Visa fullständig version : Nån som kan idenifera arten?
GärsFiskarn
2008-01-28, 18:58
Jag och min kompis lyfta på en sten vid stranden så såg vi en svart färgad fiska simma ut nån som har en aning om vad det var?
Om den va svart/brun så kan det ha varit en stensimpa.
Och om du inte vet vad det är för fisk så kan du googla eller kolla i mina bilder, har en där som heter "kamo". Den är ganska ljus och dom brukar vanligtvis vara mörkare.
grindpalm
2008-01-28, 19:14
Då gissar väl jag på en gärs då... :)
Drog nytt pb i höstas och den nappade under en sten. Nästan kolsvart var den...
Everflow
2008-01-28, 19:14
Jag och min kompis lyfta på en sten vid stranden så såg vi en svart färgad fiska simma ut nån som har en aning om vad det var?
Tycker det låter som en havslaxbrax, klassiskt vinterbeteende för arten!:ordning:
Lakar brukar också kunna gömma sig under stenar så där.
Uttern_
BaraOscar
2008-01-28, 19:25
Jag kommer osökt att tänka på en Black Ghost, kan det vara det?
http://www.128810.webshop.eurovator.se/product.asp?product=6350&sub=0&page=1
MVH
/Oscar
GärsFiskarn
2008-01-28, 19:33
Om den va svart/brun så kan det ha varit en stensimpa.
Och om du inte vet vad det är för fisk så kan du googla eller kolla i mina bilder, har en där som heter "kamo". Den är ganska ljus och dom brukar vanligtvis vara mörkare.
Nja mörkare var den ja såg men kan de vara bergsimpa vi såg?
Nja mörkare var den ja såg men kan de vara bergsimpa vi såg?Ja, eller som Uttern säger att det var en lake.
Här har du en sida med mer bilder på stensimpor. Stensimpe-sida (http://www.fiskbasen.se/stensimpa.html)
Flodebanan
2008-01-28, 22:39
Klockrent LAKE...:)
Bonaparte
2008-01-28, 22:57
Vilken värdelös beskrivning; "svart fisk under en sten", du har tur att så många orkar svara på din fråga.
Sir Fish-a-lot
2008-01-28, 23:32
Vilken värdelös beskrivning; "svart fisk under en sten", du har tur att så många orkar svara på din fråga.
Ja, de flesta av oss är ju lite CSI-wannabees... så jag satsar på en grönling. Möjligtvis kunde det även varit en dykarbagge...
Ett hett tips är att ta stenen och kanske finns det DNA-spår som kan säkras. Dessa förstörs ju oftast av vatten men kanske har den efterlämnat extrementer...
...kanske ett fall för Gil Grissom?:oj:
Ja, de flesta av oss är ju lite CSI-wannabees... så jag satsar på en grönling. Möjligtvis kunde det även varit en dykarbagge...
Ett hett tips är att ta stenen och kanske finns det DNA-spår som kan säkras. Dessa förstörs ju oftast av vatten men kanske har den efterlämnat extrementer...
:winner:
haha :winner: