handdator

Visa fullständig version : Provtagning av gädda i åar längs svenska kusten 2008

Olof
2008-02-18, 12:39
Provtagning av gädda i åar längs svenska kusten 2008

Var med och bidra till forskningen, denna undersökning hänger på er insats.

Högskolan i Kalmar vill undersöka hur vanligt det är med homing hos gäddor. Med homing menas fisk som återvänder till samma vattendrag årligen för att leka. Detta förutsätter att de migrerar ut i havet för att födosöka under en del av året, för att sedan tidig vår återvända till vattendraget för reproduktion.
Med hjälp av ny teknik, kan man granska otoliterna (öronstenarna). Man kan utskilja saltvattensperioder från sötvattensperioder. Förhoppningsvis kan vi se återkommande mönster av spårämnen i sötvattensperioden, vilket skulle visa på att det är samma vattendrag fisken går upp för att leka, år efter år.

Vi skulle behöva Er hjälp för provtagning av dessa fiskar. De ska tas innan eller i början av lektiden (1 feb-30 april), och fångas i åarna. Det ska vara lekmogna fiskar, dvs ej utlekta. Längre norrut leker gäddan senare och det går bra med lekmogen fisk efter 30 april också. Helst 100-1000 meter från mynningen av vattendraget, dvs inga svåra vandringshinder mellan havet och fångstplats. Fisken ska också vara förhållandevis stor, detta för att fisken ska ha lekt flertalet gånger så att man kan jämföra de olika lektillfällena. Ett rimligt intervall är 4-8 kg. Ännu större fiskar går bra också, men då dessa är fiskar vi sportfiskare vill ha kvar i våra system ser vi inget krav att ta sådana (men om någon större fisk dör p.g.a misslyckad C&R, då tar jag gärna emot huvudet)
Vi behöver 5 gäddor från varje å, nedan finns listade de åar vi är intresserade av.
Om ni har förslag på ett intressant vattendrag som havsgädda går upp för lek i och som ni fiskar i nu under våren, kan detta vara intressant också, ta gärna kontakt med mig om detta snarast. Med vissa av åarna, speciellt norrut, är mina erfarenheter inte så stora. Det kan vara så att vissa åar på listan inte fiskas så mycket gädda i, eller det går inte upp så mycket gädda. Ge mig med denna info också, och ge gärna förslag på en å i närheten som är mer lämplig. Det kan vara allt från stora älvar till små små åar!

Jag har förståelse för att många har svårt att klubba fisk i sina hemmavatten, jag är själv en hängiven C&R-fiskare. Med denna provtagning kan vi förhoppningsvis visa att åar har stor betydelse för gäddor längs med hela Sveriges kust, och mer fiskevård och forskning kan koncentreras till dessa. Er insats är av så stor betydelse, då vi själva inte har möjlighet att provta 25 åar under kort tid på våren (även om det skulle vara trevligt). Denna studien blir bara genomförd om jag får ett bra samarbete med er andra sportfiskare!

Åar som vi är intresserade av i ordning från västkust till östkust.
Strömsån, Strömstad
Örekilsälven, Munkedal
Kungsbackaån, Kungsbacka
Himleån, Varberg
Suseån, Falkenberg
Fylleån, Halmstad
Lagan, Laholm
Rönne å, Ängelholm
Saxån, Landskrona
Lödde å, Löddeköpinge
Sege å, Malmö
Mörrumsån, Karlshamn
Bräkneån, Bräkne Hoby
Ronnebyån, Ronneby
Nättrabyån, Nättraby
Hossmoån, Kalmar
Snärjebäcken, Kalmar
Alsterån, Kalmar
Loftaån, Loftahammar
Svärtaån, Nyköping
Olandsån/Forsmarksån (vilken å det blir bestäms av gensvaret), Östhammar
Testeboån, Gävle
Selångersån, Sundsvall
Gideälven, Örnsköldsvik
Ängerån, Umeå
Kålabodaån, Ånäset

Skicka ett PM/mail eller svara här i tråden om ni bor nära ett av vattnena ovan och kan tänka er att hjälpa till med forskningen och bidra med några gäddor. Även om ni har förslag på en kanske bättre lämpad å, som ni bor nära av, hör av er!

Det är fiskens huvud vi är intresserade av, otoliterna ligger under pannbenet. Det är risk att man demolerar dessa om man avlivar fisken med kraftiga klubbslag, man får tänka på att inte slå för hårt helt enkelt.

Notera längd, vikt, fångstplats och datum på en papperslapp med blyerts. Observera, det är bara huvudet är vi intresserade av. Frys det i en plastpåse, lägg i lappen i påsen med huvudet efter det fryst och vira tidningspapper runt, lägg i en kartong och skicka det till oss. Samfrakta gärna flera huvuden! Posta gärna sent på dagen ☺

Olof Engstedt
Naturvetenskapliga institutionen
Högskolan i Kalmar
391 82 KALMAR

olof.engstedt@hik.se

Total ersättning för porto kommer att skickas till er, samt en liten belöning för varje gädda.

Om studien blir av kommer den publiceras i en vetenskaplig tidskrift, och naturligtvis kommer ni få ta del av resultatet!

Med vänliga hälsningar Olof Engstedt

Bifogar en bild på en gäddas 3 par otoliter, det största paret är ca 1 cm på en 5 kgs gädda! Även en slipad sådan, kolla in ringarna som lagras in, ungefär som årsringar på ett träd, och dessa är fullspäckade med information om vart gäddan har varit, likt flygplanets svarta låda! :)

MastaPike
2008-02-18, 13:32
Hallå!

Hoppas det kommer bli bra resultat av forskningen och att folk inte är alltför rädda för att ta upp lite gädda nu när det är till ett så pass bra ändamål! Förstår alla hängivna c&r fiskare där ute (är en själv med) men ställ upp och skicka in gäddor till denna studie om ni kan!

När det gäller naturvetenskapliga studier av detta slag blir sannolikheten i resultat starkt beroende av antalet stickprov (i detta fall gäddor) så skickar folk in mycket gäddor så har Olof ett stort underlag att forska på och resultatet kommer med större sannolikhet att stämma (en högre statistisk styrka).

Ska själv försöka ta mig ner till Kungsbackaån och se om jag kan bidra med något till studien!

Var själv ute och fångade 2st 2,5kgs gäddor i helgen som ska användas till vävnadsstudie och telometriförsök. Ska fånga mindre gäddor i helgen där blodkärlssystemen ska gjutas av så att man vet var utrustningen ska opereras in i gäddan.

Lycka till och hoppas allt kommer gå bra!

Hellström
2008-02-18, 13:56
Jävligt häftig undersökning du ska på börja måste jag säga! skulle gärna hjälpa till om det inte vore så att jag bodde mitt i landet!

karki
2008-02-18, 14:02
Intressant grej. Bra iniativ att forska om gäddorna.

Scaner
2008-02-18, 15:32
Nu Callex är det ok att bonka några gäddor i Löddeå!

Bara de är från yttre delarna av ån samt under 100cm.

Olof !

Borde inte tillflöden från Gotland vara med?

Olof
2008-02-18, 15:37
Kul med det positiva gensvaret! Verkligen vänligt att ni kan bidra, har redan fått några pm från folk som bor nära åarna. Många fler behövs!
Som MastaPike skriver är flera gäddor från varje å av stor betydelse (det är inte så många det handlar om, 5 st.) Om jag bara får in en gädda säger det inte så mycket. Men om det är flera fiskare i en å går det ju utmärkt att bidra med en gädda t.ex!
Scanner, Gotland är med, de ordnas av kontakter där förhoppningsvis!

Mvh Olof

Scaner
2008-02-18, 15:57
Är dessa åar tillgängliga för fiske efter gädda under denna önskade tidsperiod?

Bara så man inte åker dit för tjuvfiske, ett ädelt syfte om man någon gång skulle överväga tjuvfiske iofs.

Olof
2008-02-18, 15:58
Det är upp till fiskaren att ta reda på! :sun:

Musky
2008-02-18, 17:35
Nu Callex är det ok att bonka några gäddor i Löddeå!

Bara de är från yttre delarna av ån samt under 100cm.

Olof !

Borde inte tillflöden från Gotland vara med?

Hahaha!! :appl:

Olof
2008-02-18, 17:45
Hahaha!! :appl:

Sjysst Staffan att du kan tänka dig bidra med några fiskar från Rönne å!

Alessandro
2008-02-18, 18:09
Kvaddas proverna om man kokar skallen på gäddan alltså?

Olof
2008-02-18, 18:11
Kvaddas proverna om man kokar skallen på gäddan alltså?

Ja det gör dem, kanske inte otoliterna, men vi passar på att ta DNA-prov på dem också, så ja, kokade huvuden är dumt :)

Flodebanan
2008-02-18, 18:18
Ja det gör dem, kanske inte otoliterna, men vi passar på att ta DNA-prov på dem också, så ja, kokade huvuden är dumt :)

Missar man ju det bästa på hela fisken, som tanterna i "Kul med Fisk" (där bl.a Hans Nordin medverkade) pratade om när dom sörplade och gnagde på sina kokade torskhuvuden.

Alessandro
2008-02-18, 18:27
OK, saken är den att kokta skallar skulle lukta mindre därav frågan.

Olof
2008-02-18, 18:54

Svarar här också så andra ser. Det är inte så farligt som man kan tro faktiskt. Fryser man huvudet och sen virar in det i tidningspapper som man lägger i en kartong så är det lugnt om posten levererar som de ska. Blir det liggandes någon vecka någonstans, då är det ju en annan femma. Men något straff ska väl posten ha om de är så långsamma?
:)

G1zm0
2008-02-18, 19:21
Kan bli lite jävligt i rönne å med tanke på att fisket inte börjar förräns den 1e april när gäddorna redan lekt

Flodebanan
2008-02-18, 19:31

Här på fastlandet har vi något vi kallar för plastpåsar...

Olof
2008-02-18, 19:40
Kan bli lite jävligt i rönne å med tanke på att fisket inte börjar förräns den 1e april när gäddorna redan lekt

Ja det är ju tråkigt, det är sådant som jag inte har koll på. Men det borde vara några fiskar kvar som är lekmogna. Det skulle kunna gå bra med utlekta fiskar också, om de tas inom en km uppströms från mynningen.

Rassie
2008-02-18, 19:49
Kan försöka mig på K-backaån, vet dock inte hur gäddbeståndet är där? och ifall det är svårt att få 4+are där...

Ola
2008-02-18, 20:10

Kan man inte få tillstånd av fiskerättsinehavaren för provfiske av gädda?

Det är väl ädelfisken som de anser vara värdefull.

Scaner
2008-02-19, 12:32
Skickat mail till dig Olof!

Några följdfrågor.

Olof
2008-02-20, 11:47
Uppdaterat med Örekilsälven, Bräkneån och Nättrabyån, samt tagit bort Vieredsån!

lex
2008-02-20, 15:08
Trodde inte att gäddorna från åarna i Halland och Bohuslän gick ut i havet, är inte havsvattnet för salt för dem på västkusten?

Olof
2008-02-20, 15:44
Det vet man aldrig förrän vi har undersökt det. Det är det som är lite spännande med denna undersökning! Mycket möjligt de går ut under några månader under sommaren t.ex och käkar sill!

G1zm0
2008-02-20, 15:55
Kan man inte få tillstånd av fiskerättsinehavaren för provfiske av gädda?

Det är väl ädelfisken som de anser vara värdefull.

Skulle inte räkna med det, alla är så rädd om laxen så jag tror ej de går med på det, det finns ju risk att man skadar laxen när man fiskar en sån skitfisk som gäddan enligt dem.

marulken
2008-02-20, 16:20
Borde inte Göta älv/Nordre älv vara intressant?

Olof
2008-02-20, 16:32
Borde inte Göta älv/Nordre älv vara intressant?

Har funderat på det systemet, eftersom det är så stort känns det som att gäddan där kanske är mer stationär? Och vad jag fått för mig så fiskas inte de nedre sträckorna, utan det är mer de övre, och där är risken att de är stationära större.

Rätta mig gärna om jag har fel ang. var det fiskas och fångas gädda!

marulken
2008-02-20, 16:46
Har funderat på det systemet, eftersom det är så stort känns det som att gäddan där kanske är mer stationär? Och vad jag fått för mig så fiskas inte de nedre sträckorna, utan det är mer de övre, och där är risken att de är stationära större.

Jag har hört talas om några gäddor fångade i Göta älvs mynningsområde, men det ligger nog en del i vad du säger. Har själv ingen större erfarenhet av älven. Var bara en tanke då jag numera bor i "Götet". Lycka till med arbetet i varje fall!

Olof
2008-02-20, 17:21
Om du kan fånga några gäddor i mynningsområdet skulle det uppskattas! Eller om du kan ta dig till Kungsbackaån!

/Olof

marulken
2008-02-20, 17:35
Just nu ligger min båt i Skövde, ska dock försöka få hit den en vända efter påsk. Om allt går som det är tänkt lovar jag att göra ett par försök i mynningen.
/David

Rassie
2008-02-20, 17:46

Skulle kunna tänka mig att gäddorna som lever uppe i Nodre Älvområdet är mer stationära, men har fått någon abborre vid hasvöringsfisket i bräckvattnet utanför tångudden i mynningen så visst finns det gädda där med! men kan vara lite kämpigt att få en av modell större skulle jag kunna tro...

Jpej
2008-02-20, 17:59

Gäddorna brukar inte leka i Rönne förrän andra eller tredje veckan i april, iallafall mynningsgäddorna.

marulken
2008-02-20, 18:04
Skulle kunna tänka mig att gäddorna som lever uppe i Nodre Älvområdet är mer stationära, men har fått någon abborre vid hasvöringsfisket i bräckvattnet utanför tångudden i mynningen så visst finns det gädda där med! men kan vara lite kämpigt att få en av modell större skulle jag kunna tro...

Tror nog att det går en och annan bumling där också. Borde finnas gott om bytesfisk och fisketrycket är väl i stort sett obefintligt i den delen av älven. Ska bli riktigt spännande att prova!

Rassie
2008-02-20, 18:22
Tror nog att det går en och annan bumling där också. Borde finnas gott om bytesfisk och fisketrycket är väl i stort sett obefintligt i den delen av älven. Ska bli riktigt spännande att prova!

finns ju extrema mängder id och en del ål, så vrf inte! nöt på bara. Men känns som att båt kan vara en stor fördel

KJ
2008-02-24, 13:47
Har inte gäddotoliter kollats på gotland redan? av länssty, har för mig det, det har gjorts på abborre där iallafall...hursomhelst mycket spännande undersökning!

Olof
2008-02-25, 16:12
Har inte gäddotoliter kollats på gotland redan? av länssty, har för mig det, det har gjorts på abborre där iallafall...hursomhelst mycket spännande undersökning!

Japp, Limburg mfl. gjorde en undersökning på gädda på gotland, och kunde visa att det var två olika reproduktionsstrategier, dels de som gick upp i bäckar och lekte där, och dels gäddor som lekte i havet. De var dessutom födda i sött resp. salt vatten. Lite få fiskar i den studien, men det är det som vi utökar nu. Kul att du tycker det är intressant, du kanske själv har möjlighet att bidra? Tänk efter ni alla andra också, om ni har närhet till de åar jag nämnt, eller kanske har en egen å på hemmaplan där ni vet det går upp gädda på våren för att leka!

Mvh Olof

Scaner
2008-02-25, 17:22
Undersökningen på Gotland visade att de få leklokaler (mynningsområden på småbäckarna, några översvämningsområden i slutet av bäckarna) som fanns ute i salthavet knappast genererade några yngel alls längre.
Peter Landergren 2003-2004

Leklokalen är enligt mig det som skapar lekvandringen.
M. a. o. svårt att skapa nya bestånd med inplanteringar.

Stor konkurrens med restaurering av öringlokaler, så gissar att ni får svårt att lyfta fram gäddan i det sammanhanget. Att göra gäddlokaler i en öringförande å tilltalar inte majoriteten.

Olof
2008-02-25, 17:51
Det kan vara som du säger Scanner, att det är leklokalen som ger lekvandring, man återvandrar till det ställe man är född, för man vet att där är det bra så att säga. Det sköna med bäckar jämfört med havet är att man kan förbättra leklokalerna, genom att göra översvämmningsområden där vattnet hålls någon månad efter leken! Det är precis det vi håller på med här i Kalmar vid ett område nu, Oknö!

VectoR
2008-02-25, 18:30
Det är precis det vi håller på med här i Kalmar vid ett område nu, Oknö!

Och ett (eller två?) mellan Mönsterås och Timmernabben va? Kronobäck heter det har jag för mig?

Olof
2008-02-25, 20:05
Det är riktigt, det är Kronobäck och Oknöbäck som mynnar bredvid varandra, och gäddor som går upp i de bäckarna hamnar om de vill i en nybyggd våtmark med översvämmade gräsängar!

VectoR
2008-02-25, 20:30
Det är riktigt, det är Kronobäck och Oknöbäck som mynnar bredvid varandra, och gäddor som går upp i de bäckarna hamnar om de vill i en nybyggd våtmark med översvämmade gräsängar!

Härligt att det händer lite häromkring! Hoppas att vi får lite återväxt på abborrarna nu :)

Olof
2008-03-14, 21:26
Hallå därute! Ser ut att bli en trevlig gäddfiskehelg! Vore trevligt om ni kan tänka på denna studien om ni är och fiskar i en av ovan nämnda åar, eller kanske i någon annan å där gäddan går upp och leker nu kommande månad! Kom igen och bidra till gäddforskningen! :cheers:

Olof
2008-04-12, 10:54
Ett litet radioinslag. Tråkigt att hon säger Olov hela tiden bara :)

http://www.sr.se/Blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=1972712

Skulle uppskatta otroligt mycket om ni kan ta några gäddor från ovanstående åar kommande veckor, gäddforskningen behöver er hjälp!

Mvh Olof

Mummelmannen
2008-06-04, 19:09
Tog en fin gädda på 8-9kg idag i rönne å / ljungbyhed. Kanske är något man skulle skickat in? Brukar köra catch and release annars men denna fick lite små skador, svalde betet ganska bra. Får nog 5 gäddor om dagen här i rönne å. Kanske ska spara par 2 kilos och skicka in. :)

Olof
2008-06-04, 22:28
Den vore trevlig att få in! Tackar!
2 kgs är tyvärr lite för lite, då de inte har den historia bakåt som jag vill titta på. 4kg+ har vi bestämt! Hör av mig via pm!

Mummelmannen
2008-06-05, 03:07
Ah okej, visst. Jag har kvar huvudet på 8kilon. Om det skulle vara intressant då? Den fick dock ett hårt slag mot huvudet elr två ;p
Kanske är värt ett försök endå. Aja hör av dig via pm om det skulle vara intressant. Håller huvudet kallt så länge.
Annars får det bli en ny fiskerunda nu någon dag , hehe :)