Visa fullständig version : fiska jerkbait me haspel?
btc_andersson
2008-02-17, 02:49
kan man fiska jerkbaitfiske me haspel?
tycker det är grymt svårt med multirullar när mna skall kasta..
så finns det något annat alternativ?
Klart det går. :)
Det finns gott om jerkspön för haspel men som allt annat fiske där kontakten med betet är viktig så är multirullen överlägsen. Om det är priset på multirullar som avskräcker dig så finns det massor av andra märken än ABU som är fullt dugliga till jerkfiske till betydligt vettigare priser.
Om det är så att det är tekniken som du tycker är svår så kan jag ta gift på att du aldrig provat på riktigt. Fråga någon som kastar med multirullar om han kan visa dig hur det funkar. Det är inte svårt och efter att du fått smak på det så känns det inte lockande att gå tillbaka till haspeln.
Henrik Nordberg
2008-02-17, 03:53
Äh, du lär dig att kasta med en multi på nolltid. Kör med nylon i början tills tekniken sitter och när du väl känner dig stabil så byter du till flätlina. Detta för att undvika fläskiga skatbon av dyr flätlina.
Alessandro
2008-02-17, 08:13
Klart du kan, Jeppan som har en egen customfärg hos BJ och en man med massor av +10 plussare kör enbart jerk med haspel...
http://www.cwcab.com/bilder/signature/Jeppan-C192b.jpg
Fredrik"Gluggen"Radsby
2008-02-17, 09:17
Började man med !! :) Det funkar och passar det dig bäst så kör på det.
Bästa o hitta sitt sätt att fiska på ! Fisken bryr sig nog inte ! :)
Lost_Horizon, en mycket god vän till mig använder enbart haspel och har alltid gjort det och kommer förmodligen alltid att använda det. Jag har fiskat mycket med honom och det ser ut att fungera alldeles utmärkt, han tar ordentligt med fisk. Personligen använder jag multirulle men jag blandar jerk och spinn om vart annat så det känns lite grand som haspel faktiskt. Dessutom kan man göra mycket med ett bete enbart med en sträckt lina och varierande vevrörelser utan att använda spöet alls. Iallafall med mina egenproducerade beten. Hur andra beten fungerar med den tekniken vet jag inget om. Haspel är helt klart ett alternativ!
mVH Jari Aalto Jaraal
kan man fiska jerkbaitfiske me haspel?
tycker det är grymt svårt med multirullar när mna skall kasta..
så finns det något annat alternativ?
btc_andersson
2008-02-17, 17:07
okej..
tack för alla svaren!
Skönt att höra att det finns andra som fiska jerkbait med haspel :)
Finns det inte nån film där man ser hur man kastar me multirulle??
för vd jag förstått så kan man kasta jävligt mkt längre med en multirulle när man väl lärt sig hur det ska gå till?
eller?
ja för fasen.. det går bra att jerka med haspel bara man har rätt grejer.. kolla filmen Esox Lucius där "Gurra" jerkar med haspel och bänder fina fiskar.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.