handdator

Visa fullständig version : Fiskeguider i Stockholms skärgård.

silverlining
2008-02-10, 21:58
Hej!
Är det någon som kan rekommendera en bra och erfaren guide för gädd & gösfiske (spinn och trolling) i Stockholms skärgård? Det ska gälla en helg eller en dag. De flesta guider man hittar på nätet sätter inte ut ens riktpris för t.ex en helg, så sådana uppgifter välkomnas varmt.

Det fanns nån sån tråd här redan, men det var tyvär inte så uttömmande jag önskat.

janke
2008-02-10, 22:25
Usch.tvi,fyy

silverlining
2008-02-10, 22:26
Eh...va?

Thomas Pettersson
2008-02-10, 23:38
Hej!
Är det någon som kan rekommendera en bra och erfaren guide för gädd & gösfiske (spinn och trolling) i Stockholms skärgård? Det ska gälla en helg eller en dag. De flesta guider man hittar på nätet sätter inte ut ens riktpris för t.ex en helg, så sådana uppgifter välkomnas varmt.

Det fanns nån sån tråd här redan, men det var tyvär inte så uttömmande jag önskat.

Via www.fiske.nu hittar du till flera bra guider. Jag gillar bröderna Anden bra, trevliga och grymt duktiga. Slå dom en signal för pris.

/Thomas

Alessandro
2008-02-11, 07:45
Jonas.R hos http://www.skargardsfiske.com är en driven gäddfiskare, aldrig fiskat gös med honom, dock så jerkades det upp en slumpgös när vi körde gädda.
En annan är Daniel.E, fast han gör mest laxtrolling, dock så kör han gädda också, http://www.bigcatchcharter.com en gös på 3 pannor kom upp när vi
körde jerk, men det är nog mer slumpen än riktat.

silverlining
2008-02-11, 12:16
Tack för goda och hjälpsamma råd & tips Thomas Pettersson och Alessandro!

Thomas Pettersson
2008-02-11, 12:19
Posta gärna ett meddelande och tala om vad det blev och inte minst om fiskafänget blev lyckat....:fiska1:

/T.

silverlining
2008-02-11, 12:36
Thomas Pettersson: Visst, självklart ska vi göra det. Vi fiskar ju annars i en rätt liten insjö inåt landet och då främst gös (rekord 7 kg och 7.5 kg) och gädda (8.5 kg rekord) men vill ut och röra på oss lite med chans till nya PB....och utan bra guidning så framstår det hela som misslyckat redan innan *s*

Fishcraft
2008-02-13, 19:02
Du får vara försiktig om du åker med en av herrarna anden så du inte åker dit när du blir guidad efter gädda för en av dom tjuvfiskade på fredat vatten med kunder i båten.

Nu har du väl ändå gått ett steg för lång.På vems mandat informerardu offentligt vem som har tjuvfiskat eller inte. Har förstått att du är tillsyningsman eller liknande eller kustbevaknings anställd ( gud förbjude )men det kan inte vara rimligt att du skall informera vem som har åkt fast för vad. Skulle ju vara som att polisen skulle informera om vem som har gjort förseelser. Hoppas att det finns en fällande dom för din skull annars så ska du sättas fast för förtal och missledande information och försvårande för näringsidkare och skadestånd borde då kunna yrkas för sådana uttalanden. Även om det är personen som håller i spöt som är skyldig så är det förtal./ Skärpning.
För tydlighets skull vilja klargöra att jag har inget med bröderna Ande´n att göra har aldrig fiskat med dessa herrar.

Gram
2008-02-13, 19:53
Tjena Tycker du skall kontakta Hasse Nordin han är enl mig mycket duktig gösfiskare men även gädda har kommit i kontakt med honom när jag köpte hans bok om betestillverkning 1997 ringd honom flera gg och frågade om råd ang wobbler han har aldrig varit omöjlig alltid stält upp med råd.I dag fiskar jag 3-4 gg per år tillsammans med honnom främst gös men vi har även trollat lax ett par gg.
Skitfiske på dig
Roger

TAMTAM
2008-02-13, 20:29
Bröderna Anden är duktiga övriga kommentarer vet jag inget om men de kan sin sak Nordin är nog inte heller fel på de arter du beskriver.

BBRF
2008-02-13, 21:34
Thomas Pettersson: Visst, självklart ska vi göra det. Vi fiskar ju annars i en rätt liten insjö inåt landet och då främst gös (rekord 7 kg och 7.5 kg) och gädda (8.5 kg rekord) men vill ut och röra på oss lite med chans till nya PB....och utan bra guidning så framstår det hela som misslyckat redan innan *s*

Gös på 7 kg? Inte så lätt att slå det personbästa i Stockholms skärgård..Gäller det gäddfiske så kontakta Anders Krus anders@krus.se Han tar en hel del fina gäddor..

jerklimpan
2008-02-13, 22:04
Hej!

Peter Törnqvist om du ska fiska gös han är ju hur grym som helst . Va ute i 2 plus å nordan å snöstorm då fick vi "bara" 4-5 gösar å några gäddor , Men det är ju ungefär det ja brukar få på ett år . Å det va för flera år sen.

/Fredrik

Jenk
2008-02-13, 22:09
Ska du fiska gos sa ar det nog ingen som slar Tomek pa skargardsguiderna pa fingrarna.

Thomas Pettersson
2008-02-13, 23:37
Silverlining...som du ser på svaren finns det bara en sak att göra;

Du MÅSTE åka ut på flera guidade turer...:fiska1:
Inget oangenämt i det direkt förutom kanske att pengarna kan sätta käppar i hjulen.

När ska guidningen bli av ungefär?

/Thomas

bj_orn
2008-02-14, 10:47
Kan rekomenderar Peter Törnqvist har varit ute med honom ett antal gånger gädda, lax havsöring fått bra alla gånger. Ska nog testa en gös vända med honom framåt våren. Det är hur smidigt som helst att anlita honom bara ringa och boka tid. Så grejar han ju allt man behöver mm. Som sagt han kan jag rekomendera.

benste
2008-02-14, 11:15
Har varit ute med några olika Guider. Bara tre gånger allt som allt iofs. De som jag tycker är bäst hittills är:
1. Andén
2. Andén
3. Andén

Men smakar det så kostar det. 4500 kr /båt + moms (om man vill ha mat inkl) . Plats för tre personer även om naturligtvis är bättre att fiska två åt gången. Det kanske går att förhandla. Bara att tala om att man vill fiska fetingar så anpassar stället efter det.

Eller hur Thomas?

Thomas Pettersson
2008-02-14, 11:43
Har varit ute med några olika Guider. Bara tre gånger allt som allt iofs. De som jag tycker är bäst hittills är:
1. Andén
2. Andén
3. Andén

Men smakar det så kostar det. 4500 kr /båt + moms (om man vill ha mat inkl) . Plats för tre personer även om naturligtvis är bättre att fiska två åt gången. Det kanske går att förhandla. Bara att tala om att man vill fiska fetingar så anpassar stället efter det.

Eller hur Thomas?

Helt rätt...:appl:
Men priset är detsamma hos ungefär alla guider. Det ligger omkring 1500 spänn per pers så visst är det mycket pengar.
Men (och det här är ju som det ska vara) dom fixar ju allt åt en, allt från utrustning till fika/mat. Man behöver inte fippla med båt och ankare, tänka på var, hur båten driver. Bara effektivt fiske.
Som sagt, man betalar ju för det men det är samtidigt så skönt att koppla av och bara koncentrera sig på fisket.
Vet många duktiga och mycket aktiva fiskare som då och då åker ut på en guidning för att få ny inspiration och nya intryck.

benste
2008-02-14, 13:36
Precis. När åker vi nästa gång? ;=) Det får väl bli nu till våren. Eller varför inte imorgon :)

silverlining
2008-02-14, 13:47
Tusen tack för all feedback och icke minst pris!! DET uppskattas, så man har nåt att gå efter. Nu vet vi ungefär vart prisbilden ligger....Vi (tjejen och jag) funderar på att ta en tur i sommar nån gång och främst då efter gädda, men om gösen slinker med så tackar man ju och tar emot.

Alltså, gös PB har jag själv på 5.1 Kg och min mor (jodå, ni hörde rätt) har Gös PB på 7.5 och 7.0 Kg (!) så att höja PB på gös är ändå inte så intressant som just det efter gädda :-)

Vad gäller Andéns tjyvfiske eller inte så tycker jag INTE att man ska lyssna på hörsägen utan i så fall presentera en referens till en fällande dom i så fall. Punkt.

benste
2008-02-14, 14:05
Störst chans på stor gädda är helt klart höst/vår. Jag kan tänka mig att det är riktigt bra just nu.

Gös Jonas
2008-02-14, 14:49
De flesta guider är bra, Tomek rockar om du vill tex jigga gös eller jigga i största allmänhet.
Andèn, Ronny och Robban fiskar skiten av de flesta oavsett vad Mikwed säger.
Peter T är likaså en grym kille.

Fast om du tror du skall hämta hem stora jättegösar som väger mer än din morsas skall du nog dra ned på förväntingarna lite.

Rudan
2008-02-14, 17:27
De flesta guider är bra, Tomek rockar om du vill tex jigga gös eller jigga i största allmänhet.
Andèn, Ronny och Robban fiskar skiten av de flesta oavsett vad Mikwed säger.
Peter T är likaså en grym kille.

Fast om du tror du skall hämta hem stora jättegösar som väger mer än din morsas skall du nog dra ned på förväntingarna lite.

Ska man ha de riktig stora gösarna så är ju Gös Jonas absolut rätt kille att smöra för.

//Stefan

jerkbait-fiske
2008-02-14, 18:40
kan varmt rekomdera att du tar kontakt med söder sportfiske

Viesker
2008-02-15, 06:32
det är svårt att få fram en fällande dom mot guiden eftersom det bara var kunderna som fiskade (dvs. bröt mot lagen)

Bjarten
2008-02-16, 15:38
Hej!

Jag kan varmt rekommendera Peter Törnqvist som guide..Vi hade han när vi var ner och fiska gädda och öring i våras...Han är kanon och verkligenn gör allt för att leta upp och få fisk i båten...Vi bokade tre dagar och för det tog han 9000kr, vilket inte är så farligt.(alltså 3000 kr/dag för två pers)...

Vidofner
2009-10-09, 19:14
David Gross: http://www.grossguidar.se

Han kör bra spinnfiske efter gös, gädda, abborre och havsöring i trosa skärgård.

Fiskekungen3
2010-08-05, 23:51
Kan rekomenderar Peter Törnqvist har varit ute med honom ett antal gånger gädda, lax havsöring fått bra alla gånger. Ska nog testa en gös vända med honom framåt våren. Det är hur smidigt som helst att anlita honom bara ringa och boka tid. Så grejar han ju allt man behöver mm. Som sagt han kan jag rekomendera.

Hur får jag tag i Peter Törnqvist då?

micke g
2010-08-06, 00:59
Jag kan rekommendera http://www.janssonsmobilkranar.se/fiske/ och http://www.licoguideservice.se/
Den första om du vill fiska i mälaren och vid upplandskusten. Den senare jobbar uteslutande vid upplandskusten och har även en elmotor-driven kajak, jävligt kul rent ut sagt! Men just nu tar du nog inget pb, vänta till hösten!