handdator

Visa fullständig version : Göra egen snaps ?

Bergman
2003-08-15, 19:49
Någon här som brukar göra egen snaps ? Vilka örter brukar ni köra med i sådana fall ? Jag är newbie i ämnet men är sugen på att lära mig några bra "recept". Den 29/8 är det kräftskiva och då vill man ju ha någon god hemgjord snaps att bjuda på ...

peter
2003-08-18, 19:46
kräftspad med hög %! gör en sjysst dillsnaps, vodka och krondill! :sprit:

Bergman
2003-08-18, 20:00
Peter, tror saltet skulle bli lite väl intensivt om man klunkade lagen med sprit i. Iofs kan man ju späda med mycket sprit ... ;)

peter
2003-08-18, 20:11
inte grogga med kräftspadet, det kommer på efterfesten...

du kan ju göra en seriös snaps; pressa ner ett par tre kronor i en pava och resten sprit, låt det dra ett par dagar.

FRB
2003-08-18, 21:06
Jag har gjort eget porsbrännvin som blev mycket bra. Problemet är att smaken måste mogna. Porsbrännvinet både luktade och smakade illa den första månaden, men därefter blev den len och fin i smaken.
M.a.o. är det här ett tips fär nästa års kräftskiva. Vill du ha receptet?:sprit:

Quivertip
2003-08-19, 07:51
Porsen skall som sagt stå och mogna några veckor. Sedan använder man koncentratet till att smaksätta brännvinet med. Endast några matskedar i en 70:is. Runda av med lite socker. Smaka av och njut.

Crubbster
2003-08-19, 13:45
bergman , vad va de för fel på kräftskivans snapsar ????, du tvingade ju i mig ett antal, (god smak !!!!!!!!!!)

Arnenym
2003-08-19, 21:54
Jag önskar att jag kunde hjälpa dig med nåt bra recept, men jag brukar inte hinna med att krydda innan pavan är slut.

David Ståhlman
2003-08-20, 11:48
det låter farligt

Arnenym
2003-08-20, 17:59
Jag är farsa till två törstiga grabbar med polare vettdu!

Stizo
2003-08-20, 18:29
Originally posted by Crubbster
bergman , vad va de för fel på kräftskivans snapsar ????, du tvingade ju i mig ett antal, (god smak !!!!!!!!!!)

Är du inte minderårig? Då skall du inte dricka så starka drycker. :beer: ;)

Crubbster
2003-08-20, 18:49
stizo de va ju vatten, !!! :)

esobus
2004-01-12, 14:14
Prova Pors, Rönnbär (provsmaka bären innan), Johannesört och malört. För fiskare skall det nog vara strandmalört, Ölänningar kan ju testa alvarmalört.. En inte alltför för stark malört är riktigt fint.
Man kan ju göra på bär som tex svarta vinbär oxo. Men det är en ren smakfråga.

En snaps skall lagras länge, sisådär ett år, det är bra för snapsen och karaktären..

Hoppas jag inte rörde upp allt för mycket damm med denna gamla tråden.

emwtpn
2004-01-12, 14:27
Älggräs Filipendula ulmaria
2 färska blomställningar per helflaska, låt stå 1-2 veckor, sila. (ev. honung)

Fick den här ifrån nätet. Verkar vara lite speciell. Älggräs??!!!???

BeBest
2004-01-12, 18:36
Tälj några spånor från stammen av en torr enbuske. Det kan vara bra att pröva hur mycket som behövs för det är individuellt från träbit till träbit.
Låt dra tre veckor i en flaska Skåne. Sila ifrån och lägg i e sockerbit. Häll ur en kopp och fyll på med konjak. Ha sedan gissningstävlan om vad det är de dricker!

DanneStock
2004-01-12, 19:42
Nån som har testat att göra på krondill? Vi har funderat på det, undrar om man kan ta för mycket dill eller om det bara är att proppa flaskan full?

Stenbocken
2004-01-12, 19:57
"Blir ett skönt "bett" i en sån snaps, påminner lite om ett sånt där "Vicks stift" som man körde in i näsan vid förkylning eller när man tar för mycket wasabi till sushin..."

Det kan aldrig bli för mycket wasabi!! :-)

Stenbocken
2004-01-12, 20:08
Bergman: Vad gillar du för snaps vanligtvis? Akvavit, lakrits eller bäsk t.ex.. En som jag tycker är fräsch till kräftor är citronmeliss, eller så kan man bryta med apelsin/ingefära, nypon eller fläder för att nämna några. För mig är det ofattbart hur någon kan dricka anis, eller annan lakritssprit till de röda små godingarna, men smaken är som bekant olika..

Bergman
2004-01-12, 20:10
Jag testade krondill men det vart inte i min smak direkt ... funderar på att hälla ut skiten ! Men smaken är som baken som bekant ...

Snapsen
2004-01-13, 22:20
Kummin eller anisfrön ger snabbt smak åt spriten, låt det ligga ett par dagar och dra, till kräftorna passar det bra med torkade dillfrön, gärna lite kummin också, låt stå i några dagar o vips så har du en egen god akvavit.

truttakungen
2004-01-14, 12:28
grabbar här kommer en riktig snarre (Västerbottensbrygd)....Ta en 7:a, stoppa ner en bit "Tjerugadd" och låt dra 1 mån, Drick med välbehag! Du blir full och slipper myggen på samma gång!

DanneStock
2004-01-14, 15:28
Vad passar egentligen bäst till kräftorna? Om man ska tillverka en snapps till kräftsesongen kanske man ska börja tänka på det nu.

FRB
2004-01-14, 15:51
Enligt Steffo Thörnkvist (såg ett program i TV4) skulle porsbrännvin vara en riktig höjdare till kräftorna. Jag har inte provat den kombinationen själv, men porsbrännvin tycker jag smakar bra i alla fall...:sprit:

BeBest
2004-01-14, 20:31
Lite hircumpircum kan ju stå sig fint bland allt annat rött.

Du behöver några deciliter blommor från äkta Johannesört, Hypericum perforatum eller Fyrkantig Johannesört, Hypericum maculatum. Förväxla dem inte med Videörten Lysimachia vulgaris. Det är inte farligt men det blir en annan sorts snaps då. På Videörten sitter bladen tre och tre i en krans. På Johannesörten parvis motstående. Blommornas blad är även fläckade i det gula.

Plocka blommorna nyutslagna. Det sker i Mellansverige vid midsommartid. Hantera blommorna varsamt så inte färg och smak fördärvas. Använd därför gärna sax. Lägg blommorna i en burk eller ett kärl och fyll på med renat. Låt stå några dagar. Sila ifrån blommorna.