Visa fullständig version : spö paravaner ?
troutfish
2008-02-08, 12:15
har ni nåtttips på bra spö paravaner ? vilka är bäst ?
går det att göra själv ?
De är viktigt att paravaner är så lätta som möjligt, då man kan tappa fisk om man har en för stor vikt på linan vid drillning. Även vid mothugget har detta stor betydelse. Jag har provat det mesta i paravanväg, och de enda jag är nöjd med är min polares egengjorda i plexiglas. De väger 30 gr och finns i tre storlekar, allt från göstrolling till gädda samt en större för laxtrolling. För jämförelse, Great White väger ca 200 gram. Skicka ett pm till mig så kan jag vidarebefordra det till honom om du skulle vara intresserad.
Mvh Olof
De är viktigt att paravaner är så lätta som möjligt, då man kan tappa fisk om man har en för stor vikt på linan vid drillning. Även vid mothugget har detta stor betydelse. Jag har provat det mesta i paravanväg, och de enda jag är nöjd med är min polares egengjorda i plexiglas. De väger 30 gr och finns i tre storlekar, allt från göstrolling till gädda samt en större för laxtrolling. För jämförelse, Great White väger ca 200 gram. Skicka ett pm till mig så kan jag vidarebefordra det till honom om du skulle vara intresserad.
Mvh OlofLåter intressant. Klarar de laxtrolling i 3 knop i Östersjöns vågor?
troutfish
2008-02-08, 12:58
har du nån bild på hur dom ser ut ?
Låter intressant. Klarar de laxtrolling i 3 knop i Östersjöns vågor?
De stora är under utveckling, men ja, de ska klara tuffa förhållanden, annars kommer de inte att lanseras.
har du nån bild på hur dom ser ut ?
Kan ta några bilder ikväll på mina gösparavaner.
//Olof
troutfish
2008-02-08, 13:07
kanonbra !
Old Firehand
2008-02-08, 14:29
har ni nåtttips på bra spö paravaner ? vilka är bäst ?
går det att göra själv ?
Hej Troutfish; Jag har fiskat med spöparavaner som Willes Sideliner, Yellow Bird, Gary Roach orange, Cannon Rover och OFFSHORE gula OR-12 med röd, uppfällbar varningsflagga,. Willes Sideliner och Yellow Bird tillhör inte mina favoriter. Cannon Rover och Gary Roach är OK, men OFF SHORES gula OR-12 står i en klass för sig tycker jag. De klarar wobbler, stora skeddrag och sträcker ut mycket bra även vid grov havssjö. Om du vill kan du köra OR-12 upp till 100 meter ut från båten utan minsta problem. Gå in på www.trumman.com och klicka på OFF SHORE så hittar du OR-12. Jag har fiskat med OR-12 som spöparavaner i Pukaviken, Hanöbukten, Vänern, Vättern, runt Landsort, i Öregrundsgrepen och Gävlebukten och de har alltid fungerat till belåtenhet.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
troutfish
2008-02-08, 14:37
tack för tipset
Mm, OR-12 är kanonbra men faktiskt har paravaner med sämre dragkraft (ex. Wille sideliner) sina användningsområden också.
Dessa har en tendens att "släppa" när det går lite sjö och på så vis får man en härligt oregelbunden gång på betena vilket resulterat i många hugg dagar då paravaner som drar hårdare inte fiskat. Det är ju rasselkulor i Wille också så den skramlar kanske lite extra när den släpper? Exvis för göstrolling är sådan "släpp-paravan" effektiv (där jag fiskar).
Hej Troutfish; Jag har fiskat med spöparavaner som Willes Sideliner, Yellow Bird, Gary Roach orange, Cannon Rover och OFFSHORE gula OR-12 med röd, uppfällbar varningsflagga,. Willes Sideliner och Yellow Bird tillhör inte mina favoriter. Cannon Rover och Gary Roach är OK, men OFF SHORES gula OR-12 står i en klass för sig tycker jag. De klarar wobbler, stora skeddrag och sträcker ut mycket bra även vid grov havssjö. Om du vill kan du köra OR-12 upp till 100 meter ut från båten utan minsta problem. Gå in på www.trumman.com och klicka på OFF SHORE så hittar du OR-12. Jag har fiskat med OR-12 som spöparavaner i Pukaviken, Hanöbukten, Vänern, Vättern, runt Landsort, i Öregrundsgrepen och Gävlebukten och de har alltid fungerat till belåtenhet.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Old Firehand
2008-02-08, 15:08
Mm, OR-12 är kanonbra men faktiskt har paravaner med sämre dragkraft (ex. Wille sideliner) sina användningsområden också.
Dessa har en tendens att "släppa" när det går lite sjö och på så vis får man en härligt oregelbunden gång på betena vilket resulterat i många hugg dagar då paravaner som drar hårdare inte fiskat. Det är ju rasselkulor i Wille också så den skramlar kanske lite extra när den släpper? Exvis för göstrolling är sådan "släpp-paravan" effektiv (där jag fiskar).
Hej Hejan; Du har bra synpunkter! Oregelbunden, flaxig gång och rasselkulor kan nog ge Willes Sideliner några extra pluspoäng, men de är jämfört med OFF SHORE´s OR-12 svåra att se i mörkret vid gösfiske och de sträcker uselt i jämförelse med OR-12. Jag har 6-7 st gamla Wille Sideliners som ligger "pensionerade" hemma i fiskerummet. Till att börja med tyckte jag att de var helt värdelösa att ställa in releasetrycket på med trimskruven, men då tillverkade Palle Sandberg, Järfälla nya, rostfria dragstänger med releasefästen till Willes Sidelinerna så att jag kunde förse dem med OFF SHORES´s OR-19 orange, extra kraftiga releaser....men inget fanns att göra för att få Willes att sträcka ut bättre, därav pensioneringen.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand
Ps.
Här kommer en bild på Ghost-paravanerna som de kommer heta.
Väger endast ca 30 gr och drar ut kanonbra vid flötestrolling.
Edit, lägger upp en bild också på paravan med utrustning för glidande tackling samt en liten monteringsanvisning då det är lite meckigt att förstå genom bilden.
pepp-robert
2008-02-10, 21:11
Tack!
Håller med flera olika synpunkter här vilken lin paravan som passar bäst beror alldeles på vad den ska dra OR-12 som Firehand gillar (och säljer) är riktigt bra för hög dragkraft och mycket bly få som är bättre enligt min åsikt den drar långt perfekt för laxtrolling i ytvattnet 100m nja knappast har kört mina yttersta 200fot bort enligt räkneverket då måste det vara bra lungt definitivt annars hoppar de över inre linor vete fan hur det går till men det händer i stort sett varje gång det går lite sjö dock är det en bra produkt med bra utlösare man väljer själv färg och styrka på den efter förhållanden och egen smak.
Finns ytterligare en i det segmentet denna
http://www.churchtackle.com/walleye.html#Mr_Walleye_Board
Också en tung och kraftfull spöparavan klarar mycket vikt kolla konstruktionen noga blixtsnabb att få bort från linan kläm på utlösaren och dra upp spaken därbak så är den fri har en stark anfallsvinkel mot vattnet betydligt vassare än offshore vilket gör att den har kraftfull spridning utåt när den sedan inte orkar dra längre "rycker" den till över ytan för att återigen börja dra ser riktigt giftigt ut dock har för lite erfarenhet av den ännu för att säga att den är bättre.
Har också byggt om Willes småplattor med armar gjorda i glasfiber för offshore utlösare riktigt bra för lätt ytfiske småwobblers flugor 10-20gram bly etc. lätta och snabba att ta hem riktigt trevliga blev de som sagt beroende på vilket fiske du bedriver så väljer du paravaner efter detta dock de tungdragande är aldrig fel de klarar allt de mindre klarar helt enkelt mindre men kan vara det bästa valet iaf beroende på omständigheterna, min åsikt lycka till
Lärlingen
2008-02-10, 22:22
Här kommer en bild på Ghost-paravanerna som de kommer heta.
Väger endast ca 30 gr och drar ut kanonbra vid flötestrolling.
Dom där såg ju riktigt fina ut!!:appl:
Dom där såg ju riktigt fina ut!!:appl:
Japp, de är de bästa jag testat för flötestrolling efter gädda/gös. Helt grymma, man märkar nästan inte att man har paravaner på vid drillning. Kommer även med några genialiska tillbehör så man kan göra de glidande om man tycker om det. :)
danne 1987
2008-02-11, 00:31
jag säger bara magnumpajk! great white och light!
drar redan vid 0,4 knop och ger inget motstånd vid drillning då dessa glider "rakt" in!
Dessa ghost som du talar om är så bra fungerande pga dess identiska konstruktion gemntemot magnumpajk..
har heller aldrig haft några som helst problem om sjön har varit svår med stora vågor,.
http://www.magnumpajk.se/sidoparavaner.htm
Lärlingen
2008-02-11, 00:34
Japp, de är de bästa jag testat för flötestrolling efter gädda/gös. Helt grymma, man märkar nästan inte att man har paravaner på vid drillning. Kommer även med några genialiska tillbehör så man kan göra de glidande om man tycker om det. :)
Och hur mycket får man betala st för dom?
Vilka storlekar finns dom i?
Skulle nämligen behöva ett par nya paravaner till våren..:cheers:
drar redan vid 0,4 knop och ger inget motstånd vid drillning då dessa glider "rakt" in!
Dessa ghost som du talar om är så bra fungerande pga dess identiska konstruktion gemntemot magnumpajk..
har heller aldrig haft några som helst problem om sjön har varit svår med stora vågor,.
De är inte identiska min vän :) De är såklart lite snarlika, men det är de flesta paravaner då de bygger på samma grundkonstruktion. Dessa har en downforce genom att de är lätt sluttande i nedre delen, och gräver bra tag i vattnet. Dessutom är de lätt böjda på kortsidan närmast båten så att säga, så att den hela tiden strävar ut. Flytkroppen är också vinklad nedåt, för att skära vågorna bra likt en wobblersked (great white har tvärtom?)
Jag har både great white och great light, och de väger flera hg. Det blir en stor skillnad, dels vid hugg, då fisken släpar paravanen bakåt och kan spotta p.g.a motstånd, och dels vid drillning. Jag har missat flera stora as på paravanspöna i och med motstånd i vattnet vid drillning, för motstånd blir det, även om de viker sig som du säger! Och då är 30 gr plast bättre att ha på linan än 250 gr plåt! Jag talar ur egen erfarenhet :)
Great white har sina fördelar vid laxfisket, då det ska gå snabbt och dra ut bra, där är de överlägsna!
Och hur mycket får man betala st för dom?
Vilka storlekar finns dom i?
Skulle nämligen behöva ett par nya paravaner till våren..:cheers:
Ca 350 kr för ett par! :sun: Jag kommer inte ihåg vad Great Light kostar?
De finns i en liten storlek, ca 7 cm är dem, och de har jag använt till gös i höstas. En större storlek, ca 10 cm, är idealiska för gädda. En tredje större storlek är under utveckling, för wobblers och laxtrolling, men kommer ej släppas innan testresultat är tillfredställande gällande funktion.
Med enkla tillbehör gör man paravanen glidande.
Old Firehand
2008-02-11, 11:10
Håller med flera olika synpunkter här vilken lin paravan som passar bäst beror alldeles på vad den ska dra OR-12 som Firehand gillar (och säljer) är riktigt bra för hög dragkraft och mycket bly få som är bättre enligt min åsikt den drar långt perfekt för laxtrolling i ytvattnet 100m nja knappast har kört mina yttersta 200fot bort enligt räkneverket då måste det vara bra lungt definitivt annars hoppar de över inre linor vete fan hur det går till men det händer i stort sett varje gång det går lite sjö dock är det en bra produkt med bra utlösare man väljer själv färg och styrka på den efter förhållanden och egen smak.
Finns ytterligare en i det segmentet denna
http://www.churchtackle.com/walleye.html#Mr_Walleye_Board
Också en tung och kraftfull spöparavan klarar mycket vikt kolla konstruktionen noga blixtsnabb att få bort från linan kläm på utlösaren och dra upp spaken därbak så är den fri har en stark anfallsvinkel mot vattnet betydligt vassare än offshore vilket gör att den har kraftfull spridning utåt när den sedan inte orkar dra längre "rycker" den till över ytan för att återigen börja dra ser riktigt giftigt ut dock har för lite erfarenhet av den ännu för att säga att den är bättre.
Har också byggt om Willes småplattor med armar gjorda i glasfiber för offshore utlösare riktigt bra för lätt ytfiske småwobblers flugor 10-20gram bly etc. lätta och snabba att ta hem riktigt trevliga blev de som sagt beroende på vilket fiske du bedriver så väljer du paravaner efter detta dock de tungdragande är aldrig fel de klarar allt de mindre klarar helt enkelt mindre men kan vara det bästa valet iaf beroende på omständigheterna, min åsikt lycka till
Hej TamTam; Det här med laxtrolling och spöparavaner kan och behärskar du bättre än flertalet andra! När jag skrev "Gary Roach orange" var det just www.churchtackle.com´s jag avsåg som bra tillsammans med Cannons Rover och Off Shores OR-12.
Att få Off Shores OR-12 att gå 100 meter eller drygt 300 fot ut vid sidan av båten och sträcka upp ordentligt går bra om du har relativt styva, 9-11 fot långa, dvs "höga" spön. OR-12 drar bra vid laxtrolling i 2 - 3 knops fart i grov havssjö och fungerar också otroligt bra vid göstrolling i bästa göshuggfarten 1,2 - 1,3 knop. De syns också bra (gula med röda flaggor) ända tills det blir nermörkt. Då försvinner de röda flaggorna först i mörkret, men den gula färgen syns betydligt längre tid. Det där med att OR-12 kan hoppa över inre linor begriper jag inte riktigt, eftersom jag har mina OR-12 längst ut från båten utanför alla andra linor. Ibland kör jag med två OR-12 på vardera sidan av båten. Den OR-12 som är längst ut har jag till det högsta spöt (10 - 11 fot) längst förut på relingen i båten. Den OR-12 som går 15 meter närmare båten har jag till ett kortare, "lägre" spö (8 fot) några dm längre akterut på relingen. Det är kanske i spöhöjden problemet ligger med överhoppade linor? Den kortare linan till inre spöparavanen bör också gå lägre än linan till yttre spöparavanen, därav ett "lägre" och kortare bakre spö.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Cisco Kid
2008-02-11, 11:52
Jag har ett par (L+R) Off Shore OR-12, nya i förpackning om ngn är intresserad..
Old Firehand
2008-02-11, 13:22
Jag har ett par (L+R) Off Shore OR-12, nya i förpackning om ngn är intresserad..
Hej Cisco Kid; Jag säljer Off Shore OR-12, både Left och Right för SEK 378:-/st (förr SEK 598:-/st) via www.trumman.com och har just fått hem vårleveransen.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej Cisco Kid; Jag säljer Off Shore OR-12, både Left och Right för SEK 378:-/st (förr SEK 598:-/st) via www.trumman.com och har just fått hem vårleveransen.
Go for the Big Ones!
Old FirehandOF, ett litet tips: http://www.fiskesnack.com/forum/forumdisplay.php?f=76
magnus_isaksson
2008-02-11, 14:18
Gott gott... Mina Ghost väntar på mig. Får änna dra och hämta dom hos Gösta nån dag framöver. =)
Old Firehand
2008-02-11, 16:54
OF, ett litet tips: http://www.fiskesnack.com/forum/forumdisplay.php?f=76
Hej Magic; Jag gick in på URL="http://www.fiskesnack.com/forum/forumdisplay.php?f=76"], men vet inte exakt vad du menar att jag ska söka efter.Kan du förklara dig lite närmare är du bussig?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Annonsörer får lägga in produkter till försäljning där.
Förmodar att Bergman vill ha lite koll på reklamen i forumet i stort.
Hej Magic; Jag gick in på URL="http://www.fiskesnack.com/forum/forumdisplay.php?f=76"], men vet inte exakt vad du menar att jag ska söka efter.Kan du förklara dig lite närmare är du bussig?
Go for the Big Ones!
Old FirehandJag ber om ursäkt för min otydlighet. Det var tänkt som ett litet tjuvnyp som skulle få dig att använda forumet "Annonsörerna informerar" de gånger som du mer eller mindre ogenerat gör reklam för en viss återförsäljares produkter. På så sätt kan Bergman få in lite stålar så att forumet blir om möjligt ännu bättre. :cheers:
Old Firehand
2008-02-11, 20:23
Jag ber om ursäkt för min otydlighet. Det var tänkt som ett litet tjuvnyp som skulle få dig att använda forumet "Annonsörerna informerar" de gånger som du mer eller mindre ogenerat gör reklam för en viss återförsäljares produkter. På så sätt kan Bergman få in lite stålar så att forumet blir om möjligt ännu bättre. :cheers:
Hej igen Magic; Nu är jag med på vad du menar! Eftersom tråden handlade om spöparavaner (sideliners), där jag personligen var med och diskuterade och även tipsade lite om olika sideliners föll det sig naturligt, efter att Cisco Kid ville sälja sina 2 st OFF SHORE OR-12, att jag berättade att www.trumman.com också hade ett parti OR-12 till försäljning. Beträffande Anders Bergman hoppas jag verkligen att jag har gjort ekonomiskt rätt för mig vad gäller TRUMMAN SPORTFISKE´s annonsering här på FiskeSnack.com. Själv har jag under åren 1971 - 2005 arbetat som agent och grossist inom Sportfiske under företagsnamnet LEF Sport & Marinprodukter AB. I august år 2005 överlät LEF flertalet agenturer till WIGGLER AB, Stora Höga. Med ålderns rätt är jag numera vanlig folkpensionär. Eftersom frugan och jag även i framtiden vill ha något intressant och trevligt att syssla med säljer vi lite fiskeprylar på internet via vår webshop www.trumman.com och hit är alla sportfiskare välkomna att handla. Den här möjligheten med "Annonsörerna informerar" har jag inte satt mig in i och tagit tillvara ännu. Jag ska tänka på vad jag kan åstadkomma och erbjuda på den fronten. Brukar du själv läsa "Annonsörerna informerar"? Ett stort tack för dina värdefulla synpunkter och grattis till fina laxar, storsej och stortorsk.
Old Firehand
Old Firehand
2008-02-11, 20:28
Annonsörer får lägga in produkter till försäljning där.
Förmodar att Bergman vill ha lite koll på reklamen i forumet i stort.
Hej Scanner; Ja, du ser att även "gamla hundar" måste inrätta sig i ledet....även om de aldrig lär sig "sitta fint"!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej TamTam; Det här med laxtrolling och spöparavaner kan och behärskar du bättre än flertalet andra! När jag skrev "Gary Roach orange" var det just www.churchtackle.com´s jag avsåg som bra tillsammans med Cannons Rover och Off Shores OR-12.
Att få Off Shores OR-12 att gå 100 meter eller drygt 300 fot ut vid sidan av båten och sträcka upp ordentligt går bra om du har relativt styva, 9-11 fot långa, dvs "höga" spön. OR-12 drar bra vid laxtrolling i 2 - 3 knops fart i grov havssjö och fungerar också otroligt bra vid göstrolling i bästa göshuggfarten 1,2 - 1,3 knop. De syns också bra (gula med röda flaggor) ända tills det blir nermörkt. Då försvinner de röda flaggorna först i mörkret, men den gula färgen syns betydligt längre tid. Det där med att OR-12 kan hoppa över inre linor begriper jag inte riktigt, eftersom jag har mina OR-12 längst ut från båten utanför alla andra linor. Ibland kör jag med två OR-12 på vardera sidan av båten. Den OR-12 som är längst ut har jag till det högsta spöt (10 - 11 fot) längst förut på relingen i båten. Den OR-12 som går 15 meter närmare båten har jag till ett kortare, "lägre" spö (8 fot) några dm längre akterut på relingen. Det är kanske i spöhöjden problemet ligger med överhoppade linor? Den kortare linan till inre spöparavanen bör också gå lägre än linan till yttre spöparavanen, därav ett "lägre" och kortare bakre spö.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej Firehand körde tre på varje sida med 8 fots spön samtliga buttar strax ovan rufftaket och uppåt spridda i fin vinkel neråt varefter man kom närmare båten så nog var topparna till de yttre högt upp över ytan säkert 13-14 fot nja återigen 100m visst är de bra för att inte säga riktigt bra men det är mycket mycket långt.
Säga vad man vill om din "smygreklam" Firehand men ingen ska påstå att du säljer dåliga grejor, så vitt jag kan förstå är alla grejor handplockade därför att du tycker de är de bästa du kan erbjuda kunderna noga utprovat under en längre tid.
Ska återigen börja använda såna paravaner på havet när läget känns rätt för dem har fått några därute på dem men normalt är storpulkorna betydligt vassare men ibland så definitivt värda att ta med.
Ett stort tack för dina värdefulla synpunkter och grattis till fina laxar, storsej och stortorsk.
Tack! Visst du att alla tre laxarna från V-sjöarna är tagna på Bomber...? :winner:
Old Firehand
2008-02-11, 23:19
Hej Firehand körde tre på varje sida med 8 fots spön samtliga buttar strax ovan rufftaket och uppåt spridda i fin vinkel neråt varefter man kom närmare båten så nog var topparna till de yttre högt upp över ytan säkert 13-14 fot nja återigen 100m visst är de bra för att inte säga riktigt bra men det är mycket mycket långt.
Säga vad man vill om din "smygreklam" Firehand men ingen ska påstå att du säljer dåliga grejor, så vitt jag kan förstå är alla grejor handplockade därför att du tycker de är de bästa du kan erbjuda kunderna noga utprovat under en längre tid.
Ska återigen börja använda såna paravaner på havet när läget känns rätt för dem har fått några därute på dem men normalt är storpulkorna betydligt vassare men ibland så definitivt värda att ta med.
Hej igen TamTam; Har man gäster med sig i båten, som inte är vana vid pulkor och planerboardsfiske, då är det time för spöparavanerna (the sideliners). Vi har jämfört de Off Shore OR-12 spöparavaner jag har idag med de spöparavaner jag givit bort, sålt "billigt" eller helt enkelt kasserat. Jag har vid många trollingturer kunnat konstatera att Off Shores OR-12 klarar att sträcka ut en 0,40-0,45 mm lina 100 meter ut från båtsidan med 30-40 meters släplina till betet förutsatt att spötoppen är 3 - 5 meter ovanför vattenytan och att farten är tillräckligt hög. Vindstilla eller 6 - 8 m/sek har ingen större betydelse. På mina egna OR-12 har jag tagit bort den bakre, svarta OR-14 releasen och ersatt den med en stor, kraftig dualock dubbelhake. Den främre, svarta OR-14 releasen har jag ersatt med en ny, orange betydligt kraftigare OR-19 release bara för att den inte ska lossna vid hugget eller följande rusning så att sidelinerns rasar ner till en uppskrämd, vilt hoppande lax. Sidelinern vill jag ta in i båten före laxen.
När jag är ute med frugan och trollar i Gävlebukten med min Buster Magnum använder vi mina röda Mariestadspulkor, en 4,5 meter hög rostfri teleskopmast (fyrkantsrör), två Cannon MAG-10 djupriggar och dubbla utombordare; en 150 hkr 2-takts Yamaha som transportmotor och en Side-By-Side-monterad 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotor....men det här vet du sedan gammalt... Det har redan börjat hugga nere i Simris!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Hej igen TamTam; Har man gäster med sig i båten, som inte är vana vid pulkor och planerboardsfiske, då är det time för spöparavanerna (the sideliners). Vi har jämfört de Off Shore OR-12 spöparavaner jag har idag med de spöparavaner jag givit bort, sålt "billigt" eller helt enkelt kasserat. Jag har vid många trollingturer kunnat konstatera att Off Shores OR-12 klarar att sträcka ut en 0,40-0,45 mm lina 100 meter ut från båtsidan med 30-40 meters släplina till betet förutsatt att spötoppen är 3 - 5 meter ovanför vattenytan och att farten är tillräckligt hög. Vindstilla eller 6 - 8 m/sek har ingen större betydelse. På mina egna OR-12 har jag tagit bort den bakre, svarta OR-14 releasen och ersatt den med en stor, kraftig dualock dubbelhake. Den främre, svarta OR-14 releasen har jag ersatt med en ny, orange betydligt kraftigare OR-19 release bara för att den inte ska lossna vid hugget eller följande rusning så att sidelinerns rasar ner till en uppskrämd, vilt hoppande lax. Sidelinern vill jag ta in i båten före laxen.
När jag är ute med frugan och trollar i Gävlebukten med min Buster Magnum använder vi mina röda Mariestadspulkor, en 4,5 meter hög rostfri teleskopmast (fyrkantsrör), två Cannon MAG-10 djupriggar och dubbla utombordare; en 150 hkr 2-takts Yamaha som transportmotor och en Side-By-Side-monterad 15 hkr 4-takts Yamaha trollingmotor....men det här vet du sedan gammalt... Det har redan börjat hugga nere i Simris!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Hej Firehand känner igen uppsättningen dock inte längden från båten men ska ge det ett test i vår så får vi se om du far med osanning på sidan starkt mvh :sun
Alltså strax över 330 fot!! Simris såg att Mattias/Pikeless redan gjort rent hus därnere vi bor på fel ställe!
Ca 350 kr för ett par! :sun: Jag kommer inte ihåg vad Great Light kostar?
De finns i en liten storlek, ca 7 cm är dem, och de har jag använt till gös i höstas. En större storlek, ca 10 cm, är idealiska för gädda. En tredje större storlek är under utveckling, för wobblers och laxtrolling, men kommer ej släppas innan testresultat är tillfredställande gällande funktion.
Med enkla tillbehör gör man paravanen glidande.
Låter jäkligt intressant det här! Är så jäkla trött på att asa in stora paravaner så jag oftast skiter i det o fiskar utan istället. Nu verkar räddningen kommit :fiska1:
Till helgen ska jag nog ta årets första gös hade jag tänkt... frågan är blir det med eller utan paravaner ;)
När den sista storleken kommit ut får du höra av dig Olof, jag är i stort behov av en sådan modell. Har du förresten provat med småwobblers på 7 och 10 cm storleken?
Anders
Cisco Kid
2008-02-12, 07:05
Varför adresserar du detta inlägg till mig? Ser det i mitt inlägg ut som att jag är på väg att köpa fler av dom jag tänkte sälja?
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Tumlaren
2008-02-12, 08:04
Det har redan börjat hugga nere i Simris!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Vill bara påpeka att det hugger året runt här nere vid Simris, tog en på 10 kg dagen innan julaftonen.
Själv använder jag sällan eller aldrig ytgående paravaner vid Simris, utan det blir Dipsy-Divers i största storleken.
Tumlaren
Old Firehand
2008-02-12, 11:55
Vill bara påpeka att det hugger året runt här nere vid Simris, tog en på 10 kg dagen innan julaftonen.
Själv använder jag sällan eller aldrig ytgående paravaner vid Simris, utan det blir Dipsy-Divers i största storleken.
Tumlaren
Hej Tumlaren; Jag längtar tillbaka till Simrishamn! Jag har bara fiskat en enda gång i Simris och det var på Trolling Masters 1999 tillsammans med två av lekens ess i båten, Hasse Backman och Stefan "Trumman" Trumstedt. Första tävlingsdagen blev inställd på grund av hårt väder. Andra tävlingsdagen fick vi fiska bara 4½ timme innan tävlingsledningen bröt tävlingen. Anledningen var att en Grisslan båt tog in vatten och höll på att sjunka i den grova sjön. Vi fick 4 st godkända laxar bordade i Trummans Ryds 600 Big Fish walkaroundbåt under de drygt fyra timmar vi fick fiska utanför Simris. Tre av laxarna fångades på en Northern KIng MAG-GLOB, ett självlysande NK-drag med till hälften ljusblå framsida och svarta tigeränder. MAG-GLOB är ett av mina, personliga "fulvädersfavoritdrag". Jag fick nästan slåss i Trummans båt för att få min "NK-GLOB" utplacerad bland 9 st "Den Stive". Den sista och minsta laxen tog på Den Stive. På båda sidorna av båten körde vi på Dipsy Diverspöna med Flashers och "Den Stive" bakom Luhr Jensens Divsy Divers. Min egen Northern King MAG-GLOB simmade, blyad med 50 grams päronsänke, i den grova sjön 25 meter bakom en OFF SHORE OR-12 sideliner 60 -70 meter utanför babordssidan av båten. Tänk om jag hade haft 2 st "NK-GLOB" med mig i båten.... Jag längtar tillbaka till Simrishamn!
Go for the Big Salmons!
Old Firehand
Cisco Kid
2008-02-12, 12:04
Fan OF! Jag hoppas att du sitter och läser i ngn gammal fiskedagbok när du skriver ovanstående inlägg...annars så får jag nog diagnostisera dig som autistisk eller nåt..
Old Firehand
2008-02-12, 13:22
Fan OF! Jag hoppas att du sitter och läser i ngn gammal fiskedagbok när du skriver ovanstående inlägg...annars så får jag nog diagnostisera dig som autistisk eller nåt..
Hej Cisco Kid; Professor Hans Asperger (Aspergers syndrom) skrev 2004 en avhandling om "Autistisk psykopati"....mycket läsvärd.
Alla jag brukar fiska tillsammans med vet att jag sedan slutet av 1950-talet för en mycket utförlig fiskejournal över alla mina fisketurer, både bomturer och fångstgivande. I denna fiskejournal finns kolumner för Datum, Fisketid, Fångstplats, Använda beten, Fiskart, Högsta vikt, Lägsta vikt, Fiskars längd, Antal fiskar, Barometerstånd, Månstånd, Vindriktning, Vattenstånd, Vattentemperatur, Fångstdjup, Trollingfart plus en stor kolumn för Diverse anteckningar. Kanske något för dig att ta efter?
När jag är ute och fiskar har jag med mig en liten bandspelare (60 min.) där jag snabbt kan tala in värdefulla detaljer.
Old Firehand
Cisco Kid
2008-02-12, 13:39
Ja, jag ångrar faktiskt att jag inte fört någon fiskedagbok sedan starten...hade varit intressant att gå tillbaks och läsa i.
Old Firehand
2008-02-12, 15:00
Ja, jag ångrar faktiskt att jag inte fört någon fiskedagbok sedan starten...hade varit intressant att gå tillbaks och läsa i.
Hej igen Cisco Kid; Det är en fantastisk återupplevelse att via egen fiskejournal väcka slumrande minnen och gå tillbaka i tiden till spännande och drömlika flugfisketurer i midnattssol efter lax i Altaälven i kulperna Bollo, Brattströmmen, Nerkärra och Steinfossen somrarna 1963 och 1964 eller till ett få förunnat gäddfiske i Revi, Hornavan 1961 när de helt orädda monstergäddorna bildade skarp kontrast mot den vita sandbottnen på 1,5 meters vattendjup. Med en utförligt skriven fiskejournal kan du uppleva dina allra bästa fisketurer och gamla trevliga vänner på nytt. Tänker du bli en känd och för evigt tidlös fiskeskribent i klass med i min båt gästande fiskebröder som Jens Ploug Hansen, Olle W. Nilsson och Rolf Smedman (in memoriam) är det hög tid att du börjar skriva egen fiskejournal redan vid nästa fisketur. I år hoppas jag att få fylla några välskrivna sidor i min senaste fiskejournal ....
Old Firehand
Hej !
Vet inte om det är någon trollare i min ålder här ;-) men för länge sedan, i slutet på 80-talet började vi köra med spö-paravaner ! då i "våran" sportfiske butik fanns då endast YellowBird , så det handlade vi ju så klart då ! först en var, sedan en till var, tyckte det där var ju fint som f:n så det blev två var till, dom gick faktiskt fint på den tiden :appl: sedan kanske nått år efter var vi inne och köpte ett tredje par identiska YellowBird, sedan drog vi till Vänern Å dröm om vår förvåning, det sista paret Y-B gick ta me fan inte alls att få att gå ordentligt i vattnet ? helt hopplösa var dom (hur vi än bände och justerade på dom) :oj: Men f:n ? dom är ju helt identiska med våra första par ? efter flera dagars funderande ringde min polare och frågade om jag kunde kolla på mitt sista par VAD det stog med små små bokstäver längs ned med röd eller grön text, på dom första paren vi köpt stod det Loganport (tror jag) men på de ny inköpta stod nått helt annat, vi åkte då in till butiken och klagade :ordning:
men dom trodde vi var tokiga, men till slut hittade vi två till i butiken som det stod Loganport på, så efter lite tjat så fick vi dom i stället, och dom gick som tåget :winner: Senare erkännde butiksinnehavaren att samtilga Y-B som det inte stod Loganport på hade dom skickat tillbaka :cheers:
Finns det någon har som känner igen detta problem
eller är det någon här som kör med Y-Bird nu , som kan kolla vad det står på dom :cool2:
Iof. vet jag inte vad jag vill säga med detta...hahaha... men så var det i allafall på den tiden hos oss :popcorn:
Du verkar verkligen gilla magnum pajk paravaner. Får du nån sorts bonus om du värvar köpare?
Old Firehand
2008-02-15, 16:20
Hej !
Vet inte om det är någon trollare i min ålder här ;-) men för länge sedan, i slutet på 80-talet började vi köra med spö-paravaner ! då i "våran" sportfiske butik fanns då endast YellowBird , så det handlade vi ju så klart då ! först en var, sedan en till var, tyckte det där var ju fint som f:n så det blev två var till, dom gick faktiskt fint på den tiden :appl: sedan kanske nått år efter var vi inne och köpte ett tredje par identiska YellowBird, sedan drog vi till Vänern Å dröm om vår förvåning, det sista paret Y-B gick ta me fan inte alls att få att gå ordentligt i vattnet ? helt hopplösa var dom (hur vi än bände och justerade på dom) :oj: Men f:n ? dom är ju helt identiska med våra första par ? efter flera dagars funderande ringde min polare och frågade om jag kunde kolla på mitt sista par VAD det stog med små små bokstäver längs ned med röd eller grön text, på dom första paren vi köpt stod det Loganport (tror jag) men på de ny inköpta stod nått helt annat, vi åkte då in till butiken och klagade :ordning:
men dom trodde vi var tokiga, men till slut hittade vi två till i butiken som det stod Loganport på, så efter lite tjat så fick vi dom i stället, och dom gick som tåget :winner: Senare erkännde butiksinnehavaren att samtilga Y-B som det inte stod Loganport på hade dom skickat tillbaka :cheers:
Finns det någon har som känner igen detta problem
eller är det någon här som kör med Y-Bird nu , som kan kolla vad det står på dom :cool2:
Iof. vet jag inte vad jag vill säga med detta...hahaha... men så var det i allafall på den tiden hos oss :popcorn:
Hej Orsa; Jag gav nog bort alla Yellow Bird jag hade kvar 1999-2000 till spöbyggaren Daniel Palush i Gävle. Sedan dess har jag inte hört ett ord från honom......Han är kanske besviken ännu!
Köp 4 st Off Shore OR-12 så slipper du ångra dig!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Hej Orsa; Jag gav nog bort alla Yellow Bird jag hade kvar 1999-2000 till spöbyggaren Daniel Palush i Gävle. Sedan dess har jag inte hört ett ord från honom......Han är kanske besviken ännu!
Köp 4 st Off Shore OR-12 så slipper du ångra dig!
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Nja Firehand håller inte med dej riktigt fiskar du småskaligt med mindre beten och inte så stor spridning fungerar de bra under förutsättning man byter till onämnbara utlösare som du säljer om jag inte minns fel, har aldrig haft dem själv men i kompisars båtar då man varit ute var sak har sitt användnings område.
Edit har dock ingen aning om det stod Loganport eller inte på de vi använde,
Bra för öringstrolling även havs inget för storskalig laxtrolling
pepp-robert
2008-02-15, 19:39
Hej Orsa,
Du kanske ba ville berätta en skön historia? Jag gillar den där typen av inlägg, där man svävar ut lite. Det är bra för själen, och för oss som läser är det för det mesta roligt.
Peace
Old Firehand
2008-02-16, 11:49
Nja Firehand håller inte med dej riktigt fiskar du småskaligt med mindre beten och inte så stor spridning fungerar de bra under förutsättning man byter till onämnbara utlösare som du säljer om jag inte minns fel, har aldrig haft dem själv men i kompisars båtar då man varit ute var sak har sitt användnings område.
Edit har dock ingen aning om det stod Loganport eller inte på de vi använde,
Bra för öringstrolling även havs inget för storskalig laxtrolling
Hej TamTam; Det är bra att du inte alltid håller med mig....risken vore annars stor att FiskeSnackarna här skulle tro att jag adopterat dig. Apropå Yellow Bird sideliners verkar de har tillverkats av flera företag och på olika sätt i olika omgångar. Mina Yellow Birds köpte jag i en monter på en EFTTEX sportfiskemässa i Amsterdam, Lyon, Nürnberg eller Venedig. Hur som helst var Yellow Bird sidelinerna i originalversion jämförda med andra fabrikat och modeller av sideliners rena skämtet. Med 20 meters utsläpp och lätta, relativt grundgående wobblers bakom låg mina Yellow Birds mest bara och hoppade i aktersvallet bakom båten.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Firehand man måste skilja på småskaligt (6-8 meter från spötopp tiil yttersta) och storskaligt 330 fot enligt dina erfarenheter!! mvh
Hej TamTam; Det är bra att du inte alltid håller med mig....risken vore annars stor att FiskeSnackarna här skulle tro att jag adopterat dig. Apropå Yellow Bird sideliners verkar de har tillverkats av flera företag och på olika sätt i olika omgångar. Mina Yellow Birds köpte jag i en monter på en EFTTEX sportfiskemässa i Amsterdam, Lyon, Nürnberg eller Venedig. Hur som helst var Yellow Bird sidelinerna i originalversion jämförda med andra fabrikat och modeller av sideliners rena skämtet. Med 20 meters utsläpp och lätta, relativt grundgående wobblers bakom låg mina Yellow Birds mest bara och hoppade i aktersvallet bakom båten.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Haha.... Ja då stod det INTE Loganport på dom i allafall ;-)
Hade du provat att justera stålbygeln ?
Vi tillbringade ju många hundra timmar på Vänern och Vättern med Y-B..
ca 40 meter utskick och med en Bomber 15A efter .
När vi Gös-trollade så hängde det oftast en hyffsat stor Nils-Master efter och det gick hur fint som hälst
Men det är som jag sa, det sista paret Y-B fick butiken tillbakelse direkt :ordning:
Muskytracker
2008-02-19, 21:53
Fick hem två stycken Ghost-paravaner idag, de ser otroligt "seriösa" ut! Måste ut och prova dem så fort jag fått nya båten levererad.
MVH
tintin_jkpg
2008-02-19, 22:04
Fick hem två stycken Ghost-paravaner idag, de ser otroligt "seriösa" ut! Måste ut och prova dem så fort jag fått nya båten levererad.
MVH
Gott gott, nyfiken på att höra vad du tycker om dem.
MVH
Kul! Ja han fick iväg en laddning innan han drog iväg på fiske, han kommer tillbaka imorgon och ordnar med resten av beställningarna samt svara på mail!
marulken
2008-02-19, 22:13
MVH
Fick också hem ett par idag. Ser riktigt sjyssta ut!! Ska testas på söndag förhoppningsvis. Grymt smart tillbehör för att köra den glidande.
En recension på Ghost paravanerna skulle sitta fint :-)
/Fredde
Nils Jonas
2008-04-29, 14:12
Kör med Magnum Pike Great White. Tycker dom funkar kanon och styr ut fint i låg fart. Inga problem med spridningen. Lätta, smidiga och lättmonterade.
Minus: Tycker dom verkar ömtåliga. Det blir jack i frogoliten och enligt polarn som har provat att dra feta gäddwobbler med dom viker dom sig om man kör stora wobbler med hård gång. Själv har jag därför undvikit att skicka på några kraftigare wobbler än 16a.
När jag luskat runt lite i bekantskapskretsen lovordar många att köra med en blandning av yellowbirds och great white. Dvs skicka på yellowbirds på kraftigare wobbler och sätta mindre wobbler på great white. Då kör man så klart de grundgående mindre wobblerna längst ut, dels för att undvika trassel och dels för att dom paravanera styr ut fint.
Sen har jag även hört att yellowbirds krokar fisken bättre än great white - men det har jag ingen egen erfarenhet av eftersom jag inte kört yellowbirds. Låter kanske lite lätt skrockfullt?
Ska man köpa ett gäng av varje blir det kanske billigare med mast och pulkor :oj:
Funderar själv på att modifiera mina och sätta dubbla linutlösare istället för beteslåset. Då kan man ställa en stenhårt och en löst så att den ena löser ut vid hugg och den andra sitter kvar. Sen vevar man in och kan lätt plocka loss paravanen för att slippa ha den med under den andra hälften av drillningen. Hittills har jag kört med standardriggning - dvs paravanstopp i form av trevägslekande modell större.
Jag hatar att ha paravanen dinglandes nere vid fisken, (eller en-två meter framför), vid drillning/landning! Det är det sämsta med spöparavaner och det gäller oavsett fabrikat.
Risken med dubbla linutlösare är så klart att hela paravanen släpper när storfisken hugger, men det är inte värre än att man får åka och plocka upp den i efterhand. Beror så klart på storleken på sjön, väderförhållanden och antalet spön i sjön om man tycker att det är värt det besväret...
Men great white tycker jag duger bra åt mig i väntan på inköp av ordentliga grejer, (större båt/mast/pulkor).