handdator

Visa fullständig version : Minn kota monterad i fören på Buster M

TrollingToken
2008-01-13, 21:57
Fundera på att införskaffa en ny elmoter till min Buster M (4,6m), den skall vara elmoterad och ha fotpedal. Skall framförallt användas för trolling i insjö.

Ser att det finns flera olika sorter, Maxxum, Edge och All terrain, vilken skall man välja och vilken storlek (40, 55?), båten väger ung 350kg totalt exkl. passagerare.
Har väl tänk att ha ett 12v 80Ah batteri eller nåt i den stilen.

Vilka av alla minn kotas modeller säljs i sverige och vem har bra priser på dem?

Är det någon mening att fundera på att köpa från Usa, hur funkar det med garanti och sånt i så fall?

Alla tips mottages tacksamt !!

Olof
2008-01-13, 22:57
Helt rätt med frontmonterad minn kota. Jag och några kompisar har numera varsin Minnkota Powerdrive 55/AP. AP står för autopilot, den är kompass-styrd och håller båten i samma kurs, den parerar automatiskt. Helt underbart vid långsam trolling. Det är en funktion som är värd alla pengar för hela motorn. Vi försökte först importera från USA, men det gick lite långsamt...
Vi köpte via outdoorexperten.se, fördelen är som du skriver, man får svensk garanti, vilket är ganska skönt när man tänker efter. Prisskillnad i USA är ganska stor, ungefär halva priset, men tar man inte den själv på flyget blir frakten hög och risk för att åka på moms och tull ökar avsevärt.
Denna 55:a driver min linder400 samt även min polares 600kgsbåt! Rekommenderat köp säger jag bara.

Pikopath
2008-01-13, 23:08
Skal du ha større en 55lbs så må du ha 24 volt eller 36volt. En 18 fots tracker, som veier 2x av din kommer med 55lbs.
Min båt er like stor og tung som din, og den er anbefalt 48lbs thrust til, så jeg kjøpte 55.
Du kan aldri ha for stor elmotor, bare for liten :)
Lengden på stammen er høyden fra monteringspunkt ned til vannflaten + 18" (45,7cm) (Er det som MK rekomanderer)

Michael

Douglas
2008-01-13, 23:20
Jag hade nog oxå kollat på en 40 eller 55 pundare. Men ska du ha fotstyrning så hade jag nog oxå valt CoPilot=Fjärrstyrning, men då har du visserligen bara PowerDrive och Terrovan att välja mellan. Vill du bara ha fotstyrning så har du Terrova, PowerDrive, Maxxum och Edge att välja i mellan. Själv så har jag problemet att jag måste nog ha den största Terrova101/AP till min båt och den går lös här hemma i butik listpris 2007, 27310:- och i staterna ca 8000:- men sen ska den hem oxå. Men har man någon som ska ta hem en bil eller en båt kan man ju försöka lägga den i den. Så de lönar sig nog att kolla vad dom kostar där borta men då har du inga garantier sen oxå.

http://www.minnkotamotors.com/index.asp?lp=gb

Pikopath
2008-01-13, 23:28
Minn kota er vel et av firmaene som pålegger forseljere å ikke sende ut av landet. Hverken Cabelas eller BassPro kunne sende el motor eller Lowrance ekkolodd.
Jeg ville kanskje sjekka med *hostattitudebaitshost*...

Michael

Kingofthebesa
2008-01-14, 00:49
AP tror jag är en bättre funktion än co-pilot. Fotplattan går ju att ha var som helst i båten och om man inte har en finlandsfärja så är den aldrig långt bort.
Appropå Olofs inlägg så har vi inte testkört 600kgs båten med 55:an än...
Instämmer med Pikopath, man kan inte köpa för stor...

Olof
2008-01-14, 03:10
Håller med, styrplattan är kanon till dessa motorer. Man kan ha den på sitt-toften bredvid sig och styra med handen. Riktigt smidigt, då det bara behövs en knapptryck vänster t.ex för att båten ska anta en ny kurs (AP-funktionen). Ang. rigglängd tog jag den längsta även till vår Linder, den är inte påmonterad där än, men jag har måttat så det ska gå :) Tjena Patrik förresten! :cheers:

Marsupilami
2008-01-14, 18:25
Är det någon som har bild på hur det ser ut med frontmonetrad elmotor på en Buster M.
Är lite sugen att installera en sådan.
Finns det färdiga monteringssatster eller?

Henrik S
2008-01-14, 21:17
Har en 55 AP Powerdrive med CO pilot monterad. Hade den förut på en B16 och det funkade kanon. Spinnfiskar man mycket så är CO piloten med spöfäste underbart men är det trolling, mete som gäller funkar fotpedalen kalas. En powerdrive 55 med fotpedal går löa på runt 8000:- i Sverige.

Olof
2008-01-14, 22:07
Och med autopilot 11-12k.

Danne67
2008-01-14, 23:23
Håller med, styrplattan är kanon till dessa motorer. Man kan ha den på sitt-toften bredvid sig och styra med handen. Riktigt smidigt, då det bara behövs en knapptryck vänster t.ex för att båten ska anta en ny kurs (AP-funktionen). Ang. rigglängd tog jag den längsta även till vår Linder, den är inte påmonterad där än, men jag har måttat så det ska gå :) Tjena Patrik förresten! :cheers:

Men fjärren är värd varenda öre... Har inte tagit fram fotpedalen en enda gång sen fjärren levererades. Med fäste på spöt (ingår 3 st till fjärren) så behöver man inte ens släppa spöt för att styra båten:appl:

/D

Mathias G
2008-01-15, 01:15
Hej!! Finns co piloten att köpa i sverige och hur mycket kostar den?

Henrik S
2008-01-15, 12:07
CO piloten kostar cirka 2500 har jag för mig. Då ingår fjärrkontrollen med tre fästen. Har köpt till extra fästen 3st runt en 500:- så att du kan ha dem på många spön. Extra kontroll ca 550:- Går att koda om med lätthet så att du kan styra polarens båt.

Flodebanan
2008-01-15, 12:10
Går att koda om med lätthet så att du kan styra polarens båt.

Det låter ju nice, hur lång räckvidd är det på dem? ;)

Henrik S
2008-01-15, 12:53
Tror att det är runt 300 meter. Har själv skickat iväg båten runt 40 meter och lagt till vid bryggan där polarna väntade (med följebåt utifall att). Går att styra kompisens båt om man åker förbi har jag märkt.....

Mathias G
2008-01-15, 20:21
Låter ju kanon!! Kan inte begripa hur jag har klarat mig utan elmotor med ap i alla år!!! Kan någon tipsa om vart man kan köpa underverket?

TrollingToken
2008-01-15, 20:57
OK, 55 storlek verkar ju rätt. Men vilken modell väljer jag om jag vill börja med fotpedal samt ha möjlighet att senare köpa till fjärrstyrning (co-pilot)?

Douglas
2008-01-15, 21:26
OK, 55 storlek verkar ju rätt. Men vilken modell väljer jag om jag vill börja med fotpedal samt ha möjlighet att senare köra till fjärrstyrning (co-pilot)?

Vad jag kan få fram så är det bara Terrova, PowerDrive, Maxxum och Edge som har fotpedal.

Henrik S
2008-01-15, 21:46
Köper du en Powerdrive 55 så har du en riktigt stark 12 volts elmotor som kan kompletteras med CO Pilot när som helst. Jag rekommenderar också att köpa snabbfäste för runt 1200pix som gör det superenkelt att ta loss motorn (typ 10 sek). Kvar på båten blir då bara en platta med mått på C:a 12 x 20 x 2cm.