Visa fullständig version : Vilken är drömrullen, haspelrullen, vid havsöringfiske?
Söker Er drömrulle, haspelrulle, för fiske efter havsöring vid kusten (saltvatten)...!
Vad skulle man köpa? :love:
Om det nu måste vara en haspel så köp en Stella 2500. Jäkligt skön och dyr! rulle...
Om det nu måste vara en haspel så köp en Stella 2500. Jäkligt skön och dyr! rulle...
Hmm... Intressant!
Men vad har den som inte Stradic har (förutom ett hutlöst högt pris)?
:cheers:
diamond fish
2008-01-27, 23:57
jag har länge velat ha en Abu suverän till h öringfisket men har inte blit nått av det ännu men det är en underbar rulle har kastat en hel del med denna skönhet och av min egen bedömning en fin rulle för detta fisket.:fiska2:
jag har länge velat ha en Abu suverän till h öringfisket men har inte blit nått av det ännu men det är en underbar rulle har kastat en hel del med denna skönhet och av min egen bedömning en fin rulle för detta fisket.:fiska2:
Köpte en suverän när de gjordes... Tycker linuppläggningen var riktigt dålig och hade dessutom svårt att vänja mig vid den märkliga bromsplaceringen.
Stella är tveklöst en av de skönaste hasplarna på marknaden
Hmm... Intressant!
Men vad har den som inte Stradic har (förutom ett hutlöst högt pris)?
:cheers:
Har iofs inte fiskat med Stradic någonting. Har dock 2 st Twinpower som jag är jäkligt nöjd med. Dock ligger dom bara i rullskåpet och samlar damm numera.
Skillnaden mellan en Stella och en Twinpower är inte så väldans stor tycker jag, lite jämnare gång och bättre broms är det väl isåfall. Dock kan det knappt motivera det dubbla priset.
Så jag tar nog tillbaka min rekommendation. Köp en Twinpower 2500FB istället. Grym rulle!
Men det bästa av allt vore om du skippar haspel helt. Köp dig en grym multirulle istället. Slår alla hasplar på fingrarna :love:
/Anders
Køp en rulle som ær konstruerad før saltvattensfiske, om det verkligen skall vara en drømrulle? Kænns fin, æven efter en sæsongs fiske?..
stellan har väl delar av magnesium? inte så bra tillsammans med saltvatten
big catch
2008-01-28, 14:31
jag har en twin power xtr 3000 den är kanon bästa haspeln jag har haft
Lånar tråden lite...
Någon som provat en sån här http://www.pennreels.com/01_products/reels/spinning/01_slammer_slammerliveliner/slammer/260.htm
Letar efter en rulle som är lika barnligt enkelt uppbyggd som min gamla DAM Quick 2000. En rulle som trots sin ålder är lika lättvevad o jämn som en japsare för 2-3000kr. Tyvärr tror jag inte Quicken är så lämpad för flätlina, det är däremot ovan Penn-historia.
Lånar tråden lite...
Någon som provat en sån här http://www.pennreels.com/01_products/reels/spinning/01_slammer_slammerliveliner/slammer/260.htm
Letar efter en rulle som är lika barnligt enkelt uppbyggd som min gamla DAM Quick 2000. En rulle som trots sin ålder är lika lättvevad o jämn som en japsare för 2-3000kr. Tyvärr tror jag inte Quicken är så lämpad för flätlina, det är däremot ovan Penn-historia.
Ingen höjdare!
Køp en rulle som ær konstruerad før saltvattensfiske, om det verkligen skall vara en drømrulle? Kænns fin, æven efter en sæsongs fiske?..
Någon speciell rulle du tänker på?
Det finns inte många som kan skryta med att vara gjorda för saltvatten...
Rille B.
2008-01-28, 19:18
Shimano Calais ( osäker på stavningen)
Någon speciell rulle du tänker på?
Det finns inte många som kan skryta med att vara gjorda för saltvatten...
Titta på "spinning reels" under "saltwater" på basspro.com eller cabelas.com
Rullar som finns i sverige som ær gjorda før saltvatten ær ex Okuma Salina? Ingen værsting kanske, men funkar i saltvatten..
Jag är helnöjd med mina Shimano 2500 och 4000 GT RB. Inte särskilt dyra, är gjorda för litte tuffa tag i saltvattnet, ser snygga ut, oscilerar (linupplägg) enormt bra och går som en dröööööm!
Håller med Brownie!
Tjejen har en Shimano Catana 2500RA och jag Shimano Super GT-RA 2500, mycket nöjda! 500:- och 900:- tror jag att dessa kosta.
Ett enda problem som lagades gratis var att knarren på GT-RA rullen sluta låta. Hade väl bogserat/drillat en trädrot lite hårt.. :fiska1:
Dom andra rullarna, Ambor och annat ABU samlar mest damm nu.
Jo, det finns en haspel med frikoppling till som används mycket vid bottenmete, köptes på Lidl för 169:- för ett år sen, ångrar att jag inte köpte tre nu.
Jag kan rekomendera TICA rullarna... lite "robust" gång första turerna sen blir dom kanon bra!!
har 2 st : 1 st LIBRA SA3000 och en TAURUS TP4000 , sistnämnda använder jag till Lax/öringfisket...
bra linkapacitet..
klarar av saltvattnet jäkligt bra.. inte lika dyr som stellan heller;-)
kostar runt 4000:- i sverige...
(köpte min via USA,,,970:- + skatt)
Alessandro
2008-05-22, 15:45
En Van Staal isåfall, fast mina mitcheller duger bra också...
Shimano Fireblood hade jag inte sagt nej till. Tycker de är riktigt fina.
Shimano Stella och mångra andra rullar som har magnesium i sig klarar av salltvatten den är behandlad speciellt för att klara av salt.
Men för mig är det nog en Daiwa Exist en Japansk modell som är i klass med Stellan.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.