handdator

Visa fullständig version : Gäddmeteprylar

ljohan
2003-08-20, 22:56
Blir helsugen på gäddmete nu när det börjar talas om det, har inte blivit av innan.
Tänkte utföra det med en haspelrulle och ett 10-40g-klassat spö. Det kommer blir problematiskt, men jag tror det fungerar till en nybörjare.
Frågan är dock, vilka prylar bör jag köpa?
Vilka märken och storlekar är vettiga, men fortfarande billiga?
Nu tänker jag på stålwire bestyckad med krokar, sänken, flöte, flötesstopp (är det något mer?)

Foppa
2003-08-20, 23:00
Glöm inte gummipärlorna.
en sump/syrepump kan vara smart till betesfisken

Emil H
2003-08-21, 21:35
Ett bra flöte (30 g, avlångt), saker till tafsarna (lekande, wire, wirelås, krokar), stark och tålig lina (gärna lite tjockare, typ 0,35), syretabletter eller pump som foppa sa till betesfisken i spannen.

Om du vill förvara dina betesfiskar en längre tid (månader, veckor) så ska du ha en sump som ligger på bottnen.

Dansken
2003-08-21, 21:42
Ang flöte tycker jag Drennan Piker i vikterna 20-30 gram är helt överlägsna. Kan inte vara utan dom :)

ljohan
2003-08-21, 21:55
Originally posted by lime
Ett bra flöte (30 g, avlångt), saker till tafsarna (lekande, wire, wirelås, krokar), stark och tålig lina (gärna lite tjockare, typ 0,35), syretabletter eller pump som foppa sa till betesfisken i spannen.

Om du vill förvara dina betesfiskar en längre tid (månader, veckor) så ska du ha en sump som ligger på bottnen.
Finns det inga vettiga alternativ till att göra egna?
Jag tycker det verkar dumt att testa dom vid fiske, man kanske missar ett PB som Bergman :(

carpfenmazter
2003-08-21, 23:00
Ett bulligt runt flöte är bättre än ett avlångt om du fiskar i stilla vatten. Då kan betesfisken simma runt mera, och då täcka av större yta. Anpassa storleken till storleken av betesfisken, men 15-30 g är ganska lagom vikt.

Som tafs så är det svårt att få tag på rimligt bra färdiga tafsar. Att köpa ett paket trekrok och en spole drennan 7-strand ca 20 lbs är mycket bättre i längden. Om du värmer å tvinnar tafsen istället för att använda slimcrimps så finns det ingen risk att tafsen nöts av mot nån vass kant på samma sätt. Tafsen blir då smidigare också. detta går dock endast med oplastad wire. Den är något dyrare, men bra mycket smidigare och lättare.

Arnenym
2003-08-22, 17:32
Köp gärna flöten som bara fästes i nederkant och sänken med en plastpinne i. ( Kommer inte ihåg sänkena heter just nu.) Då kan du byta flöten och bly efter vad som passar betesfisken. Det här med köpta tafsar kan du glömma. Dom är alldeles för korta och sen är det lika lätt att tappa PB:n på dom som en hemgjord tafs. Prova nån av dom knytbara tafsmaterialen. Dom är mjukare, men mer nötningskänsliga. Så du måste hålla koll på att dom inte blir fransiga. Men betesfisken kan röra sig mycket bättre.

ljohan
2003-08-22, 17:42
arnenym, låter illa. Hur långa är tafsen i Darts gäddmeteset?

Stizo
2003-08-22, 18:27
Originally posted by Arnenym
Köp gärna flöten som bara fästes i nederkant och sänken med en plastpinne i. ( Kommer inte ihåg sänkena heter just nu.) Då kan du byta flöten och bly efter vad som passar betesfisken. Det här med köpta tafsar kan du glömma. Dom är alldeles för korta och sen är det lika lätt att tappa PB:n på dom som en hemgjord tafs. Prova nån av dom knytbara tafsmaterialen. Dom är mjukare, men mer nötningskänsliga. Så du måste hålla koll på att dom inte blir fransiga. Men betesfisken kan röra sig mycket bättre.

Jag håller med dig till 100%. Om man kör med dem knutbara tex Pro Leader så gäller det verkligen se till att det inte är några skador på den. Om man kör gädda så tycker jag att man skall köra med 45 kilos varianten den är något tjockare än 25 kilos. OBS, då menar jag inte i dragstyrka, för dragstyrkan i 25 kilos klassen räcker långt utan själva nöttåligheten är bättre på den med 45 kilos tafsen.

Pro leadern på 5, 8, 12 kg är bra till abborre eller gösfiske...

Arnemyn flöten som man fäster i nederkant och som har såkallad plastpinne finns i många fabrikat. Jag kör med Darts!

Tänk på att inte köpa en Bombardo om ni skall fiska med levande bete, den passar bra till räka, powerbait, maggot, mask, med mera!

ljohan
2003-08-22, 18:55
stizo, man kanske borde ge sig på det.
Hur mycket extra behöver man betala för att köpa prylar separat?
Jag har mycket tajt med stålar nämligen, studiebidraget kommer tydligen inte förens 31 Oktober.
Darts gäddmeteset kostade 85kr så.

Stizo
2003-08-22, 19:13
Jag köpte stoppers för 12kr, gummipärlor för 13kr, flöte 30kr... Det du behöver till det brukar dem flesta fiskare ha... Tex sänke, krok, tafs mm...

ljohan
2003-08-22, 19:23
Originally posted by Stizo
Jag köpte stoppers för 12kr, gummipärlor för 13kr, flöte 30kr... Det du behöver till det brukar dem flesta fiskare ha... Tex sänke, krok, tafs mm...
Krokarna kan jag slita från någon wobbler, stålwire har jag inte (föurtom till ståltafsarna vid spinnfiske/trolling), sänken har jag enbart iform av päronsänken och blyhagel.
Wirematerial kostar väl en del har jag för mig?

Arnenym
2003-08-23, 09:27
Jag vet inte riktigt hur långa Darts tafsar är. Själv använder jag tafsar på 50 - 60 cm. Det har jag inte sett i någon affär.

Som lågbudgetknep kan man knäppa ihop två kortare tafsar (om man redan har köpt dom).
Krokar kan man ta från wobblers, som du redan sagt.
Gummistoppers kan du ersätta med stoppknut.
Gummipärlor kan du hoppa över om du kollar knuten nedanför sänket ofta.
Små plaspärlor, som hindrar stoppknuten att åka genom flötet måste du ha. Sno lillsyrrans halsband eller köp en påse "indianpärlor" på närmaste pandurobutik.

Adde
2005-06-02, 15:47
Darts tafsar är 40 cm långa.. är det okej ?

Borrul
2005-06-02, 16:18
eller så kan du ju alltid testa min lågbudgetvariant.

du behöver ett spö och en rulle med lina på.

först knyter du på en gummisnodd på den rena linan.(funkar lika bra som stopper, och mkt billigare)
sen trär du på ett flöte,(eller så kan du skära ut en frigolitbit och forma och använda som flöte, funkar perfa) så har du allt utom tafsen på.

allt du behöver som tafs är en vanlig färdig ca. 40cm tafs och en eller två krokar, en krok hänger du i beteslåset, och om du vill ha två krokar fäster du den andra i en håla lite högre upp på tafsen, i typ en lekande eller i öglan där kroken sitter fast.

sen knyter du på tafsen, sen är det bara att ställa in stoppern(gummisnodden), dra på en betefisk och sutta ut. :)

detta gjorde jag när jag bara hade med en fiskelåda med vanliga saker i och ville meta gädda, inga inköp alltså.

etuna_alex
2005-06-02, 17:11
drennan har bra wires många olika sorter , de har även fina flöten men tyvär så är priset relativt högt för du var ju ute efter billigare grejjer. likaså fox har mycke fina små prylar till gädd metet men även där är priset något i överkant. så om du nöjer dig med lite sämre grejjer så kan du ju alltid använda darts kollektioner finns ju dessutom i de flesta butiker!=)

Borrul
2005-06-03, 18:22
stizo, man kanske borde ge sig på det.
Hur mycket extra behöver man betala för att köpa prylar separat?
Jag har mycket tajt med stålar nämligen, studiebidraget kommer tydligen inte förens 31 Oktober.
Darts gäddmeteset kostade 85kr så.
Matthias på deadbait.se och metesidan.se tyckte ju att darts gäddmetesett var helt ok iaf. vet inget om det iofs.