handdator

Visa fullständig version : Uppdatering av Gps -mjukvara

Rixman
2007-12-22, 20:34
Hej

läste lite om att man kan uppdatera mjukvaran i sin gps och det låter väldigt bra men hur gör jag detta på bästa sätt. Jag har hittat programvaran på internet
http://www.lowrance.com/Products/Marine/Full-Size-SonarGPS-Chartplotter-Combos/LMS-522C-iGPS/Downloads/LMS-522C-iGPS-Software-Update-210/
men vad behöver jag för att kunna uppdatera den till min gps ... någon sladd eller går det att göra genom att kopiera programvaran till minneskortet.

Någon som vet???

Flodström
2007-12-22, 21:46
Hej

läste lite om att man kan uppdatera mjukvaran i sin gps och det låter väldigt bra men hur gör jag detta på bästa sätt. Jag har hittat programvaran på internet
http://www.lowrance.com/Products/Marine/Full-Size-SonarGPS-Chartplotter-Combos/LMS-522C-iGPS/Downloads/LMS-522C-iGPS-Software-Update-210/
men vad behöver jag för att kunna uppdatera den till min gps ... någon sladd eller går det att göra genom att kopiera programvaran till minneskortet.

Någon som vet???

Det du gjör är följande: Först måste du ha ett MMC/SD card (min. ca 32 MB ledig plats) som du kan lasta ner programvaran till och till det behöver du också en MMC/SD reader modul med USB-kontakt så du kan kopla den till din PC/eller Mac.

Sen går du in på Lowrance hemsida där du finner/har funnit den programvaran som är aktuell för dig. Den lastar du ner och sparar direkt på MMC/SD brickan (inte via skrivbordet eller maskinen din om du har Apple-Macintosh). När nerlastningen är färdig så skall du i princip se att det är nya filer (type Windows el liknande) på den där MMC/SD-brickan, då är allt ok.

Sen sätter du in den brickan i en ledig slot/MMC/SD kontakt i din Lowrance plotter/GPS huvudenhet (som skall vara avslagen) . Stänger locket och sen startar du med "Power on" knappen som vanligt.

När din plotter/GPS startar så söker den av den nya brickan du nyss satt in och lastar automatiskt in den nya programvaran din. Du får vänta, säkert i 10 sek. på det här, och sen får du besked att allt är färdigt.

När det är färdigt kan du slå av maskinen och sen starta på nytt efter en liten paus. Gå in i menyn för info. om maskinens programvara och kolla vilken version som den nu har. Den skall då visa på den nya som du nyss installerat. Då är allt ok. :cheers:

mvh

Rixman
2007-12-22, 21:51
Det du gjör är följande: Först måste du ha ett MMC/SD card (min. ca 32 MB ledig plats) som du kan lasta ner programvaran till och till det behöver du också en MMC/SD reader modul med USB-kontakt så du kan kopla den till din PC/eller Mac.

Sen går du in på Lowrance hemsida där du finner/har funnit den programvaran som är aktuell för dig. Den lastar du ner och sparar direkt på MMC/SD brickan. När nerlastningen är färdig så skall du i princip se att det är nya filer på den där MMC/SD-brickan, då är allt ok.

Sen sätter du in den brickan i en ledig slot/MMC/SD kontakt i din Lowrance plotter/GPS huvudenhet. Stänger locket och sen startar du med "Power on" knappen som vanligt.

När din plotter/GPS startar så söker den av den nya brickan du nyss satt in och lastar automatiskt in den nya programvaran din. Du får vänta, säkert i 10 sek. på det här, och sen får du besked att allt är färdigt.

När det är färdigt kan du slå av maskinen och sen starta på nytt efter en liten paus. Gå in i menyn för info. om maskinens programvara och kolla vilken version som den nu har. Den skall då visa på den nya som du nyss installerat. Då är allt ok. :cheers:

mvh

Kan jag lägga programvaran på sama kort som kartan om det finns plats på det kortet eller finns det risk att man raderar, tarbort eller förstör kartorna...

Flodström
2007-12-22, 21:57
Kan jag lägga programvaran på sama kort som kartan om det finns plats på det kortet eller finns det risk att man raderar, tarbort eller förstör kartorna...

Absolut inte på kartbrickan då din plotter/GPS enhet automatiskt raderar uppdateringsprogrammet efter installationen. Den kan då också komma att radera dina kartfiler också (saker som kan gå fel går ofta fel, hehehe).
(Kartfiler är oftast kopieringsskyddade, men inte raderingsskyddade)

Skaffa en extra bricka för uppdateringar(16 eller 32 MB), det lönar sig och kostar jäkligt lite i förhållande till en hel kartbricka, bara ett litet tips som sagt.

Lycka till (har själv uppdaterat så som du skall göra så det fungerar bra.)

mvh

TAMTAM
2007-12-22, 21:58
Vore jag som du skulle jag nog använda ett separat kort för detta obs vet inte säkert men det känns nog bäst 32meg är nog rätt billigt idag själv har jag gjort precis som Flodis beskriver dock alltid med separat kort ganska enkelt det brukar medfölja how to do it med nedladdningen om jag inte minns fel lycka till

Rixman
2007-12-22, 22:01
Vore jag som du skulle jag nog använda ett separat kort för detta obs vet inte säkert men det känns nog bäst 32meg är nog rätt billigt idag själv har jag gjort precis som Flodis beskriver dock alltid med separat kort ganska enkelt det brukar medfölja how to do it med nedladdningen om jag inte minns fel lycka till

Några bra tipps på vart jag kan köpa korten....

TAMTAM
2007-12-22, 22:05
Finns överallt där elektronik säljs fotofirmor etc MMC/SD vanligt format
Edit du kan alltid hämta uppdateringen kolla sedan storleken på filen undrar om inte ett 8meg kort räcker faktiskt

Flodström
2007-12-22, 22:06

Närmaste fotobutik eller "Elköp" (Expert har nog också MMC/SD kort)

mvh

Rixman
2007-12-22, 22:34
Finns överallt där elektronik säljs fotofirmor etc MMC/SD vanligt format
Edit du kan alltid hämta uppdateringen kolla sedan storleken på filen undrar om inte ett 8meg kort räcker faktiskt

kanske ni kan leta upp ett lämpligt på siba/onoff eller netonnet ...skicka länken

TAMTAM
2007-12-22, 22:55
Du var mej en lat rackare.... gå med kartkortet till fotogubben han hjälper dej finns lite olika varianter idag på alla kort men fotogubben vet efter att ha tittat på det du har med dej borde inte vara något problem alls.
(eller så läser du helt enkelt innantill på det du har och beställer ett av samma typ från webhallen exv)

Flodström
2007-12-22, 22:55
Cardreader:
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/44265?opendocument&markID=20-18-40

Minneskort (SD):
http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/29894?opendocument&markID=20-18-40

Tycker i.o.f. att de här grejorna är lite dyra men postal länkarna så du ser vad du skall söka efter. SD-kortet är väl dyrt och du har absolut inte användning av ett så stort (minneskapacitet) kort som det här, men hittade inget mindre på OnOff.
(blev lite fel på minneskortlänken men är nu fixat, hehehe)

På eBay får man minneskort och läsare (USB-kontakt) för ca 100-150:-

mvh

Flodström
2007-12-22, 23:02
Du var mej en lat rackare...

Hehehe, vem är inte lat...... :D

mvh :cheers:

Karvid
2007-12-22, 23:02
Kan man uppgradera Eagle Cuda 250 S/Map med bättre kartor för sverige?

Någon som vet vad det andra uttaget på baksidan skall vara till (det ena är till ström och givare)...?

Rixman
2007-12-22, 23:16
Tack för hjälpen.... får se när det blir uppdatering men det blir kanske i mellandagarna.

Flodström
2007-12-22, 23:34
Tack för hjälpen.... får se när det blir uppdatering men det blir kanske i mellandagarna.

Hör gärna av dig och berätta hur det gått i så fall.

mvh

joj
2007-12-23, 10:58
Går du in till Onoff eller liknande och säger att du vill ha ett 64 MB SD kort så vet dom direkt vad du vill ha, det är en riktig standardpryl inom digitalt foto och annan data teknik numera.

Lycka till jag ska göra samma sak med min Lowrance 7200c under vintern.

Rixman
2007-12-27, 23:49
Gps:en uppdaterad idag. Tidigare version som låg på var 1.4 nu har jag 2.1 så det borde göra susen. Installationen var mycket enkel och tog ca 30sek efter jag satt i kortet i gps:en . I morgon får vi se om jag lyckas märka någon skillnad.

Olof
2007-12-27, 23:53
SD-kort kostar en hundring för ett 1Gb Rixman.. Clas Olsson t.ex.
Bra att ha ett för att spela in data också, kartlägga åar t.ex.. mmm..
Jag uppdaterade min produkt för några veckor sedan, har inte märkt nån skillnad, men det är väl alltid bra att ha senaste programvaran, det buggar säkerligen mindre (det gör det väl nästan aldrig ändå med Lowrance)...

Flodström
2007-12-28, 01:40
Gps:en uppdaterad idag. Tidigare version som låg på var 1.4 nu har jag 2.1 så det borde göra susen. Installationen var mycket enkel och tog ca 30sek efter jag satt i kortet i gps:en . I morgon får vi se om jag lyckas märka någon skillnad.

Grattis.
Nu kan du också uppdatera så fort det kommer nya uppgraderingar och nya funktioner. Dessutom så kan du lasta ner tracking från karta, ekolod etc till det extra SD-kortet du köpt och lägga in det på PC´n din för detaljstudier av vad du gjorde sist. Finns en del gratis software på Lowrance hemsida. Kolla in det. (För min del går inte det då jag har AppleMac).

Tror inte du märker så väldigt mycket av den nyare versionen. Men det som kan vara mycket bättre är stabiliteten på den nyare programvaran, så blev det på min LXC-112C. GPS-en uppdateras nu lite snabbare vid påslag av huvudenheten. Lite fler valmöjligheter på lod etc. Finns en redovisning på vad som är förbättrat sedan förra versionen, men hittar det inte just nu. Kan kolla i morgon.

mvh

TAMTAM
2007-12-28, 13:09
Kort och läsare är perfekt för att snabbt flytta lite filer mellan två datorer osså!