handdator

Visa fullständig version : Fjällfiske runt Tromsö?

Åsunden
2007-12-20, 14:54
Jag skulle uppskatta många tips om fjällvattenfiske runt Tromsö. Jag skall flytta upp under sommaren 2008. Förutom havsfisket vore det trevligt med lite öring, harr och rödingfiske.

Så, kom igen nu ös på med tips, platser och andra goda råd.

kockin
2007-12-20, 16:13
Hej jag är från kiruna och jag har varit upp på bra ställen som borde vara lättåtkommliga från det hållet,sjöarna heter raudo jaur och ligger söder om rosto jaure ,en steril sjö kan man tycka,men se till att åka dit i slutet på maj och ta med dig tält,grymma vatten runt i kring där,med egna rödingar kring 2 kilo på pimpel,rekommenderas en litet spö med en ambassadeur samt blänke och tre krok med räka,gärna dumpa lite räk skräp i ett tänkt fiske för ett par dagar eller fler.
Vi träffade 2 norrmän som åkt upp via skaktar dalen borde vara nära tromsö.
Kanske mitt livs fiske på stor röding på grunt vatten huga,vi flög upp, och skidade in i norge, kortet gick att lösa och gick på totalt 600 kr för 5 dagars fiske.
Lycka till men hör gärna av dig om du vill ha mera tips mvh kockin.

Flodström
2007-12-24, 02:06
Jag skulle uppskatta många tips om fjällvattenfiske runt Tromsö. Jag skall flytta upp under sommaren 2008. Förutom havsfisket vore det trevligt med lite öring, harr och rödingfiske.

Så, kom igen nu ös på med tips, platser och andra goda råd.

Det kockin tipsar om är säkert fortsatt gällande men vill du inte satsa på pimpel (kanske både-och i.o.f.s) men är det flugfiske på fjället du menar då:

Skall du fiska däromkring på fjället så skall du gå upp i slutet av juli. Tidigare så får du pimpla eller du kommer inte alls till p.g.a. vårsmältning, mycket vatten o.s.v.
Från ( ev. mitten av juli) sista veckan i juli så är vädret stabilare + att den värsta turistsäsongen är över
Kommer du in i början av augusti, ja då kan vad som hällst hända vad gäller drömfiske.
Det här gäller om du går upp på över 650-700m men det kan vara längre säsong på lägre nivåer.
Ett stormtält rekommenderas då vidderna där i nord kan bjuda på tuffa överraskningar.

Åsunden, hur länge blir du i Tromsø ? bara över sommaren eller längre?

mvh