handdator

Visa fullständig version : gös i mälaren

Micko
2003-08-13, 10:05
2003 är ett bra gösår - äntligen nappar gösen bra i mälaren och det är inte bara smågös som varit regel de senaste åren.
I fredags stack jag ut vid 20.00 mellan 21.30 och 23.00 fick jag 4 stycken på trolling - största på 4,5 kg (se bild CR på den stora...) Hade dessutom 4 känningar som inte kom upp. Otroligt nog så hugger en fiskmås på en nilsmaster när jag håller på med en av gösarna på ett annat spö. Får drilla in måsen och kroka loss den - tursamt så satt den endast i en fot...

Kvälllen efter lurade vi upp 3 stycken - en liten + på 3 och 3,5 kg.
På söndagen fick vi 4 stycken - ingen över 2kg - men vi såg en båt som fick en på 4,5kg.

Bekant till en kompis ska visst hivat upp gös-best på 6,2 kg för 2 veckor sedan....

Trolling med beten på 3-8 meters djup funkar, farten verkar spela mindre roll.:)

Sturgeon
2003-08-13, 10:26
En bra tur låter det som, måsen var en fin bonus, vägde?;)

Quivertip
2003-08-13, 10:29
Fjäderlätt kanske ;-)

Push-Up
2003-08-13, 11:09
Jepp, gös tas över hela mälaren nu verkar det som, bästa på nästan 10 år. Kanske de gynsamma somrarna som visar resultat nu. En polare har plockat 9st +5kg topp på 8,2kg, 6,5kg och 6,2kg under Juni och Juli!!!
Hoppas bara nätläggarna inte vräker ut sina nät nu bara, tyvärr så brukar inte dessa portfiskerapporter undgå dem :/

ljohan
2003-08-13, 13:14
Härligt!
Annat en gösarna jag fick under en tur i år. Toppade på en cirka 0.7 kg :)

esoxlucius74
2003-08-13, 16:58
Nu har man sin chans att ta sin gös-oskuld alltså.... ;)

Stizo
2003-08-13, 17:19
Det låter härligt... Jag hoppas att folk inte plockar upp all gös dem får. Sen är det 40 cm som gäller... Måste ut snart och fiska gös igen. :sol:

ljohan
2003-08-13, 17:25
Originally posted by Stizo
Det låter härligt... Jag hoppas att folk inte plockar upp all gös dem får. Sen är det 40 cm som gäller... Måste ut snart och fiska gös igen. :sol:
Givetvis inte.
Du anar att föräldrarna blev galna när jag inte tagit upp Gös.
Det är ju en jättegod fisk tyckte dom.
Å andra sidan var det inte speciellt mycket mat på mina heller :)

Stizo
2003-08-13, 19:19
Jo det är likadant med mina färäldra. Dem har inte riktigt förtsått det här med C&R. Jag tror nog att dem flesta är så pass måna om sina fiskavatten att dem i alla fall respekterar 40 centimetrarna.

Men jag ville bara upplysa och påminna dem få som kanske inte vet detta...

Det verkar som kvällar ger bra med gös. Hur är det med tidiga mornar?
Jag tycker det är så pass mycket "mysigare" att vara ute då. Eller vad tycker ni andra? Skall jag satsa på gösfiske på kvällen eller på morgonen?

Lynx
2003-08-14, 10:21
morfar fick en på 2kg mitt på dan i måndags!

Stizo
2003-08-14, 12:31
Jo det fungerar det med. Men jag tror att chansen att lyckas att fånga en gös är större på kvällarna och på morgnarna!

ljohan
2003-08-14, 13:54
Originally posted by Stizo
Jo det fungerar det med. Men jag tror att chansen att lyckas att fånga en gös är större på kvällarna och på morgnarna!
Vad jag har läst så ska det fungera väldigt bra på mitt på dagen också.
Krävs troligen ltie mer arbete. Man blir tvungen att följa bottenstrukturen eftersom Gösen inte jagar aktivt vid ytan mitt på dagen.

Micko
2003-08-14, 21:15
I mälaren tycker jag dagsfiske efter gös funkar mindre bra - däremot i grumligare skärgårdsvatten så kan man ta gös närsomhelst.

CR på gös är lite speciellt - då det ju är en god matfisk till skillnad från gädda....Jag kör så att de minsta och de största får gå tillbaka. Oftast får man också de största sist - dvs när det är mörkare - nappar det bra har man liksom mat-biten klar. Att bånka stor gös känns bara tråkigt - förutom att man inte har chans att ta den igen, när den är större - så försvinner en himla massa rom.

Sensate turen igår gav 2 gösar (en på 2.8) och en 3 kg gädda. Mina homies hade bättre "tur" - 8 gösar men en topp på 5kg - se bild.........

ljohan
2003-08-14, 21:48
Originally posted by Micko
I mälaren tycker jag dagsfiske efter gös funkar mindre bra - däremot i grumligare skärgårdsvatten så kan man ta gös närsomhelst.

CR på gös är lite speciellt - då det ju är en god matfisk till skillnad från gädda....Jag kör så att de minsta och de största får gå tillbaka. Oftast får man också de största sist - dvs när det är mörkare - nappar det bra har man liksom mat-biten klar. Att bånka stor gös känns bara tråkigt - förutom att man inte har chans att ta den igen, när den är större - så försvinner en himla massa rom.

Sensate turen igår gav 2 gösar (en på 2.8) och en 3 kg gädda. Mina homies hade bättre "tur" - 8 gösar men en topp på 5kg - se bild.........
Gratulerar.
Var i Mälaren är det du fiskar Gös?

FetOst
2003-08-14, 23:07
jo gösfisket har varit utöver det vanliga iår ja har alldrig fått så mycke gös trots att jag inte har varit ut lika många gånger som vanligt