handdator

Visa fullständig version : Krok i fingret :(

hebbe
2003-08-10, 20:15
hej alla!

ja åkte till åmotfors i fredags och skulle fiska hela helgen hade ja tänkt. gick ut med ekan vid 18 tiden i fredag och efter en knapp timme så fick ja en liten gädda knappt 1 kg. den sprattlade rätt mycke så ja slant och helt plötsligt så hade ja en krok i fingret. (första gången) det gjorde inte så ont, men sprutorna kändes desto mer. så det blev att åka till akuten i arvika å ta ut den. så det blev inge mer fiske den kvällen. på lördan så blev det inte så mycke fiske heller för ja hade så fruktansvärt ont i ryggen (hade lyft fel i jobbet) så ja kunde knappt röra mig. alltså inte så mycke fiske men destomera sömn istället/fredrik

Cad
2003-08-10, 20:58
tja..sova för mycket har ingen dött av :)

Det där med krok i fingret hoppas jag aldrig att jag råkar ut för...däremot har jag skurit loss en krok från en kompis finger..

tråkigt det inte blev nåt fiske..hoppas du har bättre tur nästa gång :)

ljohan
2003-08-10, 23:10
cad, det får du verkligen hoppas.
Sprutorna gör precis som han sa väldigt ont.
Fick en krok i foten för ett par år sedan.
Gjorde inte speciellt ont, men när det kom in ett par läckare och för att hålla i mig för att ta bedövningssprutorna så förstod jag, heh.

Cad
2003-08-10, 23:14
så det bästa borde vara att köra utan bedövning...äh det är väl bara att bita ihop.. den kom ju dit utan:wow3:

zipper
2003-08-10, 23:34
ont att ta spruta?
enda gångerna jag är livrädd för sprutor är hos tandläkaren....

ljohan
2003-08-10, 23:37
Originally posted by zipper
ont att ta spruta?
enda gångerna jag är livrädd för sprutor är hos tandläkaren....
haha.
Bedövningsprutorna som man får i tandköttet menar du?
Dom sticker ju bara till lite.
Sådan bedövningspruta jag fick där gjorde ondare än när jag vred sönder korsbanden i knät.

grandstoff
2003-08-11, 00:02
Nu får ni lägga av med detta snack om krokar i händer och fötter o.dyl. :skaka:
Jag ska ju ut på Vättern imorrn med två andra darriga spösvingare och vill helst tänka på trevligare saker än detta...

(:asflabb2: Inte så allvarligt menat :cool1: )

Lazinko
2003-08-11, 00:07
Zipper, du tar ju sprutor dagligt :)

zipper
2003-08-11, 16:41
nej har en vit vecka nu,

men alltså ljohan, vad fick du för spruta?
jag har bla fått smärtstillande/bedövning kändes inge speciellt... (fast då undrade jag mer varför dom satt i andra benet å inte det skadade :P )

ljohan
2003-08-11, 17:23
Originally posted by zipper
nej har en vit vecka nu,

men alltså ljohan, vad fick du för spruta?
jag har bla fått smärtstillande/bedövning kändes inge speciellt... (fast då undrade jag mer varför dom satt i andra benet å inte det skadade :P )
Min teori är att man är väldigt känslig under foten.
Kan inte vara något så himla speciellt med den sprutan.
Jag såg ju aldrig spetsen, det kanske var en genomborrad rostig spik? :)

Alexander Strid
2003-12-22, 19:22
Låter ju inte så kul...Inte att få den i fingret asså..Men att inte kunnba fiska..:D:D

Fiskmix
2003-12-22, 19:33
jag har oxå satt en krok i fingret en gång en skit liten pimpelkrok men ja var för feg för att dra ut den på plats:peta: så jag fick fiska vidare med den någon timme i fingret sen när jag komm hem så drog jag ut den. tur att det inte va någon större krok då hade jag inte pallat dra ut den.

Henrik_L
2003-12-22, 19:39
hehe sånt där är ju inte skoj.

jag har satt mer än 10 krokar i fingrar och vatt tvugen att pressa den genom tummen för att klippa hullingen. aldrig i livet att jag åker till nån doktor. då ska det vara allvarligt. man vet aldrig vad man råkar ur för hos dom där jäkla kvacksalvarna.

värst var en 3 kilosgädda som satt på främre kroken. den bakersta i mitt tumgrepp. *sprattel sprattel*

Dom flesta gångerna är det små gäddor som ställt till det. man tror inte en liten jäkel ska göra nåt men nog fasen sprattlar den till just precis när man ska ta gälgreppet för att lossa kroken.

Jonas .L
2003-12-22, 21:04
Jag å polar´n va ute å fiskade gös för några år sen..Skulle bara landa en liten firre med handen..Firren sprattlade och jag tappade greppet..Vips så hägnde en vobbler krok i min tumme med en glatt sprattlande gös i andra änden..Fiske kvällen slutade på akuten..

BeBest
2003-12-22, 21:12
Är man en hard-core live-bait-freak så får man inte stå handfallen när sista mörten tagit slut. Det är vara att sätta sig på kroken och slänga sig i spa't!

korten
2003-12-22, 23:12
aldrig akuten för en krok. fram med tången och tryck ut den nånstanns sen är det bara knipsa av och dra bort den. klarar jag inte det själv så har jag oftast sadisten FetOst med mig som gör det så gärna.

Fiskmix
2003-12-22, 23:16
skulle aldrig låta någon annan dra ut en krok åt mig

Sturgeon
2003-12-22, 23:16
Originally posted by BeBest
Är man en hard-core live-bait-freak så får man inte stå handfallen när sista mörten tagit slut. Det är vara att sätta sig på kroken och slänga sig i spa't!

Skulle väl vara enda anledningen till att jag inte är "hard-core live-bait-freak".

Framförallt livebait från isen känns minst sagt kyligt.:rolleyes:

Alexander Strid
2003-12-22, 23:18
Fan vad ont i tummen jag fick..:(..Kanske dags att byta ämna..Tänk på barn som läser detta..törs aldrig åka ut och fiska..hua..

Zil
2003-12-23, 09:36
Det är därför man ska ta bort hullingarna på krokarna. Då är det bara att dra ut och låtsas som om det regnar om någon kommer och frågar vad man gör när man står där och fipplar med sitt drag som sitter så skönt i fingret :)

BeBest
2003-12-23, 09:54
Man bör alltid vara noga med vad man betar på med. Abborröga lär vara bra. Egna eller andras ben och ögon är ett sämre val.
Jobbade en sommar på Norrtälje sjukhus. Kom in en 10-årig kille från Barnens ö. Han hade ett 28g Tommydrag hängande i ögonlocket. Spetsen gick ut genom det nedre ögonlocket. Ögonskador skall alltid transporteras liggande och skyndsamt till läkare. Den grabben fick ingen ambulans utan placerades sittande i baksätet på en VW-bubbla.
En sommargäst hade dragit in metkroken i framkanten på sitt underben. Hullingen hade kommit ut. Den j-a 08:an hävdade med stor kraft att han var nära döden och krävde få en läkarutrustad ambulans. Han fick åka liggande i en lokal droska med bårutrustning.
Så enögt kan vi se på våra problem.

Arnenym
2003-12-23, 10:13
Lite krokar i fingrarna är snyggt och manligt. Tackar BeBest för tipset med live bait. Det är svårt att hitta bra betesersättning på vintern. På somrarna kan man ju alltid hänga ner det maskformiga bihanget i plurret för att locka till sig fisken. men i vinterkylan blir det ju inte så mycket kvar av det.

BeBest
2003-12-23, 10:40
Köldhärdning ger annars en god hårdhet! ;)

Alessandro
2003-12-23, 11:23
Bra med lip-gripper, jag har ta i trä aldrig fått i en krok som gått in med hullingen, däremot har jag lyckats träffa en kamrat med ett drag när jag fastnat i vass vid å-fiske, så att hullingen gick in.