Visa fullständig version : Back to Big Bandit!
Muskytracker
2008-01-12, 19:51
Deja Vu??? Har för mig att jag ställde någon liknande fråga nyligen... hm, var nog inte nykter då.
Anyway... Har börjat fiska mer och mer med gamla Bandit Shallow Runner igen. Problemen är desamma som tidigare, helv. va mycket fisk man bommar!! Nu till min fråga, hur moddar man en BB SR för att förbättra krokningsförmågan utan att sabba gången? Dubbla ringar, större krokar... någon som har andra förslag?
HICK:cheers:
/MT
större krokar kan jag väl tänka mej, du kan ju alltid prova att sätta på ett par 4.0:or
Muskytracker
2008-01-12, 20:02
Vill inte testa, vill veta!:cool2:
Bonaparte
2008-01-12, 20:08
jag kan instämma, MT missade 3-4 st RIKTIGT fina vid dagens tur. men jag tror det är mest för att han e så dålig.
:winner:
Tja!
Hittade denna bilden, http://sportfiskeforum.se/album_comment.php?pic_id=1967.
Tror dock inte det är shallow modellen som han har moddat.
MVH Micke
Trolling master
2008-01-12, 20:54
sätt på 2 st 4:or egel claw istället som har mkt längre skaft o hänger ner mer.. samt 2 fjägerringar..
Muskytracker
2008-01-12, 21:09
Än så länge de klassiska svaren, har också hört att man kan/bör sätta ett normalstort lekande mellan ring och krok (främre kroken). Att putta in en extra krok emellan känns dock originellt, påverkar inte det gången???
Abelsson
2008-01-12, 21:16
Jag moddade ju mina BB genom att sätta dubbla ringa på främre kroken, samt ett lekande på den bakre.. Detta krokar Mycket bättre. Problemet är att små firrarn skadar sig ännu mer.. Därför plockades lekandet bort ganska snabbt.. Ang betets gång med dessa modds, så krävs det bara lite kraftigare "jerks" ..
//Abel
mangeboy79
2008-01-12, 21:58
rappare mothugg ? krokar den verkligen dåligt ?
Muskytracker
2008-01-12, 22:14
Rappare mothugg?
Jag upplever att den krokar dåligt, säkert missat 500 gäddor totalt på BB, de flesta dock väldigt små. Var något/några år sedan jag körde BB sedan sist... procentsatsen på landade gäddor har ökat väsentligt sedan dess, but now I´m back in business or to non business!
PS. Abelsson cong. to you newborn daughter!
MVH
Håller med om att den krokar dåligt, eller att fisken helt missar betet. Brorsan hade en stor gädda som i ett jätteplask missade betet, han satte då på en Buster och den högg direkt. Tyvärr släppte gäddan när den låg i ytan med endast 2 meter kvar till landning. Vikten uppskattades till ca 15 kg.
Det enda sättet att kroka bättre brukar vara att göra längre vevstopp, men fiskar man lite snabbare så är det svårt att göra något åt detta.
christer
2008-01-12, 22:24
har inte märkt att den krokar dåligt men däremot att gäddan missar betet men det kan ju inte va betets fel utan snarare gäddan som e halvblind;-) kan det inte vara så att med en shallow BB så ser du ju oftast en stor virvel då en gädda e efter och missar någon dm under ytan, kör du en sjunkande jerk så kanske du inte alltid ser att en gädda missar betet ???
Muskytracker
2008-01-12, 22:25
Nope, ordentligt hugg på betet och bommad fisk!
Muskytracker
2008-01-12, 22:33
Alltså, det är ganska simpelt att förstå att betet inte krokar bra genom att bara hålla det, bestyckat med originaltillbehören, i handen! Men min fråga var; Hur förbättrar man krokningsförmågan?
MVH
Muskytracker
2008-01-12, 22:37
Kanske är det bara den livliga gången som oftast blir när man fiskar hem SR för problematiken finns, men är inte lika märkbar, på sjunkande BB.
MVH
/MT
Abelsson
2008-01-12, 22:54
Rappare mothugg?
PS. Abelsson cong. to you newborn daughter!
MVH
Tackar... Hon skall hållas på tryggt avstånd från dina pöjkar i framtiden. :wink:
MT, du får fiska den på samma passiva vis som jag gör så bommar du inga gäddor på BB .....inte för stora rörelser, bara dra den rakt fram :-)
mangeboy79
2008-01-13, 01:42
Alltså, det är ganska simpelt att förstå att betet inte krokar bra genom att bara hålla det, bestyckat med originaltillbehören, i handen! Men min fråga var; Hur förbättrar man krokningsförmågan?
MVH
om du kan hålla det i handen och se att det inte krokar bra ! är det ju antingen dårliga krokar eller formen på betet som gör att du tappar pikes på det ! eller?
att sätta dubbla ringar på främre kroken brukar hjälpa på det flesta betena, så det funkar säkerligen lika bra på bb!
BB krokar dåligt.. spelar ingen roll om det är sink eller shallow. Betet är ju stort så gäddan har lätt att vrida ifrån sig det. Jag har nog tappat uppemot 20 Gäddor på bb sink. Bytte korkar + satte på extra fjäderingar. Blev inget bättre ändå. Fast kanske är mina mothugg som är dåliga..... ;)
Men dock är ju betet en riktig killer enligt mig. En av mina favoriter.
...BB är ett underbart bete, har seglat upp som en absolut favorit framförallt under senhöst/ vinter. Extra ringar har hjälpt men precis som MT sa, de små tappar man ofta ändå. Tror att det är svårt att lösa, tycker att problemet är liknande på Pigen... Så, det är bara att fiska på å leva med problemet om ingen har någon annan lösning, vilket vore kul....
Alessandro
2008-01-13, 15:02
Nån som provat att borra bort öglorna och limma/skruva dit två kullagerlekande istället?
The_Jerkman
2008-01-13, 16:17
Jag hade likadana problem med BB´n (SR), men jag satte på en Eagle Claw 374 M Curved Point 4/0 på buken, och en likadan dock i strl 3/0 i aktern på den, efter dess har den krokat allt i dess väg! Funkar hur bra som helst, inga problem med gången eller nåt!
Säger som dom flästa. Bara att nöta på att göra bättre mothug, det kan man aldrig bli förbra på.
Muskytracker
2008-01-13, 18:15
Nja, jag har flera riktigt duktiga fiskepolare (FishM räknas inte dit:oj:) som anser att BB SR krokar bedrövligt i originalutförande. Teknikförslag mottages givetvis tacksamt, men de måste vara relevanta! Att kroka snabbt och distinkt med ett 8 punds-spö är självklar metodik för riktiga krokningar, hjälper dock inte här!
MVH
Grävlingen
2008-01-13, 19:16
Hummm... Jag fiskar väldigt mycket med Big Bandit, Det gäller att vara med när det hugger helt klart!
Om jag ska tipsa om något så är det ju att ha mycket vevstopp, min erfarenhet säger mig att ca 75% om inte mer av huggen kommer just vid stoppet. Då man gör vevstopp gäller det alltså att vara med!!
Visst tappar man en och annan fisk på Big Bandit men jag upplever det inte som om det är värre än med andra beten...
Om jag skulle komma med något tips så är det att sätta dubbla ringar i öglan där främre kroken sitter, samt byta ut den kroken mot en storlek större 3/0, gärna gamakatsu eller hur de nu stavas, har hört att de väger lite mindre än Owner... Det kan ju va viktigt om det e shallow beten man moddar!
Henke The lander
2008-01-13, 21:47
själv tycker jag inte att man krokar så mycket sämre med bigbanditen än med andra beten. visst lite sämre krokar den ju men det är ju pga av betets storlek.
500 bommade hugg på BB! Det är inte dåligt och följdaktligen blir frågan jag måste ställa; hur många har du krokat på betet och hur många har du krokat totalt dom senaste åren?
Muskytracker
2008-01-14, 09:54
Låter kanske mycket, men mina "gamla" vatten håller mycket gädda, en helsikes massa gädda! Polarna var där senast i helgen, de slutade fiska efter 55st (flugfiske) landade pga att det bara var små inne.
MVH
Anser du att det är storleken som är avgörande eller är det just Eagle Claw kroken?
Jag hade likadana problem med BB´n (SR), men jag satte på en Eagle Claw 374 M Curved Point 4/0 på buken, och en likadan dock i strl 3/0 i aktern på den, efter dess har den krokat allt i dess väg! Funkar hur bra som helst, inga problem med gången eller nåt!
The_Jerkman
2008-01-14, 13:12
Det är nog både och.
Kroken i sig anser jag vara mycket bättre än Owner i nästan alla fall.
Den finns i både större storlekar och har längre skaft, vilket jag tycker passar de större jerkbaitsen på ett bättre sätt än vad t. ex Owner gör..
Den är även lättare, samt är mycket lättare att bryna upp efter en smäll i en sten eller dylikt.
Även storleken utgör en faktor för att öka procenten på krokade gäddor.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.