Visa fullständig version : Röjning av fiskeplats.
FreeHeeler
2003-08-10, 19:23
Hallå i sommarvärmen!
Är det nån som har något bra tips på hur man kan gå tillväga för att röja en fiskeplats för sutarmete i vatten med mycket vegetation, (näckrosor o vass).
Det är såpass mycket näckrosor att det är omöjligt att fiska utan att fisken snärjer in sig direkt..
Sjön ligger lite otillgängligt till så båt är otänkbart..
Har testat med kratta som kastas ut med rep för att sedan dras in genom näckrosbältet.
Men det funkar inge vidare för mig iaf, det är ytterst få näckrosor som krattan hakar tag i och som får med sig upp.
Tacksam för tips.
//Micke.
På med vadarstövlarna och klampa ut med en lie eller dylikt.
carpfenmazter
2003-08-10, 20:57
Japp.. Bara att vad ut med en lie. Tänk på att det säkerligen lär finnas näkckrosor på alla djup, hela vägen ner till botten. Så försök att dra lien så nära botten som möjligt.
Och tänk också på att inte kapa mera än nödvändigt!! Desto mindre växtlighet=desto mindre insekter och naturlig mat för sutaren. Försök hålla "vägarna" till max 2 m breda. Bara att ta sutarna lite hårdare istället, så brukar det gå att få upp dem även genom de segaste och tätaste näckrosbälten.
Själv tycker jag att problemet med näckrosor ligger mera i att få ner tacklet ordenligt utan att det fastnar....
Man kan tillverka en specialmanick som finns beskriven i John Wilsons "Catch carp and tench".
FreeHeeler
2003-08-11, 10:47
Tackar för tipsen!
Skulle testa att att vada ut o röja igår kväll.
Trots att hela sjön är omgiven av gungfly och är extremt dyig..
Kom ut en bit men sjönk sedan ner som en sten i skiten.
Lyckades iaf kravla mig upp till sist, vågade mej inte ut mer efter detta, he he.
Finns nog trevligare sätt att sluta fiskekarriären på ;).
Men i andra vatten funkar et säker kanon att vada ut o röja.
limnos: Hur ser specialmanicken ut?
Har ej tillgång till boken du nämner.
El Crapone
2003-08-11, 11:51
Använd dig av en båt då =)
Behöver ju inte vara något speciellt, en gummibåt eller vad som hälst..
carpfenmazter
2003-08-11, 12:04
Kan man inte vada, kan man simma(hoppas jag för din egen skull iaf)
Borde det inte att ta en avlång plåtbit eller lieblad och fästa linor i ? Sen köra med krattricket efteråt ?
carpfenmazter
2003-08-11, 12:44
Hmm.. kan nog fungera, om än väldigt jobbigt kan det nog bli... Å trassla rätt så mycket.
finns lieblad till håvskaft som man kan köpa. alltså methåvar som man kan skruva loss håven från skaftet
carpfenmazter
2003-08-11, 12:49
Ja, men då måste man ha ett ganska långt håvsakft för att kunna röjja en bit ut.. annars kan man iofs fixa fast liebladet på en lång trästav.
Kanske får montera "bladet" med lite frigolit så det flyter sedan ha tyngder så det "hovrar" lagom från botten när man drar in ?
carpfenmazter
2003-08-11, 13:08
Hehe, nu tycker jag att det börjar bli alltför komplicerat:P
SIMMA UT, DYK NER, SLIT UPP NÄCKROSOR. GÖR SÅ TILLS PLATSEN ÄR LAGOM REN. Räcker väl med det??
Förresten carpfenmazter ... hur stor är din största Sutare som du fått i Mörtis/Långsjön ?
carpfenmazter
2003-08-11, 13:28
Aldrig fiskat i Långsjön.... I Mörtis är det halvt blygsamma 2325 g. PB iofs.. Men vill ha större:P
Mycket vill ha mer ... finns väl inte så våldsamt stora här i Stockholmstrakten iofs. Funderar på ett sutarpass ikväll dock ... ev i Saltskogsfjärden i S-tälje men där finns det bara smått. Ev testa Aspen, Botkyrka
carpfenmazter
2003-08-11, 13:40
Hm.. okej.. Jo, det finns inte så många sjöar här i sthlm med stora sutare. Att komma över 3 kg i nån sthlm sjö är nästintill omöjligt. Skärgården är ett bättre alternativ isåfall.
I Scaniasjön kan det vara jobbigt att fiska sutare p.g.a. braxen. Men nog finns det väl sutare runt 2,5 och kanske över där också.
Aspen vet jag inget om, men meddela gärna om resultatet :)
Folket på Scania säger att det finns Sutare upp till 2kg där i. Men jag vet faktiskt inte säkert ...
Jag har bara testat Aspen en gång och då fick vi inte en enda Sutare men vi såg massor av dom. Förmodligen var det leken som spökade ... hört om någon som fick en på ca 2,5kg där men den är ruskigt svårfiskad pga växtlighet.
carpfenmazter
2003-08-11, 13:46
Okej. Är växtligheten sjögräs eller näckrosor? I en sådan sjö kan jag tänka mig att sutaren kan bli lite större....
Växtligheten är några växter som jag inte kommer ihåg vad dom heter. Ser nästan ut som granbarr ... finns massor av näckrosor med. Sugen på att lägga några pass vid sjön ?
carpfenmazter
2003-08-11, 13:51
Hmm.. det skulle nog inte vara helt fel :) Än om jag tror att sutarsäsongen börjar lida mot sitt slut nu..
Så växtligheten e såda som är bottenväxande..? Isåfall kan det vara lite jobbigt, om man inte skulle röjja... Hur är botten under där..? Näckrosorna kan man alltid fiska utanför :P
Ska kolla upp lite mer ang Aspen för det finns två delar av den och den är tämligen igenväxt tyvärr. Skulle tro att man egentligen behöver röja lite för att kunna fiska effektivt men ska försöka hitta några andra platser som går att fiska från utan röjning.
När slutar Sutarsäsongen förresten ? Dålig koll ... :(
carpfenmazter
2003-08-11, 13:59
Nja, växtlighet brukar oftast inte vara nåt problem, iaf om det är näckrosor. Annars går det går alltid att skapa/hitta luckor.
Enligt mig så är sutarmetet överlägset bäst mellan slutet av maj-mitten av juli. Sen tycker jag att det börjar dö ut mer å mer...
Jo det lär gå att hitta nåt bra ställe men iom att den är max runt 2-2,5m djup så blir den kraftigt igenväxt på somrarna. Men det ska gå stor Sarv och Ruda där också ... känner att det börjar bli dax att testa sjön igen iallafall. :)
Det är inte näckrosorna som är den stora plågan utan de där granbarrsliknande ...
carpfenmazter
2003-08-11, 14:09
mm. det låter precis som en sådan sjö! Stora grunda sjöar med mycket växtlighet producerar ofta fina sarvar, och i vissa fall även fina sutare och rudor.
Låter som ett trevligt vatten.. blir lite sugen....
Kan återkomma med en rapport efter fisket ikväll om vi drar dit. Det vimlade iallafall av Sutare när vi var där sist ....
Se här:
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?threadid=2809
Var nere vid Aspen och kikade nu efter jobbet och det verkar fasen bli svårt att fiska där. Hittade inget ställe som var fritt från växtlighet. Om man kom över en båt så hade det nog gott ... man får väl rensa upp en plats som man tror på. Såg iallafall en Sutare direkt när jag var nere och spanade ... den tumlade i ytan mitt i växtligheten. ;)
carpfenmazter
2003-08-11, 17:52
Åh fan! Det är bara ner å köra!!!!!! Gå längs kanten tills du hittar nåt ställe med mindre växtlighet. Röj lite grenar ovanför så att du kan kasta om det skulle behövas.. FISKAAAAAAA!!!!! :P
HEHE ! Vi får se hur det går ... ska kolla vid ett annat ställe i samma sjö också. såg ut att vara mindre växter där från andra sidan iallafall. Ett stort problem verkar vara att det är privat mark ända ner till sjön på många ställen ... ska kolla runt Hågelby/ridskolan ikväll tror jag.
Verkar det intressant även för Mr Karp himself ?
carpfenmazter
2003-08-11, 18:18
Hmm... "Mr. Karp" :P Jodå.. låter som ett spännande vatten... Alltid kul att fiska i sjöar med chans till större fisk
Jag gör ett försök ikväll som sagt ... om jag hittar ner till vattnet någonstans. Måste packa ihop och dra dit nu ... höres senare. :)
carpfenmazter
2003-08-11, 18:39
Okej!! SKitfiske på dig!! Kom med rapport sedan gärna...
För att återgå till den ursprungliga frågan. Man behöver egentligen inte fiska så långt ut så ett långt håvskaft, eller en bit vadning + långt håvskaft borde kunna räcka för att göra ett fiskbart område längs kanten. Sutaren (och även andra fiskar) går ofta otroligt grunt och nära land. Nackdelen är att de blir mer lättskrämda så man måste vara försiktigare.
Ett annat alternativ använde vi en gång för 15 år sedan så jag minns inte exakt, men vi var två man. Man tog iallafall en bit platt kedja (sådan som proppen till badkaret satt fast i förr i tiden) fäste den mellan två tyngder, sedan ett rep i vardera tyngd, båda kastade samtidigt och drog sedan in samtidigt. Har för mig att det funkade ganska bra.
carpfenmazter
2003-08-11, 18:52
Helt sant det. Man ska inte vara rädd för att fiska grunt... En del rudafiskare jag känner fiskar ofta på sådana ställen där ett normalt pennflöte skulle nudda botten.....
FreeHeeler
2003-08-15, 12:13
Det ordnade sig galant till slut!
Kompisens farsa har svetsat ihop en manik av armeringsjärn.
Ser ut som en kratta ungefär fast med taggar runt om åt alla håll.
Fäster ett rep mitt på och kastar ut och drar in längs botten.
Den sopar med sig näckrosor vass o annan växtlighet utan problem.
Lätt att kasta ut bra långt kring 15m är inga problem så man slipper strul med att vada osv..
Kanon ju ! Lägg gärna upp en bild på skapelsen så kan vi härma. :)
FreeHeeler
2003-08-17, 12:03
Just nu sitter skapelsen fast i nån bråte på botten:( .
Men kompisens farsa har lovat att fixa en ny, jag fixar en bild så fort den blir klar.
Hundersmarck
2004-08-30, 15:50
har inte sett en enda sutare. även fast man bor 400 meter från sjön o man går dit ibland så är de bara massa vitfisk. gädda ska de finnas gott om där också. svårt fiske pga av mkt igenväxt sjö tyvärr!!
Ramon Dekker
2004-08-30, 15:56
Själv kör jag med en förlängd lie som har dubbelt så långt skaft efter vissa modifieringar =)....Tyvärr blir man aldrig riktigt nöjjd med räckvidden ändå, så det slutar alltid att man står med vatten upp till bröstet och rensar =)...Men vad gör man inte för lite sutarmete =)...Om botten är dyig så kan du testa att dra upp näckrosorna med rötter och allt...Bitar kan man iaf få upp om man badar lite =)...Då tar det lite längre tid innan näckrosorna växer upp igen.
//micke..