handdator

Visa fullständig version : Jerkbait med haspel

Jujje
2008-01-18, 21:37
Hej, har en fråga, går det fiska jerkbait med haspelrulle?
Eller måste man köpa ett helt set för att man ska kunna testa detta?

Som ajg förstått det är det väl speciella jerkbait drag? Själv rycken måste du väl kunna göra med ett vanligt spö+haspelrulle?

Mvh

gorgen
2008-01-18, 21:43
Det är inte optimalt men det funkar väl..............

CX
2008-01-18, 22:17
Sure you can, and it works quite well. But for casting large baits, a setup with a multiplier reel is easier to control and it gives another rhythm to your retrieve.

For smaller jerks, a setup with a spinning reel will do just fine. So perhaps you should with buying a few jerks below 40-50 gram, and se how that goes. Then if you feel for it (you most likely will), you can go all the way and get “the real thing”.

Henrik Nordberg
2008-01-18, 23:02
Funkar OK men det är ingen höjdare att dänga iväg tyngre beten. Dessutom är utbudet av spön mycket tunnt, iaf här i Sverige. Om du ska börja jerka tycker jag att du ska satsa på multigrejer från början även om det kanske innebör lite större inköp för att komma igång. Grejen är den att du kommer tycka det är skitkul med jerkfiske så det är lika bra att satsa på vettiga prylar direkt eftersom att det blir billigare i längden. Det finns säkert en hel del bättre begagnade grejer på Blocket, Tradera och här på Fiskesnack så det ska nog inte vara några problem att hitta nåt ganska omgående.

Eino
2008-01-18, 23:03
Ja det går , farsan har haspelljerk
alla beten fungerar inte så bra tex manta
blir lite konstigt att kasta tunga beten ,men sätt en gräns på ca 80g
Buster och Slider går jättebra och popprar
betena får lite annan gång än när man jerkar med multirulle
jag ska själv skaffa ett haspelljerkspö, jätte bra om man står på land i buskar och liknande
kanske kan vara bra med haspelln i minusgrader också (tror jag)

Jag vet att det finns dom som jerkar med 9 & 10 ft haspellspön ! med stor framgång

Grävlingen
2008-01-18, 23:26
Humm, många säger ju att det går bra med haspel jerk... Jag säger att det funkar vad gäller teknik, men en haspelrulle håller inte... Jag började min jerkbait karriär med ett ABU-enforcer spö 500g <-- ja det stämmer :) ... och en stor haspelrulle med 0.36 flätlina.. Rullen höll bara en månad, ca 10 fiskepass, jag slängde inte beten större än Buster!

Testa du men jag råder dig att hitta något bättre begagnat, du blir bara ledsen när din haspelrulle går sönder!

lex
2008-01-18, 23:33
Humm, många säger ju att det går bra med haspel jerk... Jag säger att det funkar vad gäller teknik, men en haspelrulle håller inte... Jag började min jerkbait karriär med ett ABU-enforcer spö 500g <-- ja det stämmer :) ... och en stor haspelrulle med 0.36 flätlina.. Rullen höll bara en månad, ca 10 fiskepass, jag slängde inte beten större än Buster!

Testa du men jag råder dig att hitta något bättre begagnat, du blir bara ledsen när din haspelrulle går sönder!

Å andra sidan är det inte allt för ovanligt att backspärren på amb. ryker efter en kort tid när man jerkar. Min amb.6500 C backspärr rök efter kanske 6-7 jerkpass. Men det stämmer säkert att haspel är ännu klenare.

Alessandro
2008-01-18, 23:52
Du behöver nog en fet haspel, inga problem egentligen att jerka med haspel,
gäller bara att ha anpassade grejor. Multi är bekvämare, men inget måste tycker jag.

Henrik Nordberg
2008-01-19, 00:19
Ja det går , farsan har haspelljerk
alla beten fungerar inte så bra tex manta
blir lite konstigt att kasta tunga beten ,men sätt en gräns på ca 80g
Buster och Slider går jättebra och popprar
betena får lite annan gång än när man jerkar med multirulle
jag ska själv skaffa ett haspelljerkspö, jätte bra om man står på land i buskar och liknande
kanske kan vara bra med haspelln i minusgrader också (tror jag)

Jag vet att det finns dom som jerkar med 9 & 10 ft haspellspön ! med stor framgång

Hmm, hur kan gången på betena bli annorlunda med ett haspelspö??

Ivman
2008-01-19, 00:29

Det går visst att skaffa sig ett haspel jerk som håller och skaffar du flätlina med gummiminna kan du dänga tunga dra. Frågan är varför? Stora big game rullar väger mycket mer och är otympliga. Dessuom blir det klart dyrare än att köpa ett muti-set.

Ända fördelen jag ser med ett jerkspö (billigare allternativ) är om man har "vänner som promt ska låna ett spö och de inte är vana med multirullar, och att ens favorit sysselsättning inte är att nysta med andras skatbon.

//Ivman

Eino
2008-01-19, 11:04
Hmm, hur kan gången på betena bli annorlunda med ett haspelspö??

Kan ju kanske bero på att spöföringen inte blir lika med haspell som med multijerk.
åtminstånde är det så när jag har testat

N-R-G
2008-01-19, 11:18
Jag har ett Savagerar 7´ Pro Extreme spin upp till 150g och en Stradic 4000FB till det.....Tycker det har funkat helt okej med standard jerkar typ Busterjerk och även lite tyngre mjukbeten tex. Bull Dawg! Så klart det funkar att jerka med en haspel utrustning men jag tror man får satsa på ganska schyssta rullar som tål mycket stryk annars går dom nog ganska snabbt isönder.....Men blir det mycket tyngre jerkfiske så tycker ja du ska satsa på ett set med en schysst multirulle.......

Grävlingen
2008-01-19, 11:53
Mjo, men det jag ville ha sagt var att oddsen för att hitta en haspel som håller lika bra som en multi för jerkfiske, de är väll rätt små? Blir väll nästan dyrare att köpa en haspel då?

Kom gärna med förslag på en billig haspel som håller för jerk!! Han ger ju sig in på lite outforskad mark eftersom de flesta kör med multi...

Det går säkert hitta en haspel som är lika bra som en multi, men jag tror inte du kommer tjäna stora pengar på det!

Floodster
2008-01-19, 21:04
Jujje, jag gissar att du undrar om du kan använda din "vanliga" rulle och ditt "vanliga" spö att jerka med? I så fall blir antagligen svaret nej, då du behöver ett styvt spö, kastvikter på uppemot 100-150gram, för att inte spöt skall "svampa sig" för mycket när du driver jerken.

Ett vettigt nybörjar spö är "Buster Jerk" från BFT, finns i en styvare och en mjukare modell för ca 900 spänn, säkert billigare lite här och var. En bra första-rulle är Ambassadeur TGC 5001, du kan säkert få loss hela kittet för 1500kr. Sedan måste du ha flätlina och en styv tafs också samt några jerkar, Buster och Salmo är lättjerkade nybörjardrag.

Det kostar lite men som Mr Nordberg påpekar kommer du tycka att det är så skoj att det lätt är värt det, rekomenderas varmt!. Skall du hitta ett haspel set som håller för jerk blir det ganska mycket dyrare är jag rädd.

Mycket Nöje!

simzeck
2008-01-19, 21:13
jag har jerkat med haspelrulle ända fram tills nu iprencip. jag tycker att det har varit ganska bra men det sliter ju på rullen men den har inte gått i sönder, har fiskat med en cardinal 503 eller nåt i nästan ett år nu, tycker det har funkat bra.

Nilsson
2008-01-19, 21:49
Jag känner ett par killar som jerkar/jerkat med haspelrulle och ett styvare haspelspö och det fungerar bra till beten som salmo slider, buster jerk, pig jr typ. Men om du ska använda tyngre beten så tycker jag att du ska satsa på en schyst multirulle och ett jerkspö.

Bjorn
2008-01-19, 23:02
Om man bortser ifrån vlken rullmodell som håller bäst vilken rulle tycker ni har bekvämast grepp för jerkbait fiske, multi eller haspel?

Alessandro
2008-01-19, 23:14
Tja, är du inte van vid multi så spänner du dig lätt. Sen finns det ju alltid risken att mäska med multi om det är kallt ute och man är stel i fingrarna, höll själv på att göra det, drog iväg en fet BD och får tvärtstopp på multirullen, tappar greppet och greppar fort igen, 3 dm längre ner på spöt.
Haspel håller man bättre tycker jag, man håller ju runt rullfoten.
Många multirullar tar ju också stryk av jerkning, det är ett fiskesätt som sliter på grejorna vad du än kör med.

Ambassadeur5000
2008-01-19, 23:25
Problemet med att använda en haspel vid jerk är väl just att man behöver ha en ganska "grov" sådan - Den blir kanske onödigt stor och otymplig.
Köp dig en juste Multi (Ambassadeur så klart) med dubbla backsärrar.

Chris
2008-01-19, 23:32
Är ni allvarliga!
jerktekniken har bedrivits i åratal med haspel vissa har fiskat denna teknik längre än vissa på detta forumet med (expertkunskaper) har levt.
Fråga och verka dum
Fråga inte och förbli dum

Ambassadeur5000
2008-01-19, 23:35
Är ni allvarliga!
jerktekniken har bedrivits i åratal med haspel vissa har fiskat denna teknik längre än vissa på detta forumet med (expertkunskaper) har levt.
Fråga och verka dum
Freåga inte och förbli dum

NEJ!!! Tyst! Klart han skall köpa en AMBASSADEUR!!! :winner:
:D

Chris
2008-01-19, 23:40
NEJ!!! Tyst! Klart han skall köpa en AMBASSADEUR!!! :winner:
:D

Jag håller med dig att en multirulle är vårt första val!
men alla är inte stöpta i samma form.,

Chris

Grävlingen
2008-01-19, 23:41
Många svarar ju med egna erfarenheter som referenser... för mig funkade inte haspelrulle och jerkfiske, ENDE... Och jag tror inte han sparar mycket pengar om han ska köpa nytt! Vill han använda sin nuvarande utrustning.. visst kan han det, men risken är mycket stor att den inte pallar!

Självklart finns det de som jerkar med haspel, men då har de ju oxo utrustning som är avsedd för ändamålet..

Bjorn
2008-01-20, 00:04
Tja, är du inte van vid multi så spänner du dig lätt. Sen finns det ju alltid risken att mäska med multi om det är kallt ute och man är stel i fingrarna, höll själv på att göra det, drog iväg en fet BD och får tvärtstopp på multirullen, tappar greppet och greppar fort igen, 3 dm längre ner på spöt.
Haspel håller man bättre tycker jag, man håller ju runt rullfoten.
Många multirullar tar ju också stryk av jerkning, det är ett fiskesätt som sliter på grejorna vad du än kör med.

jag spinnfiskar nästan uteslutande med multirulle men tyckte att haspel var bekvämare vid jerkfiske pga att man håller runt rullfoten. För att minska risken för att rullen skall rasa vid detta fiske har jag byggt om en ambasadeur. Denna rulle har en något kortare rullfot än en haspel men jag kan använda samma grepp. Enkelt förklarat så har rullfoten flyttats till ovansida på amban så rullen hänger under spöet. Nu snackar vi lågprofilsrulle på riktigt...

Alessandro
2008-01-20, 00:10
Björne, förstår inte alls kan du lägga upp en bild i fotoalbumet? :fiska1:

Bjorn
2008-01-20, 00:20
Bild kommer så fort jag hittat kameran men det kan ta någon dag.

Ambassadeur5000
2008-01-20, 00:22
Bild kommer så fort jag hittat kameran men det kan ta någon dag.

Förklara gärna. Har svårt att tänka mig en Amba upponer.

Bjorn
2008-01-20, 00:42
Förklara gärna. Har svårt att tänka mig en Amba upponer.
Jag har sett bilder på samma lösning på havsfiskerullar för big game fiske.
Tänk dig ( hemska tanke ) att du sätter bågfilen i en av dina ambasadeurer och sågar bort plattan som du normalt skruvar fast i spöet. Denna platta monteras på en fot, ca 25 mm hög som sedan monteras på rullens ovansida. Rullen är efter detta hemska ingrep således inte upponer utan har bara flyttat ner en våning..

När jag kastar så är rullen som vanligt över spöet ( upponer ) med den ända skillnaden att den sitter 25 mm högre än vanligt pga av rullfoten. När betet vevas in så är rullen under spöet så grepet om rullfoten är detsamma som med haspel. Detta kanske låter omständigt men jag slipper kramp i handen efter många timmars fiske.

Ambassadeur5000
2008-01-20, 00:49
Jag har sett bilder på samma lösning på havsfiskerullar för big game fiske.
Tänk dig ( hemska tanke ) att du sätter bågfilen i en av dina ambasadeurer och sågar bort plattan som du normalt skruvar fast i spöet. Denna platta monteras på en fot, ca 25 mm hög som sedan monteras på rullens ovansida. Rullen är efter detta hemska ingrep således inte upponer utan har bara flyttat ner en våning..

När jag kastar så är rullen som vanligt över spöet ( upponer ) med den ända skillnaden att den sitter 25 mm högre än vanligt pga av rullfoten. När betet vevas in så är rullen under spöet så grepet om rullfoten är detsamma som med haspel. Detta kanske låter omständigt men jag slipper kramp i handen efter många timmars fiske.

Ahaaaa! Du låter alltså rullen falla runt efter själva kastet så att den är under, Hmmm - Intressant teknik:) Inte så jäkla dumt. Vad har du för spö? Kan inte vara så skönt att få pistolgreppet rakt upp i handen.

Bjorn
2008-01-20, 00:57
Spöet som används är ett modifierat spinspö partec norton där pistolgreppet av given anledning tagits bort. Spöet klarar förövrigt högre betesvikter än mitt shimano Beast Master som är klassat för upp till 140 g beten. Hoppas kunna återkomma med bilder i morgon.

Mvh Björn

harlequine
2008-01-20, 01:24
:appl:jag spinnfiskar nästan uteslutande med multirulle men tyckte att haspel var bekvämare vid jerkfiske pga att man håller runt rullfoten. För att minska risken för att rullen skall rasa vid detta fiske har jag byggt om en ambasadeur. Denna rulle har en något kortare rullfot än en haspel men jag kan använda samma grepp. Enkelt förklarat så har rullfoten flyttats till ovansida på amban så rullen hänger under spöet. Nu snackar vi lågprofilsrulle på riktigt...

Eller så använder du ett jerkspö med ett tjockt handtag framför fullfästet och håller där. Många spön får bättre balans om man håller i främre greppet. Dessuto slipper du få ont i handen om du har små händer och hålla i en kall rulle.

Wreckbender
2008-01-20, 01:32
Blir inte stativet rangligt om du sågar bort foten på amban? eller sågar du inte bort hela? svårt att komma åt med tummen när man kasta om plattan är kvar?

Ambassadeur5000
2008-01-20, 01:38
Då kanske folk äntligen får användning av de vänstervevade missfostren:blah:

Wreckbender
2008-01-20, 01:40
Då kanske folk äntligen får användning av de vänstervevade missfostren:blah:

Ähh du måste lära dig bli MULTIhänt

Gös Jonas
2008-01-20, 01:50
Tycker det enda vettiga rådet är att killen skaffar sig en bra multirulle. Sedan ett hyssat spö, det behöver inte var något spö som klarar av de allra tyngsta pjäserna men ändå står palla en hel del.
Det blir ofta så att om man börjar med en kitt av enklare modell och ett par beten., sen vill man köpa de där andra betena man sett polare ha mm. Då blir det ofta dyrare att köpa en ny utrustning och den första blir kvar i garderoben. Satsa på en multi, tycker det inte finns några fördelar med haspel alls för jerkfiske. Har du inte råd, vänta ett par veckor och köp något som du har råd med då. När det gäller märken mm finns en uppsjö av dem gällande spön, en ambasadeur är dock det enda som första multi för jerk-fiske. Lycka till i ditt fiske.

Ambassadeur5000
2008-01-20, 01:57
Ähh du måste lära dig bli MULTIhänt

Ingen sköter musen med vänstern och k_ken med högern som jag. Jag är minsann multirunkande:)

Gotefunk
2008-01-20, 10:55
[QUOTE=Ambassadeur5000;329877]Ingen sköter musen med vänstern och k_ken med högern som jag. Jag är minsann multirunkande:)[/QUOTE

9822+9823
=9824

Bjorn
2008-01-20, 22:27
Björne, förstår inte alls kan du lägga upp en bild i fotoalbumet? :fiska1:

Bild är upplagd, klicka på mina bilder.

mvh

Bonaparte
2008-01-20, 23:11
Jag körde länge med ett ganska lätt haspelspö och jerkade (aggresivt) med en liten Slider. Fungerade helt sjukt bra.

Gös Jonas
2008-01-21, 00:26
Jag körde länge med ett ganska lätt haspelspö och jerkade (aggresivt) med en liten Slider. Fungerade helt sjukt bra.

Jo det fungerar men det gör även en par slalomlagg från 1982 men det är svårt att kalla det carving för det.
Tycker nybörjare förtjänar bra råd från början, det blir ofta billigare samt bättre på sikt. Det finns nödlösningar för allt men det är inte optimalt. Jag började mitt jerkfiske redan 1996 och hade de rätta grejorna redan funnits då hafde det varit en grym fördel de första åren. Vi köpte på oss beten från staterna men hade fel spön mm. Visst går det med en slider men varför börja med att begränsa sig? Om jag och Buster hade haft rätt spön från början hade resan varit lättare. Nu var den förvisso rolig för det men jag tycker man skall ge sunda råd till en nybörjare.

Fiskarboden Ab
2008-01-21, 09:53
haspel går hur bra som helst till jerkbait. flera beten går faktiskt bättre med haspel än multi. dessutom krävs absolut inte korta spön som 6 fot, det går utmärkt med 7-9 fots spön. däremot kräver vissa beten styva korta spön, men du får minst lika bra gång i ett 6 fots haspel som ett 6 fots multispö. satsa på en dyrare haspelrulle, shimano. 2000-3000 sek. det är faktiskt fler som jerkar med haspel än multi fast inte alla multifreaks kan tro det :ordning:

benste
2008-01-21, 10:16

Som ajg förstått det är det väl speciella jerkbait drag? Själv rycken måste du väl kunna göra med ett vanligt spö+haspelrulle?

Mvh

Jag är verkligen ingen rutinerad jerkfiskare men jag har pratat med en hel del med några riktigt duktiga.

Generellt om rullar: Du behöver ingen monsterrulle bara för att du kör haspel. Jag tycker att man bara behöver en monsterrulle när du:
1) måste ha mycket och tjock lina.
2) fiskar efter extremt starka fiskar
3) vill få till långa kast. Bred spole rekomenderas ofta av duktiga långkastare.

Gäddor är ju inte extrema fighters och fiskar du från båt behöver du inte kasta jätte långt. Man behöver inte heller ett kort styvt spö.

Några av våra bästa guider fiskar helst med styva 9-10' spön. Det finns det ju en del på haspelsidan. Enligt dem får man då möjligheten att göra lite längre ryck-dragningar med spöt vilket kan vara super effektivt.

Nu vet jag att smaken är som baken. Personliga preferenser och tekniker. Det finns säkert de som inte kan tänka sig att jerka med annat än 6' och multi.

benste
2008-01-21, 10:17
haspel går hur bra som helst till jerkbait. flera beten går faktiskt bättre med haspel än multi. dessutom krävs absolut inte korta spön som 6 fot, det går utmärkt med 7-9 fots spön. däremot kräver vissa beten styva korta spön, men du får minst lika bra gång i ett 6 fots haspel som ett 6 fots multispö. satsa på en dyrare haspelrulle, shimano. 2000-3000 sek. det är faktiskt fler som jerkar med haspel än multi fast inte alla multifreaks kan tro det :ordning:

Sorry, jag läste aldrig dit inlägg. Sorry för att jag upprepade dit inlägg. Men vi är ju överens i alla fall :cheers:

Jujje
2008-01-26, 23:42
Jujje, jag gissar att du undrar om du kan använda din "vanliga" rulle och ditt "vanliga" spö att jerka med? I så fall blir antagligen svaret nej, då du behöver ett styvt spö, kastvikter på uppemot 100-150gram, för att inte spöt skall "svampa sig" för mycket när du driver jerken.

Ett vettigt nybörjar spö är "Buster Jerk" från BFT, finns i en styvare och en mjukare modell för ca 900 spänn, säkert billigare lite här och var. En bra första-rulle är Ambassadeur TGC 5001, du kan säkert få loss hela kittet för 1500kr. Sedan måste du ha flätlina och en styv tafs också samt några jerkar, Buster och Salmo är lättjerkade nybörjardrag.

Det kostar lite men som Mr Nordberg påpekar kommer du tycka att det är så skoj att det lätt är värt det, rekomenderas varmt!. Skall du hitta ett haspel set som håller för jerk blir det ganska mycket dyrare är jag rädd.

Mycket Nöje!

Tack för ditt svar.
Jag sökte lite på rullen och fick upp detta Jerkset
http://www.fiskarnas.se/index.asp?ItemId=51532
Hur är det spöt? Är helt nybörjare på detta så skulle viljah a lite referenser..

Mvh
Alexander

Chris
2008-01-27, 01:52
Nu måste jag ställa en fråga till alla er som svarar NEJ.
Talar ni av erfarenhet,hörsägen eller har ni läst en artikel.
Jag har jerkat i flera olika länder och jag är oftast ensam om att använda multirulle.
Nu vill inte jag påstå att det ena är rätt och det andra är fel men ni skall veta att flertalet av alla som jerkar i Europa jerkar med haspel.

Chris

Jujje
2008-01-28, 19:59
http://www.fiskarnas.se/index.asp?ItemId=51532
http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=34839&SectionId=2765
http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=47023&SectionId=2765

Där har jag tre set som jag kollat lite på
Som det känns av det jag läst mig till/hört så känns set Nr 3 bäst. då det är lite kortare och styvare.
Men jag vill dock ha en högervevad rulle.

Men vad säger ni om dessa set? Något att ha?

Jenk
2008-01-28, 20:30
Chris, jag vet att de flesta pa kontinenten jerkar med haspel, men det ar knappast for att de ligger steget fore oss snarare tvartom. De ar helt enkelt inte vana att kasta multi som vi ar. Varfor vara bakatstravande? de flesta som jerkar eller spinnfiskar i sverige har ju gatt igenom haspel stadiet och kan darfor konstatera att det ar battre med multi. Detta har dock inte hant pa kontnenten.

Chris
2008-01-28, 20:40
Chris, jag vet att de flesta pa kontinenten jerkar med haspel, men det ar knappast for att de ligger steget fore oss snarare tvartom. De ar helt enkelt inte vana att kasta multi som vi ar. Varfor vara bakatstravande? de flesta som jerkar eller spinnfiskar i sverige har ju gatt igenom haspel stadiet och kan darfor konstatera att det ar battre med multi. Detta har dock inte hant pa kontnenten.

Jag vill inte påstå att det är bättre med haspel tvärtom tycker jag men frågan var om det går eller inte.
Jag tycker likadant som de flesta att multirulle är det smartaste att köpa om man vill börja med jerkfisket.

Chris

Jenk
2008-01-28, 20:50
Visst gar det.

sstorfiskaren
2008-01-28, 20:52
som sagt, det funkar ju men kan vara lite svårt att kasta iväg tyngre beten därför är det bra att ha ett kort och styvt spö på ca 6-7 fot och så sliter det på haspelrullen, så multirullen håller bättre. mn om du ska testa så är det ju okej :)

engqvist
2008-01-29, 15:46
Håller med jenk. Det är inte för att de ligger före på kontinenten som de använder haspel. Vi har en stor rulltillverkare i sverige som tillverkat multi rullar i över 50 år. Medan nere i Europa så har de haft haspeltillverkning. Multi är väl etablerat här. Det är anledningen.
Man börjar se på de Europeriska spötillverkarna att de nu börjar komma med spön för multirulle. Så de börjar väl äntligen förstå fördelarna.......

Old Firehand
2008-01-29, 17:12

Mvh

Hej Jujje; Tunga jerkbaits blir kanske för påfrestande för pekfingret och samspelet mellan vevhand och spöförande hand för att de ska kunna orkas att jerkrycka med en hel fiskedag. För cirka 40 år sedan introducerade Bomber Bait Company, Gainesville, Texas i USA de idag mycket populära gäddwobblerna Bomber 16A Heavy Duty Long "A" och Bomber 17A Magnum Long "A" som jerkbaits och de presenteras än idag som jerkbaits i PRADCO´s amerikanska kataloger.

Det går fantastiskt bra att med stor framgång använda både Bomber 16A och Bomber 17A som jerkbaits! Speciellt när gäddan står grunt under höst och vår tar gäddan många gånger hellre en ett på sedvanligt jerkmanér ryckvis invevad Bomber 16A eller 17A istället för ett stort, klumpigt och tungt jerkbait.

Bomber 16A väger bara 33 gram och 17A väger 42 gram och utgör ingen direkt påfrestning för ett relativt styvt haspelspö. Det är bara att köra på och till sommaren är du proffs på jerkfiske med vanlig haspelutrustning.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

benste
2008-01-29, 17:55

Menar du att de kontinentala sportfiskarna generellt är sämre än de svenska eller är det bara på de kontinentala spinnfiskarna? Har svårt att tro vare sig men jag kan ha fel. Om haspelanvändandet bara handlar om ett steg att passera på utvecklingsstegen är det ju direkt märkligt om det inte är på samma sätt utanför Sverige?

Jag tror det mera handlar mer om traditioner. Här har vi alltid haft en tradition av att fiska med multirulle.

Old Firehand
2008-01-29, 18:25

Hej "Fiskarboden";

Hos Fiskarboden i Mariehamn köpte jag Ålandsdrag, Krokodiltackel och Päijännewobbler av Kurre Åkerholm (Fiskarbodens ägare) när jag hösten 1961 deltog i VM i gäddfiske. Under VM fiskade deltagarna utefter en lång strand med 20 meters markerade och utlottade zoner. 431 deltagare vill jag minnas att vi var. En kul tävling, men inte speciellt spännande för min egen del, eftersom min lott var rena sandstranden utan minsta lilla växtlighet. Jag blev diskad när jag vadade ut i vadarstövlar för att kunna kasta längre ut och utanför de andras strandzoner. En 4,8 kilos gädda tog jag på en Cisco Kid 621 (Black Silver) under tävlingen, men fick inte väga in den.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Jenk
2008-01-29, 20:14
benste,

De basta kontinentala (gaddfiskarna) fiskar oftast med multi. I varje fall Salmo Polackerna, Hollandarna mm osv. Den stora massan fiskar dock med haspel. Jag menar inte att vi ar battre, bara att de inte lamnat haspelstadiet pga av manga skal ett ar sakert tradition. Tror att fiskarna i sig ar lika bra bara att de anvander utrustning som kanske ar lite samre.

Jujje
2008-01-29, 20:54
Har tagit kontakt med en fiskeaffär och bad dom lägga upp tre alternativ till mig inom en prisklass.
Jag fick dessa
Spö:
R.T. Jerkspö - R.T. Jerk Extreme 180cm 60-115g

Rulle:
Ambassadeur 5000 eller 6000 röd. Pris:1495 kr

Ambassadeur C3 5500 eller 6500. pris: 1849 kr

Ambassadeur Revo S. Pris: 1895 kr

Vilkenav dessa jekrrullar skulle ni satsa på? jag vill ha en som kommer hålla ett par år, jag fiskar kanske 30-50ggr/år.

Tacksam för svar.

Alessandro
2008-01-29, 23:34
Har tagit kontakt med en fiskeaffär och bad dom lägga upp tre alternativ till mig inom en prisklass.
Jag fick dessa
Spö:

Rulle:

Vilkenav dessa jekrrullar skulle ni satsa på? jag vill ha en som kommer hålla ett par år, jag fiskar kanske 30-50ggr/år.

Tacksam för svar.
Hej namne,
hur van är du vid att fiska med multi? Jag gillar C3:an då den inte har tumtangent, har för mig att rullgurun UT här på sidan också förespråkade tangent
på rullgaveln då det är en mer rubust konstruktion. Personligen hade jag nog
valt en Amb 6000 utan tumtangent och sedan bett UT uppgradera den.

Alessandro
2008-01-29, 23:39
Menar du att de kontinentala sportfiskarna generellt är sämre än de svenska eller är det bara på de kontinentala spinnfiskarna? Har svårt att tro vare sig men jag kan ha fel. Om haspelanvändandet bara handlar om ett steg att passera på utvecklingsstegen är det ju direkt märkligt om det inte är på samma sätt utanför Sverige?

Jag tror det mera handlar mer om traditioner. Här har vi alltid haft en tradition av att fiska med multirulle.
Nej, jag tycker inte heller att jerk behöver betyda multi, ungefär som man i Sverige dömer ut teleskopspön för spinnfiske.

Old Firehand
2008-01-30, 15:58
Hej namne,
hur van är du vid att fiska med multi? Jag gillar C3:an då den inte har tumtangent, har för mig att rullgurun UT här på sidan också förespråkade tangent
på rullgaveln då det är en mer rubust konstruktion. Personligen hade jag nog
valt en Amb 6000 utan tumtangent och sedan bett UT uppgradera den.

Hej Alex; Åratals fiske med multirulle har visat mig att tumtangent av plast i mitten på rullen håller inte lika länge som en frikopplingsspak eller -knapp på sidan ovanpå rullgaveln. Tumtangenten är bekväm, men fiskehumöret försämras när tumtangenten går sönder.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Alessandro
2008-01-30, 16:25
Ännu sämre OF, blir det när man frikopplar rullen vid mothugg då man sätter ner tummen. I min ungdom var jag med vid gäddmete då en kamrat gjorde mothugg på en fisk som tagit mörten, utan att ha rullen inkopplad. Jämmer och elände när en skalad mört kom upp till ytan.

roppin
2008-01-30, 20:46
Jag fick dessa
Spö:

Rulle:

Tacksam för svar.

Försök istället få fram en 5601 JB eller revo fast i nya Inshore modellen.

Old Firehand
2008-01-30, 21:16
Ännu sämre OF, blir det när man frikopplar rullen vid mothugg då man sätter ner tummen. I min ungdom var jag med vid gäddmete då en kamrat gjorde mothugg på en fisk som tagit mörten, utan att ha rullen inkopplad. Jämmer och elände när en skalad mört kom upp till ytan.

Hej Alex; Det är kanske sådant som kallas momentan Catch & Release idag?:fisk::fisk:
Old Firehand

Jujje
2008-01-31, 12:07
Näe, nu har jag som gått bestämt mig, det får nog bli en Ambassadeur Revo SX.
Har fått ett bra pris på den.
Det blir troligen ett RT. Jerk Extreme spö, 133g 180cm långt, 60-120g betesvikt och det är i två delar.

Alltså Ambassadeur Revo SX och ett Jerk Extreme spö.

Vad tror ni om denna kombination?

Grävlingen
2008-01-31, 14:55
Tror inte du bör kasta jätte tunga beten med en Revo rulle bara så du vet! Skulle ha satsat på en Amb. JB, Amb. Revo Inshore eller Amb. Classic Inshore!!

andreas9
2008-01-31, 15:11
Håller med Grävlingen. Fiskar du såpass mycket som du gör så bör du kosta på dig bättre grejer som håller. Är hu högerhänt och ska ha en vänstervevad rulle så är det Amb JB som gäller, andra ambor att tipsa om är record, CS rocket eller (C3) Inshore alla i 5*** storlek. Tycker att affären du varit i verkar ha dåligt utbud och vara dyra. Kolla runt på nätet så kommer du hitta bättre rullar och framförallt bättre spön som är skönare och håller längre. Maila runt och fråga efter paketpriser.

Jujje
2008-01-31, 17:04
Ok, är det denna rulle ni snackar om?
http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=60627&SectionId=1511&FromSearchResult=true

Den finns inte i högervev va?
Hjääääääälp behöver ju en högervevad..

andreas9
2008-01-31, 17:56
Ab Fiskarnas har record 50 (http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=34047&SectionId=5713),Classic inshore (http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=67162&SectionId=5713),CS Pro Rocket (http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=57190&SectionId=1946),C3 (http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=34234&SectionId=1946)
C4 (http://www.fiskarnas.se/fiskarnas/Products/product.asp?ItemId=34157&SectionId=1946)
för att nämna några rullar som används av folk härinne till Jerk. Av ovanstående har nog C3:an fått mest skit och Inshoren ansetts som bäst till Jerkfiske.

Alla ovanstående är högervevade eller finns i högervevsutförande. Att den är högervevad ser du på att rullbeteckningen slutar på en nolla och inte en etta. Mao TGC 5001 är vänstervevad medan Ambassadeur Record 50 är högervevad.

Av de spön som finns där så har Buster Jerk Stiff fått bra mottagande här inne och personligen tror jag att du kommer bli mer nöjd med det än med nåt Ron Thompsonproducerat.

Be butiken att sätta ihop ett set till dig med önskad rulle, spö och lite lina så sparar du säkert några hundralappar. Fiskarnas är bra på det.

roppin
2008-01-31, 17:59
Japp det är den!

Rekommenderar att absolut inte använda en revo SX till annat är väldigt lätt jerk.
Finns allt för många skräck exemplar.

Satsa inte på någon lågprofil rulle utan kör en rund hederlig ambassadeur form.

Har själv köpt en revo inshore men ej haft den så länge för att kunna uttala mig om den pallar tyngre grejjer.

Ett tips är en helt vanlig 5000, dom fungerar och är lätta att fixa om något motförmodan kärvar!