Visa fullständig version : Tips på billigt spö till sutarmete?
Martin_G
2003-08-13, 21:11
Sporrad av allt snack om sutarmete på detta forum gav jag mig ut och metade sutare för första gången i mitt liv. Fick tre stycken på första försöket som kämpade fint :) Toppvikt på 1.1kg så det finns att jobba på.
Detta gav givetvis mersmak! Som jag misstänkte passade mitt spö (modell gäddpåk) inte speciellt bra till detta fiske, svårt att nå några längder med dessa lätta vikter. Även svårt att navigera fisken bland näckrosor med ett så kort spö.
Någon som har ett tips på ett billigt/enkelt spö med rullfäste för flötmete av sutare? "Fladen-kvalitet" räcker då jag troligtvis bara kommer att använda det till sutarmete, och inte speciellt ofta. Gärna hyfsat lång teleskopvariant.
Förr har jag för mig man såg sådana spö överallt, men en snabbkoll idag har visat att det var lite värre att hitta ett billigt.
Tips mottages tacksamt :) Max budget är nog ca 300kr.
/Martin
Shimano Hyperloop Match, billigt och bra. Kanske int riktigt vad du vill ha men det ända jag kan komma på som inte är dyrt :)
300 får du bara skit för, jag skulle rekomendera ett 9" 5-20 g Shimano Catana haspelspö, ett sånt kör jag med (dock något modifierat)
Det är ett mjukt spö med skön djup aktion....
Tror att det kostar runt 500
det passar också bra till annat mete och jigga abborre med....
Finns billiga och bra matchmetespön på sporting.se i deras "fyndlåda". Köpte precis ett RT specimen 12´för 400 kr och det funkar bra och är skönt att fiska med. Finns kanske några kvar, har kostat 1300 eller nåt.
Originally posted by gute
Shimano Hyperloop Match, billigt och bra. Kanske int riktigt vad du vill ha men det ända jag kan komma på som inte är dyrt :)
hyperloop kostar 649kr om jag inte minns helt fel
Martin_G
2003-08-14, 10:08
Tackar för tipsen!
Sporting hade ett hyfsat billigt feederspö också, funkar det hyfsat att flötmeta med ett sånt månntro?
Jag brukar bottenmeta efter gös+ål, men då har jag alltid använt vanliga haspelutrustningen med gott resultat.
/Martin
DanneStock
2003-08-14, 10:11
Ett niofots-spö är för kort. Köp ett billigt matchspö. Glöm teleskopvarianten. Bara några tips, du gör självklart som du vill;-)
Originally posted by Martin_G
Tackar för tipsen!
Sporting hade ett hyfsat billigt feederspö också, funkar det hyfsat att flötmeta med ett sånt månntro?
Det är ingen bra ide att flötmeta med ett feederspö, bla annat därför att toppen på spöet dvs den del av spöt som indikerar napp vidd bottenmete har många små öglor som gör att du inte kan kasta med ett lätt flötmete tackel. Självklart kan man kasta men du kommer inte långt och det trasslar sig lätt.
Jag skulle nog köra med det gamla spöt i år och samla ihop lite pengar under vinter så att du kan köpa ett riktigt matchmete spö nästa år.
Flötmete efter sutare är bland det roligaste fiske man kan ägna sig åt.
Martin_G
2003-08-18, 13:02
Tackar för tipsen :)
Det blev ett 13 fots matchspö (Chieftain), attans billigt dessutom (249kr). Nu ska jag utnyttja sista värmen i vattnet för att jaga fler sutare :)
/Martin
Lät inte som ett höjdarspö direkt. Du får väl rapportera när du testat det.
Martin_G
2003-08-19, 07:38
Nä, höjdarspö är det inte. Men tills jag blivit mer biten av denna typ av mete får det duga. Det var ungeför vad jag var ute efter.
Testade det igår och jag nådde inga större längder, men det berodde nog mer på att jag hade lite väl grov fireline på den rulle jag hade tillgänglig.
Men det gick att drilla sutare med det spöet också :)
/Martin
Om du har en 300:- spö skulle jag INTE rekommendera att använda spunnen lina! Ringarna kommer troligen att dö otroligt snabbt. Förövrigt kan jag inte rekommendera flätlina till någon form av vitfiskmete(!), oavsett utrustning.
Crubbster
2003-08-19, 12:40
ja använder alltid flätlina de e bäst me tanke på att de skär rakt igenom näckrosorna !!!!, och man kan visst använda feeder spö, tänk om du e i antorpa och kör boiles på fet sutare, då e de perfekt me feeder !! iallafall ett medium eller light me 1 eller 2 oz topp !
Själv kör jag flätlina och Feederspö... dock kanske i brist på matchspö :) Men det funkar alldeles utmärkt.