Visa fullständig version : Tolkning av ekolodsbild?
Flodström
2008-01-13, 02:06
Hej!
Är det nån som vågar sig på en tolkning av den här ekolodsbilden? Vi var ute i går och trollade i Hardangerfjorden. Då plötsligt denna bild dök upp. Kolla det häftiga ekot under båten, ca 14 m i diameter. Men det är inte det enda, utan kolla också vad det står för djup och se själv var bottnen tecknas ? Inte samma nivåer, hmmmmmm? mystiskt :oj:
Många frågetecken här eller? Vad säger ni?
mvh
Trolling master
2008-01-13, 02:25
det kan man lungt säja.. har alldrig set något liknande.. jag gissar på störningar..!
Det verkar vara någon slags gigantisk bläckfisk.
Flodström
2008-01-13, 02:48
det kan man lungt säja.. har alldrig set något liknande.. jag gissar på störningar..!
Kan bara lungt bifoga att några störningar är det defenitivt inte. Kolla också botten kontakten, stämmer häller inte. Måste vara ett fiskstim, kanske i lek-procedyr? Fascinerande måste jag bara säga.
mvh
Flodström
2008-01-13, 02:51
Det verkar vara någon slags gigantisk bläckfisk.
Med den storleken på "Bläckfisken" så ligger vi riktigt risigt till vill jag påstå.... :radd: :hungrig:
mvh
Hej!
Är det nån som vågar sig på en tolkning av den här ekolodsbilden? Vi var ute i går och trollade i Hardangerfjorden. Då plötsligt denna bild dök upp. Kolla det häftiga ekot under båten, ca 14 m i diameter. Men det är inte det enda, utan kolla också vad det står för djup och se själv var bottnen tecknas ? Inte samma nivåer, hmmmmmm? mystiskt :oj:
mvh
Loddastim tecknat av Disney! :sun:
Stefannilsson73
2008-01-13, 12:12
vilken kanonbild du har på ekolodet!! Blir sugen på att köpa nytt!! Använder själv ett gammalt men har vid något tillfälle hittat stim av småfisk som gigantiska i en insjö jag ibland fiskar i. Signalen från ekolodet går inte igenom.
Hittar de bara framåt senhösten så någon kunnig kan säkert säga vilken art de är som "klumpar" ihop sig så.
bifogar en bild på ett nästan 10 meter högt stim jag hittade för en tid sedan.
Siklöja har jag sett i sådana stim Stefan!
Det logiska är ju ett stort fiskstim för sånt kan ge mycket underliga ekon har jag märkt under åren, men det kan ju vara rovfisk som driver ihop betesfisk hårt så att det blir så där.
Du fick inga ensamma stora ekon som från rovfisk i närheten som kan bidra till att lösa gåtan.
Sen kan vi ju roa oss med mera spektakulära orsaker som Ubåtar och undervattens installationer men det är ju inte lika troligt om än mera spännande :blah:
Anders (Team Lilla My)
2008-01-13, 12:35
Ser coolt ut. Är väl precis som du säger ett stim småfisk. Lodda, sill eller småsej? Ser ut som där är några större ekon också. Kanske håller småfisken på att klumpa ihop sig som skydd. Varför botten inte stämmer vet jag inte. Så gjorde det ibland på mitt gamla Lowrance också när botten var ojämn. Det ser ut som om djupet håller på att falla just när bilden togs. Kanske mäter lodet minsta djupet i ekolodskonen och ritar det samtidigt som det registrerar ett större djup i konen som siffror?
Det är fin bild på Lowranceloden.
http://teamlillamy.se/images/2007%20Norge/P1010049.JPG
Hälleflundrajakt! Här är det två jiggar på väg upp samtidigt från 30m djup. Den ena jiggen vevas upp (det är strecket som försvinner upp vid siffrorna i vänstra hörnet.) Den andra jiggen stannar på 16-17m och rycks upp och ned. Den syns tydligt på lodet. Men torsken har antagligen jagat den första jiggen för den simmar ned direkt igen. Efter ett litet tag så skickas jiggen på 16-17 m ned igen till botten där man ser fisken stå. Den rycks upp och ned ett par gånger och vevas sedan uppåt. Spåret efter jiggen syns åter tydligt på lodet liksom fisken som stiger efter den.
Jag skulle kunna sätta en peng på att det där är ett stort sill stim i rörelse...
Visst är det någon form av småfisk, ser ut som strax innan de formas till en boll pga av jakt på dem eller kanske strax efter då de löses upp.
Hade bollen varit klar och kompakt skulle man se en grå volymskugga mitt i då de går så tätt brukar synas tydligt har sett liknande flera gånger men aldrig av den storleken men så fiskar man inte i Norge från båt heller! Kul att Clipern kom till användning.
Hur använde ni den exakt, kul att veta??
team char
2008-01-13, 13:13
När man kör över en grund topp så kan det vara strömt runt omking och då brukar djup angivelsen vara olika hur lodet ritar botten. oftas så brukade mitt gamla X97 rita svagare botten konturer når det var strömt.
Med den storleken på "Bläckfisken" så ligger vi riktigt risigt till vill jag påstå.... :radd: :hungrig:
mvh
De är ju "kraken" från the pirates :popcorn:
vilken kanonbild du har på ekolodet!! Blir sugen på att köpa nytt!! Använder själv ett gammalt men har vid något tillfälle hittat stim av småfisk som gigantiska i en insjö jag ibland fiskar i. Signalen från ekolodet går inte igenom.
Hittar de bara framåt senhösten så någon kunnig kan säkert säga vilken art de är som "klumpar" ihop sig så.
!0m högt lodet visar bottendjup på 5,5m!
Anders (Team Lilla My)
2008-01-13, 13:21
Det kan bli så TAMTAM när stimmen är kompakta. Om du tittar på djupsifforna i högerkanten så ser du att djupet är 12 m.
Det är mycket att lära sig med ekolod:ordning:
Ja då är det sannerligen kompakt och kommer det från en insjö så är det nog unikt!
tintin_jkpg
2008-01-13, 13:42
De är ju "kraken" från the pirates :popcorn:
Ja Kraken-mytens ursprung är ju från Norge så visst kan det vara så att det ligger lite sanning i det :P
Här är en bild på ett braxenstim från skärgården i höstas. ca 100 meter långt
Ja då är det sannerligen kompakt och kommer det från en insjö så är det nog unikt!
Inte alls unikt. Händer även i Mälaren emellanåt. Sen har ju naturligtvis känslighetens inställning betydelse.
Men vad vet jag, jag trollar ju inte?
//Stefan
Med största säkerhet braxen, kan även vara siklöja... Sent in i November brukar dessa koncentrationer kunna nå smått groteska mått, inte alls ovanligt att signalen ej slår igenom utan istället visar 2-3m över låt säga 10m djup. Lägg sådana platser noga på minnet, grov gädda kalasar mer än gärna på Braxen och då "ekona" gäller löja är inte gösen långt borta!
Ps: Ang känsligheten (sens) på lodet tycker jag ~82-85% är fullt tillräckligt,
skippa "max" helt... Ds.
Flodebanan
2008-01-13, 16:30
Inte alls unikt. Händer även i Mälaren emellanåt. Sen har ju naturligtvis känslighetens inställning betydelse.
Men vad vet jag, jag trollar ju inte?
//Stefan
Tycker också man ser det "jämt", utan gråskalan skulle man inte kunna skilja fisken från botten många gånger, ibland är det som Visker skriver helt tjockt. Har haft 20m staplar bete i kilometerlånga sund flera gånger :)
Med största säkerhet braxen, kan även vara siklöja... Sent in i November brukar dessa koncentrationer kunna nå smått groteska mått, inte alls ovanligt att signalen ej slår igenom utan istället visar 2-3m över låt säga 10m djup. Lägg sådana platser noga på minnet, grov gädda kalasar mer än gärna på Braxen och då "ekona" gäller löja är inte gösen långt borta!
Ps: Ang känsligheten (sens) på lodet tycker jag ~82-85% är fullt tillräckligt,
skippa "max" helt... Ds.
Inte en chans att jag kör min 125a på över 80%. I extremfall kan jag köra 75%, sen blir det för mycket störningar. Hittar språngskiktet sommartid med runt 70%.
//Stefan
Old Firehand
2008-01-13, 20:05
Hej!
mvh
Hej Flodström; En riktigt snygg bild du visar! Jag har flera liknande skrivprover från mitt gamla Lowrance X-15 Grayline Recorder skrivande ekolod sparade från trollingturer i Vänern och Vättern. Troligtvis visar din bild ett antal större fiskar, sej eller annan pelagiskt jagande rovfisk som just splittrat ett sillstim. Fiskade du över platsen för att försöka få ett eget svar eller hade du inga lämpliga beten?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Inte en chans att jag kör min 125a på över 80%. I extremfall kan jag köra 75%, sen blir det för mycket störningar. Hittar språngskiktet sommartid med runt 70%.
//Stefan
Kör även jag Lowrance (515C).. Klart ~70% "räcker", ex. språngskiktet träder ju fram tidigare än så. Lite också beroende var-, vad-, när- och hur man fiskar! Kör t.ex. aldrig samma sens sommar/höst vid gädd- & gösfiske som efter laxen på Vänern & Vättern vintertid/tidig vår. Kalla vatten, LITE BETE, stora djup, knepigt fiske - hög sens 80-85% Grundare & varmare vatten, RIKLIGT MED BETE, inte fullt så "knepigt" - lägre sens ~70% Kan givetvis bara tala för mig, men rel övertygad om att övriga "silverjägare" iaf även dom kör rel HÖG SENS! Som sagt, skillnad på var, vad, när, hur man fiskar...
Skitfiske!
Kör även jag Lowrance (515C).. Klart ~70% "räcker", ex. språngskiktet träder fram tidigare än så. Lite också beroende var-, vad-, när- och hur man fiskar! Kör t.ex. aldrig samma sens sommar/höst vid gädd- & gösfiske som efter laxen på Vänern & Vättern vintertid/tidig vår. Kalla vatten, LITE BETE, stora djup, knepigt fiske - hög sens 80-85% Grundare & varmare vatten, RIKLIGT MED BETE, inte fullt så "knepigt" - lägre sens ~70% Kan givetvis bara tala för mig, men rel övertygad om att övriga "silverjägare" iaf även dom kör rel HÖG SENS! Som sagt, skillnad på var, vad, när, hur man fiskar...
Skitfiske!
Som jag sa tidigare; jag är ju inte trollingfiskare, så jag har ingen koll. Ta mina uppgifter med en nypa salt.
//Stefan
Pikeless
2008-01-13, 21:45
Intressanta & snygga bilder här! :) :appl:
Jag bidrar med ett gäng från i somras, en förmiddag på Öresund, Västerflacket då torsken jagade högt upp i vattnet. Grymt kul fiske på 12lb utrustning när de jagar en bit upp i vattnet så här! :) Känsligheten är hög här, men drog upp den lite så man ser lite mer av vad som händer.
Flodström
2008-01-14, 16:10
Intressanta & snygga bilder här! :) :appl: Jag bidrar med ett gäng från i somras, en förmiddag på Öresund, Västerflacket då torsken jagade högt upp i vattnet. Grymt kul fiske på 12lb utrustning när de jagar en bit upp i vattnet så här! :) Känsligheten är hög här, men drog upp den lite så man ser lite mer av vad som händer.
Intressanta bilder du har här. Det måste ha varit spännande att följa storfisken på lodet när ni fiskade. Fin bildserie. Kan tyvärr inte köra samma program som du då jag jobbar på Mac och inte på PC. Får nog investera i en snart, eller ta en allvarlig prat med Lowrance, hehehe.
Ser coolt ut. Är väl precis som du säger ett stim småfisk. Lodda, sill eller småsej? Ser ut som där är några större ekon också. Kanske håller småfisken på att klumpa ihop sig som skydd. Varför botten inte stämmer vet jag inte. Så gjorde det ibland på mitt gamla Lowrance också när botten var ojämn. Det ser ut som om djupet håller på att falla just när bilden togs. Kanske mäter lodet minsta djupet i ekolodskonen och ritar det samtidigt som det registrerar ett större djup i konen som siffror?
Det är fin bild på Lowranceloden.
Visst är det någon form av småfisk, ser ut som strax innan de formas till en boll pga av jakt på dem eller kanske strax efter då de löses upp.
Hade bollen varit klar och kompakt skulle man se en grå volymskugga mitt i då de går så tätt brukar synas tydligt har sett liknande flera gånger men aldrig av den storleken men så fiskar man inte i Norge från båt heller! Kul att Clipern kom till användning.
Hur använde ni den exakt, kul att veta??
Ja, ni har säkert rätt. Det är saker som tyder på att det är småfisk + mindre Sej som jagar runt dem små. I tillägg så var det ganska strömt (tidvattenström) just på den här platsen (utanför ett sund, söder om en ö). Man kunde tydligt se strömmen på ytan. Större fisk såg vi på botten men inte just då jag tog ekolodsbilden. Fisken ser ut till att följa strömmen till viss del. Kanske det också är ekon från olika saltkoncentrationer inblandade just här (halokliner som möts),
Bottenstrukturen som lodet tecknat tror jag är en ganska komplex botten. Det är troligtvis en brant kant/klippa lite utanför själva strålkonen, kanska på -20dB avstånd från center på konen och som ger svagare eko, men lodet registrerar det som är rätt under båten som aktuellt djup. Bilden visar som sagt också det som ligger vid sidan av strålkonen, men som svagare eko till trotts för att det är grundare på toppen av klippan.
Jag kunde i.o.f.s. ha kört lite runt den formationen för att se om det verkligen var en klippa. Det kunde också ha vatit ett småfiskstim typ skarpsill/sill.
Har sett fler "mystiska" formationer på lodet då vi varit ute och trollat på Hardangerfjorden. Tyvärr har jag inte lyckats ta några bra bilder med kameran, men kommer med mer bilder efter vart här.
Tycker det kunde vara intressant att köra lite ekolodsbilder här i tråden, eller i en ny tråd, då just presentationen från ekolodet är så viktig i fiskesammanhang. Tror kanske det är många här på forummet som har behov av att få lite mer kunskap om hur man tolkar ekolodsbilder?
Annars var det ju en del fyndiga svar här också, hahaha :D
TAMTAM, kolla i tråden "Trolling i Hardanger.....
Mvh
Jonas 37
2008-01-14, 16:25
Jag trollade röding i en mindre sjö när ekolodet visade lite skumma grejor.På runt 10-15m så var det stora bågar som plötsligt störtdök ner till 30-40m.Vart ett rakt streck som rörde sig ner mot botten.Jag tolka det som att det var röding som vart skrämda av djupriggsvajern.Dan efter så körde jag bara med stora dipsy-divers,nu var fenonemet med dykande fisk som bortblåst.På eftermiddagen fick jag en röding på 5.2kg 71cm som högg på 14m. Kan gäddor plötsligt simma från 10m tvärt ner till 40m??
Old Firehand
2008-01-14, 19:07
Jag trollade röding i en mindre sjö när ekolodet visade lite skumma grejor.På runt 10-15m så var det stora bågar som plötsligt störtdök ner till 30-40m.Vart ett rakt streck som rörde sig ner mot botten.Jag tolka det som att det var röding som vart skrämda av djupriggsvajern.Dan efter så körde jag bara med stora dipsy-divers,nu var fenonemet med dykande fisk som bortblåst.På eftermiddagen fick jag en röding på 5.2kg 71cm som högg på 14m. Kan gäddor plötsligt simma från 10m tvärt ner till 40m??
Hej Jonas 37;
De flesta rovfiskar kan skrämmas av en sjungande djuprigggswire. Speciellt om det bildats ett negativt magnetfält runt djuplodet kan fisken avstå från att hugga eller dyka ner mot skyddande djup. Jag vill minnas att Scottys folk i Canada skrivit i sina "Black Box" handböcker om detta.Det är knappast troligt att några gäddor förflyttar sig vertikalt mer än några meter hur skrämda de än blir. Lax, storröding och öring kan dyka rejält på några sekunder...
Go for the Big Ones!
Old Firehand
dillinja
2008-01-14, 19:55
OF, hur uppstår dessa magnetfält, borde inte magnetfältet kring lodet vara konstant sålänge du inte tillför någon ström till lodet?
Pikeless
2008-01-14, 20:18
OF, hur uppstår dessa magnetfält, borde inte magnetfältet kring lodet vara konstant sålänge du inte tillför någon ström till lodet?
Om du inte har något emot att "träna" på din engelska lite så hittar du en utförlig beskrivning här:
http://www.protroll.com/books/?id=5&p_id=all
:)
Old Firehand
2008-01-14, 21:20
Om du inte har något emot att "träna" på din engelska lite så hittar du en utförlig beskrivning här:
Hej Pikeless; Ett stort tack för att du hittade infon jag sökte. Det där " http://www.protroll.com/books/?id=5&p_id=all"
är ju en supersida. Jag hoppas att fler trollingfiskare än jag läser engelska och försöker förstå vad Scottyfolket skriver. I min ålder tar det längre tid att lära sig och nöta in för framtida fisketillfällen matnyttig info. Tack än en gång!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Har man problem med "felaktig" ström över vajrarna funkar större offeranod på akterspegeln kopplad via fjäder enligt bild till vajern också, prova om ni tror ni har problem med detta, gäller definitivt i första hand riktigt saltvattensfiske.
Knappast insjöar och Östersjön
dillinja
2008-01-14, 22:50
Tackar, dock snackar de endast om spänning de skickar in i wiren, vore intressant att få reda på hur stor den elektriska fältstyrkan och magnetiska flödestätheten är kring wiren.
Tackar, dock snackar de endast om spänning de skickar in i wiren, vore intressant att få reda på hur stor den elektriska fältstyrkan och magnetiska fältstyrkan är kring wiren.
Läs denna bok http://www.settern.se/Boksidor/fiske/TROLLING_SPINN_o_METE.htm den är kanon i många avseenden, sen skrev Tapsa i Fiske För >Alla under sommaren/hösten -07 om detta i sin spalt om båtar och trolling leta fra mdet numret så rätas nog alal frågetecken ut i ämnet spänning i djupriggvajer.
Normalt ger dock dem naturliga förhållandena mellan saltvatten och båtens elektromagnetfält en spänning på 0,4V i vajrarna, men det framgår i tidningen exakt hur man mäter upp det och får det rätt.
Min idol och förebild som är lite i elektronikbranschen pratade om detta fenomen och menade att det var lite så omöjligt PGA något som kallades konstant jord, där kan inte ström åka så bra. JAg tror man ska ta det med en nypa salt å inse att Scotty gänget nog är ganka sugna på at sälja svindyra svarta lådor.
dillinja
2008-01-15, 00:18
Läs denna bok http://www.settern.se/Boksidor/fiske/TROLLING_SPINN_o_METE.htm den är kanon i många avseenden, sen skrev Tapsa i Fiske För >Alla under sommaren/hösten -07 om detta i sin spalt om båtar och trolling leta fra mdet numret så rätas nog alal frågetecken ut i ämnet spänning i djupriggvajer.
Normalt ger dock dem naturliga förhållandena mellan saltvatten och båtens elektromagnetfält en spänning på 0,4V i vajrarna, men det framgår i tidningen exakt hur man mäter upp det och får det rätt.
Tack för lästipsen, men vore kul att veta hur stora E och B fälten är på olika avstånd från wiren då det är dessa som jag antar fisken reagerar på? Finns ju forskning på hur känsliga olika fiskar är på dessa så då skulle man kunna få reda på om fisken verkligen reagerar på fälten som genereras från wiren.
Tack för lästipsen, men vore kul att veta hur stora E och B fälten är på olika avstånd från wiren då det är dessa som jag antar fisken reagerar på? Finns ju forskning på hur känsliga olika fiskar är på dessa så då skulle man kunna få reda på om fisken verkligen reagerar på fälten som genereras från wiren.
Tapsa och många andra kunniga trollare anser ju att en +ström i själva vajern på 0,4-0,6V är possitivt ur lockhänseende för lax iaf, medans - laddning i vajrarna är negativt ur locksynpunkt på lax och har Du en just monterad motor och friska anoder så får Du automatiskt + laddning i vajrarna när Du kör i bräckt/salt vatten medans Du får - laddning i sött vatten och då behöver köra en "blackbox" och mata in ström i vajrarna.
Pesonligen håller jag med om den teorin med tanke på hur fiskars sidolinje funkar och vad den mäter så jag kör med den riggnignen och är nöjd med det.
Intressanta tolkningar,frågan är vad för slags fisk? vad fick ni för fisk just i dom ögon blicken
när ni upptäckte dom här stimmen
Flodström
2008-01-16, 10:38
Hej Flodström; En riktigt snygg bild du visar! Jag har flera liknande skrivprover från mitt gamla Lowrance X-15 Grayline Recorder skrivande ekolod sparade från trollingturer i Vänern och Vättern. Troligtvis visar din bild ett antal större fiskar, sej eller annan pelagiskt jagande rovfisk som just splittrat ett sillstim. Fiskade du över platsen för att försöka få ett eget svar eller hade du inga lämpliga beten?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej Firehand
Ja vi fiskade över platsen men det var inga större fiskar just där, kanske 1kg´s sej. Vi fiskade lite vid sidan av den här formationen och där fick vi bara en 3 kg´s krabbtorsk.
Vi trollade bara över platsen en kortare stund för vi var på väg till en annan plats.
Din tolkning av bilden är densamma som jag kommit fram till.
Ang. beten så kan man aldrig få för mycket av det. Rekommenderar du nått speciellt bete?
Såg igenom lite ekolodsbilder tagna nu i höst/vinter och här är några jag vill visa:
Då jag var på väg hem efter en fisketur körde jag över ett område (i 21,8 kn fart) där det stod massor med fisk över några grundtoppar. Troligtvis var det sill eller skarpsill ("brissling", norska). Studerar man bilden noga så finner man enstaka större fisk till trotts för farten. Bottnen utgör berg till nära 80%, och lite mjukare längre ut på 60-75 m.
Nästa bild (svårt att fota då det låg kvällssol på skärmen) är på en riktigt fin "sillbulle", ett sillstim som blir kompakt av jagande större fisk på en grynna,, troligtvis större Bleka för det var det vi fick runt den platsen (upp mot 4,5 kg). Bottnen består här av berg och större stenar.
Sista bilden (2 x zoom) togs på ett djupare område rätt utanför en udde på en ö. Här stupar berget ner till 200 m djup. Man ser att bottnen består merparten av berg men kanske något mjukare längre ut där den flatar ut (sand eller lerblandad sand). Ett stort småfiskstim ses som ett "parraply" nästan, och studerar man bilden ett tag så kan man ana någon enstaka större fisk i stimmet och också ner mot botten.
mvh
Vad är det för skillnad,tex när det är mycket skräp och annat bråte som finns i vattnet och riktiga fisk ekon,vi har sett stimm med strömming som är inne för lek,här uppe i norr.
Och vad händer med öringen efter att strömmingen har lekt klart,följer dom med strömmingen ut till havs eller vad tror ni?
Vi har sett att när väl strömmingen är inne närmare land så kan det stundtals vara omöjligt med fiske med mer än 2 spön för det hugger på allt man har ute,4 spön 4 öringar 3 spön osv,jobbiga situationer,mycket trassel lite fiske. Och allt är händer när strömmingen kommer in,öringen jagar i stora stimm på vårarna eller är jag ute på cyckeltur.
Här är en länk för nybörgare om ekolod
http://www.regalmarin.se/fiske_tips/del_13_troll_skola.html
Flodström
2008-01-27, 00:56
Hej Peje. Bra länk du tipsade om (fast jag viste om den). För dem som är lite bevandrade i engelsa språket så finns t.ex denna länk om ekolodet och dess kan/inte kan och tips m.m.
http://www.hightechfishing.com/sonar.html
mvh
Måste bara få lägga in en liten bild från mig oxå... Detta var det lilla vi så men kan lova att det fanns bra mycket mer men missa att fota det...
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.