handdator

Visa fullständig version : Deprimerande vinter

GösMicke
2008-02-07, 10:22
Börjar bli fruktansvärt trött på alla dessa milda vintrar nu, börjar få en fruktansvärd fiskeabstinens nu, och funderar på att emigrera långt norrut i landet om det inte blir någon ordning på klimatet snart. Pimpelsäsongen är vanligtvis årets höjdpunkt i fiskesamanhang, resten av årets fiske är ett tidsfördriv i väntan på pimpelsäsongen. Då är det ingen höjdare när pimpelsäsongen regnar bort för andra året i rad.:ledsen::skaka:

Jan O
2008-02-07, 10:39
Börjar bli fruktansvärt trött på alla dessa milda vintrar nu, börjar få en fruktansvärd fiskeabstinens nu, och funderar på att emigrera långt norrut i landet om det inte blir någon ordning på klimatet snart. Pimpelsäsongen är vanligtvis årets höjdpunkt i fiskesamanhang, resten av årets fiske är ett tidsfördriv i väntan på pimpelsäsongen. Då är det ingen höjdare när pimpelsäsongen regnar bort för andra året i rad.:ledsen::skaka:

...å andra sidan är det ett riktigt bra tillfälle att förlänga båtsäsongen, vertikaljiggning, jekfiske, abborre på jigg mm...:)

Brunte
2008-02-07, 10:49
Tycker det är ganska trevligt att slippa normal vinterfiske. Bättre att odla familelivet och ta enstaka lajjarturer. Men jag förstår att det känns tungt om man är pimpelfantast...

Spy
2008-02-07, 10:50
Exakt, och man slipper ju konservera motorn när man använder den året runt, bara en sån sak :D

Är inte så förtjust i pimpelfiske, så jag jublar över dessa vintrar.
Imorgon blir det en tur till Hallstavik, undrar om det finns någon aktiv Gös i Edeboviken.
Det är bortaplan för mig.....

GösMicke
2008-02-07, 11:00
Som pimpelfantast är dessa vintrar en ganska tragisk upplevelse, känns som vintern är enda tiden på året när man har chans på abborre 2kg+. Och nu har man ingen möjlighet att ens komma ut på dessa vatten. Får bli någon resa till fjällen under mars och april så får man fiska lite fjällröding iallafall.

Simonb
2008-02-07, 11:03
tror man får vänja sig vid milda vintar.. men de e gött :elgura: fast vist lite ismete är fan aldrig fel :ordning:

roach master
2008-02-07, 12:30
Det jobbigaste är när det är sånt här jävla mellan väder som det är nu.
Man kommer inte ut i båten för det är fruset i hamnarna o man kommer inte ut på isfiske för det finns inte is på själva sjön.

Tråkigt, tråkigt, men som tur är har jag en liten båt så jag ska försöka få i den nånstans i helgen från nån strand eller nåt bara man får komma ut en sväng iaf för fiske abstinensen tar snart över mej, tror inte jag känt spögung på typ 4 veckor minst.:skaka: :skaka: :skaka:

grindpalm
2008-02-07, 13:03
Som pimpelfantast är dessa vintrar en ganska tragisk upplevelse, känns som vintern är enda tiden på året när man har chans på abborre 2kg+. Och nu har man ingen möjlighet att ens komma ut på dessa vatten.

Går det verkligen inte att få till något hyggligt fiske med båt i dessa sjöar?
Pimpel från båt kanske inte är optimalt, men visst måste det fungera hyggligt?

GösMicke
2008-02-07, 13:13
Jo båtfiske skulle nog funka men tycker att det är svårt med båtpimpel när det blåser vilket det allt som oftast gör. Svårt att håla bottenkontakt när det är 15 meter djupt. Får inse att man får nöja sig med fiskesnack och propilkki tills den riktiga våren kommer.

Går det verkligen inte att få till något hyggligt fiske med båt i dessa sjöar?
Pimpel från båt kanske inte är optimalt, men visst måste det fungera hyggligt?

grindpalm
2008-02-07, 13:15
Jo båtfiske skulle nog funka men tycker att det är svårt med båtpimpel när det blåser vilket det allt som oftast gör. Svårt att håla bottenkontakt när det är 15 meter djupt. Får inse att man får nöja sig med fiskesnack och propilkki tills den riktiga våren kommer.

Äsch då, dubbelankra med riktigt tunga ankaren och spänn utav bara fan! Och det blåser ju inte kuling varje dag... att ge upp ger ingen storabborre :)

GösMicke
2008-02-07, 13:24
Problemet med att lägga i båt nu är att den garanterat fryser fast så fort man fått i den, Har en stor tung roddbåt som väger alldeles för mycket för att man ska flytta den mellan olika vatten och den ligger vid föräldrahemmet 20 mil från uppsala. så det blir till att se sig om efter fiskevatten norrut i landet tillsvidare och satsa på rödingrekordet istället.

Äsch då, dubbelankra med riktigt tunga ankaren och spänn utav bara fan! Och det blåser ju inte kuling varje dag... att ge upp ger ingen storabborre :)

pepp-robert
2008-02-07, 13:31
Vintern är ett fint tillfälle att få lite omväxling och prova lite nya vatten (om man, som jag, inte har båt på traiiiler). Det är skittrist att det är såhär segt. Jag tog upp båten i november för man vill ju ogärna att den ska frysa fast, men sen dess har det ju vart mildväder i princip. Suget är nåt enormt just nu, funderar på en panikartad bottenmetestur efter borre bara för att komma ut.

Kanske ska ringa båtklubben å höra om man kan sätta i redan nu :) så jävla bittert bara om den fryser fast å man har tjatat sig till att få sätta i :)

Jag håller med dig micke, det är sjukt trist att det är på det här viset.

Spinnfish__35
2008-02-07, 22:43
Jag förstår precis vad du känner . Som tur är att jag bor precis på gränsen i sverige där det blir betydlig kallare , så varje sjö som ligger hemma hos mig ligger de minst 3 dm is . de är underbart att bara gå på en fredag i skolan och tänka ut vilket ställe man just ja fiska på dagen där efter. Men om ja då inte kommer ut får jag riktig fiske abstinens och sitter hemma och i prinsip skakar , Så jag lider verkligen med dig att du inte har tillgång till "vanligt" pimpelfiske på de senaste 2 åren :( .