handdator

Visa fullständig version : Tips på fiske i Norge

Håkan K
2008-01-03, 22:38
Hej, hittade denna sida nu och tycker den verkar interssant och bra.
Ville bara tipsa om ett fantastiskt havsfiske i Flatanger i Norge.
Har aldrig varit med om ett sådanat fiske, vi kunde fått tonvis om vi ville.
Vi började på ett seij stim och där fanns det hur mycket som helst, grov seij mella 5 - 13 kg. När vi tröttnade där så letade skeppar på ett stim med små seij 1 - 2 kg som gick på ca 50 meters djup. När vi fått små seij på krokarna så släppte vi ner till ca 130 meters djup. Väntade tills linan började löpa ut. Då väntade man ca 30 sekunder sen låste man rullen och gjorde motrycket.
Alldeles stumnt, trodde jag var i botten men efter 30 minuters slit så fick jag upp två torskar på ungefär 15 kg/st och en seij på ca 8 kg. Det var kämpigt att dra dessa, två gånger från 150 meters djup. Fick senare också en gråseij på 14,6 kg inte långt ifrån det nordiska rekordet. Har ni möjlighet så åk dit vilket fiske. Har själv bokat både Maj och September 2008
http://www.coastcamp.no/
Håkan k

Ola
2008-01-03, 23:11
Låter som du haft en bra tripp.
Tror inte det är många som lyckas med sånt fiske.
Men nordiska rekordet på gråsej är väl drygt 22kg?
Eftersom det är världsrekord taget i norge så borde det väl vara norskt, nordiskt, europeiskt och världsrekord?

Wreckbender
2008-01-03, 23:58
Detta är då smygreklam?

Nej, detta är ett tips och en fiskerapport så länge som det inte går att bevisa att Håkan har en kopplig till campen. Men även om han skulle det så tycker jag det är ok så länge det bara är ett inlägg. Kanske skulle inte jag svara på detta för jag är ju ingen moderator men min åsikt ska jag väl få delge andra.

Wreckbender
2008-01-04, 00:08
Inte om man är av den mindre blyga sorten som brer på lite.

Alessandro
2008-01-04, 05:39
Jepp, gråsej på 22 är IGFAs världsrekord, ifrån Saltströmmen. Sejar över tjugo har det tagits ett par på Röst, men det är inte vanligt.
På röst/väröya så går stora sejen grundare, 15-20 meter ibland, min största på
14å6 högg på sånt djup. Lättare att C&R då om man vill det?
Personligen tycker jag det är roligare med hälleflundra då dom är lättare att C&R då dom saknar simblåsa och dom kan dyka på ett annat sätt än t.ex
torsk och gråsej. Men allt spöfiske har sin charm...:fiska2:

Da_Moose
2008-01-04, 11:52
Storsej är ju riktigt gött att få. Jag har dragit en på 14,6 på gäddspöt för några år sedan, det tog nästan en halvtimme att få upp den samt att båten hann driva iväg 2 sjömil.

Nästa sommar åker vi till Offersöy igen i jakt på storsej, då ska jag ha en över 15 på gäddgrejjorna.

Våra rekord från resorna där är torsk 32,8 och sej 18,5. Torsken blir väl lite svår att slå men sejen är inte omöjlig.

g0wdn
2008-01-04, 13:15
Är det inte lite skumt att det är den första posten?

Äsch jag vet inte

Just precis en sån grej som gör att man inte kan ta posten "seriöst", och gärna vill lägga det i facket "smygreklam". Endast tiden kan utvisa hur seriöst menat inlägget var, går tex att kolla hur mkt inloggad och hur aktiv han/hon är framöver.
Men seriöst, tycker du inte att graden "storebror" börjar va tillräcklig snart ?
Du kan ju alltid pm:a Nikita/Bergman och be om en admintjänst ?
MVH / :cheers:

pepp-robert
2008-01-04, 22:20
Det är svårt sånt där med nya medlemmar å så, det är inte helt lätt att börja posta på ett ställe där det verkar som folk känner varandra osv. Iaf var det inte så får mig, jag smygläste skitlänge innan jag kände mig bekväm med att posta. Kanske kan vara ett genuint tips, kanske smygreklam men som tidigare nämts är det ändå viktigt för att bibehålla den goda stämningen på FS att inte hacka i onödan särskilt inte på folk som är nya. Iaf känner jag så.

Tycker inte posten stör, låter som ett oerhört bra fiske iaf, särskilt för att vara så långt söder ut å relativt inskärs. Grattis till det.