handdator

Visa fullständig version : lcx sportpilot+

mwikstrom
2008-01-29, 15:07
nån som har kört med en lcx ihop med en sportpilot+,tänkte om de blir krångligt med nmea utg

TAMTAM
2008-01-29, 22:34
Nejdå läs manualerna till båda och löd ihop det brukar funka dock sällan man använder finessen men det är ganska kul att köra en rutt, tycker Sportpiloten funkar allra bäst när GPSen styr bättre än den halvdåliga fluxkompassen iaf
Vid varje waypoint måste du kvittera kursändring med ett tryck längst ut på blinkersspaken så funkade min i alla fall annars ingen kursändring bara tutande!
Lycka till och se till att din kompass är rätt monterad och omskött funkar den inte bra skäll ner generalagenten i skorna då fixar dom den gratis! :sun:

mwikstrom
2008-01-30, 02:53
hmm gratis lät bra,ska försöka mig påt i helgen,om de inte blir fiske.har även en styrning som behöver ses över,trög som attan e den....kul

mvh mwikstrom

Flodström
2008-01-30, 22:10
nån som har kört med en lcx ihop med en sportpilot+,tänkte om de blir krångligt med nmea utg

Hej mwikstrom
Jag kör inte med sportpiloten, men med en Raymarine, S-1000 som inte har kompass. Den kör bara efter GPS-positioner och funkar bra, bara det inte blåser motvind och går vågor vid trollingen. Då måste jag slå av piloten och köra manuellt.

Ang. din sportpilot så finns några fallgropar: Var noga med hur du kopplar samman ledningarne, det finns bra och detaljerad beskrivning i din LCX (112C?)-manual på sid. 32-33. Du väljer lämpligen port #1.

Baud-rate: du måste checka vilken baud-rate ("signalhastighet") som din sportpilot kommuniserar med och ställa in den samma baud-raten på din LCX och det kan du läsa om på sid. 143-144. Där framkommer det hur du ändrar baud-raten. Vanligt är en baud-rate på 4800. Nått annat tror jag inte du behöver göra för att få igång grejorna.

lycka till
mvh

Flodström
2008-01-30, 22:19
hmm gratis lät bra,ska försöka mig påt i helgen,om de inte blir fiske.har även en styrning som behöver ses över,trög som attan e den....kul

mvh mwikstrom

Det där har jag varit med om på två båtar nu. Typisk wirestyrning. Korrosion bak i cylindern vid motorfästet gissningsvis. Blir oftast värre om man kört i saltvatten. Mycket varmt sötvatten lossar saltet och sen används nått rostlösande. Var noga med smörjning sen i princip varje gång du är ute. Wirestyrning er nått jäkla skit.

Fick veta att i princip så är wirestyrning en förbrukningsvara!!?? och det gjorda att jag tog an avgörelse. Av den anledningen har jag nu bytt till hydraulisk styrning och jag kan bara rekommendera det, en dröm.

mvh

TAMTAM
2008-01-30, 22:33

mvh mwikstrom
Låt mej veta hur fästet till motorn ser ut, är kabeln styrrörsmonterad eller inte sitter fästet för höljet i båtens akter eller som sagt i styrröret???
Är det så att du kan dra ur innerkärnan (går inte på alla dessvärre har jag upptäckt) så är det inga problem bara skitigt och kladdigt kolla detta sen har jag några tips får du ut den ur höljet kolla noga EFTER slutet på den rostfria stången till motorn ser du rost byt kabeln direkt för det är där den går av om det händer en mindre rolig upplevelse tro mej speciellt i hög fart.
Ska tillägga om du har en utdragbar kabel och sköter den håller den mycket mycket lång tid enda akilleshälen ligger på punkten jag beskrev detta motverkas med regelbundna byten av plastmutter tätningen i motoränden på wiren

mwikstrom
2008-01-31, 02:43
nästa invest får bli hydrauliskt, baud-raten=det samma som nmea??om ja förstått de hela rätt så finns de både gamla o nya nmea på den här(lcx 113)

Flodström
2008-01-31, 11:38
nästa invest får bli hydrauliskt, baud-raten=det samma som nmea??om ja förstått de hela rätt så finns de både gamla o nya nmea på den här(lcx 113)

Baud-rate är inte NMEA men mera hastigheten på själva informations flödet i NMEA protokollet.

Slälla om baud-raten är en enkel match men du måste ha den samma baud-rate hastigheten på bägge enheterna så kolla först i pilot-manualen. Där skall stå vilken baud-rate den kommuniserar med, sen går du in i system-menyn i lodet/plottern så som jag visat till tidigare och checkar om det är samma baud-rate där. Om inte så går du in och ändrar till rätt värde. Enkelt va ? :D

Får du problem med det så posta ett tips här så kan jag hjälpa dig ytterligare med det här.

Vad heter din sportpilot (typ, modell, ålder, serienummer etc) Jag kan kolla på en manual på nätet i så fall.

mvh

mwikstrom
2008-01-31, 15:55
kommer höra av mig i helgen,,kan nästan lova de,verkar invecklat för en trög sate som mig,,:oj:
ska fixa ihop stereo,vhf,plotter o lirka upp trögstyrning,piloten e från 2001 och är en rattpilot plus