Visa fullständig version : Följare!
Har jerkat ca 15 pass nu under senhöst o vinter i Blekinge, har märkt att antalet följare har ökat med att vattnet blitt kallare under vintern.
Jag jerkar bara med BB i olika färger ( lite trångsynt kanske, men är öppen för andra förslag ) men är det någon som har tips på hur man lurar "följarna" som kommer 1-2 meter bakom att hugga, har provat att stanna alt satt fart på betet men inget nu under vintern verka trigga dom till hugg.
Hur gör ni ?
Skitfiske :fiska2:
fiskemannen
2008-02-21, 18:48
stanna sen gör du 2-3 ryck och stannar igen då borde dem smacka på ;) men jag har fiskat i blekinge och när man fick fäljare var den oftast för man hade för skrikig färg . testa väldigt dova färger eller skitmört ( som jag själv inte tycker är så dov) den brukar funka nästan jämt .
andrease
2008-02-21, 18:49
Har sätt en liten skillnad i antalet efterföljare när en kör BJ o en BB i båten. BB brukar ge fler kontakter men ganska många som missar eller bara följer efter medan BJ brukar generera fler hugg. Har inte tillräkligt med underlag för att säga att det är så, men efter ca 10pass har jag fått den uppfattningen.
Annars är det ju att köra lite längre vevstopp redan innan du ser betet och kanske sätta lite fart på det emellan stoppen. Hoppas det löser sig :cheers:
Mindre och diskretare beten.. Føljer dom fiskar man ofta før sakta, att stanna upp helt får oftast som resultat att dom vænder och sticker.
Grävlingen
2008-02-21, 21:10
Bulldawg Shallow!!
Annars kan du testa att tokjerka! :) Jag menar funkar det inte med att köra långsamt så får man ju testa nya sätt, även om det är kallt!
Kan ju va så att dom varit uppe i båten och vänt 10tal gånger på bb eftersom 95% fiskar med bb.
Tackla upp en mört och släng ut ett gäddmete en bit från båten så när gäddan vänder så hugger den mörten........
testa ett mindre bete som busterjerk 2, hechtkiller eller tnt. kan var det som är avgörande. har haft bra fiske på små beten nu under vintern, inga 10+ för mig men andra i teamet har tagit det. själv tar jag ofta mycket fisk på dessa små beten trots deras hetsiga gång (tänker främst på hecht killet o tnt) vilket känns lite motsägelse full då jag tidigare har haft bäst fiske på supershallow manta när det varit kallt i vattnet.
Jaja testa dig fram
Old Firehand
2008-02-21, 22:12
Har jerkat ca 15 pass nu under senhöst o vinter i Blekinge, har märkt att antalet följare har ökat med att vattnet blitt kallare under vintern.
Jag jerkar bara med BB i olika färger ( lite trångsynt kanske, men är öppen för andra förslag ) men är det någon som har tips på hur man lurar "följarna" som kommer 1-2 meter bakom att hugga, har provat att stanna alt satt fart på betet men inget nu under vintern verka trigga dom till hugg.
Hur gör ni ?
Skitfiske :fiska2:
Hej Carter; Det du beskriver kallas bland oss äldre fiskeamatörer för "krokvana". Visar man samma typ av artificiella beten tillräckligt många gånger för ett begränsat områdes gäddor lär de sig att känna igen betena och de metoder betena presenteras på. Följare tyder dels på att gäddan inte befinner sig i huggfas och dels på att gäddan har lärt sig dig, dina beten och dina metoder. Kanske kan en mörk Bomber 16A-BBO eller LEF1 få dina följare att hugga. Veva snabbt ner Bombern till 1,0 -1,5 meters djup och stanna plötsligt invevningen (spinnstopp) och låt Bombern flyta upp mot ytan. Upprepa spinnstoppet 2-3 gånger under varje inspinning för att se om du har hittat rätt medicin. Annars kan du tempoveva, snabbt-långsamt-snabbt-långsamt för att se om det lockar fram gäddans huggreflexer. Det är inte alltid att det är en Bomber 16A som skiljer succé från fiasko. Ibland kan det vara en sjunkande Swim Whizz Nr 5, en Cisco Kid 600 eller ett blått eller abborrfärgat Utödrag som retar gammelgäddan till hugg.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Hej Carter; Det du beskriver kallas bland oss äldre fiskeamatörer för "krokvana". Visar man samma typ av artificiella beten tillräckligt många gånger för ett begränsat områdes gäddor lär de sig att känna igen betena och de metoder betena presenteras på. Följare tyder dels på att gäddan inte befinner sig i huggfas och dels på att gäddan har lärt sig dig, dina beten och dina metoder. Kanske kan en mörk Bomber 16A-BBO eller LEF1 få dina följare att hugga. Veva snabbt ner Bombern till 1,0 -1,5 meters djup och stanna plötsligt invevningen (spinnstopp) och låt Bombern flyta upp mot ytan. Upprepa spinnstoppet 2-3 gånger under varje inspinning för att se om du har hittat rätt medicin. Annars kan du tempoveva, snabbt-långsamt-snabbt-långsamt för att se om det lockar fram gäddans huggreflexer. Det är inte alltid att det är en Bomber 16A som skiljer succé från fiasko. Ibland kan det vara en sjunkande Swim Whizz Nr 5, en Cisco Kid 600 eller ett blått eller abborrfärgat Utödrag som retar gammelgäddan till hugg.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Hart även haft bra fiske på utedragen speciellt tidig vår/ vinter då gäddorna har vägrat ta jerkbeten. Speciellt på hollografisk abborrefär. Men numera är dessa beten bara skrot intryckta i en gamal låda..... så konstigt det kan bli. man får väll testa ett gamalt plåtbete lite till och från...
testa ett mindre bete som busterjerk 2, hechtkiller eller tnt. kan var det som är avgörande. har haft bra fiske på små beten nu under vintern, inga 10+ för mig men andra i teamet har tagit det. själv tar jag ofta mycket fisk på dessa små beten trots deras hetsiga gång (tänker främst på hecht killet o tnt) vilket känns lite motsägelse full då jag tidigare har haft bäst fiske på supershallow manta när det varit kallt i vattnet.
Jaja testa dig framÄr väll ganska typsikt att manf år mängder med fisk på små fladdriga beten? inget nytt direkt. Kan vissa dagar locka upp lite extra fisk men sällan några stora.
Kanske kan vara värt att testa figure 8-tekniken, som beskrivs i tråden i länken?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=33719
Old Firehand
2008-02-22, 12:49
Kanske kan vara värt att testa figure 8-tekniken, som beskrivs i tråden i länken?
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=33719
Hej Petey 21; "Figure 8-tekniken" tillämpas mycket i norra USA och Canada vid fiske efter aggressiv muskie i relativt varmt sommar- och höstvatten. Att använda "Figure 8-tekniken" i kallt vårvintervatten låter nog som lite övertro på metoden. Rätta mig om jag har fel.....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Har testat lite figure 8 vid båten och en gång höll jag på dö i skräck ! Jag skulle visa tjejen hur 8an gick till efter vi vevat in våra wobblers och då plötsligt small det. Detta var över 20 m djup . Så det kan vara värt det ibland :)
Men nu har jag å Mangeboy kommit på en bättre teknik och den heter Around the boat !!
Flodebanan
2008-02-22, 14:06
Har testat lite figure 8 vid båten och en gång höll jag på dö i skräck ! Jag skulle visa tjejen hur 8an gick till efter vi vevat in våra wobblers och då plötsligt small det. Detta var över 20 m djup . Så det kan vara värt det ibland :)
Men nu har jag å Mangeboy kommit på en bättre teknik och den heter Around the boat !!
Du piskar mange med påken medans han springer runt runt i båten och ger ifrån sig lockande ljud samtidigt som ni sakta förflyttar er framåt med elmotor, vid halvtid byter ni position och kör vidare?
Hej Petey 21; "Figure 8-tekniken" tillämpas mycket i norra USA och Canada vid fiske efter aggressiv muskie i relativt varmt sommar- och höstvatten. Att använda "Figure 8-tekniken" i kallt vårvintervatten låter nog som lite övertro på metoden. Rätta mig om jag har fel.....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
Tror oxå att den tekniken är fullt gångbar i varmare vatten, men nu när det är kallt i vattnet så gör dom inga "brutala" utfall eller hugg, men det är värt att prova iaf ...... huggen är så försiktiga att dom knappt märks nu under vintern.
Får nog ta och prova några såna där stora Muskyspinnare o Bulldawg's, kanske man ska putsa upp sina gamla Atom o Mörtblänk oxå, när brallorna ändå är nere.
Tackar för alla tipsen!
Old Firehand
2008-02-22, 15:58
Tror oxå att den tekniken är fullt gångbar i varmare vatten, men nu när det är kallt i vattnet så gör dom inga "brutala" utfall eller hugg, men det är värt att prova iaf ...... huggen är så försiktiga att dom knappt märks nu under vintern.
Får nog ta och prova några såna där stora Muskyspinnare o Bulldawg's, kanske man ska putsa upp sina gamla Atom o Mörtblänk oxå, när brallorna ändå är nere.
Tackar för alla tipsen!
Hej Carter; Fiska där vinden ligger på! Den varma vårsolen värmer upp ytvattnet. Om vinden fått ligga på hårt i samma riktning några dagar så samlas det solvärmda ytvattnet utmed lovartstränderna. Längst inne i de soluppvärmda vikarna hittas ofta havsöringen. På lite djupare vatten brukar gäddorna samlas utefter lovartstränderna. Dessa dagar bör du helst fiska från land, promenera utmed strandkanten och kasta mot vindriktningen. Gäddan står med huvudet vänt mot vinden och ytströmmen. Hon förflyttar sig fram och tillbaka utmed lovartstranden när hon söker efter lämpligt byte. Genom att spinna in med vindriktningen får du ditt bete att gå med vinden mot stranden och gäddan. Det innebär att du närmar dig gäddan med betet på samma sätt och från samma håll som den naturliga bytesfisken. Metoden är ofta mer effektiv och fångstgivande än att stanna utanför lovartstranden i en båt och kasta med vindriktningen, så att betet närmar sig gäddan bakifrån. Givetvis kan du tillämpa fiskemetoden på andra arter än gädda och havsöring.
Lär dig att fiska med fem olika beten! Lär dig att kunna hantera fem olika beten perfekt i stället för tjugo som du fiskar med lite då och då och aldrig lär dig ordentligt. Välj ut tre olika wobbler, ett skeddrag och en spinnare i olika storlekar och färger. Tänk på att de utvalda betena skall täcka olika djup och hastigheter. Tre av de utvalda betena kommer att fungera vid 95 % av dina framtida fisketillfällen. Ditt enda problem blir att hitta fisken.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.