handdator

Visa fullständig version : Jiggkropp på Jerkbait

Johan29j
2008-02-16, 15:46
någon som satt jiggkropp på trekrokarna på jerkbaiten? undrar hur de funkar?

MrGädda
2008-02-16, 16:49
Finns ju redan flera sådana jerkbait. T.ex. hell-tail. Buster-tail m.m

Johan29j
2008-02-16, 18:24
Skulle du säga att de fungerar bättre eller sämre med kroppen på?

Nilsson
2008-02-16, 18:27
Skulle du säga att de fungerar bättre eller sämre med kroppen på?

Beror på vilket bete du sätter jiggen på, på vissa beten funkar det bra och på andra inte.

Askungen
2008-02-16, 18:40
Finns ju redan flera sådana jerkbait. T.ex. hell-tail. Buster-tail m.m

Knappast jerkbeten..

Skogsmulle
2008-02-16, 19:48
Grindpalm har tagit minst en stor gädda på sjunkande Salmo slider med jiggsvans.

Dock är den kombinationen inte så "rolig" att jerka.

fiskemannen
2008-02-16, 21:04
Knappast jerkbeten..

tycker jag att det är man använder ju oftast det med ett jerkspö eller hur ?
och rycker i det som ett jerkbete !

Flodebanan
2008-02-16, 22:23
Grindpalm har tagit minst en stor gädda på sjunkande Salmo slider med jiggsvans.

Dock är den kombinationen inte så "rolig" att jerka.

Varför skall man jerka den?

jerklimpan
2008-02-16, 23:01
någon som satt jiggkropp på trekrokarna på jerkbaiten? undrar hur de funkar?

Ofta så sabbar man gången totalt . Ja menar ex en hell tail går i stort sett bara rakt fram iof funkar det men det är ju inte jerkbait då.
Norpan killarna har gjort en egen variant med en karpkrok å liten jigg svans vilket gör att den fortafarnde går sida sida men sävliagre . Borde funka med liknade beten typ belly buster.

Men varför hålla på finns ju utmärkta tailbeten på marknaden i dag .

andreas9
2008-02-16, 23:22
Är ju inte alltid man har massa tailbeten med sig. Jag kan tänka mig att man vill sega ner gången på beten vid exv kallvattensfiske då borde ju en maffigare jigg passa bra tycker jag, men då ska man ju gärna ha preppat en trekrok innan, och visst då kanske man skulle kunna haft ett vanligt tailbete med sig från början. Nån av fisketidningarna hade som tips att sätta på en sån där vanligt standard minigrub på en slider häromsistens, inte särskilt revolitionerande kanske.

Lucius
2008-02-17, 10:46
Vill man ha ett tailbete som funkar som en HT funkar exv BJ bra, eller sjunkande Fatso, eller stora sjunkzalten, många sjunkande beten helt enkelt. Att sätta jiggstjärt på ett jerkbait och ha kvar någorlunda gång är lite knepigare. Beten som kan driva en svans är exv Sweet shad 66, Slider 12 sjunk, Troublemaker och Midget. Man måste dock anpassa svansen efter betet. Desto hårdare gummi=sämre rörelse, desto större svans=sämre rörelse, enkelkrok=bättre rörelse, desto kraftigare böj på jiggstjärten=sämre rörelse. Alltså: ju mer motsrånd, desto mer hämmas jerkbaitets rörelse. Vissa dagar är det grymt med en liten grubb på karpkrok bakom betet.

Alessandro
2008-02-17, 11:12
Fatso är ett vanligt bete man sätter jiggkropp på. Jag har gjort det på några
Jacks också, ingen fisk på dom hittills...

fiskartompa
2008-02-17, 12:37
Jag sätter bläckfiskar, sånna som används vid havsfiske, i olika färger på bakre kroken på buster jerk och big bandit när fisket är trögt. Det funkar bra och gången på draget ändras ej då de är så lätta.

Johan29j
2008-02-17, 15:08
Får prova med bläckfiskarna då! tack för alla svar!!

Precis tillbaka kommen från lite jerkfiske från land. blåsigt kallt som fan o massa is i vägen, svårt att få fisken att hugga. provade alla möjliga färger/storlekar och vikter. såg dom gå bakom jerken men blev aldrig nått hugg av det.. fick i alla fall en liten 5+kg flicka på Black Parrot C133W 66:an

Nu hoppas vi på sol o värme i veckan (många semesterdagar att plocka ut)