Visa fullständig version : FastCast-Tangent
Sådär, tänkte höra vad ni tycker om FastCast-Tangenter på spinnrullarna.
Fördelar och nackdelar med eller utan.
Vet inte om jag ska välja Ambassadeur 5501 C3 eller 5601 SSC3. SSC3 är med FastCast-Tangent.
roach master
2008-02-04, 16:03
Jag har bara kört med fast cast o jag tycker det är smidigt för man slipper ändra greppet o så när man ska kasta o så kan man snabbt frikoppla spolen om en fisk rusar o bromsen är hårt ställd. En dålig grej är dock att anordningen kan gå sönder somden gjort för mej 2 ggr. Det krånglar när man ska trycka ned knappen, jag tror det har att göra med om det är press på spolen när man trycker ner tangenten eller inte.
Men en rulle med tryckknapp är det mindre risk att det blir några problem med knappen.
Jag är inte så insatt i rullar mm, men det är så jag har för mej att det är så det funkar och jag går i samma tankebanor som du så det ska bli en intresant tråd.
Mvh// Jonatan:cheers:
Flodebanan
2008-02-04, 16:52
Sådär, tänkte höra vad ni tycker om FastCast-Tangenter på spinnrullarna.
Fördelar och nackdelar med eller utan.
Vet inte om jag ska välja Ambassadeur 5501 C3 eller 5601 SSC3. SSC3 är med FastCast-Tangent.
Fastcast är givet...
The_Jerkman
2008-02-04, 17:05
Fastcast är givet...
Aldrig!
Jag har nog fan aldrig lyckats med ett tillräckligt bra mothugg utan att frikoppla rullen med den där skit-fastcast..
Så jag kör uteslutande med tryckknapp:)
mangeboy79
2008-02-04, 17:18
Aldrig!
Jag har nog fan aldrig lyckats med ett tillräckligt bra mothugg utan att frikoppla rullen med den där skit-fastcast..
samma här! plus att jag inte gillar abumatic känslan den ger ....
Pig-king
2008-02-04, 17:29
Håller med förgånde talare! Sålde min record snorbilligt på grund av fastcast knappen!
Jag har aldrig kommit åt fastcast knappen på min rulle vid mothugg så det är inga problem för mig.
Men som roach master skrev så kan den lätt gå sönder efter ett tag.
Ambassadeur5000
2008-02-04, 18:50
Aldrig!
Helt rätt!
Tryckknapp skall det vara! :cheers:
men snälla ! prova att göra mothugg med spöet istället.
Rosa Pantern
2008-02-04, 19:05
Jag tycker inte heller om fastcast tangent, kommer åt den ibland vid mothugg och det känns lite smäckigt. Det funkar ok på eon rullarna då tangenten är mer infälld i stativet. Jag gillar mina C3or med tryckknapp:love:
roach master
2008-02-04, 20:36
Jag tycker inte heller om fastcast tangent, kommer åt den ibland vid mothugg och det känns lite smäckigt. Det funkar ok på eon rullarna då tangenten är mer infälld i stativet. Jag gillar mina C3or med tryckknapp:love:
Jag har en eon men det händer att man kommer åt den där med nån enstaka gång, men jag får inte fisk så ofta så det är väldigt sällan ;)
PudDphantom
2008-02-04, 20:48
men snälla ! prova att göra mothugg med spöet istället.
Hehe om det skulle vara så lätt:fiska2:
beror helt på vilken teknik man har, jag och säkert flera här, greppar om "hela rullen" då ma står o jerkar.. o vid snabba reflexmothugg o kanske annars oxå, så e det lätt att man kommer åt tangenten.. o då e det garenterat trassel
fiskemannen
2008-02-04, 20:53
eller förlorad storfisk ;) har en amb c4 som tangenten snart är slut , den åker upp ibland när jag kastar tvärstopp i rullen , skulle inte tro det är så bra för rullen därför har jag köpt nu en cs pro rocket som jag tror kommer hålla mycke bättre :)
PudDphantom
2008-02-04, 21:29
eller förlorad storfisk ;) har en amb c4 som tangenten snart är slut , den åker upp ibland när jag kastar tvärstopp i rullen , skulle inte tro det är så bra för rullen därför har jag köpt nu en cs pro rocket som jag tror kommer hålla mycke bättre :)
har oxå köpt en pro rocket, en 5501a... verkar riktigt lovande, klassisk o fin:winner:
fiskemannen
2008-02-04, 21:36
exak som mig då ;) japp verkar enkel o bra inte massa krims krams i rullarna som går sönder :appl:
fastcast är givet, tryckknapp är en ren ekonomisk fråga.
FastCastfunktionen är en sak som ofta går sönder och krånglar. Tryckknapp är en mycket pålitligare konstruktion. För mig är valet enkelt eftersom jag inte ens ser fördelen med FastCast. Går precis lika fort att trycka ned knappen med andra handen eftersom den ändå ska greppa nedre delen på spöt i kastet. (Såvida man inte tänkt kasta med en hand). Jag vill ha en rulle som håller i det långa loppet.
När JB'n kom skulle den vara den slitstarkaste rullen ABU tillverkat. Varför i h...e sätter dom FastCast på den?? Verkar i alla fall som dom kommit på det nu och gett Classic Inshore tryckknapp istället.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.