Visa fullständig version : Hjälp mig!! Vill ge min man en fiskeresa i 40 års present
Lise-Lott
2008-02-01, 16:44
Kan någon kanske hjälpa mig? Min man fyller fyrtio i mitten av maj och tänkte skicka honom och hans vän på en resa. Det kan vara en enkel stuga som ligger intill bra fiskevatten. Han gillar mest att fiska aborre och öring tror jag så något bra ställe för någotdera. Får inte kosta så mycket och gärna inte vara för långt bort. Vi bor i Västra Götaland. När e bra tider för detta. Funkar maj juni? När nappar det bra? För det är väl olika beroende på årstid? Kan inget om fiske så jag skulle verkligen behöva er hjälp. Och som sagt gärna något billigt men ändå intressant ställe. Tack för hjälpen!!
Din man har en underbar fru.
Hej
Skriv gärna lite mer om hur mycket det får kosta och hur långt bort det får vara.
Det finns några viktiga punkter som vi behvöer veta först av allt.
När du säger öring, menar du havsöring eller sådan som finns i sjöar och åar?
Fiskar han vid kusten någonting? Har han vadarbyxor? Gillar han regnbågsfiske? Hur fisketokig är han från skala från 1 till 10? Håller han på med flugfiske eller spinn?
Det bästa tipset jag kan ge dig är att kolla på STF:s hemsida. Det finns massvis med vandrarhem som har tillgång till båt. Även om du söker på internet under sökorden "hus", "stuga", "uthyrning", "båt", så kommer du säkert hitta massor. Detta är nog det billigaste alternativet.
Ett hett tips vore att hyra en stuga i Harasjömålas fiskeområde (Blekinge). Där kan man hyra stuga och båt och får tillgång till 7 olika sjöar där det finns regnbåge, öring, gädda och abborre. Där har han valmöjligeter och fisket är bra i maj, juni. Fast jag tror maj är snäppet bättre än juni. Här deras hemsida: www.harasjomala.com/
Sedan finns det ju något liknande Harasjömåla uppåt landet men jag har glömt vad det heter. Kommer någon på det?
Lycka till i varje fall.
Där ni bor är det ju inte långt till Dalslands kanal heller. Där är det jättebra fiske. Gäller bara att hitta en stuga med båt. Bara sök på Dalsland, stuga, båt, uthyrning.
Får väl börja med att hålla med UT! Hoppas att min blivande är lite förutseende.
Hittade detta när jag sökte på fiskesemestrar på Åland. Kan ju vara lite långt till Stockholm kanske men det är åtminstone ett bra paketerbjudande.
Länk (http://www.eckerolinjen.fi/sv/document.asp?docid=5895&StartID=44&tocID=70#)
Där är det fint öringsfiske iallafall och det verkar inte så dyrt för en helg eller så. Det tillkommer dock för guidning men en variant är ju att köra en dag med guide och en för sig själva så sparar man lite pengar iallafall.
Tips! Be hans polare att sätta upp det med bokningar (om han har lite mer koll på fisket) och så kidnappar han bara honom när det är dags.
Åland tror jag är en jättebra idé! Kör på det!
danne 1987
2008-02-01, 18:17
brownie: jag vet inte om du kanske menar Hökensås?! ligger iaf vid tidan.. så de e ju inte så långt!
Lise-Lott
2008-02-01, 18:18
Tack för alla era svar. Svåra frågor ni ställer. Från skala 1-10 så e han nog en sjua. Han fiskar både i hav och sjö. Tror inte han håller på med flugfiske. Tror inte han äger ett sånt spö vad jag vet. Vadarbyxor har han. Båt har han som han ev kan ta med. Han e ofta ute och åker med båten till olika ställen. Högst 4000 får det kosta, hoppas man kan hitta nåt för det, men det måste man väl. Ska kolla Åland:)
danne 1987
2008-02-01, 18:26
Aa åland tycker jag låter bra! om jag inte minns fel så var flera av dom stora betestillverkarna där förra året.! kanske dom har uppgifter!?
Lise-Lott
2008-02-01, 18:28
Åland verkar jättebra och inte dyrt ska ju bjuda med en kompis till honom också så det är bra att det inte springer iväg alltför mycket. Är det bara öring man fiskar där?
Det är ju känt för gädda och Abborre också. Som jag förstår det så är sjöarna på ön bra för ´borre. Runt Eckerö (nordvästra sidan) ska det vara bäst öringfiske antagligen får man nog även gädda och abborre även där. Annars har jag fått tipset att Gäddfisket är bäst runt Mariehamn.
Viking line har fiskepaket också men eftersom öringsfisket skall vara bäst runt eckerö så tipsar jag främst om Eckerölinjen som har flest paket som utgår från Eckerö.
brownie: jag vet inte om du kanske menar Hökensås?! ligger iaf vid tidan.. så de e ju inte så långt!
Jo, det var Hökensås jag menade! Tack ska du ha!
fiske furre
2008-02-01, 18:55
Hökensås låter ju som ett bra alternativ, huserar själv där större delen av våren. På hökensås finns det camping med allt vad det innebär i boende väg. De har dessutom paket priser med boende och fiske. Det är put & take sjöar man fiskar i och väljer själv om man vill flugfiska, meta eller kasta med drag.
Kolla hemsidan www.hokensas.se och skriv till mig om du har frågor då jag arbetar som fiskeguide resp i fiskebutiken där.
Lise-Lott
2008-02-01, 18:55
Åland är ju bra långt bara kom jag på. Tar ju ett tag att komma dit
Hökensås är ju helt ok om det är regnbåge och röding herrn vill fiska efter. Ligger ju vid Tidaholmstrakten typ...
danne 1987
2008-02-01, 19:02
jo det är ju just det att det är regnbåge!.. är nog säkrast att lite snyggt fråga honom om vad han tycker om regnbågsfiske innan något bestämms.. att fiska regnbåge kan vara som natt och dag för två personer.
Jo, men det blir nog en hit. Alla fiskare drömmer om Åland.
Två gubbar på krökarkryssning med fiske i blick, kan det bli bättre födelsedagspresent?
Det är lika långt som till stockholm kan man säga ,sen sköter båten resten
eller om man åker från kapellskär så blir det ca en timmes bilresa till , men 3.5-4 tim kortare båtresa
:love:
Flodebanan
2008-02-02, 18:16
30mil till Stockholm tar ju inte många timmar :)
Det bästa vore väl som folk säger, riv tag i hans polare och fråga lite vad han skulle tro att din make skulle gilla. Han har säkert bra koll och vet eller kan fråga andra polare om alt. :)
Old Firehand
2008-02-02, 18:24
Kan någon kanske hjälpa mig? Min man fyller fyrtio i mitten av maj och tänkte skicka honom och hans vän på en resa. Det kan vara en enkel stuga som ligger intill bra fiskevatten. Han gillar mest att fiska aborre och öring tror jag så något bra ställe för någotdera. Får inte kosta så mycket och gärna inte vara för långt bort. Vi bor i Västra Götaland. När e bra tider för detta. Funkar maj juni? När nappar det bra? För det är väl olika beroende på årstid? Kan inget om fiske så jag skulle verkligen behöva er hjälp. Och som sagt gärna något billigt men ändå intressant ställe. Tack för hjälpen!!
Hej Lise-Lott; Det finns fina stugor att hyra på Örnäs Camping, Åmål vid Vänern. I Vänern är det gott om abborre, gädda, gös, lax och öring. Jag vet inte hur det är med möjlighet att hyra båtar i Åmål, men det finns säkert många i Åmåls kommun som kan hjälpa till. Glöm inte att följa med själv. Det blir liksom en andra bröllopsresa då!
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Lise-lotte,
denna stugby har ALLT, som kan behövas för en fisketur. Detta oavsett du följer med eller inte. Dock hoppas jag att du hänger på!!! Miljön är fantastisk, fisket är helt OK. Och innehvaren av stugbyn är svhysst!!!
http://www.sydkuststugor.com/svenska/mains.htm
Kan bara säga som dom andra! hällsa han att han har en underbar fru:appl::appl: Åland kan jag bara rekomdera åk till geta norra åland via ekerö! helt underbart fiske oavesett om de är hö gädda eller va de en må va! går du in på ekerölinjen så hittar du paket som är väldigt prisvänligt! annars pm"mig så ska du få telnr till en gubbe som jag har bott hos han fixar de mesta man vill göra!
Lise-Lott
2008-02-02, 23:00
Vadhjälpsamma ni e allihopa :) Kollar för fullt ska prova att ringa kompisen imorgon
Om du kan tänka dig norrbotten så har jag ett kanonställe för öring och regnbåge isen borde ha gått i mitten på maj då brukar det vara som bäst
båt och boende inga problem bara messa mig om du är intresserad.
Lise-Lott
2008-02-03, 15:56
Tack för all er hjälp. Det blir nog Hökensås. Det är det som ligger närmast oss och har bra piser. Tack för alla bra tips
PudDphantom
2008-02-03, 16:35
Jo, men det blir nog en hit. Alla fiskare drömmer om Åland.
Så man lever i en dröm:winner: måste tänka på det oftare så blir man no en bättre människa:cheers:
Det ligger ngt i de UT säger!
Nä skämt o sido... om du inte raderat Åland ur tankarna helt så e detta en bra sida, kan boka stugor o båt direkt från sidag, samt får lite info om de oilika arterna o vilken tid som e lämpligast.
http://www.visitaland.com/se/detail.con?iPage=41&m=
/PudD
Ett bra och smidigt alternativ ær att anlita en guide och køra trolling på Vænern en dag. Så kan du åka med också. Lite speciellt, guiden fixar och skøter allt. Ni lutar er tillbaka och njuter av en dag på sjøn. Maj ær vanligtvis en riktigt bra tid. Gillar han øringfiske så ær det en chans att komma i kontakt med øringar man inte kommer i nærheten av på många andra stællen. Bæsta dagen jag haft med en kompis gav øringar på 7,1 7,4 och 7,9kg men ænnu større fångas regelbundet. Priset før en dag ligger nog runt 4000kr?
Beroende på vad man gillar før typ av fiske?
Det ær svårare æn man tror att pricka rætt på en plats man aldrig varit på tidigare, inte kænner till førutsættningarna och platserna. Ær resan det primæra, spelar det inte så stor roll. Men vill man fånga fisk ær det inte sækert att det ger så mycket?
En guide ær ute varje dag och vet var fisken finns och hur man skall gøra før att fånga den. En annan typ av æventyr. Som kanske passar som 40års present?
Old Firehand
2008-02-04, 13:01
Vadhjälpsamma ni e allihopa :) Kollar för fullt ska prova att ringa kompisen imorgon
Hej igen Lise-Lott; Du kan väl ta dig en liten stund och se på Örnäs Fiskecamp, http://www.ornasfiske.se/. Jag har varit där ganska många gånger under höst och vår sedan första gången 1987. Stugorna, som finns i flera storlekar, är fina och hyrorna för en helg eller en vecka är acceptapla.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
GärsFiskarn
2008-02-04, 14:41
Fiska Öring i Kolahalvön de vore nått