Visa fullständig version : Vilken flätlina?
Ska byta lina nu och har kört med Sufix länge. Funderar närmast på att byta till Spiderwire. Någon som har några övriga bra förslag och tips? Har aldrig testat Spiderwire så berätta gärna vad ni tycker om den!
//Jonas
till vilket sorts fiske ?
tintin_jkpg
2008-02-22, 23:13
Bästa jag haft är enligt mig Berkley Fireline.
Tror du kommer få olika svar från de flesta, välj något du känner extra för och se om det faller dig i smaken. Gör det inte det så byt till annat märke.
Jag säger Tuf-line XP från Lundgrens. Mycket bra lina till överlägset pris, 169kr för 137m.
jerklimpan
2008-02-22, 23:37
Ska byta lina nu och har kört med Sufix länge. Funderar närmast på att byta till Spiderwire. Någon som har några övriga bra förslag och tips? Har aldrig testat Spiderwire så berätta gärna vad ni tycker om den!
//Jonas
spiderwire ultracast är riktigt fin behöver man inte ha så tjock heller .
Tuf line är annars väldigt prisvärd .
Ja tror spiderwire passar bättre på haspel den är hårdare .
/Fredrik
roach master
2008-02-22, 23:49
Jag tycker inte om spiderwire, föredrar helldre pp till allt fiske med flätlina i princip.
Jag har iofs bara provat stealth eller vad den heter o den tappar en hel del färg väldigt fort iaf den gula o det sänker åtminstone mitt förtroende för linan avsevärt.
Mad Dane
2008-02-23, 00:07
Tveklöst Courtland.... Spectron eller Master Braid.. Xtremt starka och mycket känsliga och går aldrig av.
Används av stort set alla Musky Guides vi har träffad på våra resor.:elgura:
Tveklöst Courtland.... Spectron eller Master Braid.. Xtremt starka och mycket känsliga och går aldrig av.
I tunna dimensioner gillar jag fireline, men här håller jag verkligen med Mad Dane, till jerk är cortland grym. Tveksamt om du lyckas snärta av ett 200g bete vid overrun ens.
Askungen
2008-02-23, 00:19
Får hålla med på det! Riktigt trevlig lina!
fiskemannen
2008-02-23, 00:38
och vart kan man köpa dena härliga lina ;)?
Fredrik"Gluggen"Radsby
2008-02-23, 00:56
Den nya Strike Wire "Extreme" är kanon ! Kört Cortland innan ,mycket hållbar men jag tycker den suger vatten ! Kanske är ett måndags ex?
Den nya Strike Wire "Extreme" är kanon ! Kört Cortland innan ,mycket hållbar men jag tycker den suger vatten ! Kanske är ett måndags ex?
Hmm, vet inte, kanske. När jag först köpte min var jag skeptisk, men har bara varit mer än nöjd.
Tack för tipsen.
Jag kommer att använda denna linan till haspel, främst wobblerfiske efter gädda, alltså något grövre.
Ska kolla upp Tveklöst Cortland, Spectron och Master Braid. Lite mera. Lät intressant.
Man är ju lite Newbie på det här även fast jag har använt flätlina flera år. Varit lite bekväm och kört med Sufix då min lokala handlare kör med det.
//Jonas
tintin_jkpg
2008-02-23, 13:43
Ja Courtland har jag aldrig stött på, finns det någon återförsäljare här i Sverige för detta märke?
dillinja
2008-02-23, 14:02
cortland spectron finns på attitude baits
Nils Jonas
2008-03-24, 23:43
Testade Spider Wires nya invisibraid sist jag köpte lina. Blev riktigt nöjd med den.
Annars har jag länge kört Power Pro 0.28 mm på Fiske 3 haspel och jerkspöet. Sen har jag kört vanlig gammal hederlig fireline 0.12 på UL-spöet.
Det sämsta skit jag någonsin provat va Rapalas flätlina. Den höll fan inte en vecka innan jag fick byta ut den :oj:
Rosa Pantern
2008-03-25, 00:57
Jag har haft tufline, power pro, spiderwire, fireline och stren... men just nu kör jag med Daiwas samurai braid 0.31, det är den absolut bästa flätlinan jag fiskat med. Supermjuk och rund:love:
peter1904
2008-04-05, 01:26
På haspel kör jag fireline crystal 0,15 mm och tycker den fungerar kanon.
Har kört Cortland Spectron på min jerkrulle ett år nu. Verkligen bra lina..
andreas9
2008-04-05, 01:55
:offtopic:Har fisketidningarna gjort nåt test om vilken som håller bäst än? Var ju en nyligen om vilken färg som syntes minst men är de för nära sina annonsörer för att göra det ultimata testet? Har för mig att jag sett nåt liknande på visst nappar det när jag var liten men då gällde det nylondito.
:btt3:
Jag har inga bra erfarenheter av Tufline och tjockare Fireline men gillar hittils Power Pro och faktiskt också Strike Wire.
Tänkte "sno" tråden liten då jag står inför ett liknande val.
Har försökt hitta någon lämplig flätlina, men det verkar som om tillverkarna är dåliga/oklara med vad för typ av fiske som linan är gjord för.
Har tittat nu på Power Pro som verkar vara fin. Då jag använder en Ambassadeur D5 vet jag inte riktigt om jag bör satsa på en 300-metersspole med 0,23 mm eller en 135 m 0,41. Det är alltså saltvattensfiske (för det mesta åtminstone) efter gädda jag är mest intresserad av. Har även titta på den nya Berkely Whiplash Crystal (dvs en ny i vattnet osynlig lina, samma i övrigt som Whiplash Pro); är den något att ha?
Sir Fish-a-lot
2008-05-11, 00:45
Har försökt hitta någon lämplig flätlina, men det verkar som om tillverkarna är dåliga/oklara med vad för typ av fiske som linan är gjord för.
Har tittat nu på Power Pro som verkar vara fin. Då jag använder en Ambassadeur D5 vet jag inte riktigt om jag bör satsa på en 300-metersspole med 0,23 mm eller en 135 m 0,41. Det är alltså saltvattensfiske (för det mesta åtminstone) efter gädda jag är mest intresserad av. Har även titta på den nya Berkely Whiplash Crystal (dvs en ny i vattnet osynlig lina, samma i övrigt som Whiplash Pro); är den något att ha?
Whiplash hatas av de flesta. Jag gillar den till feedermete. Kanske är den lite för mjuk och platt för din typ av fiske.
För saltvattensfiske (multirulle) har jag Fireline 0,39 mm och 0,25 mm. Tycker att den verkar bra till detta eftersom den (enligt mina observationer) inte suger åt sig så mycket vatten. Då borde det rimligtvis samlas mindre salt på din rulle.
Matte222
2008-05-11, 09:04
Har satt på nya Whiplash crystal på min haspelrulle ock den ser ut att fungera bra.Tycker den verkar rund ock fin.
storsockaduns
2008-06-15, 13:04
Har en Okuma Inspira UL-haspelrulle som jag använder för abborrfiske, tänker nu byta från nylon till flätlina, och behöver tips om vilken flätlina som passar bäst till den rullen och det fisket, och hur flätlinan ska läggar på.
Tacksam för svar...
engqvist
2008-06-22, 23:56
spiderwire stealh är en lina som jag gillar. Har både den och powerpro på olika rullar men jag skulle rekomendera spider... Även till en ul rulle...
spiderwire stealh är en lina som jag gillar. Har både den och powerpro på olika rullar men jag skulle rekomendera spider... Även till en ul rulle...
Ditt linval beror på vilket fiske du ska bedriva och även om du tänkt fiska vid minusgrader.
Som ngn tidigare skrev så "suger vissa linor mer vatten än andra och är det minusgrader och linan suger mkt vatten går den lättare av då det lättare bildas is av vattnet i linan.
Cortland lina i all ära men för mej har Power pro utan konkurrans varit den bästa linan. Både vid gäddmete och jerk i såväl 20+ som 10 minus.
jag har inte provat så många linor sista 5 åren men jag byter inte lina när jag har en som uppfyller mina krav vilka är.
Inte suga mkt vatten.
Ej ha lätt för att tvinna sig vid tex utsläpp med baitrunnern, Linan kan då lättare lägga sig runt spötoppen och gå av vid mothugg.
Tåla nötningar mot ev sten på botten.
Lägga sig bra på spolen vilket också har med rullen att göra.
Glida lätt från spolen med baitrunnern utan att linan"hakar i" övrig lina. Blir mjukare för fisk som tagit det levande betet och ger sig iväg och då mindre chans att den spottar betet.
Kan göra listan lång men min poäng är att man ska välja lina för just sitt egna riktade fiske.
Ditt linval beror på vilket fiske du ska bedriva och även om du tänkt fiska vid minusgrader.
Som ngn tidigare skrev så "suger vissa linor mer vatten än andra och är det minusgrader och linan suger mkt vatten går den lättare av då det lättare bildas is av vattnet i linan.
Cortland lina i all ära men för mej har Power pro utan konkurrans varit den bästa linan. Både vid gäddmete och jerk i såväl 20+ som 10 minus.
jag har inte provat så många linor sista 5 åren men jag byter inte lina när jag har en som uppfyller mina krav vilka är.
Inte suga mkt vatten.
Ej ha lätt för att tvinna sig vid tex utsläpp med baitrunnern, Linan kan då lättare lägga sig runt spötoppen och gå av vid mothugg.
Tåla nötningar mot ev sten på botten.
Lägga sig bra på spolen vilket också har med rullen att göra.
Glida lätt från spolen med baitrunnern utan att linan"hakar i" övrig lina. Blir mjukare för fisk som tagit det levande betet och ger sig iväg och då mindre chans att den spottar betet.
Kan göra listan lång men min poäng är att man ska välja lina för just sitt egna riktade fiske.
Jaha. Så du anser att PP suger mindre vatten än Cortland? Det trodde jag inte.
Håller med om att att det är viktigt att en lina absorberar så lite vatten som möjligt. Har Stren superbraid 50 lb på gäddrullen just nu och efter någon fisketimme väger spolen x- antal gram mer pga allt vatten och det har medfört några skatbon. Det får jag i princip aldrig annars..
Jag väljer Cortland framför PP av bla den anledningen att Cortlands linor (Spectron och Masterbraid) drar upp märkbart mycket mindre vatten. Detta har ju största betydelse vid kallgrader, dels för linans följsamhet, men kanske mest för att händerna håller sig betydligt torrare med Cortand.
Har kört PP sedan -01 men de senaste 2-3 åren har det varit Spectron och sedan Masterbraid som varit min favorit. Tidigare upplevde jag även att kvaliteten på PP varit ganska ojämn, hur den är nu har jag naturligtvis ingen koll på.
//Stefan
Jaha. Så du anser att PP suger mindre vatten än Cortland? Det trodde jag inte.
Håller med om att att det är viktigt att en lina absorberar så lite vatten som möjligt. Har Stren superbraid 50 lb på gäddrullen just nu och efter någon fisketimme väger spolen x- antal gram mer pga allt vatten och det har medfört några skatbon. Det får jag i princip aldrig annars..
Läs mitt inlägg igen. Jag skriver inte någonstans att PP suger vare sig mindre vatten el mer vatten än Cortland. Jag lägger vikten vid att man ska köpa lina efter det fisket man tänkt bedriva. Sedan finns det ingen lina i mina ögon som är bäst på samtliga av dom kraven jag har men PP ligger bra till för mej och då använder jag den.
Fireline Crystal rekommenderas STARKT!
ackeliba
2008-07-20, 00:11
Jag jerkar med Savagear Adrenaline, och är hur nöjd som helst!
Pikeforlife
2008-07-20, 01:07
Har PowerPro 0.36 på jerkspöet och Spiderwire Ultracast men hade tidigare Stealth på gäddhaspeln.
PowerPro har jag varit helnöjd med, funkat galant två jerksesånger. Bytte lina nu i våras till PP 0.36 igen och är fortfarande helnöjd.
Spiderwire har också varit bra, men verkar varierande i kvalitén, något som jag har läst att många även tycker om PowerPro. Har haft 3-4 olika exemplar av Spiderwire, både ultra och stealh och gillar linorna kanonhårt, en av dessa var nog en måndagex så jag bytte och då var jag helnöjd.
[QUOTE=Rudan;372026]Jag väljer Cortland framför PP av bla den anledningen att Cortlands linor (Spectron och Masterbraid) drar upp märkbart mycket mindre vatten. Detta har ju största betydelse vid kallgrader, dels för linans följsamhet, men kanske mest för att händerna håller sig betydligt torrare med Cortand.
Har kört PP sedan -01 men de senaste 2-3 åren har det varit Spectron och sedan Masterbraid som varit min favorit. Tidigare upplevde jag även att kvaliteten på PP varit ganska ojämn, hur den är nu har jag naturligtvis ingen koll på.
//Stefan[/QUOTE
Verkar vara en bra lina. Problemet är att enligt reklamen på AB så är det stenhårda grabbar som Jenk, Gösjonas och Rudan som fiskar med Cortland..Låter inte som något för vanliga dödliga..
Jag fick hem min rocket idag som jag beställt på nätet. Köpte inte med någon lina, även om jag säkert kunde få de billigare bara för att jag ville åka ner till fiskebutiken och kolla vilken lina de rekommendera å så kunde de göra jobbet med att rulla på nylon först å sen skarva o rulle på flät. riktigt smidigt :cool2:
Men då rekommenderade killen Berkleys fireline 0,25. Frågade honom flertalet gånger omd et var de bästa han kunde rekommedera och han höll hårt på det.
Så jag känner mig nöjd med den rekommendationen och ska ut på premiär imorgon..
Har sen märkt att det där med linor är delad smak hos de flesta....
Har fiskat hela säsongen med Spiderwire Ultracast Invisi-Braid 0.25 mm på gäddpåken och 0.17 mm på popperspöt. Har Shimamo haspelrullar på båda spöna och jag är jäkligt nöjd med linan.
Har i många år fiskat med Fireline och PowerPro men tycker att Spiderwire Ultracast Invisi-Braid är den klart bästa flätlina jag använt ännu så länge.
Har inte haft några som helst problem med lina. Inga linbrott, något som både Fireline och PP överraskat med lite då och då. Dessutom har jag inte märkt av något som helst slitage av linan. Detta kan man inte beskylla t ex Fireline för. Redan efter ett par långa fiskepass brukar den linan visa begynnande slitage.
Vad gäller den vita färgen som tillverkaren menar är "osynlig" under vattnet har jag inte märkt att den gör att man får mer eller mindre fisk än andra linor, MEN det faktum att den vit gör att även mina gamla trötta ögon utan problem kan se linan i luften både i dagsljus och när ljusförhållandena är sämre i t ex skymningen.
//Tantor
personligen tycker jag att sufix performencebraid och stren superbraid är det bästa du kan få tag på i sverige! väldigt mjuk och långkastande linor! men ska man ha det bästa av det bästa så skall man kolla på daiwa samuraibraid! slår allt som finns! kostar dock pengar! den finns säker på e-bay annars kan man hitta den på
http://www.tacklewarehouse.com/descpageLINEDAIWA-DSB.html
mvh christoffer
använd nylon längst in på spolen,
skarva med ca 70m flätlina då räcker 135m 2ggr.
fiskar så å de funkar mkt bra på mina amb 5500 rocket, å så blir de ju lite billigare....
tror jag har 0,28 (håller för 30lb),
precis som deepbay säger så skall man föst ha nylonlina på spolen för att inte flätlinan bara skall glida runt på spolen senare när du drillar fisk med hårt åtdragen broms! jag rekomenderar dock att bara ha några få meter nylon i botten sedan resten flätlina då man lätt kastar 100 meter med en bra kastande rulle och ett välkastande m´bete och lite längre spö!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.