handdator

Visa fullständig version : Färger på Bomber

Petey21
2008-01-29, 18:49
Någon som vet om alla färger finns på alla modeller på Bomber? Jag skulle själv vilja få tag i t.ex Bomber "Long" 17A i färgerna 16ALEF2, GLO2, SAL39 och några till, men de verkar inte finns i just den färg- och modellkombinationen. Finns det någon sida där de säljer dessa kombinationer? Hittar dem inte på Trumman Sportfiske tyvärr.

Pontus Sj
2008-01-29, 20:14
Hittar du dom inte på Trumman.com, så finns dom nog inte.. Men det är vad jag tror! ;) Fråga Old Firehand, han verkar ha koll på Trumman & Bomber.. :)

niklas-
2008-01-29, 23:07
tog en snabb titt både på trumman och på http://www.bomberlures.com/ men hittade inte färgerna du pratade om, så jag är också lite osäker

TAMTAM
2008-01-29, 23:42
Många av färgerna är special som kanske tillverkas i mindre serier om efterfrågan är liten försvinner de ganska snabbt överdriv inte betydelsen snarlika brukar fungera lika bra dock fråga Old Firehand han vet allt om Bomber.
Annat alt är naturligtvis Ebay det mesta dyker upp om man har tålamod och kollar ofta ett bra pris gör inte saken sämre, detta är dock inte säkert längre många samlare letar noga också.

Old Firehand
2008-01-30, 15:41
Någon som vet om alla färger finns på alla modeller på Bomber? Jag skulle själv vilja få tag i t.ex Bomber "Long" 17A i färgerna 16ALEF2, GLO2, SAL39 och några till, men de verkar inte finns i just den färg- och modellkombinationen. Finns det någon sida där de säljer dessa kombinationer? Hittar dem inte på Trumman Sportfiske tyvärr.

Hej Petey 21; Bomber 17A Long "A" Magnum har aldrig funnits i annat än standardfärger plus några uddafärger och mina egna LEF-färger LEF1 till LEF12. Eftersom jag under åren 1975 - 2005, när jag var generalagent för BOMBER här i Sverige, var tvungen att beställa minst 300 st i varje specialfärg för att få fabriken PRADCO i USA att tillverka mina egna eller andra specialfärger hade jag inte ekonomiska resurser att ligga för länge i lager med vissa svårsålda färger/storlekar som det kunde ta flera år att sälja 300 st av till butiker. Idag har jag enbart webshopen www.trumman.com kvar och säljer via internet till gamla och nya kunder.
Bomber 15A-GLO2 finns det bara 9 st kvar av. När dessa är slutsålda har GLO2-färgen gått till historien! Bomber SAL39 har jag ganska gott om i storlekarna Bomber 24A, Bomber 15A, Bomber 25A och Bomber 16A. Sal 39 är egentligen en Gösfärg, men den kan även fungera vidd gäddfiske.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. PRADCO i Arkansas köpte år 1989 fabriken BOMBER BAIT COMPANY i Texas. Ären 1975-1989 köpte jag Bomber wobbler direkt av fabriken i Texas. Ds.

Petey21
2008-01-30, 16:48
Tack för svaret Old Firehand! Finns eller fans alla dina egna färger på Bomber 17A Long A Magnum? Den enda på trumman.com just nu är LEF4, är de andra slutsålda? Riktigt fina färger måste jag säga, tyvärr verkar inte LEF2 som jag söker finnas på just den modellen. Men jag får väl köpa en Swim Whizz i samma färg, den där tigerrandiga ser fin ut tycker jag.

PS! En kompis undrar om ni kan ta hem 10-tums viktade Suick till trumman.com?

Old Firehand
2008-01-30, 17:28
Tack för svaret Old Firehand! Finns eller fans alla dina egna färger på Bomber 17A Long A Magnum? Den enda på trumman.com just nu är LEF4, är de andra slutsålda? Riktigt fina färger måste jag säga, tyvärr verkar inte LEF2 som jag söker finnas på just den modellen. Men jag får väl köpa en Swim Whizz i samma färg, den där tigerrandiga ser fin ut tycker jag.

PS! En kompis undrar om ni kan ta hem 10-tums viktade Suick till trumman.com?

Hej igen Petey 21; Att Bomber 17A finns i färgen LEF4 igen beror på att den nye generalagenten för Bomber sedan år 2005, Wiggler AB i Stora Höga efter önskemål från sportfiskebutiker tagit upp Bomber 17A Magnum i min gamla LEF4--färg. Dessutom ser jag i Wigglers 2008-katalog att de bytt namnen på mina gamla LEF-färger till "nya" WIGG-färger. Jag tror knappast att det finns många butiker som kan ha kvar många Bomber 17A i mina egna gamla LEF-färger. Kanske Wennerströms i Norrtälje kan ha några kvar eftersom de köpte väldigt många av mig. De jag fortfarande har kvar av Bomber 16A i LEF-färger hittar du på min sida www.trumman.com, men hur länge vet ingen.....

Swim Whizz-färgerna har stått modell för många av mina LEF-färger på Bomber. Det är med all rätt, eftersom jag på 1970-talet fick den legendariske muskieguiden Homer LeBlanc, Best Tackle, Mfg, i Michigan, USA att tillverka Swim Whizz i flera önskade specialfärger åt mig.
"Nothing is for ever!"

Några nya modeller och storlekar på Suick kan jag inte ta hem eftersom Wiggler AB är agent även för dessa beten idag. Du hittar även Suick jerkbaits hos www.trumman.com under SUICK. Billigare än hos "Trumman Sportfiske" lär du aldrig kunna köpa dem!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Trolling master
2008-01-30, 18:08
alla färger finns i olika storlekar... men inte i sverigen.. usa har allt och det e billigt

vestervall
2008-03-23, 22:25
Old Firehand: Jag har sett och märkt att du har bra koll på bomber, bra sortiment på sidan också, minst sagt. Har beställt ett par drag därifrån nyligen.

Men jag har en liten fråga gällande alla dessa färger, finns det en specifik tanke bakom varje färg? Och vilka färger passar då bäst till Lax/Öring, Gädda etc. du har ingen lathund liggandes som man kan ta del utav?

Nu hör man allt för jämnan att det inte är betet som är det viktiga utan själva tillfället, men får man ingen fisk så får man väl köpa in wobblers och titta på dem om kvällarna istället.

en fråga som kanske inte hör hemma här, hur lång är leveranstiden för dragen?

TAMTAM
2008-03-23, 22:35
Old Firehand: Jag har sett och märkt att du har bra koll på bomber, bra sortiment på sidan också, minst sagt. Har beställt ett par drag därifrån nyligen.

Men jag har en liten fråga gällande alla dessa färger, finns det en specifik tanke bakom varje färg? Och vilka färger passar då bäst till Lax/Öring, Gädda etc. du har ingen lathund liggandes som man kan ta del utav?

Nu hör man allt för jämnan att det inte är betet som är det viktiga utan själva tillfället, men får man ingen fisk så får man väl köpa in wobblers och titta på dem om kvällarna istället.

Det är nog så att bete/färg/rätt tillfälle ger den oslagbara kombinationen JUST DÅ beror på mycket vattnets klarhet för tillfället ljuset från himlen på grunt vatten men även djupare ned, en mörk dag kan en starkt färgad punkt på betet vara det som levererar men i starkt dagsljus kan fisken sky samma bete som pesten ljuset och vågrörelserna har stor inverkan, fisken ska se dina grejor men inte FÖR noga, speciellt inte en dag då de är långsamma och sega varierar också med den art du är ute efter, svårt

vestervall
2008-03-23, 22:55
Jo det är klart, men det hade jag förstått. Jag vet mer intresserad av bakgrunden kring färgvalet. Om de hade någon speciell fisk i tanken eller om d e bara kört på med snygga färgkombinationer av alla dess slag. Om placeringen av de små svarta fläckarna på wobblern är där av någon speciell anledning eller liknande.

TAMTAM
2008-03-23, 22:58
Jo det är klart, men det hade jag förstått. Jag vet mer intresserad av bakgrunden kring färgvalet. Om de hade någon speciell fisk i tanken eller om d e bara kört på med snygga färgkombinationer av alla dess slag. Om placeringen av de små svarta fläckarna på wobblern är där av någon speciell anledning eller liknande.
Troligen inte eller vad säger du Firehand?

vestervall
2008-03-23, 23:01
Inser att oddsen för att just så är fallet är ganska höga, men om det vore som så skulle jag kunna kolla om just den färgen passar bättre till XX fisken t.ex.

Old Firehand
2008-03-24, 17:28
Det är nog så att bete/färg/rätt tillfälle ger den oslagbara kombinationen JUST DÅ beror på mycket vattnets klarhet för tillfället ljuset från himlen på grunt vatten men även djupare ned, en mörk dag kan en starkt färgad punkt på betet vara det som levererar men i starkt dagsljus kan fisken sky samma bete som pesten ljuset och vågrörelserna har stor inverkan, fisken ska se dina grejor men inte FÖR noga, speciellt inte en dag då de är långsamma och sega varierar också med den art du är ute efter, svårt

Hej TamTam; Jag har fört fiskejournal med samlad hugg- och fångststatistik från eget trollingfiske plus att jag noterat och sparat det mesta av den information jag fått från trollingfiskande vänner gällande vilka Bomber-färger laxen och öringen huggit och fångats på i Vänern och Vättern under åren 1986-2007.
.
I soligt väder hugger laxen och öringen i Vänern och Vättern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, FO, XM7, MBLPKW, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, SAL2, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.

I mulet väder och regn hugger laxen och öringen gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.

Om du går in på vår sida www.trumman.com och klickar på BOMBER och vidare på färgförteckning hittar du ovan nämnda färger i bokstavsordning plus en massa andra färger att testa vid ditt trollingfiske i Vänern och Vättern. Många av angivna färger fångar lika bra i andra lax- och öringförande sjöar, åar och älvar samt kustnära vatten i Östersjön.

Självklart fiskar många andra fabrikat och typer av wobbler i liknande färger mycket bra de också!
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-03-24, 18:14

Hej Linus Vestervall; Jag skrev just till TamTam och berättade om de, enligt mina erfarenheter fångstsäkraste färgerna på Bomber wobbler vid fiske efter lax och öring i Vänern och Vättern vid fint och soligt väder respektive mulet och regnigt väder.

Med gädda är det inte riktigt likadant. Laxen och öringen hugger gärna på blanka och färgstarka beten i soligt väder och mörka och dova färger i fulväder. Gäddan gör ofta tvärtom och favoriserar mörka och murriga beten i soligt väder och blanka och ljusa beten i fulväder eller hårda vindar.

Om du går in på www.trumman.com och tittar på Bomber 16A och andra storlekar och modeller föreslår jag följande färger vid soligt väder med klar himmel och lätta moln som drar förbi: BBO(OS), XBS, XCHO, XSIO (Fegisen), LEF1, LEF3, LEF7, LEF8, LEF9, LEF10, LEF11, LEF12, XM7, PB, XSIG och XSPM.

Vid hård blåst, fulväder och regn föreslår jag följande färger: XBON, CC5, LEF2, LEF4, LEF 5, LEF14, LS1, XM7, XMB, XMK, PLO, PTL, PYRG, SAL39, SBH, XSICH, XSIL, XSIO4, XSIPK och XYBS.

Fiske efter gädda, gös, lax, öring och andra arter är ingen exakt vetenskap. Det mesta bygger på egna och andras erfarenheter plus en mängd olika teorier.
Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz hör till mina favoritwobbler vid gäddfiske sedan massor av år tillbaka. Givetvis kan du få lika många och lika stora gäddor eller gösar på wobbler, jerkbaits, skeddrag och andra beten och färger än vad jag föreslagit.
Tag inte mina ord som några axiom utan enbart som goda råd på vägen till ett framgångsrikare fiske.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-03-24, 18:21

Hej igen Linus Vestervall; De små svarta fläckarna på en del av Bomberwobblernas sidor är s.k. "huggprickar". Avsikten är att laxen eller öringen ska ha en prick eller punkt att rikta hugget mot. Du hittar samma "huggprickar" hos andra fabrikat av wobbler.
Old Firehand
www.trumman.com

vestervall
2008-03-24, 20:02
Riktigt kul att du tog dig tid att svara på min frågor, kanon. Skall absolut prova de tips som du har gett mig, återkommer så fort jag kan. Skall bara kroka någon lax framöver. nästa gång skall jag prova de wobles jag nyligen inhandlat från dig, därefter kan du förvänta dig en ny order på bombers.

Hur lång var leveranstiden?

Tack för svaret

TAMTAM
2008-03-24, 21:23
Hej TamTam; Jag har fört fiskejournal med samlad hugg- och fångststatistik från eget trollingfiske plus att jag noterat och sparat det mesta av den information jag fått från trollingfiskande vänner gällande vilka Bomber-färger laxen och öringen huggit och fångats på i Vänern och Vättern under åren 1986-2007.
.
I soligt väder hugger laxen och öringen i Vänern och Vättern gärna på Bomber i starka, klara och blanka färger i modellerna 14A, 24A, 15A och 15J som: 213, FO, XM7, MBLPKW, XMK, XMKO, MKFOW, PBCR, PLO, SAL2, XSIL, XSIO, GFBFT, GFCC4, GFCC6, GFPLO, GFSAL18, GFSAL140 och GFSAL141.

I mulet väder och regn hugger laxen och öringen gärna på mörka, murriga och dova Bomber färger som: 210, XB10, BBO(OS), CC7, XCHO, PBO, PTB, XRT, RT(OS), SAL4, SAL7, SAL25, XSIG, VCD, GFPBO, GFRBW, GFXRT, GFRT(OS) och GFSAL25.

Om du går in på vår sida www.trumman.com och klickar på BOMBER och vidare på färgförteckning hittar du ovan nämnda färger i bokstavsordning plus en massa andra färger att testa vid ditt trollingfiske i Vänern och Vättern. Många av angivna färger fångar lika bra i andra lax- och öringförande sjöar, åar och älvar samt kustnära vatten i Östersjön.

Självklart fiskar många andra fabrikat och typer av wobbler i liknande färger mycket bra de också!
Old Firehand
www.trumman.com

Haha Firehand man får säga att du borde gjort karriär som kamrer också järnkoll på allt starkt mvh :sun:

Rille B.
2008-03-24, 21:32
Kolla lundgrensfiske.com. Där e gott om färger i 17A....

vestervall
2008-03-25, 00:07
skippar det, trummans sortiment är mer än tillräckligt

Old Firehand
2008-03-25, 16:53
Riktigt kul att du tog dig tid att svara på min frågor, kanon. Skall absolut prova de tips som du har gett mig, återkommer så fort jag kan. Skall bara kroka någon lax framöver. nästa gång skall jag prova de wobles jag nyligen inhandlat från dig, därefter kan du förvänta dig en ny order på bombers.

Hur lång var leveranstiden?

Tack för svaret

Hej Linus Vestervall; Det som gör mig mest glad är att kunna hjälpa dig och alla andra kunder och vänner med fångstgivande tips och framgångsrika beten. Om mina tips leder till bättre fångster och större fångade fiskar är jag mer än nöjd!

Vår leveranstid är normalt samma dag som orderdaum om vi har ordern på morgonen. Alternativt levererar vi vardagen efter. Din beställning i helgen levererades i morse. Postens Kolli ID-nr är AF 06 194 750 4SE. Slå in ID-numret på www.posten.se så ser du var dina Bomber, Cordell, LEF Candy och Swim Whizz wobbler finns.
Old Firehand
www.trumman.com

Old Firehand
2008-03-25, 16:57
Haha Firehand man får säga att du borde gjort karriär som kamrer också järnkoll på allt starkt mvh :sun:

Hej TamTam; Det är inte svårt att svara på frågor och komma med fångstgivande tips när man sitter med facit i hand.:winner:
Old Firehand
www.trumman.com

vestervall
2008-03-26, 07:02
Underbart, ska bli riktigt kul att dra ut och prova dem. Skräp att man jobbar i helgen dock.

Tack för svaren, jag uppdaterar fångsten framöver =)

vestervall
2008-03-28, 17:18
Sådär, nu har jag hämtat paketet, tack för snabb leverans. Riktigt sugen på att prova på dem måste jag säga.

Jag återkopplar till dig firehand om hur smilin minno går i vänern och vid vilket väder ;)

På måndag landar ny beställning från mig!

På återhörande

//Linus

vestervall
2008-03-31, 20:07
Tjenare Firehand!

Nu är en ny beställning lagd, kommer nog att landa ganska tätt här nu framöver. Vi samlas ett gäng vid datorn om kvällarna och läser och funderar över vilka drag som kommer härnäst. Hur ofta uppdateras sortimentet?
Du kan väl meddela när du fått kolli ID så jag kan spära paketet.

mvh
Linus Vestervall

Old Firehand
2008-03-31, 22:57
Sådär, nu har jag hämtat paketet, tack för snabb leverans. Riktigt sugen på att prova på dem måste jag säga.

Jag återkopplar till dig firehand om hur smilin minno går i vänern och vid vilket väder ;)

På måndag landar ny beställning från mig!

På återhörande

//Linus

Hej Linus Vestervall; Bomber 37A Smilin´ Minno var en av de verkliga favoritwobblerna vid trollingfiske efter lax och öring i Vänern när Bomber Bait Company i Texas tillverkade den. En av Vänerns mest kända trollingfiskare, Stig Söderström hade Bomber Smilin Minno 37A som ett av sina egna triumfkort när inget annat kunde locka laxen till hugg.

Den idag kanske mest omtalade fiskeguiden Johan Abelsson körde ofta en Bomber Smilin Minno 37A på 7 -10 m lina under virvlarna från motorn bakom akterspegeln. Detta var när vi tävlade tillsammans om de flesta och största laxarna och öringarna på Mellerrudsträffarna under slutet av 1980-talet och början av 1990-talet. En riktigt bra wobbler som Smilin Minno´ är tidlös när det gäller att locka lax och öring till hugg.
Old Firehand
www.trumman.com

vestervall
2008-04-01, 01:13
Måste säga att det låter helt kanon, minst sagt. På min nyaste beställning så beställde jag aldrig hem någon ny sådan, svaret kom några timmar försent annars hade jag förmodligen beställt någon sådan också.

Men som du kanske ser, jag kommer prova det mesta så får vi se vad som fångar bäst den här säsongen.

Trist att jag skall jobba imorgon bara, flickvännen och svärfar skall ut och fiske, flickvännen sliter med sig de dragen jag fått hem och hoppas så skitfiske, de kommer att ha en sida var.

Svärfar kör plugg på sina fyra spön, Linda kör smilin på djupet sen är det lef, bomber och cotton cordell på sidan. Fångstrapporter kommer upp på teamrosa sidan under morgondagen.

Vad snäll och meddela mig Kolli såfort ni skickat iväg mitt paket.
Får de som beställt från dig uppdateringar om när det dyker upp några nya läckerheter? Hur ofta tar du in?

Old Firehand
2008-04-02, 12:20
Tjenare Firehand!

Nu är en ny beställning lagd, kommer nog att landa ganska tätt här nu framöver. Vi samlas ett gäng vid datorn om kvällarna och läser och funderar över vilka drag som kommer härnäst. Hur ofta uppdateras sortimentet?
Du kan väl meddela när du fått kolli ID så jag kan spära paketet.

mvh
Linus Vestervall

Hej Linus Vestervall;

Ditt nya kolli ID-nummer är RR 96 100 636 9SE. Tack för beställningen och välkommen åter!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
www.trumman.com

Ps. Bomber 37A Smilin Minno har fångat flesta laxarna vid höstfisket. Bomber 24A-PLO (pärlvita sidor/ljusblå rygg/orange buk) är en typisk solskensfärg och har dragit på sig många laxhugg under vårfisket. Mulna och regniga trollingdagar har den mörkare tvillingen 24A-PBO (gråvita sidor/svart rygg/orange buk) varit bättre än bra vid laxfiske i Vänern. Ds.

Trolling master
2008-04-02, 13:39
kolla Wiggler.se

Åsunden
2008-04-02, 13:58
Bomber 37A Smilin Minno har fångat flesta laxarna vid höstfisket. Bomber 24A-PLO (pärlvita sidor/ljusblå rygg/orange buk) är en typisk solskensfärg och har dragit på sig många laxhugg under vårfisket. Mulna och regniga trollingdagar har den mörkare tvillingen 24A-PBO (gråvita sidor/svart rygg/orange buk) varit bättre än bra vid laxfiske i Vänern. Ds.[/QUOTE]

Old Firehand; du är en stor inspirationskälla och enormt generös med dina kunskaper, som du rikligt delar med dig av, TACK!!!

Har du nåt bra tips på beten till små havsöringar, alltså våra miniorer som simmar här på västkusten???

En andra beställning, på Bomber denna gång, är nu inskickad till dig.

Kanske man skulle plocka fram sina gamla HiLo's, nu när Swim Wizz och Bomber blivit pånyttfödda i mina betesboxar ?!

Old Firehand
2008-04-03, 00:28
Bomber 37A Smilin Minno har fångat flesta laxarna vid höstfisket. Bomber 24A-PLO (pärlvita sidor/ljusblå rygg/orange buk) är en typisk solskensfärg och har dragit på sig många laxhugg under vårfisket. Mulna och regniga trollingdagar har den mörkare tvillingen 24A-PBO (gråvita sidor/svart rygg/orange buk) varit bättre än bra vid laxfiske i Vänern. Ds.

Old Firehand; du är en stor inspirationskälla och enormt generös med dina kunskaper, som du rikligt delar med dig av, TACK!!!

Har du nåt bra tips på beten till små havsöringar, alltså våra miniorer som simmar här på västkusten???

En andra beställning, på Bomber denna gång, är nu inskickad till dig.

Kanske man skulle plocka fram sina gamla HiLo's, nu när Swim Wizz och Bomber blivit pånyttfödda i mina betesboxar ?![/QUOTE]

Hej Åsunden; 75-90 mm smala skeddrag i stil med ABU Toby, Lennart Hamrins Vicke 15 och 20 gram, Smoltti 13, Lukki Landa 20 gram och ABU´s nya 2008 Smoltti-liknande öringdrag Lill-Zigge och Stor Zigge är nog bland de säkraste öringdrag som finns för Västkustens 1,0 - 2,5 kilos havsöringar. 90 mm Bomber 14A och kortare, 70 mm gamla 13A fångar också västkustöringar om det inte är alltför hård pålandsvind. Jag vet att Sonny Stjärnås, Stjärnås Sportfiske i Göteborg brukar vara insatt i vad som är hetast i dina trakter just nu.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

Ps. Hittar du några gamla ABU Hi-Lo 18 och 26 gram som det står made in Sweden på buken är dessa gamla klassiker värda en hel del i samlarkretsar. Ds.

vestervall
2008-04-04, 11:25
skönt! första laxen på Cotton cordell ripplin red fin! kanon, det var den kromade med svart rygg som lurade laxen till sig, vi hade även ett blindhugg på samma wobbler. Båda tog på djupriggen. Mer info om fisketuren finns att läsa på nedan bloggar.

firehand, jag skall hälsa tillbaka från Lilja!

Old Firehand
2008-04-04, 17:11
skönt! första laxen på Cotton cordell ripplin red fin! kanon, det var den kromade med svart rygg som lurade laxen till sig, vi hade även ett blindhugg på samma wobbler. Båda tog på djupriggen. Mer info om fisketuren finns att läsa på nedan bloggar.

firehand, jag skall hälsa tillbaka från Lilja!

Tack Linus och Grattis till den silverblanka Vänernlaxen du fångade på Cotton Cordell Ripplin´ Red Fin C85-04. Just den kromade med svart rygg har varit en favoritwobbler vid havsöringsfiske i över 30 års tid nu. Kända havsörings- och laxfiskande Järfällabor som Leffe Björkgren, Paul "Pallle" Sandberg och Christer Lindström brukar alltid ha någon eller några Ripplin´Red Fin längst ut när det trollar efter blankingarna.

"Wobblern ser ut som om den rör sig när den är helt stilla!" Det är vad många fiskare säger första gången de ser en Ripplin´ Red Fin i vattnet. Wobblerns vågformade sidor ger en illusion av simmande rörelser även när wobblern är totalt stilla i vattnet. Detta gör Ripplin´ Red Fin extra effektiv vid långsam trolling efter lax och öring i kallt vatten under senhöst, vinter och vår.

I varmare vatten sommartid och då vid något snabbare trolling skapar de vågformade sidorna extra lockande vibrationer i vattnet.

Old Firehand
www.trumman.com

Petey21
2008-05-28, 23:28
En kompis visade mig en Bomber med en intressant färg, kroppen var transparent med neongul rygg och buk (inte helt olik färgen XSICH), fast istället för metallfärgat innanmäte så var det gnistrande glitter på insidan. Han sa att det visst var en amerikansk signaturserie och att han köpte den för kanske 10-15 år sedan. Någon som vet om denna färg finns kvar och vad den heter?

Old Firehand
2008-05-29, 00:13
En kompis visade mig en Bomber med en intressant färg, kroppen var transparent med neongul rygg och buk (inte helt olik färgen XSICH), fast istället för metallfärgat innanmäte så var det gnistrande glitter på insidan. Han sa att det visst var en amerikansk signaturserie och att han köpte den för kanske 10-15 år sedan. Någon som vet om denna färg finns kvar och vad den heter?

Hej Petey 21; Den Bomber 16A Long "A" Heavy Duty wobbler du beskriver var en av fyra färger i Mark Sosins Autografserie. Färgen tillverkades 1996 och hette SSP Sosin´s Spearing. Denna Bomber 16A-SSP hade fluorgul rygg och buk med "Gold Stardust Insert", en i guld stjärnglittrande platta inuti från öga till stjärt. Ögat var rött med svart pupill och bakom ögat fanns en röd gälbåge.

En av de övriga tre Bomber 16A wobblerna i Mark Sosins Autografserie hette SMD Sosin´s Menhaden och var en Rödluva, Red Head med "Silver Stardust Insert", vit rygg och buk med svarta prickar samt rött huvud.

Den tredje av Mark Sosins Bomber 16A hette och heter än idag SBH Sosins Blue Herring och har "Silver Stardust Insert" blå rygg, vit buk, rött öga med svart pupill och röd gälbåge.

Den fjärde av Mark Sosins Bomber 16A hette SSS Sosins Scale Sardine hade "Gold Prisma Insert", grön rygg med gröna vertikala ränder över sidorna, gul glitterbuk och rödlila huvud med rött öga och svart pupill.

För en wobblersamlare kan nog ovanstående wobbler betinga några dollar eller kronor i värde. För hungriga gäddor och gösar är det bara något att bita i så ofta och hårt de kan...
Old Firehand
www.trumman.com