handdator

Visa fullständig version : Alla rullar kass?

Muskytracker
2008-01-23, 21:18
Vad skall jag köpa? Körde skiten ur det dyraste (vill ej namnge)... körde skiten ur en Cardiff, körde skiten ur en 5601JB, körde skiten ur 2st Cabo, körde skiten av en Record 61:a på 3 turer... vad skall man köpa?

Har inte provat en Calcutta TE, håller denna rulle några turer?

/MT:rolleyes:

Flodebanan
2008-01-23, 21:21
Vad skall jag köpa? Körde skiten ur det dyraste (vill ej namnge)... körde skiten ur en Cardiff, körde skiten ur en 5601JB, körde skiten ur 2st Cabo, körde skiten av en Record 61:a på 3 turer... vad skall man köpa?

Testat UT Pike Performancekittet?

Ambassadeur5000
2008-01-23, 21:23

Okej? Claes Ohlson säljer annars 12volt Winchar till en vettig peng:) Vad gör du med rularna?

Hippo
2008-01-23, 21:25

En enkel linvinda byggd på en Volvo 240 fälg, mekaniska prylar verkar inte vara nåt för dig =)

Prova ny Amb 5500/6500 Classic Inshore, fast med ovan facit så ryker nog den oxå..

Muskytracker
2008-01-23, 21:25
Flodis... Yapp, den är OK nu. Omnitat stativ osv. Stor eloge till Ulf Tingström som är en mycket seriös snubbe med mycket god kundvård och extrema kundskaper om hur prylarna fungerar.

MVH

KG?
2008-01-23, 21:27
Fattar inte hur ni bär er åt, jag har haft min JB i fyra år. Den funkar fortfarande.

Muskytracker
2008-01-23, 21:29
Inte jag heller... Kör mitt St. Croix 6,3 och snipbeten mellan 150-200 gram och skiten håller inte. Det känns som mina krokningar skadar prylarna mest, men, men, men...

Hm, polarna vet hur jag är med mina prylar... jag är nog motsvarande en bögpedant, kanske i dubbel bemärkelse!

Abelsson
2008-01-23, 21:30
MT... Dina Cabos va bara att plockaisär.. Rengöra.. smörja... TADA... Har funkat klockrent sen dess...

//Abel

Ambassadeur5000
2008-01-23, 21:32
Fattar inte hur ni bär er åt, jag har haft min JB i fyra år. Den funkar fortfarande.

Precis!

Hissar de tegelpannor med rullarna eller?

Men till frågan: köp dig en Penn 130VSX, borde väl hålla 5 fiskepass iaf

Muskytracker
2008-01-23, 21:35
Plocka isär Abelsson, försök kroka en stum fisk med dem - en fisk du aldrig känt på - då märker du skillnaden!:cool2:

Hippo
2008-01-23, 21:35
Inte jag heller... Kör mitt St. Croix 6,3 och snipbeten mellan 150-200 gram och skiten håller inte. Det känns som mina krokningar skadar prylarna mest, men, men, men...

Hm, polarna vet hur jag är med mina prylar... jag är nog motsvarande en bögpedant, kanske i dubbel bemärkelse!

..så är det, beten tunga som spädgrisar, styvt spö, styv lina och som grädde på moset ett fiskesätt som består av ryck, ryck, ryck, ryck,.........problemet är väl att det inte finns någon del av utrustningen som ger något flex, utan allt fortplantar sig rakt in i rullen.

Abelsson
2008-01-23, 21:36
Plocka isär Abelsson, försök kroka en stum fisk med dem - en fisk du aldrig känt på - då märker du skillnaden!:cool2:

HAHA... Jadu... i say no more... :cheers:

Dasiy
2008-01-23, 21:37
En polare kom hem från mexico idag, han har varit där med Abu.
Dom fiska striped marlin med Abu inshore 6500, 0,27 spiderwire och conlon 30-65gr
Det pumpa dom upp 100kg bitar med detta

Kan vara värt att prova..

Annars har min Calcutta Te 201 klarat sig i två år..

Muskytracker
2008-01-23, 21:43
Tack för info Mathias. Har fått tips angående TE, kanske värd
att prova. Annars har nog UT någon riktigt heavy variant på g. om inte annat kan han nog bygga.

MVH

mandatory
2008-01-23, 21:44
Dom fiska striped marlin med Abu inshore 6500, 0,27 spiderwire och conlon 30-65gr

Du tycker inte du överdriver lite nu!? Om inte så lär de ju tagit halva dan å drilla!!

Hippo
2008-01-23, 21:47

utan att ha helt torrt på fötterna så tror jag att den typen av fiske mer är en värdemätare för slirbromsen än för mekniken i rullen..

Viesker
2008-01-23, 22:03
En polare till mig har slaktat en 401 te men han har inte lyckats ta slut på sin JB än........

Dasiy
2008-01-23, 22:04
mandatory: Nej..överdriver gör jag inte, 45min tog det för att få upp en 100kg..

Hippo: Givetvis är det en värdemätare för slirbromsen, men med rusningar på 10-130m och
hundra kilo i andra ändan..så är det inge skit man har i handen!

Ambassadeur5000
2008-01-23, 22:05
En enkel linvinda byggd på en Volvo 240 fälg, mekaniska prylar verkar inte vara nåt för dig =)

Prova ny Amb 5500/6500 Classic Inshore, fast med ovan facit så ryker nog den oxå..

Hahahahaha! Volvo 240 fälg

Sturgeon
2008-01-23, 22:16
Du tycker inte du överdriver lite nu!? Om inte så lär de ju tagit halva dan å drilla!!

Kan ju hålla med om att det känns skumt, inte minst pga spöt. Conolon upp till 65 gram, vad klarar det för belastning 2 kg? Tycker det borde till iaf ett par tre gånger högre kraft för att stoppa fiskar i den viktklassen. Samtidigt är 130 meters rusningar rejält korta för marlin med den bromsverkan som det spöt och den rullen kan skapa. Skulle sitta med lite film eller liknaden från fisket!

Men sägs det gå så tror jag på honom absolut.

EDIT: Finns det någon specifikation på bromsverkan hos rullen?

JohanP
2008-01-23, 22:25
Kan ju hålla med om att det känns skumt, inte minst pga spöt. Conolon upp till 65 gram, vad klarar det för belastning 2 kg? Tycker det borde till iaf ett par tre gånger högre kraft för att stoppa fiskar i den viktklassen. Samtidigt är 130 meters rusningar rejält korta för marlin med den bromsverkan som det spöt och den rullen kan skapa. Skulle sitta med lite film eller liknaden från fisket!

Enligt mina erfarenheter låter 45 minuter som en lagom tidpunkt för en lång fight med en striped marlin på lätta grejjer.

christer
2008-01-23, 22:28
är väl så att spöt ska styra betet mestadels och inte rullen? hörde att man kan knäcka vilken rulle som helst relativt fort om man fiskar "fel" inte för att nervärdera dina fiskekunskaper muskytracker men något fel måste det vara...

UT
2008-01-23, 22:33
Tungt jerkfiske och kombinationen superstyvt spö, tunga beten och stum lina knäcker det mesta. Precis som Hippo skrev fortplantas varje ryck rätt in i rullen och det som inte ger efter riskerar att gå sönder. Kast med tunga beten och styvt spö är rena misshandeln. Spolen rycks igång till max varvtal, som kanske inte är så högt, men det sker på ett par tusendelar då det enda som ger med sig är spötoppen.

Calcutta TE är en vanlig asiatisk multirulle, visserligen en av de bättre, men spolen i den är betydligt vekare upphängd än i Ambisarna, och (som i många asiater) är delar av spolupphängningens ramverk gjort i plast och är flera kritiska delar skruvade med plåtskruvar i plast lite här och där. Värre ihopskruvat än en Porsche 911. Rent av mekanikerfientlig konstruktion. Stativets nitning i rullfoten är nog det mest tydliga beviset för att den inte skall användas till tungjerk.

Men Calcutta TE är en på alla sätt fantastisk rulle ur kartongen för sommarfiskaren utrustad med ett klassiskt mjukt spö, men den funkar lagom illa under +5 grader. Den är inte konstruerad för kallt klimat. Under nollan är den att betrakta som oanvändbar, och det är inte bara en fråga om smörjmedel utan materialval och toleranser.

Ambisarna må vara utskällda, men de är lätta att laga och med rätt smörjmedel och lite förstärkningar brukar de hålla rätt bra, i alla fall ett tag. :D :D :D

Zonker
2008-01-23, 22:36
MT... Dina Cabos va bara att plockaisär.. Rengöra.. smörja... TADA... Har funkat klockrent sen dess...

//Abel

HA HA, MT har ju tummen mitt i handen. Inte f_n kan han mecka med rullar. Kan rekommendera Quantum Hot Sauce Grease och Oil som är korrosionskyddande, bra för er som fiskar i bräckt vatten. Färgen på fettet och oljan är röd så att man ser vart man har smort in.

speeedo
2008-01-23, 22:38
Tror inte att ett set från ut reels kommer att hjälpa om du sliter ut rullarna på det sättet du gör nu. rullarna pajar för eller senare, speciellt om man har dom till jerkbait.. fast i den mängden du kör slut på, så får du nog bygga en egen.

Sturgeon
2008-01-23, 22:47
Enligt mina erfarenheter låter 45 minuter som en lagom tidpunkt för en lång fight med en striped marlin på lätta grejjer.

Då tar jag det svaret som att frågan är avgjord!:ordning:

Jag som alltid trott att det var en hyggligt stridbar fisk i klass med andra "varmvattensfiskar". 45 min är ju ingen lång fight i mina ögon. Hur står den sig mot de övriga i marlin familjen?

Sturgeon
2008-01-23, 22:52
Saker och ting skall ju användas! Hur snabbt ger de sig? Och hur visar det sig?

/K

elanen
2008-01-23, 22:54
UT, säger rent ut att rullar som fiskas hårt har kortare livslängd. Stämmer in på mina haspelrullar.
Semesterfiskare, kort säsongfiskare och lite mera fiskare håller grejerna nog för.
Jerkfiske och jiggfiske verkar döda rullar på tidigare stadium.
Om man valt fel typ av rulle från start.
Än så länge håller min Daiwa Capricorn efter tre säsonger.
Är rekord så långt.

Abelsson
2008-01-23, 22:58
HA HA, MT har ju tummen mitt i handen. Inte f_n kan han mecka med rullar. Kan rekommendera Quantum Hot Sauce Grease och Oil som är korrosionskyddande, bra för er som fiskar i bräckt vatten. Färgen på fettet och oljan är röd så att man ser vart man har smort in.

Japp, den heta såsen och fettet har funkat fint...!

//Abel

Dasiy
2008-01-23, 22:58
Sturegon: Det var Abu som var och fiskade med återförsäljare från sverige i mexico.
Alla fiskade med Abu inshore och conlon 30-65gr, dom pressade allt som gick med spöna och det var inge problem med hållberheten. när jag skrev 10-130m så var det i underkant.. det var uppskattningsvis från deltagarna dom ville inte överdriva, kunde lika gärna vara 200m eller mer..

Sturgeon
2008-01-23, 23:00
UT, säger rent ut att rullar som fiskas hårt har kortare livslängd.

Det hade inte jag gissat på!?!

Skämt och sido, klart att det som används flitigt slits snabbare än det som inte används. Men mycket går ju att hålla liv i med underhåll och utbyte av slitna detaljer. Vem slänger en hel bil bara för att bromsarna är trötta?

Sturgeon
2008-01-23, 23:02
Sturegon: Det var Abu som var och fiskade med återförsäljare från sverige i mexico.
Alla fiskade med Abu inshore och conlon 30-65gr, dom pressade allt som gick med spöna och det var inge problem med hållberheten. när jag skrev 10-130m så var det i underkant.. det var uppskattningsvis från deltagarna dom ville inte överdriva, kunde lika gärna vara 200m eller mer..

Ifrågasätter det inte annat än hjärtligt!

Kan du eller någon annan få fram spec på bromsverkan hos rullen???

patrik1979
2008-01-23, 23:19
Jag fiskar med en ambasaadeur PGS5600 funkar skit bra och sen är den billig far haft den i 2år nu och fiskar ca 150 dagar/år.

Hippo
2008-01-23, 23:25
Ifrågasätter det inte annat än hjärtligt!

Kan du eller någon annan få fram spec på bromsverkan hos rullen???

Om man ska tro www.tackletour.com som testar rullar så har Recorden 13,5lbs i "dragstyrka", som motsvarighet nämner de 16,7 för Calcutta TE. Revo STX o Inshore levererar hela 24lbs i deras test. Inshoren är nog som Recorden, åtminstone verkar de ha exakt samma antal lameller o typ av lameller.

seolahan
2008-01-23, 23:31
Kasrteknink!
Underhäll av rullarna. Olja oftare än fett.
Mina 5601 håller men det krävs auktoriserad service och eget underhåll.
Har JB, Record och C4. De två sistnämda med inbyggd dubbel backspärr.
Ring Håkan på ABU och du kan få ovärderliga tips på hur du håller igång rullarna fram till årliga sevicen.
Hur ofta servar du rullarna.
Servar man sin bil varje år?
Jag gör det var 2000:e mil.
Tror att allt med rörliga delar behöver underhåll och service. Helt säkert är att ABU är helt fantastiska på service biten.
Dänger du 150-200g hela dagen?
Fiskar de bättre än beten på 70-130g?
Tycker personligen att det blivit så hypat med stora beten nu så det finns folk med inbördesbeundran för varandra som bara koncentrerar sig BIG American way!!!!
Slitsamt för kroppen att dänga sådana beten!!!

Flodebanan
2008-01-23, 23:32

Det låter som ett skämt att en 100kgs fisk ur varma vatten inte ens "slår" en 20kgs Östersjölax.

Eller handlar det om att köra efter fisken hela tiden och i princip bara veva in slacket?

Som sagts under, det är nog när man börjar kasta, twitcha och jerka stora tunga beten och sätta ordentliga mothugg med styva spön Inshoren kommer visa färg.

Uberola
2008-01-23, 23:36
Min Calcutta 300TE har överlevet ett helt år, iofs lite smörjande och rengörande då och då. Bromsbrickrona bör nog bytas snart men annars riktigt imponerad, den rulle som överlevt klart längst för mig.

Abu rullarna rasar ju fortare än man hinner fylla dom med lina i regel, men visst är dom lätt mekade. Köp dig ett 4-5st abu rullar och en låda med reservdelar så bör du ju alltid ha någon som är vid liv lagom till fisket.

Anser inte direkt att tunga beten sliter mer än 100g beten inte heller att dom skulle va slitsamma att fiska en hel dag, inte med rätt utrustning men när man börjar komma upp runt 300g börjar det kännas i kroppen efter 8-10h

LarsÖ
2008-01-23, 23:43
Min Calcutta 300TE har överlevet ett helt år, iofs lite smörjande och rengörande då och då. Bromsbrickrona bör nog bytas snart men annars riktigt imponerad, den rulle som överlevt klart längst för mig.

Abu rullarna rasar ju fortare än man hinner fylla dom med lina i regel, men visst är dom lätt mekade. Köp dig ett 4-5st abu rullar och en låda med reservdelar så bör du ju alltid ha någon som är vid liv lagom till fisket.

Anser inte direkt att tunga beten sliter mer än 100g beten inte heller att dom skulle va slitsamma att fiska en hel dag, inte med rätt utrustning men när man börjar komma upp runt 300g börjar det kännas i kroppen efter 8-10h

Seriöst, får ni bra med stora gäddor på 300g betena?

mvh

Mink!
2008-01-23, 23:44
Jag har världens skitrulle. En billig ambassadeur. Den håller dock helt ok för att vara så värdelös. Saken är den att jag tar inte i med full kraft när jag kastar. Ok jag kommer några meter kortare än de som dänger värst, men har inga problem heller. Jag vevar alltid in all slack också innan jag slår till med jerken, vilket gör att det inte slår i rullen. Det tror jag är det som spelar mest roll. Tänk själv på reglerna när man bogserar en bil, man får inte ha det ryckigt och snärtigt, för då brister bogserlinan(kraften blir för stor). Ofta tycker jag många jerkare rycker onödigt hårt också.

Nu vet jag inte hur ni andra här fiskar som har problem, men jag tror att problemet till största del ligger hos er och inte i er utrustning.

Måste tillägga att rullar såklart slits, men t.ex. alla de som sliter ut rullar efter rullar på några få pass bara bör ju ändra på något.

Uberola
2008-01-23, 23:50
Får ni bra med stora gäddor på 300g betena?

mvh

Ungefär lika bra som på 200g betena. Oftast har ju 300g+ betena inte mycket större profil än 200g betena utan dom väger bara mer. Viktigaste är väll i slutänden att man tror på sina beten och lär sig när dom ska användas och hur. Har i regel 2-4spön med mig ut laddade för fiske med beten från 20-450g. Allt hänger på förutsättnignarna.

JohanP
2008-01-23, 23:57
Fanns nog back på båten också.....

JF
2008-01-24, 00:17
Alla de rullar du fiskat sönder. Hur har det varit med garantin på dom, har det löst sig?

Ambassadeur5000
2008-01-24, 00:33
Jag har världens skitrulle. En billig ambassadeur. Den håller dock helt ok för att vara så värdelös. Saken är den att jag tar inte i med full kraft när jag kastar. Ok jag kommer några meter kortare än de som dänger värst, men har inga problem heller. Jag vevar alltid in all slack också innan jag slår till med jerken, vilket gör att det inte slår i rullen. Det tror jag är det som spelar mest roll. Tänk själv på reglerna när man bogserar en bil, man får inte ha det ryckigt och snärtigt, för då brister bogserlinan(kraften blir för stor). Ofta tycker jag många jerkare rycker onödigt hårt också.

Nu vet jag inte hur ni andra här fiskar som har problem, men jag tror att problemet till största del ligger hos er och inte i er utrustning.

Måste tillägga att rullar såklart slits, men t.ex. alla de som sliter ut rullar efter rullar på några få pass bara bör ju ändra på något.

Helt sant!!! Känsla är det som gäller!

Sturgeon
2008-01-24, 00:50
24 lbs är ju i så fall helt okej/ bra för en rulle i den stoleken.

Om man ska tro www.tackletour.com som testar rullar så har Recorden 13,5lbs i "dragstyrka", som motsvarighet nämner de 16,7 för Calcutta TE. Revo STX o Inshore levererar hela 24lbs i deras test. Inshoren är nog som Recorden, åtminstone verkar de ha exakt samma antal lameller o typ av lameller.

Sturgeon
2008-01-24, 00:59
Fanns nog back på båten också.....

Ja, det får vi väl utgå ifrån!?!

Har du inte lite input kring marlinsläktet? Avataren din indikerar det i alla fall. Nu stör jag det ursprungliga meningen med tråden, men har blivit nyfiken i och med det som postats. Främst angående hur stridbara de är, då jag ser en stor tjusning i hårda fighter!

JohanP
2008-01-24, 01:17
Ja, det får vi väl utgå ifrån!?!

Har du inte lite input kring marlinsläktet? Avataren din indikerar det i alla fall. Nu stör jag det ursprungliga meningen med tråden, men har blivit nyfiken i och med det som postats. Främst angående hur stridbara de är, då jag ser en stor tjusning i hårda fighter!

De är olika beroende på vilken "modell" av marlin (och andra med spjut)... PM:a mig om du har nån fråga.. bara så att vi inte sabbar den här tråden...

Alessandro
2008-01-24, 02:10

Personligen tror jag det är kastandet som tär mest på en rulle, sätt tummen på spolen på en multi för att bromsa ett kast då går man ifrån massa varv till 0 väldigt fort.
Jag tror knappast fiskmässigt att en rulle kan ta mer stryk vid gäddfiske än vid fiske efter stor gråsej, sååå många tioklubbare finns det inte.

Alessandro
2008-01-24, 02:13

EDIT: Finns det någon specifikation på bromsverkan hos rullen?
Beror väl också lite på hur dom är krokade, en söndersliten gäle och syreupptagningsförmågan minskar fort.

Muskytracker
2008-01-24, 06:19
Yapp, det var Anders som berättade att du var ganska nöjd med din TE Uberola.

Zonker, din grisiga olja gjorde susen... Det absolut största problemet jag hade med mina Cabo-rullar var slirbromsen, går ju inte att spänna! Drog bromsbrickorna platta direkt för att få tillräckligt med bromskraft, sedan var det givetvis kört!

/MT

DavidL
2008-01-24, 09:16
Har fiskat med min 401TE i ganska många år, køpte den nær den kom? Den har gått fint tills i høstas, så nu ær den inne på helservice.

Fiskar oftast med beten ca150g, sveper ivæg dom med ganska liten kraft. Med lite medvind kommer jag i stort sett alltid dit jag vill ændå. Min jerkteknik ær också ganska lugn, sliter nog ganska lite på grejorna..

Har en AMB 6501 TC (Trophy Collection) som back up, har fungerat klanderfritt, men har inte anvænt den så mycket heller..

seolahan
2008-01-24, 22:33
Tyckte det rasslade kraftigt i den redan hösten 06 David!!!!
Som någon skrev innanså är det lite förnuft vid användet som gälle också.
Det går lätt att köra sönder en H2 i öknen också!!!!
Beundransvärt UBER att du orkar stå dänga sådana beten i 8-10 timmar!

elanen
2008-01-24, 23:06
Det hade inte jag gissat på!?!

Skämt och sido, klart att det som används flitigt slits snabbare än det som inte används. Men mycket går ju att hålla liv i med underhåll och utbyte av slitna detaljer. Vem slänger en hel bil bara för att bromsarna är trötta?

Sturegon, det verkade inte många förstå här på Fiskesnack. Då speciellt när mina Shimano haspelrullar rasade en för tidig död.
Då i frågasattes det hur det kunde gått till. Du kanske var en av dom också om man går tillbaks.
Sen att reparera och underhålla en 1000-1500 kr haspel med nya delar.
Vad menar du då. Byte av vev, och ny spole, Nåt annat är ju inte lönsamt. Dom kroknar ju på att dom blir glappa till tusen, kuggen blir utslitna, och slirbromsen ruttnar.
Inte Fagerlund byter du ut nåt sånt.
Är ju inte lönsamt. Om du ens får tag i delar.
Skillnad kanske på en dyr haspel eller multirulle.
Men rullar upp till 1500 kr är keff när dom gjort sitt jobb.
Sen att det finns sådana som vill pillra i skrotet är ju nåt annat.

Hippo
2008-01-24, 23:15
Sturegon, det verkade inte många förstå här på Fiskesnack. Då speciellt när mina Shimano haspelrullar rasade en för tidig död.
Då i frågasattes det hur det kunde gått till. Du kanske var en av dom också om man går tillbaks.
Vad menar du då. Byte av vev, och ny spole, Nåt annat är ju inte lönsamt. Dom kroknar ju på att dom blir glappa till tusen, kuggen blir utslitna, och slirbromsen ruttnar.

Beror väl lite på vad för rulle man har, men till en Ambassadeur kostar slitdelarna oftast inte speciellt mycket, några tior..

muskynicke
2008-01-24, 23:43

//Abel

krävs ju att man gör det med :cool2:

DavidL
2008-01-25, 08:33
Tyckte det rasslade kraftigt i den redan hösten 06 David!!!!
Som någon skrev innanså är det lite förnuft vid användet som gälle också.
Det går lätt att köra sönder en H2 i öknen också!!!!
Beundransvärt UBER att du orkar stå dänga sådana beten i 8-10 timmar!

OK, men det gick att fiska med den, och efter att jag fyllde den med fett, så blev den førhållandevis tyst..

Danne Johansson
2008-01-25, 10:53
Jag har provat flertalet märken och modeller och ingen rulle har, precis som för MT, klarat sig särskilt länge.

Tilläggas bör att jag sällan jerkar med tunga jerk och kraftig jerkstil, rullarna håller inte ändå. Framförallt vintertid så går det hårt åt rullarna.

Jag har senaste åren kört med 2 rocket rullar kompletterade med UT stuff.

Dom håller heller inte, men det jag gillar är att dom är väldigt lätta att reparera.

Fett, olja och en och annan reservdel så är dom som nya igen. Gillar skarp den enkla konstruktionen på rocket rullarna + att man efter några isärplockningar kan hela rullen och alla reparationer är lätt att utföra.

Så mitt råd till dig MT är att du bestämmer dig för en rulle du gillar att fiska med, trimma upp den med hjälp av Uffe T, och köp på dig ett reservdelslager.

Sen är det bara att tokfiska som du brukar!

Kör hårt!

/Danne

Henrik S
2008-01-25, 11:31
Fattar inte riktigt vad ni gör med rullarna? Känns mer som handhavandefel om man pajar en rulle var 5:e tur.

LarsÖ
2008-01-25, 11:36
Fattar inte riktigt vad ni gör med rullarna? Känns mer som handhavandefel om man pajar en rulle var 5:e tur.

...jag kan inte låta bli att hålla med! :santa:

Old Firehand
2008-01-25, 12:35

Hej Muskytracker; Jag har samlat på mig ganska många multirullar genom åren. Favoritrullarna används ofta och de andra är med som reserv. De som klarat att drilla drygt 10.000 av mina fångade gäddor sedan inköpsåren 1953 - 1955 är två, vanliga mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 med raka gavlar. Visst har jag fått byta knivbultar, evighetsskruvar, glidlager, fjädrar, revspridare och andra slitdelar hos dessa rullar några gånger. Det är som att vid behov byta stift och filter hos en bil.

Verklig otur har jag haft vid vanligt spinnfiske med mina Shimano Calcutta 250 och 400 när jag kastat med 30 - 50 grams wobbler och krokat lite större gäddor. Det har bara rasslat till i rullarna och sedan kopplade de inte in längre. Troligtvis ren otur, men efter några missöden blir man extra försiktig. Generalagenten Normark Scandinavia liksom ABU är jag mycket nöjd med. Fem stjärnor av fem möjliga! Blixtsnabb och bra service! Många års erfarenhet har lärt mig att liksom att ha olika beten att presentera för gäddan är det lika viktigt att ha några extra fiskerullar och spön med sig på varje fisketur.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

Danne Johansson
2008-01-25, 12:36

Nja. i mitt fall är det nog snarare var 50:e tur, men MT skall ju alltid vara värst......

Muskytracker
2008-01-25, 13:27
Det blev en riktigt intressant tråd, något för rulltillverkarna att analysera! Det finns helt klart en marknad för den som vill/kan utveckla multirullar av bättre kvalité! Tackar för många bra kommentarer...

Master of Roach
2008-01-25, 14:02
Jag kan inte rekomendera 401TE, köpte en när dom kom 2001 som rasade tre ggr på ett år. Fick den utbytt och samma sak igen, och då hade jag inte ens fiskat dom hårt(jerk). Av någon anledning har det varit mer problem med vänstervevade än höger. Har hört om minst 10 st vänster som inte hålligt måttet men ingen höger...prova Luna 300 som verkar mer gedigen.

Manhood
2008-01-25, 14:23
Luna från Muskyshop har du hemma för runt 2k.
Tror nästan att jag också behöver en sådan...

Alessandro
2008-01-25, 14:28
Hej Muskytracker; Jag har samlat på mig ganska många multirullar genom åren. Favoritrullarna används ofta och de andra är med som reserv. De som klarat att drilla drygt 10.000 av mina fångade gäddor sedan inköpsåren 1953 - 1955 är två, vanliga mörkröda ABU Record Ambassadeur 5000 med raka gavlar. Visst har jag fått byta knivbultar, evighetsskruvar, glidlager, fjädrar, revspridare och andra slitdelar hos dessa rullar några gånger. Det är som att vid behov byta stift och filter hos en bil.

Verklig otur har jag haft vid vanligt spinnfiske med mina Shimano Calcutta 250 och 400 när jag kastat med 30 - 50 grams wobbler och krokat lite större gäddor. Det har bara rasslat till i rullarna och sedan kopplade de inte in längre. Troligtvis ren otur, men efter några missöden blir man extra försiktig. Generalagenten Normark Scandinavia liksom ABU är jag mycket nöjd med. Fem stjärnor av fem möjliga! Blixtsnabb och bra service! Många års erfarenhet har lärt mig att liksom att ha olika beten att presentera för gäddan är det lika viktigt att ha några extra fiskerullar och spön med sig på varje fisketur.
Old Firehand
Förresten vet du hur Rainbow trippel-8:an fungerade i riktigt fiske?
Höll dom och var dom lättkastade när man väl ställt in dom?

elanen
2008-01-25, 15:29

Nu börjas det igen. Henrik S, börja jigga eller jörka ofta. Då kanske du upptäcker nåt nytt i ditt liv.
Inse att fiskerullar inte är nån evighetspryl.
Slit och släng precis som med bilar.
Skrotas när det är dags.
Sen kan man pilla igång dom ett par varv till.
Om man har ork och lust.

Old Firehand
2008-01-25, 17:46
Nu börjas det igen. Henrik S, börja jigga eller jörka ofta. Då kanske du upptäcker nåt nytt i ditt liv.
Inse att fiskerullar inte är nån evighetspryl.
Slit och släng precis som med bilar.
Skrotas när det är dags.
Sen kan man pilla igång dom ett par varv till.
Om man har ork och lust.

Hej Snurra Gurra; Säg inte att allt är slit och släng! Är man rädd om rullarna och sköter dem kan de hålla livet ut. Det går ju en hel del nostalgi i fisket också. Själv är jag mycket stolt över att ha kunnat fiska gädda i över 55 år och tursamt lyckats fånga åtskilliga 10+ gäddor på samma gamla, röda ABU Ambassadeur 5000 Record multirullar, varav "några riktigt godkända" i både dina och mina gamla hemmavatten Drevviken, Långsjön och Tyresö Flaten. I år ser jag dig gärna som gäst i min plåtbåt i Mälaren för att försöka hitta några gösar i forna tiders "Drevanklass". Förra året var de riktigt i stöten hela juli och augusti och den absolut säkraste gösmagneten då var Smithwick ASSRD-1200F Flash Spoonbill Super Rogue. Den wobblern kommer nog att vara ännu bättre i år eftersom många, tvärt emot mina upplevelser, påstår att 2007 var ett dåligt gösår i Mälaren. Eftersom jag kan tala (skrika) med måsarna har jag hört att även du har styrt runt lite försiktigt i Mälaren 2007.
Go for the Monster Walleyes!
Old Firehand

elanen
2008-01-25, 20:46
Old F, gamla Ambassadeur är ju fina grejer. Men dessa senare snitt av Hong-Kong klass ger jag inte mycket för. Har själv ägt en röd 5000 ambis från sent 50-tal. Och en Ambis 1100 FL
som jag tror den hette.
Krängde bort bägge i utbyte mot ny haspelrulle hos Berras.

elanen
2008-01-25, 20:51
Old F, gamla Ambassadeur är ju fina grejer. Men dessa senare snitt av AmbisarDet var av Hong-Kong klass ger jag inte mycket för. Har själv ägt en röd 5000 ambis från sent 50-tal. Och en Ambis 1100 FL tror jag den hette.
Köpte den senare nån gång på 80-talet. Fiskade 2-3 gånger med den.
Sålde bort bägge ganska snart. Inte för att den var dåliga grejer mekaniskt.
Men fattade inte vitsen med att ha en rulle ovanpå ett spö.
Där man måste hålla balansen på dito.
Man får väl vara salig i sin tro.

elanen
2008-01-25, 20:53
Vart nåt knas när jag frikopplade he he.. Är som en Ambassadeur.

engqvist
2008-01-26, 00:13
Med tanke på att många skriver att deras rullar går sönder stup i kvarten så undrar jag vad använder de vid muskie fiske i staterna? Kör de med samma som vi här? ABU Shimano och Daiwa. Och deras pajar också. Eller har de efter många års fiskande lyckas utveckla något som håller??

Hippo
2008-01-26, 00:19
Med tanke på att många skriver att deras rullar går sönder stup i kvarten så undrar jag vad använder de vid muskie fiske i staterna? Kör de med samma som vi här? ABU Shimano och Daiwa. Och deras pajar också. Eller har de efter många års fiskande lyckas utveckla något som håller??

..kollar man på jänkarforum så är det inte några smårullar utan Amb 6500, Calcuttor, Daiwor modell större o Amb 7000..

UT
2008-01-26, 11:06

Det är rätt mycket Amb 6500, men de som deltar i "touren" och fiskar hängivet hävdar att en rulle i bästa fall håller i två säsonger.

Jag byggde under sommaren ett knappt tiotal förstärkta rullar till lika många sportfiskare med lite olika personligheter. Rullarna användes sedan 1 - 2 hänsynslösa veckor i norra USA eller södra Canada, 10timmar om dagen, c:a 500 kast per dag, med beten på 200g upp till kilot. Efter hemkomst har rullarna fortsatt misshandlas under tungt gäddfiske med beten på över 200g.

Tre har fallit ur, och det är huvudsakligen tre saker som gått sönder.
1. Tumtangenten, den håller inte. Tryckknapp är en robustare konstruktion.
2. Backspärrslagret, en klassisk orsak till haveri. Bra smörjmedel gör att det funkar riktigt bra under gynnsamma temperaturer, men när tempen kryper neråt nollan blir det gärna besvärligt, särskilt i kombinationmed fukt. När IARlagret går följs det ofta av att dualstoppernitningen viker sig och sen är det färdigfiskat. Haverierna har samtliga skett i låga temperaturer.
3. Stativen juckas upp i nitningen och börjar flexa. De med aluinnergavlar (ej kromade) är sämst och tål minst, de i mässing (Rocket, JB, Record) är betydligt bättre, men jag har stött på en hel del måndagsnitningar där med.

Jag har byggt en prototyp med hårdlött stativ, extra förstärkt backspärr med dualstoppernitning som inte kan vika sig, Med tryckknapp, bussningar och ihopsatt med riktiga smörjmedel. Sen har varit i trafik hos en taktlös och erkänd matrielmisshandlare (han är medlem i decitonklubben och har temprament som en italienare), den har hållit sen i midsomras. Om den håller över vintern bygger jag nog några till, men jag tror inte det går att bygga rullen som "tål allt", utan att den antingen blir för tung, för klumpig eller för tungjobbad.

Många har undrat om förstärkta Calcuttor, men det är det är tyvärr ett hopplöst projekt.

DavidL
2008-01-26, 12:25
Till tungjerk behøvs verklingen inga finneser, eller långkast egenskaper. En spole som inte kan krøka sig, borde inte vara omøjlig att tillverka? En grov spolaxel i glidlager (inga kullager alls).

Om "superstoppen" inte gjordes så extremt snabb, borde det finnas utrymmen før lite kraftigare komponenter?

Vid annat tungt fiske kopplar man bort funktionen att man aktiverar inspinning med veven. (stora hasplar till tungt poppers fiske, big game, många havsfiskerullar) Blir ett extra moment att slå till en backspærr, innan man børjar ta hem betet efter kastet, men om det ær det enda som funkar kanske det ær det som ær mellodin?

Giganticsalmon
2008-01-26, 14:35
Verkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:

2008-01-26 12:16:18
AMBASSADEURER SUCCÉFISKADE I STORVILTFISKECENTRUM
Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör Jan Olsson skickat över till Sportfishing News som sk. lördagsläsning.
”Magnus Filipsson, Skene Järn är åter på hemmaplan, fylld med makalösa fiskeminnen från Cabo San Lucas i Mexico. Han berättar att ABU- gänget - 13 fiskare - under fem dagars fiske fångade 54 strimmiga marlin plus guldmakrill, gulfenad tonfisk och en makohaj. Själv fick Magnus fem marlin i vikt mellan 50 kg och 80 kg. - Vi tog merparten av fiskarna på ordinär spinnfiskeutrustning från Abu Garcia berättar Magnus. Och jag vågar säga, att både vår svenska utrustning och vi som sportfiskare var mycket framgångsrika ambassadeurer i detta världsberömda storviltfiskecentrum, från vilket dagligen ca 120 st välutrustade sportfiskebåtar drar ut till mycket närliggande Stilla havet. - Vi trollade, kastade och metade efter fiskarna från fyra olika båtar i storlek 28 fot till 31 fot. Ownerkrok gömd i levande makrill var det mest gångbara betet. - Vår utrustning i övrigt handlade om Ambassadeur 6500 Classic Inshore laddad med ca 300 m Spiderwire superlina (0,25 mm) toppad med 20 m - 30 m monolina i grovlek 0,70 mm - 1,00 mm. Rullarna satt på åtta (8) fots Conolon Classic-spön, pallande för kastvikter mellan 30 g och 65 g. - Våra marlin, som alla fick friheten åter vid bordläggningen, låg i vikt mellan 40 kg och 100 kg. Fighterna varade oftast 15 min. - 90 min. Och nog hände det att rullgavlarna blev heta när ett par hundra meter lina blixtsnabbt försvann från spolen. - Dock, allt fungerade perfekt under en oförglömlig resa till ett sportfiskecentrum, som man bara måste återvända till än en gång i livet, slutar Magnus. Nu packar Magnus för Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. där Skene Järn som vanligt ställer upp med både attraktiva båtar, motorer och sportfiskeutrustningar”.

Alessandro
2008-01-26, 18:17
Verkar ändå som om den nya Amban är ett steg framåt. Saxat fråm Outdoors hemsida:

Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör Jan Olsson skickat över till Sportfishing News som sk. lördagsläsning.
”Magnus Filipsson, Skene Järn är åter på hemmaplan, fylld med makalösa fiskeminnen från Cabo San Lucas i Mexico. Han berättar att ABU- gänget - 13 fiskare - under fem dagars fiske fångade 54 strimmiga marlin plus guldmakrill, gulfenad tonfisk och en makohaj. Själv fick Magnus fem marlin i vikt mellan 50 kg och 80 kg. - Vi tog merparten av fiskarna på ordinär spinnfiskeutrustning från Abu Garcia berättar Magnus. Och jag vågar säga, att både vår svenska utrustning och vi som sportfiskare var mycket framgångsrika ambassadeurer i detta världsberömda storviltfiskecentrum, från vilket dagligen ca 120 st välutrustade sportfiskebåtar drar ut till mycket närliggande Stilla havet. - Vi trollade, kastade och metade efter fiskarna från fyra olika båtar i storlek 28 fot till 31 fot. Ownerkrok gömd i levande makrill var det mest gångbara betet. - Vår utrustning i övrigt handlade om Ambassadeur 6500 Classic Inshore laddad med ca 300 m Spiderwire superlina (0,25 mm) toppad med 20 m - 30 m monolina i grovlek 0,70 mm - 1,00 mm. Rullarna satt på åtta (8) fots Conolon Classic-spön, pallande för kastvikter mellan 30 g och 65 g. - Våra marlin, som alla fick friheten åter vid bordläggningen, låg i vikt mellan 40 kg och 100 kg. Fighterna varade oftast 15 min. - 90 min. Och nog hände det att rullgavlarna blev heta när ett par hundra meter lina blixtsnabbt försvann från spolen. - Dock, allt fungerade perfekt under en oförglömlig resa till ett sportfiskecentrum, som man bara måste återvända till än en gång i livet, slutar Magnus. Nu packar Magnus för Båtmässan i Göteborg 2-10 feb. där Skene Järn som vanligt ställer upp med både attraktiva båtar, motorer och sportfiskeutrustningar”.

Var det samma grafitbromsar som ni på ABU sponsrade wildwater med på
Röst?

Old Firehand
2008-01-26, 19:55
Det är rätt mycket Amb 6500, men de som deltar i "touren" och fiskar hängivet hävdar att en rulle i bästa fall håller i två säsonger.

Jag byggde under sommaren ett knappt tiotal förstärkta rullar till lika många sportfiskare med lite olika personligheter. Rullarna användes sedan 1 - 2 hänsynslösa veckor i norra USA eller södra Canada, 10timmar om dagen, c:a 500 kast per dag, med beten på 200g upp till kilot. Efter hemkomst har rullarna fortsatt misshandlas under tungt gäddfiske med beten på över 200g.

Tre har fallit ur, och det är huvudsakligen tre saker som gått sönder.
1. Tumtangenten, den håller inte. Tryckknapp är en robustare konstruktion.
2. Backspärrslagret, en klassisk orsak till haveri. Bra smörjmedel gör att det funkar riktigt bra under gynnsamma temperaturer, men när tempen kryper neråt nollan blir det gärna besvärligt, särskilt i kombinationmed fukt. När IARlagret går följs det ofta av att dualstoppernitningen viker sig och sen är det färdigfiskat. Haverierna har samtliga skett i låga temperaturer.
3. Stativen juckas upp i nitningen och börjar flexa. De med aluinnergavlar (ej kromade) är sämst och tål minst, de i mässing (Rocket, JB, Record) är betydligt bättre, men jag har stött på en hel del måndagsnitningar där med.

Jag har byggt en prototyp med hårdlött stativ, extra förstärkt backspärr med dualstoppernitning som inte kan vika sig, Med tryckknapp, bussningar och ihopsatt med riktiga smörjmedel. Sen har varit i trafik hos en taktlös och erkänd matrielmisshandlare (han är medlem i decitonklubben och har temprament som en italienare), den har hållit sen i midsomras. Om den håller över vintern bygger jag nog några till, men jag tror inte det går att bygga rullen som "tål allt", utan att den antingen blir för tung, för klumpig eller för tungjobbad.

Många har undrat om förstärkta Calcuttor, men det är det är tyvärr ett hopplöst projekt.

Hej UT; Ryktesvis har jag hört att du är en av Sveriges skickligaste multirulldoktorer. Förr i tiden brukade Gösta Olsson på ABU se över de rullar jag tyckte behövde en extra välsignande hand. På någon sportfiskemässa i Sollentuna försökte jag få några ord med dig i Mikael Boettges monter. Folk hängde som klasar runt dig och jag gav upp. Alla mina tre, röda 50-tals Ambassadeur 5000 kan förmodligen behöva lite översyn och kanske nya brickor vad beträffar slirbromssystemen. De släpper alltför lätt vid kraftiga mothugg, även med slirbromsen i botten. Efter varje fisketur nollställer jag slirbromstrycket på alla rullar. Jag använder dubbla centrifugalbromsvikter på båda centrifugalbromsaxlarna. Det är kanske tack vare detta som jag ytterst sällan har några problem att använda flätlinor vid kast med beten mellan 15 och 60 gram. Säkerligen kan du göra mina Ambassadeurrullar ännu mera långkastande och ännu tystare, men de blir troligtvis ömtåligare samtidigt. Det man vinner i väg kan man förlora i kraft.
Old Firehand

Muskytracker
2008-01-26, 20:11
Firehand, att UT är en av Sveriges absoluta rulldoktorer skriver jag inte under på utan mer vetenskaplig fakta, men att han har extrema kunskaper om hur prestanda, kvalité och resurser används för att skapa den perfekta multirullen kan jag skriva under på med en gång. Det skadar heller inte att han är detaljerad, kommunicerbar och har ett väldigt gott kundbemötande! Hans nuvarande uppdrag är att create the monster real for Swedish extreme Pike Fishing!:cool2: (jag hoppas i alla fall att han tuggar fragma för att skapa en sådan rulle)

:cheers:

Flodebanan
2008-01-26, 20:36

Hur fan får man på 300m 0.25flät och sedan 30m 1.00mm lina på en 6000?!

Jorgazz
2008-01-26, 20:36
Jag har en Abu 6501tc med trimm från ut som jag kört ett bra tag med nu(80-250g beten) och den har funkat hur bra som helst! Tror Mt behöver lära sig att smörja rullarna lite oftare.
Alla mekaniska saker behöver omvårdnad....

Muskytracker
2008-01-26, 20:41
Jorgazz.. har mycket att lära fortfarande inom de flesta områden "är bara 32 år"! Nä, smörja... gör jag antingen med
tjejen.. (.s rumpa) eller dörrar som knarrar. Inte i helv. skall jag behöva vara "rulldoktor" för att ha ett problemfritt fiske.

Conny
2008-01-26, 23:30
Att lyckas köra slut på flest rullar, tappa flest gäddor på BJ BB, ha den mest överbestyckade båten osv är tydligen MT´s grej här i livet. Tycker det finns mycket märkligheter i det mesta han beskriver och ibland också en viss inkonsekvens. Varför inte vårda sitt material för att i nästa skede ha ett smidigare fiske med en trots allt väsentlig detalj; RULLEN...?

Ambassadeur5000
2008-01-26, 23:36
Att lyckas köra slut på flest rullar, tappa flest gäddor på BJ BB, ha den mest överbestyckade båten osv är tydligen MT´s grej här i livet. Tycker det finns mycket märkligheter i det mesta han beskriver och ibland också en viss inkonsekvens. Varför inte vårda sitt material för att i nästa skede ha ett smidigare fiske med en trots allt väsentlig detalj; RULLEN...?

Håller med!

Rent trams. Att köra slut på allt är ju bara fråga om slarv. Köper du en ny Mercedes SL55 och kör kick-down, bromsar, varvar ut, bromsar och kör kick-down och upprepar detta i en timme så är nog lådan slut. Personligen så tycker jag att man känner när det är okej och att ta det lugnt med prylarna.

:oj:

Flodebanan
2008-01-26, 23:50
Köper du en ny Mercedes SL55 och kör kick-down, bromsar, varvar ut, bromsar och kör kick-down och upprepar detta i en timme så är nog lådan slut.
:oj:

Isf har Mercerdes stoooora kvalitetsproblem eftersom tom min Mitsubishi klarade detta utan prob efter 10000mils åkande...

Hippo
2008-01-27, 00:00
Isf har Mercerdes stoooora kvalitetsproblem eftersom tom min Mitsubishi klarade detta utan prob efter 10000mils åkande...

...men visst servade du bilen med jämna mellanrum = )

Om alla följde de råd om service som rulltillverkarna skriver i sina manualer, hade nog antalet havererade ekipage minskat rätt markant..

Att sedan jerkbaitfiske är en krävande fiskemetod för utrustningen kommer vi aldrig ifrån..

Ambassadeur5000
2008-01-27, 00:00

Jaha!

Skall nog hålla sig hemma då du är ute och kör, om du kör på det viset som jag beskrev. Ojojoj
Du förstår som vanligt inte vad folk skriver eller vad de menar, liknelser etc...

Jaja! Du är ju Flodebanan - Har inga större krav på dig längre, förutom fisketips :blah:

Flodebanan
2008-01-27, 00:05
...men visst servade du bilen med jämna mellanrum = )

Om alla följde de råd om service som rulltillverkarna skriver i sina manualer, hade nog antalet havererade ekipage minskat rätt markant..

Att sedan jerkbaitfiske är en krävande fiskemetod för utrustningen kommer vi aldrig ifrån..

Ja, när oljelampan lös hällde jag i lite ny sleteolja...

Amb5000, inte olagligt någonstans att gasa 1an och 2an, bara ruskigt kul om det svänger lite :) Dessutom har väl alla varit 18 och bilkåta veckorna efter körkortet?

BACK TO TOPIC

Ambassadeur5000
2008-01-27, 00:14
Ja, när oljelampan lös hällde jag i lite ny sleteolja...

Amb5000, inte olagligt någonstans att gasa 1an och 2an, bara ruskigt kul om det svänger lite :) Dessutom har väl alla varit 18 och bilkåta veckorna efter körkortet?

BACK TO TOPIC

Sant sant :cheers:

Giganticsalmon
2008-01-27, 01:26
Var det samma grafitbromsar som ni på ABU sponsrade wildwater med på
Röst?

Nej, det var samma variant som du fick.

Wreckbender
2008-01-27, 01:36
Hur fan får man på 300m 0.25flät och sedan 30m 1.00mm lina på en 6000?!

Det är bara att veva på linan och sen 1,0an det är inte svårt! kanske finns någon kurs på din lokala handlare. Annars kan jag visa hur man gör.

Hippo
2008-01-27, 02:22
Det är bara att veva på linan och sen 1,0an det är inte svårt! kanske finns någon kurs på din lokala handlare. Annars kan jag visa hur man gör.

:asflabb2:

Alessandro
2008-01-27, 03:08
Nej, det var samma variant som du fick.
Fick låna menar du?

UT
2008-01-27, 10:46
Till tungjerk behøvs verklingen inga finneser, eller långkast egenskaper. En spole som inte kan krøka sig, borde inte vara omøjlig att tillverka? En grov spolaxel i glidlager (inga kullager alls).

Om "superstoppen" inte gjordes så extremt snabb, borde det finnas utrymmen før lite kraftigare komponenter?

Vid annat tungt fiske kopplar man bort funktionen att man aktiverar inspinning med veven. (stora hasplar till tungt poppers fiske, big game, många havsfiskerullar) Blir ett extra moment att slå till en backspærr, innan man børjar ta hem betet efter kastet, men om det ær det enda som funkar kanske det ær det som ær mellodin?

Onekligen ett par poänger, DavidL. :) men; när en tung spole med lite halvsega lagringar skall ryckas igång av ett kvartskilos bete och spöet är flexibelt som ett kvastskaft, då blir påfrestningarna mer än våldsamma, och då behövs ännu grövre prylar för att rullen skall hålla ihop osv. Blir lätt en ond cirkel som slutar med havsfiskewinchar.

Därför har jag hittils byggt även rullar till tungjerk med lätta spolar och blixtsnabba lagringar, förvisso är spolarna tillverkade i en bra legering så de håller och lagringarna är oljebrons, tryckimpregnerade med en modern olja som är framtagen för ändamålet.

En Av/På spak hade onekligen gjort saken lättare och rullen robustare, men samtliga "hard core jerkers" jag pratat med om just den saken har skrattat ut mig och lovordat tumtangentens välsignelser framför tryckknappens långsamma och krångliga och tröskande.

Trots allt neg. som skrivits tror jag att ett begränsat antal väl valda ingrepp gör en Amba hållbar nog, med idéerna måste testas ordentligt. :D

UT
2008-01-27, 11:14

Nedanstående rader har Sportfiskeinformatör... ”.

Classic Inshore ger vid en första isärskruvningen ett gott intryck. Men mycket av det som det hojtas om är gammal skåpmat. Backspärrarna, frikopplingen, slirbromsen med de småskeva slirbrickorna och hela vevpartiet är samma som suttit i Rocketen, JBn, m.fl. det senaste året. Nytt är spolen, spolaxellagringen, centrifugalbromsen och drevsatsen. Inshoren kastar bra, riktigt bra för att vara en ABUrulle rätt ur kartongen. :)

Den marknadsförs på samma sätt, nästan med samma ord, som Mörrumen när den marknadsfördes under 2000, men låt oss hoppas att labyrint-tätningen till spolaxellagret närmast spolen håller, så det inte blir som med UCn och Mörrumrullarna. Lagret i den kupade gaveln sitter oskyddat men är å andra sidan lätt att smörja. Jag hörde dock nyligen talas om två Inshorerullar som kärvat ihop efter en månad nere i Blekinge, förserieproduktion och glömda smörjmedel vid monteringen var förklaringen. Men det är ju lätt att det blir fel när förseriegrejor skall ut, så man skall inte dra för stora växlar på den enstaka händelsen.

Old Firehand
2008-01-27, 12:03
Firehand, att UT är en av Sveriges absoluta rulldoktorer skriver jag inte under på utan mer vetenskaplig fakta, men att han har extrema kunskaper om hur prestanda, kvalité och resurser används för att skapa den perfekta multirullen kan jag skriva under på med en gång. Det skadar heller inte att han är detaljerad, kommunicerbar och har ett väldigt gott kundbemötande! Hans nuvarande uppdrag är att create the monster real for Swedish extreme Pike Fishing!:cool2: (jag hoppas i alla fall att han tuggar fragma för att skapa en sådan rulle)

:cheers:

Snyggt!
Go for the Monster Ones!
Old Firehand

BBRF
2008-01-27, 12:46

Antagligen fångar han fisk med hjälp av den...

Muskytracker
2008-01-27, 18:38
Conny och Ambassadeur5000! Om ni hade känt mig hade ni aldrig skrivit som ni gjorde tidigare, kan nog de flesta av mina polare skriva under på!:cool2:

He, he... Conny, att det kanske uppstår en viss inkonsekvens i mina inlägg ibland kan jag nog inte förneka, inte alltid man sitter här helt nykter så att säga!

Conny
2008-01-27, 19:33
MT; du har rätt, jag känner inte dig och har heller ingen anledning att ifrågasätta. Det jag reagerade på var dom ytterligheter du utsätts för. Dessutomt måste jag tillstå en viss beundran då dina trådar mynnar ut i massor av inlägg. Misstolka mig inte jag vill inte vara ond!::fisk:

Rudan
2008-01-27, 19:45
MT; du har rätt, jag känner inte dig och har heller ingen anledning att ifrågasätta. Det jag reagerade på var dom ytterligheter du utsätts för. Dessutomt måste jag tillstå en viss beundran då dina trådar mynnar ut i massor av inlägg. Misstolka mig inte jag vill inte vara ond!::fisk:

Jag tror att du ändå är ond. ;)

//Stefan

Sturgeon
2008-01-29, 21:35
Vart tusan köper du dina reservdelar? Oberoende av rulle så har det för mig inte kostat många kronor att få tag på reservdelar. Framförallt inte till ambassadeur även om jag inte är deras största anhängare. I de flesta fall har jag fått det jag behöver utan debitering. Så då är det ju lönsamt att reparera om rullen inte har fallerat totalt. Vad du yrar om vet jag inte! Betyder det att vid minsta problem slänger du då rullarna direkt?!? I ärlighetens namn så har jag sällan drabbats av diverse fel med rullar, om det beror på tur, rätt val av rulle eller att jag är försiktig och servar rullarna korrekt vet jag inte.

Klåpare kommer det alltid att finnas som varken kan eller vill!