handdator

Visa fullständig version : snyft...

Sturgeon
2002-10-14, 00:07
I dag (söndag) skulle jag äntligen ut och fiska efter diverse strul, studier, möten och gud vet allt. Tror ni inte fan att jag mår piss när jag vaknar på morgonen, vanligtvis låter jag inget hindra mig, men nu fick det bli inne aktiviteter (läsa geokemi bok), vill inte vara sängliggande nästa vecka.

:( :ledsen: :(

Hoppas alla andra är friska:rolleyes:

Bergman
2002-10-14, 08:58
Du får ta revanch på firrarna nästa helg ! Då jäklar är man sugen ... ;)

Team Zaltvatten
2002-10-14, 09:22
Själv vart det fiske lördag och söndag för mig...
men en besviken helg ändå..var ute i lördags i mycket intressanta vatten och vi lyckade bara kroka av 17 gäddor på 8 timmars fiske..
Söndagen var bättre med 18 avkrokade på 3 timmar där sista timmen gav de flesta gäddorna..fin medelvik på söndagen...bådar bra inför veckans turer....

Bergman
2002-10-14, 09:42
Team Zalt, jag skulle vara skitnöjd med 17 stycken på 8 timmar ! HAHA ! Du är bortskämd ... ;)

:headbang: :headbang: :headbang:

cico
2002-10-14, 10:55
Originally posted by Team Zaltvatten
men en besviken helg ändå..var ute i lördags i mycket intressanta vatten och vi lyckade bara kroka av 17 gäddor på 8 timmars fiske..
Söndagen var bättre med 18 avkrokade på 3 timmar där sista timmen gav de flesta gäddorna..fin medelvik på söndagen...bådar bra inför veckans turer....

Ni verkar ha fint fiske därute på ön. Vad ligger meddelvikten på och hur vanliga är 5+ när ni är ute?

//K

Stizo
2002-10-14, 11:13

För mig vart det fiske på Fredagen... Det var riktigt segt men jag lyckades få upp en mindre regnbåge! Min vän var snäppet bättre han fick 6 stycken!

Fan måste ut till Sthlm och fiska havsöring... Vill ta dem riktigt fina och feta fiskarna nu!

Fan orkar inte jobba vill fiska! :wow3: :wow3: :wow3:

Team Zaltvatten
2002-10-14, 11:25
Det är jättebra fiske här mestadels, efter många timmar på sjön så vet man ju oxå de bästa platserna och det är ju en fördel för att få lyckat fiske..
När stefan "Trumman" trumstedt var till Åland och efter lite jämförelse så kan man konstatera att få en tio-klubbare i Sverige motsvarar konsten att få en gädda på 7kg på åland. Att få en 5 kilos gädda är inte så vanligt var 10 tur kanske..men däremot 3-4kg är väldigt vanligt enligt mig!

Team Zaltvatten
2002-10-14, 11:27
Bergman->> Kan tyckas vara bra men platsera vi var på lördags brukar ge en 40-50 gäddor på 8 timmars och får man 17 med mycket slit så anser jag det ganska dåligt mot vad det brukar vara...

;)

cico
2002-10-14, 11:37
Det är jättebra fiske här mestadels, efter många timmar på sjön så vet man ju oxå de bästa platserna och det är ju en fördel för att få lyckat fiske..
När stefan "Trumman" trumstedt var till Åland och efter lite jämförelse så kan man konstatera att få en tio-klubbare i Sverige motsvarar konsten att få en gädda på 7kg på åland. Att få en 5 kilos gädda är inte så vanligt var 10 tur kanske..men däremot 3-4kg är väldigt vanligt enligt mig!

Så man kan säga att ni har fin medelvikt men lite lägre toppar mao?

//K

Team Zaltvatten
2002-10-14, 12:02
Det kan man helt klart säga jo! :-)

Sturgeon
2002-10-14, 12:17
Jag fiskar vanligen ensam, men får jag 7-8 gäddor i båten på 4-5 timmar är jag nöjd, vanligen brukar någon/några ligga kring fem kilo eller över. Som mest på 4-5 timmar har jag fått dryga 20 gäddor.
40-50 gäddor är ju ganska mycket, bra jobbat:headbang:

Team Zaltvatten
2002-10-14, 12:46
tackar för det...MEN det är MÅNGA MÅNGA timmar på sjön som gett resultat att man hittat fina ställen.
Det spelar ingenroll hur duktig fiskare man är om man fiskar på ett ställe där det INTE finns gäddor, då får man ju inget...
ellr hur?

cico
2002-10-14, 14:02
tackar för det...MEN det är MÅNGA MÅNGA timmar på sjön som gett resultat att man hittat fina ställen.
Det spelar ingenroll hur duktig fiskare man är om man fiskar på ett ställe där det INTE finns gäddor, då får man ju inget...
ellr hur?

Så sant så sant. Tror det är många som inte förstår det riktigt när de läser om dagsgångster 20+ st. Spelar ingen roll hur mycket vattentid du har om du bara kör på "fel" ställen.

Efter att man tycker man prövat allt få man pröva allt igen en annan dag med nya förutsättniingar vad gäller väder, vind och vattentemp och så håller man på. Tillslut kan man dra vissa slutsatser och då märker man att många kommit fram till samma sak fast man kanske inte kunnat använda det man läst förrän man upplevt samma sak själv...eller nåt :)

//K

Sturgeon
2002-10-14, 14:30
Måste dock påpeka att jag föredrar en stor gädda framför många små, vilket jag lyckats bra med, X antal över 10 kg.

Många små är lätt att få...
:cool2:

cico
2002-10-14, 16:26
Originally posted by Sturgeon
Måste dock påpeka att jag föredrar en stor gädda framför många små, vilket jag lyckats bra med, X antal över 10 kg.

Många små är lätt att få...
:cool2:

Det är klart. Jag har inget emot att dänga en hel dag med bara en fisk upp om den är modell större.

//K

Sturgeon
2002-10-14, 17:51
Originally posted by cico

Det är klart. Jag har inget emot att dänga en hel dag med bara en fisk upp om den är modell större.

//K

Nu håller jag med dig...
Det är ju oundvikligt att man inte får en mängd mindre gäddor mellan det stora:)

Sebastian
2002-10-15, 16:29
Det är kul när det nappar.
som mest har jag fått upp ett 30 tal gäddor på en dag, den största vägde ca 5kg.
fanns liksom inget slut på dom, fast jag hade gärna bytt ut alla snipor mot en tio klubbare. men det var aldrig tråkigt som ni kanske kan förstå. :)
jag har jagat 10 klubbaren i många år nu, PB'n på gädda ligger på 9,6kg. Men snart så.. var så säker.

Foppa
2002-10-15, 16:52
man ska alltid ha ulspöt med sig, det är kul att drilla smågädda på lätta grejer, jag har fått en 3kg 6fot 2-12 g spö, agenda ul och 0.08 dynacable. det var kul..... de där minsta enkilosklassen är livligare än de stora, och hoppar mycket mer....

Sturgeon
2002-10-15, 20:23
Var ute idag och gjorde ett frest trots feber, frös så in i norden under de få timmar jag var ute i snålblåsten på Göta Älv. Försökte pimpla Abborre med stora balansare efter tips av kompis, resultatet lika med noll (0). Hade dock efter en 5-6 kilos gädda inne vid båten, hade varit trevligt om den tagit på den lätta utrustningen, men men. Lustigt att det kan vara så stor skillnad på vår och övriga året på Göta Älv (nödingetrakten), på våren kan man ha kanonfiske, medans resten av året är mindre bra, alla jag pratat med har samma uppfattning, men varför? På andra platser brukar ju hösten (tycker jag) vara den bästa tiden för Gädda. Visserligen har jag bara fiskat i Göta Älv sedan i mars, och nästan enbart under mars-maj, ytterst sporadiskt därefter pga. tidsbrist. Så min erfarenhet av vattnet är ju ganska ringa, men faktum kvarstår att i våras var det nästan alltid några gäddor mellan 6 och 7 kg i båten varje tur och som störst 10 kg, men därefter betydligt trögare trots försök både djupt och grunt, Göta Älv är ju dock ganska stor så det krävs kanske tid...:)

Bara att hoppas att man inte är sämre imorgon:rolleyes: