor av olika trollingtillbehör
Tabellen visar den storas djupgående fiskad på 30lbs wire mycket vanligt sätt att fiska dem på i USA lycka till
Flodström
2007-12-23, 14:34
Hej TAMTAM :D
Tack för de spännande länkar du bifogade i din förra post, blev sittande halva kvällen med att läsa. Mycket intressanta saker, hehehe.
Ang. Dipsy´n och fiskedjup, kanon-schemor/grafer du postat här. Kommer att bli guld värt då jag får hem den första laddningen av 8 st Dipsy Diver (size 0, 1 och 2).
God jul och ett Gott Nytt År :)
Väl bekomme och god jul och gott slut!
vad jag fattat enligt dom där tabellerna
är det beräknat efter hur högt linan är från vattnet
är skillnaden marginell eller har det med brytpunkten
från vatten o spötopp o göra vilket kan skilja en bra bit
Flodström
2007-12-24, 01:44
Dalton, vad jag förstår så är alla de här djupangivelserna beräknade och jämförda med spötoppen 2 fot (ca 60 cm) ovanför vattenytan på alla uppmätningarna. Håller man spötoppen högre upp än så, får man nog lägga till lina motsvarande det som behövs för att få motsvarande samma längd under vattnet så som tabellerna antyder vilket också måste betyda att du totalt måste ha mer lina ut från rullen för att komma till samma djup i tabellen. Hur mycket extra lina som måste släppas ut måste bli skillnaden mellan tot. linlängden som är ovanför vattnet (med toppen 2 fot ovanför) och ny höjd på spötoppen ner till ca 2 fot ovanför vattenytan. :ordning: :oj:
mvh
Läs på de vita sidorna exakt som Flodström beskriver det 2fot för spötopp ovan yta.
Har liknande tabeller för ett antal amerikanska trolling planers Deep six SlideDiver med och utan ringar mycket Luhr Jensen söker ni något ställ frågan så kollar jag
Flodström
2007-12-26, 21:23
Var ute på fjorden igen nu i går. Det blev nya erfarenheter, hehehe.
Provade först jiggfiske men icke. Körde i gång trollingen som nu sist då vi fick mycket på den metoden.
Det skulle visa sig att det hade blivit svårt då jag fortfarande inte har Dipsys hemma. Ingen fisk tog i ytan (max 10 m ner kom jag). Då desperationen inte vet några gränser så kom kreativiteten väl tillpass.
Hade ett 500 gr blylod liggande i båten, hmmmm. Kanske om man....javisst, hehehe där har vi det.
kapade upp 20 m monofil, 0,50 och knöt lodet i ena enden och gjorde en ögla i andra. Längst ner på lodet hade jag lämnat en 50 cm stump efter knuten och i den monterade jag en linutlösare.
Släppte ut ca 30 m på spöt med djupgående Bomber. Satte sen linan i linutlösaren och firade ner spölinan de 20 m och fäste lodlinan i en pollare. Spände upp "riggspöt" och sen satte jag också det andra spöt som var utan lod.
Styrde mot grundet där fisken hade visat sig på ekolodet (se eko-bild)
Pang, där spratt riggspöt upp och följdes av rulltjut...Yippy! det funkade.
Kunde landa en bleka på drygt 3 kg så middagen var bärgad, hehehe.
Men sen... satte bägge spöna igen men nu med lite skev motvind. Då la autopiloten av..... eller snarare, den klarade inte den lägre farten med sidvind och vågor (S1000 går på GPS-signalen och har inte kompass). Haha, jag snurrade och gissa vad som hände---rätt gissat.
Jag hann slå av motorn innan nått allvarligt hände men trassel blev det och sen var det för sent att fortsätta med trollingen. Men flera erfarenheter rikare, mycket bra det i alla fall.
Såg djäkligt mycke betesfisk, och också stor fisk på botten men jiggfisket kom av sig p.g.a. för kraftig vind. Postar lite bilder här på fjorden + bilder på lodet som talar sitt tydliga språg (om även lite otydliga p.g.a. darrig kameraman då vågor inte gör det enkelt att ta bilder).
Som ni ser på sista bilden så befinner sig den større fisken på ca 30-50 m djup och det var till kanske 25 jag nådde ner.
mvh
Flodström till skillnad från våra vatten händer det grejor i norge fjordarna!
Som sagt elriggar och snabba sådana är att föredra om du inte vill få Karlalfred underarmar!
Har en riktigt intressant tabell att posta åt dej skulle ge arbete för en 1 lbs blykule form fattigmans rigg kallas den i USA (poundball) men är mycket effektiv och väldigt populär därborta, återkommer när den förbannade scannern behagar göra som jag säger! mvh
Edit de två första ingredienserna är två kraftiga Dipsyspön gärna 10,6 fotare (Daiwa Heartland exv.) försedda med lite större räkneverkare exv Okuma Convector CV30-45 eller dyl.
Kolla denna nedre skalan börjar på 0 narurligtvis och slutar på 210fot
lodrät på 130fot övre linjen är 30lbs nylon undre är 30lbs flät farten är enormt viktig för att det ska stämma självklart här angiven till 2,5mph.
Utlösaren/hållaren på bilden känner jag dessvärre inte igen men den ger möjlighet att placera kulan varsomhelst på linan exv. 50-60 fot framför betet kan sedan tas bort vid båten medans fisken fortfarande befinner sej på avstånd för åtminstone roligare drillning på slutet, skulle tro du knappt behöver ett par riggar med detta troligen nappar det så ofta i dina vatten att det inte är värt besväret knappt.
Kan vara ett billigt alt att testa kom ihåg farten måste kontrolleras noga dock viss variation upp och ned kommer få kulan att gå i S kurvor horisontellt sett säkert giftigt.
Inte lämpliga att fiska tillsammans med riggar men i ditt fall tror jag knappt du behöver några kommer hugga hela tiden i rätt område och med rätt teknik tror inte du ska använda djupdykande wobblers flutters och normala är nog bättre lättare kontrollera djupgåendet då testa!
Här är ett alt på utlösare/hållare som jag känner till funkar utmärkt med detta dock krävs nog dubbla dragna i botten på flät den (Fireline) är hal som fan kanske andra fabrikat är något strävare bara ansluta fjäderring på käftsidan av den då kan den aldrig ramla av behöver du dubbla bara trä en större fjäderring genom de två mindre så har du två i rad firman accepterar faxad visa härifrån
http://www.churchtackle.com/clip4.html#Adjustable_Flex_Clip
Denna har inget hål framme på käftsidan tydligen har de ändrat nåt men den har ställskruven för tryck
http://www.churchtackle.com/clip3.html#Weight_Clips
Denna är rätt men som stacker då
Riktigt bra som ersättare för snoddar på planer board också.
Utlösaren/ snarare hållaren på bilden hittade den
http://www.legendaryproduct.com/Sinker_Cliper_1.asp
Edit är nog inte stark tillräckligt för att medge lång tafs bakom verkar som det krävs ett lekande eller dylikt som stoppar
Flodström
2007-12-27, 16:25
Hej TAMTAM och tack för all intressant information (fasen vad mycke du kan).
Det här var väll i princip det jag gjorde, men då med en separat lina till lodet med utlösare. Det funkar helt klart. Skall ut igen när det slutat att blåsa här (nu 12-18 m/s och regn). Skall testa med lite tyngre lod, ca 1-2 kg. Blir då med vanliga wobblers typ flyt Bomber, Yo-zuri eller rapala men också sked typ Northen King (lätta skedar).
Tror det här kan vara en bra början, man får i alla fall nyttiga erfarenheter av det här, hur man skall fiska och allt det där. Det som kan bli intressant är om man kan komma ner ca 100-150 m med djupriggar (eldrivna) då kan det bli otroligt spännande, både på stor sej, men också på andra storvuxna arter typ hälleflundra m.m.
Har förresten beställt 6 st skallar till betesfisk type "Super Herring Special" för betesfisk på 6" och uppåt. Då kan man köra trolling i 1-2 knop och fiska mer effektivt tillsammans med flashers,eller ev. med dodgers en bit framför betesfisken.
Fasen, måste beställa djupriggarna snart, klarar inte att vänta på dom.. Hmmmmm.
mvh
Flodström
2007-12-27, 16:42
Utlösaren/ snarare hållaren på bilden hittade den
http://www.legendaryproduct.com/Sinker_Cliper_1.asp
Edit är nog inte stark tillräckligt för att medge lång tafs bakom verkar som det krävs ett lekande eller dylikt som stoppar
Skitbra TAMTAM. Beställde 4 st för att testa lite, hehehe.
mvh
Sanningen är väl att 20års prenumeration på amerikanska tidningar (minst) och ett brinnande intresse gör att ett och annat fastnar!
De sysslar med en hel del därborta som är okänt här en del bra och användbart annat mindre bra uppfinningsrika är de i alla fall :sun:
Finns två
http://cgi.ebay.com/Scotty-Electric-Downrigger_W0QQitemZ130185705802QQihZ003QQcategory Z36151QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Det som kan bli intressant är om man kan komma ner ca 100-150 m med djupriggar (eldrivna) då kan det bli otroligt spännande,
Haha Flodström då får du akta dej för Håkäring drar väl ner både båt och dej! mvh riktigt bra blowback lär det bli också på wiren
Flodström
2007-12-27, 17:14
Finns två
http://cgi.ebay.com/Scotty-Electric-Downrigger_W0QQitemZ130185705802QQihZ003QQcategory Z36151QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Såg dem. Men säljaren har för dålig feedback då jag alldrig köper dyra ting av säljare om dem inte har 100% pos. feedback. Erfarenheter med det. Annars kunde man ha övervägt ett snabbt BiN på bägge. :ogen:
mvh
Såg dem. Men säljaren har för dålig feedback då jag alldrig köper dyra ting av säljare om dem inte har 100% pos. feedback. Erfarenheter med det. Annars kunde man ha övervägt ett snabbt BiN på bägge. :ogen:
mvh
Kollade feedbacken noga ett nerslag för mer än 12 mån sedan själv hade jag klivit på men det är svårt att råda andra se det som ett förslag
Edit vad var det som sket sej så du bara går på 100%? totalförlust?
Flodström
2007-12-30, 00:41
Kollade feedbacken noga ett nerslag för mer än 12 mån sedan själv hade jag klivit på men det är svårt att råda andra se det som ett förslag
Edit vad var det som sket sej så du bara går på 100%? totalförlust?
Nja-ä, jag går inte på 100% "totalförlust", hehehe men för 100% totalförtjenst, hahaha.... :nojd:
Skämt åsido, vet vad du menade. Har inte varit ute för nått dramatiskt men har nu så stor erfarenhet efter ca 250 köp/sälj på eBay under en 4-års period numera. Vid lite dyrare köp/auktioner så är jag kritisk till säljares feedback och det skall vara 99-100% och med mer än 100 försäljningar.
Den här säljare har råkat ut för en hetsnisse som inte accepterade 12 dagars lev. tid och det är ju trist för säljaren. (jag har väntat på extra power cabel til mitt lod nu i en månad, men det är inte värt att skicka neg feedback för det).
Skrev till Scotty-säljaren, och han kräver 125 USD för en, 250 USD för 2 i fraktkostnad till trotts för att USPS debiterar halva det priset som han uppgav till mig vilket betyder en förtjänst på frakten på ca 125 USD (för bägge). Inte spec. seriöst som sagt.
Om man får en för ca 300 USD så kostar den 425 USD
Köper man en ny (på FishUSA eller fish307) så kostar en ny rigg ca 475 USD, frakten, 69 USD = en sprillans ny för ca 544 (skillnad: 119 USD) inte värt det låga priset på en 2-3 år gammal rigg (kanske inte komplett heller).
mvh
Nja-ä, jag går inte på 100% "totalförlust", hehehe men för 100% totalförtjenst, hahaha.... :nojd:
Skämt åsido, vet vad du menade. Har inte varit ute för nått dramatiskt men har nu så stor erfarenhet efter ca 250 köp/sälj på eBay under en 4-års period numera. Vid lite dyrare köp/auktioner så är jag kritisk till säljares feedback och det skall vara 99-100% och med mer än 100 försäljningar.
Den här säljare har råkat ut för en hetsnisse som inte accepterade 12 dagars lev. tid och det är ju trist för säljaren. (jag har väntat på extra power cabel til mitt lod nu i en månad, men det är inte värt att skicka neg feedback för det).
Skrev till Scotty-säljaren, och han kräver 125 USD för en, 250 USD för 2 i fraktkostnad till trotts för att USPS debiterar halva det priset som han uppgav till mig vilket betyder en förtjänst på frakten på ca 125 USD (för bägge). Inte spec. seriöst som sagt.
Om man får en för ca 300 USD så kostar den 425 USD
Köper man en ny (på FishUSA eller fish307) så kostar en ny rigg ca 475 USD, frakten, 69 USD = en sprillans ny för ca 544 (skillnad: 119 USD) inte värt det låga priset på en 2-3 år gammal rigg (kanske inte komplett heller).
mvh
OK 125 st är alldeles för dyrt definitivt bara lägga ner däremot låter 69 väldigt billigt för en propack rigg, väldigt väldigt billigt men skickar de för summan så är det bra för dej, fraktpriset måste vara subventionerat eller skickat med snigel expressen :appl:
Flodström
2007-12-30, 14:37
OK 125 st är alldeles för dyrt definitivt bara lägga ner däremot låter 69 väldigt billigt för en propack rigg, väldigt väldigt billigt men skickar de för summan så är det bra för dej, fraktpriset måste vara subventionerat eller skickat med snigel expressen :appl:
Nja-ä det är inte subventionerat, däremot så går det på vikt: ett propack väger 15 lbs (shipping weight) och med USPS, 6-10 days Priority Mail International så kostar frakten till Norge 69 USD. Det blir några kronor/USD extra för försäkring, blir väll ca 30 kr extra. Är lite osäker på vikten men det var den som kom fram på google då jag sökte på det (för 1116 Propack).
Tänkte dra ut på Hardangerfjorden i dag men det blåste mer än vad prognosen hade sagt, ca styv kuling.
Hade tänkt att fiska agnfisk, sill till huvudena jag har beställt men nu får det vänta till efter nyår som det ser ut.
Hade tänkt att testa det där med den vikten/kulan framför en agnad Super Herring Special och drifta/trolla djupt. Fasen, vad trött man blir på allt blåsande, hehehe. Blåser det inte ja, då fryser hamnen igen, vet inte vilket som är värst.
Men i fjol då satt vi ute i trädgården i mitten på mars och käkade middag. Då var det ca 20°C ute så våren är inte långt borta nu, förhoppningsvis, hehehe.
mvh
Då är de onekligen lätta! mina cannons väger runt 10 kilo st fullt rustade och då är inte snurrisarna inräknade ej heller förpackning shipping weight tror jag var 25-30lbs nånstans där.
Begär en fraktqoute eller fråga magic han vet nog :sun:
Flodström
2007-12-30, 15:16
Fick mejl fråm "FishUSA" och dem menade att packen väger mer än de 15 lbs jag fick upp på Google. Hm skumt, måste kolla upp det där med Scotty. Det står inte angivet nån "shipping weight" på deras hemsida. Klart dem väger en del, men det kan inte vara så mycket mer då det mesta av konstruktionen är av plast.
edit: hittade denna länk för 1116 Propacks shipping weight: http://www.portcitiestackle.com/index.php?main_page=product_info&cPath=15_16&products_id=384
Här en annan med helt annorlunda shipping weight (dessutom en enklare version av Scotty):
http://bjsalaskaoutfitters.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=BJAO&Product_Code=1106&Category_Code=MJ
mvh
Flodström
2007-12-30, 19:34
Hehehe, tack Jonas, det är det jag också har tänkt att prova här. Men så länge man inte kommer ner på ett effektivt sätt :mad: så får man vänta tills grejor kan anskaffas, ;)
Väntar hem lite grejor som sustitut för djupriggar tills vidare. Skall bli intressant att prova i alla fall. Postar bilder här efter att tester är gjorda.
mvh
Flodström
2008-01-13, 01:33
TAMTAM, tack för ditt fina tips på Elberta Clipern, funkade helt ok och var det som gjorde att vi inte kom hem tomhänta, :appl: Blev Torsk, Bleka och Sej m.h.a. dom. Här lite bilder från lördagens fiske (jag med torsk på 3 kg).
Nu i dag så fick jag också boken "Havsfiske med Surprise" av Bosse Hall, lite kvällslektyr så att säga, hehehe. Kanske lite tips att prova ut, vi får se......
mvh
Härligt att det blev fångst och god mat blir det av dem med :appl:
Flodström
2008-01-14, 15:23
TAMTAM, Elberta Clipern funkade klockrent.
På trollingspöna (flätlina på rullarna för tunn diameter/litet vattenmotstånd) så har jag ca 10m sjocklina längst ut, 0,50 monofil. Clippern häktade jag fast prcis ovanför knuten. Det förhindrade den att glida ner till wobblern
Clipern apterades med ca 150-200gr bly och sen sänkte vi ner wobblerna m.h.a. dem. Tror vi kom ner ca 20-25 m på det viset (hade inge tyngre vikter men skall prova det senare). Fisk som var på 30-35m djup bet inte och vi var troligtvis för högt ovanför.
Då vi körde fisk så var det enkelt at trycka loss clipper då man fått den ca 2-3m utanför spötoppen, inga problem med det. Är det livligare fisk kan det bli knepigt men då är det bara att köra fiske lite längre så att den blir lugnare. Man måste dock vara två i båten för det här fisket då det kan bli jäkligt svårt att lossa clipern samtidigt som man kör fisk, hehehe. :fiska1:
mvh