handdator

Visa fullständig version : Karpspö på 3,5 lb

CDan
2003-08-10, 00:15
Om man vill ha ett spö för karp, ål och gädda skulle man köpa ett karpspö vet jag. Jag har hittat på rea en Ron Thompson Specimen Carp 13' 3,5 lb från 1 199 kr sänkt till 840 kr, alltså 30 % mindre. Skulle det vara bra eller det är för styv spö? Som pris och kvalite jag skulle vara nöjd men jag har intrycket att det skulle vara för styv. Jag har inte haft karpspö, men däremot jag har lånat ett 2,5 lb på 12' en gång och det funkade bra.

Tack för svar!

Danne
2003-08-10, 00:23
Till "pikes" låter det klockrent. Använder själv 12 ´ 2, 3/4 IB men ösnkar jag hade grävre don att fläska samt kroka med.

CDan
2003-08-10, 00:30
Originally posted by Danne
Till "pikes" låter det klockrent. Använder själv 12 ´ 2, 3/4 IB men ösnkar jag hade grävre don att fläska samt kroka med.

Danne, vad menar du med "pikes"? Men som märke, pris och kvalite (som återspeglas av märket i slutändan) vad tycker du?

Danne
2003-08-10, 00:43
"pikes" = gäddorna :)
När det gäller märken, priser och kvalité kan nog de flesta bättre än mig. Har inte köpt ett spö på många år bortsett trollingspön (huva...tar sin tid att få ihop en komplett trollingutrustning).
Själv sliter jag fortfarande med ett par gamla påkar från ABU och är skittrött på dem. (Annat står tyvärr före i priolistan över prylar).

Har kännt lite på Fox spön och de verkar grymt trevliga. Som budgetvariant tetsade jag även Bromans karpspön för några år sedan. Mycket spö för pengarna vad gäller feelings. Kvalitén låter jag vara osagt. Vet inte om de finns kvar dock, men kika lite skadar inte.

CDan
2003-08-10, 00:59
Originally posted by Danne
"pikes" = gäddorna :)
När det gäller märken, priser och kvalité kan nog de flesta bättre än mig. Har inte köpt ett spö på många år bortsett trollingspön (huva...tar sin tid att få ihop en komplett trollingutrustning).
Själv sliter jag fortfarande med ett par gamla påkar från ABU och är skittrött på dem. (Annat står tyvärr före i priolistan över prylar).

Har kännt lite på Fox spön och de verkar grymt trevliga. Som budgetvariant tetsade jag även Bromans karpspön för några år sedan. Mycket spö för pengarna vad gäller feelings. Kvalitén låter jag vara osagt. Vet inte om de finns kvar dock, men kika lite skadar inte.
Jag har tittat på Broman men det alternativet är mkt dyrare en det andra: RT kostar som sagt 840:- (finns i den lokala butiken alltså inga andra kostnader) och Bromans 1190:- (plus porto på ~160:-), alltså med 60% dyrare en RT. Som första karpspö kanske det skulle räcka med RT men samtidigt Bromans kvalite kanske är mkt högre och kan vara värt att köpa senare det spöet?

Quivertip
2003-08-10, 21:35
Jag kör med Bromans karpspö som jag köppte förra året då dom hade en rea på spöna för 650:- Jag är hel nöjd med både aktionen som med kvalitén. Går dom ner i pris igen köper jag ett till på direkten...

Foppa
2003-08-10, 21:45
RT är ju inte kända för superkvalitet, men det är ju knappast dåliga prylar, jag har ingenting emot RT
840 spänn låter som ett bra pris, jag skulle slå till :)

CDan
2003-08-10, 21:59
Originally posted by Foppa
RT är ju inte kända för superkvalitet, men det är ju knappast dåliga prylar, jag har ingenting emot RT
840 spänn låter som ett bra pris, jag skulle slå till :)
Foppa, vad tycker du om klassen, alltså att spöet är 3,5 lb. Är det inte för styv för ett "alround" spö för karp, ål och gädda? Skulle jag sikta på att köpa ett 3 lb spö istället?

Foppa
2003-08-10, 22:10
Det beror ju på storleken på fisken, om du mest fiskar gädda <5kg och ål <1kg är det ingen idé med ett så styvt, men om det är större fisk (karp blir rätt stor :) ), kanske stora beten vid gäddmete osv kan det vara bra med styvare spön.
Behövs ordentliga mothugg för att kroka en tiokilos gädda 40 meter bort med nylon, då hjälper ett styvare spö...
Men som sagt, om det är mer "mindre" fisk är ett 3 lb skönare
Märkas bör också att jag inte är så erfaren inom detta fiske, finns många här som är mycket duktigare på detta, så hör med några fler innan du bestämmer dig

CDan
2003-08-10, 22:19
:( Då tror jag att jag avstår att köpa RT spöet. Jag väntar på att köpa Bromans eller nått annat på 2,75 - 3,00 lb. Och kanske senare köper jag ett styvare spö. Jag har inte bråttom.

carpfenmazter
2003-08-10, 22:55
Spö köp kan vara en riktig djungel...

Man vill gärna ha ett mjukt spö för att kunna kasta ut betesfiskar lätt utan att de lossnar, samt få en bra fajt med fisken.

Men man vill också gärna kunna kasta långt och med precision, samt kunna styra fisken relativt lätt bort från snags under drillningen, dessa fördelar har ett styvt spö.

13' 3,5 lbs tycker jag är för overkill för 99% av alla svenska vatten.. en 12' 2,5 lbs eller 2,75 lbs duger helt umärkt till gädda och ål, som till karp.

CDan
2003-08-10, 23:00
Originally posted by carpfenmazter
Spö köp kan vara en riktig djungel...

Man vill gärna ha ett mjukt spö för att kunna kasta ut betesfiskar lätt utan att de lossnar, samt få en bra fajt med fisken.

Men man vill också gärna kunna kasta långt och med precision, samt kunna styra fisken relativt lätt bort från snags under drillningen, dessa fördelar har ett styvt spö.

13' 3,5 lbs tycker jag är för overkill för 99% av alla svenska vatten.. en 12' 2,5 lbs eller 2,75 lbs duger helt umärkt till gädda och ål, som till karp.
Tack! Det var just det som jag tänkte på. Jag funderade på det 13' spöet pga längden: man kan kasta lång och lätt med ett längre spö. Men det var för styv och då visste jag inte om det var rätt. Jag köper i så fall 2 3/4 lb, kanske Broman.

Lazinko
2003-08-11, 00:47
Kolla www.sporting.se sen fyndlådan, kolla Berkley Big Game BG 5
3.0 lbs... skitfint... ska köpa BG 3 senare = 2.5 lbs

carpfenmazter
2003-08-11, 00:51
12' 2,75 lbs blir nog suveränt :). Kastlängden ökar man inte med så otroligt mycket heller bara för att man går upp till 13' det handlar om ett par, kanske 10 m. Sådana meter som man oftast inte behöver behöver här i sverige som sagt....

CDan
2003-08-11, 01:22
:appl: Jag vill tacka er alla som har hjälpt mig. Fast jag är ny här på det forumet gensvaret har varit underbart. Jag förväntade mig inte att få så mkt hjälp och så snabbt.

Lazinko, vad tycker du om Big Game? Dem spöna jag har inte läst så mkt om. Och jag hittar inte info om de heller.