handdator

Visa fullständig version : Bra C&R håv till Jerk/Spinn efter Gädda.

FreeHeeler
2008-02-12, 10:05
Tjena,

Vet att jag kommer få svaret "använd gälgreppet istället för håv" =P.
Men ibland känns det lite väl riskfyllt om jerken sitter illa till och Gäddan är lite extra bångstyrig.
Har man desutom fått spendera tid på akuten med ett par feta krokspetsar inborrade i handen så blir man lite feg för att utföra gälgreppet och då blir det ännu värre att landa fisken....

Hur som helst jag är ute efter en stabil och rymlig håv som är så skonsam mot fisken som möjligt.
Gärna med nät som inte krokarna trasslar så lätt i allt för att minimera tiden ur vattnet för fisken.
Vet att det finns håvar med gumminät men de jag har sett är på tok för små och grunda för större fiskar.
Så vad finns det för vettiga alternativ på marknaden och vart kan man köpa dem?

Mvh: Micke.

big catch
2008-02-12, 10:11
köp en bra lipgrip istället

DavidL
2008-02-12, 10:49
Køp en kraftig svetshanske i skinn som går høgt upp på armen, då ær handen sæker mot vassa tænder och krokar.

Fiskar man två st ær en "Cradle" jættebra, dock svår nær man ær sjælv. Sjælv har jag en Vivtek laxhåv, med knutløst næt. Lætt och så smidig en laxhåv kan bli? Før dom gånger kroken sitter dåligt. Har bara anvænt den en gång, men då var jag mkt tacksam før att jag hade den med mig!

Finns motsvarande med plastat næt. Kanske bættre før fisken? Men vældigt tunga!

Kolla modeller på muskyshop.com eller AB.

Uberola
2008-02-12, 10:52
Om du ska håva så köp dig en regäl avbitare, mycket smidigare att klippa loss krokar från nät och fisk än att stå och pilla i flera minuter.

DavidL
2008-02-12, 11:00
Knipex kraftavbitare ær det ENDA som funkar! Som att skæra i smør med en varm kniv..

Sg
2008-02-12, 11:23
Karphåv kanske?

Norden
2008-02-12, 11:30
Jag köpte en stor håv från FishOnNet av samma anledning. Det finns säkert bättre håvar men den är rymlig, hållbar och har gummerat nät. Precis som DavidL sa å använder man den ju nästan aldrig i alla fall. Känns mest skönt att ha med sig som backup.

http://www.fishonnet.se/product_info.php/cPath/22_42/products_id/244

DavidL
2008-02-12, 11:39
Karphåv kanske?

Før trøg i vattnet, vek konstruktion. Och en mardrøm nær några stora trekrokar trasslar in sig i nætet, går førvisso att klippa..

FreeHeeler
2008-02-12, 13:41
Vad bra då har man lite saker att kika närmare på.
Det är ju inte så att håven är det enda alternativet men bra att ha med en i de fall den behövs.
Går det smidigt att ta gälgreppet så kör man ju på det, funderar dock på att införskaffa en hanske för att komma över min "gälgreppsfobi" =P
Ska nog skaffa en krallig avbitare också, med den lilla "elektronik tång" som ligger i väskan gör knappt en repa på kroken ens... =)

Tack för alla tips o råd!
/Micke.

CalleX
2008-02-12, 14:44
Før trøg i vattnet, vek konstruktion. Och en mardrøm nær några stora trekrokar trasslar in sig i nætet, går førvisso att klippa..

Trög i vattnet? När jag håvar så lägger jag håven i vattnet och leder in fisken med spöt - har aldrig haft problem med min karphåv. Dock! Jag fiskar från land och då kan jag stödja håven mot stranden men man borde kunna göra likadant om man sätter ett flytelement i klykan på håven.

Flodebanan
2008-02-12, 15:11
Om du ska håva så köp dig en regäl avbitare, mycket smidigare att klippa loss krokar från nät och fisk än att stå och pilla i flera minuter.

Köp ett rejäl avbitare endå, om krokarna skulle fastna i fisken på ett dumt sätt el. kör hullinglöst..

Holmish
2008-02-12, 15:17
Jag beställde en fox Stowaway Boat Net igår. riktigt stor och djup. Vet dock inte vad det är för nät, knutlöst är det men ser ut som samma sort som på karphåvarna.?
http://www.foxint.com/catalogues-products.php?lang=e&product=653&catalogue=3&section=46
MVH Micke

KnudorFnugelfufen
2008-02-12, 15:43
En sån härn köpte jag; http://www.trollingshop.co.uk/landing_nets.htm , men jag har inte hunnit testa den än. "PVC-coated" känns som nån gummivariant. Hyffsat billigt blev det oxå då han inte var så farligt dyr i frakt.

Dock var det lite lagom skoj att övertyga den nyfikna postkassörskan att paketet verkligen VAR en platt specialbalalajka från Uzbekistan.

DavidL
2008-02-12, 16:29
Trög i vattnet? När jag håvar så lägger jag håven i vattnet och leder in fisken med spöt - har aldrig haft problem med min karphåv. Dock! Jag fiskar från land och då kan jag stödja håven mot stranden men man borde kunna göra likadant om man sätter ett flytelement i klykan på håven.

Det ær skillnad nær man metar, færre och mindre krokar. Ett stort jerkbait på utsidan gæddan fastnar før lætt i en trøg håv man inte kan flytta på.

Fråga Johan næsta gång du ær inne på giganten vad som kan hænda om ena kroken fastnar i håvgarnet..

hellhammer
2008-02-12, 21:57
kanske det ni söker! såg den på lundgrens.:fiska2:

capt. crimson
2008-02-13, 08:26
Fördelen med en håv är att man kan kroka av under vattnet. Tror att det som är viktigast för fisken är att vara så lite över ytan som möjligt.