Visa fullständig version : Bästa beteslåset?
tjena
var ute och fiskade lite idag och fick några gäddor, men sen när den 5:e gäddan högg (inte så stor, typ3kg) så gick beteslås-helvettet av i mothugget, vilket resulterade i att jag tappade min favoritjerk som dessutom var hemmagjort :mad:
så för att undvika detta till nästa gång så skulle jag vilja ha tips på vilket beteslås jag skall använda? vilka är bäst?
ps. knyter tafsarna själv om det spelar roll..
mvh Micke
Storfiskaren
2008-02-24, 18:33
Egengjord tafs med slutna öglor. I ena änden sätter du en fjäderring som du använder som "beteslås". I bästa fall använder du en tafs som är monterad direkt i sluten ögla till betets ögla.
:popcorn:/Storfiskaren
mangeboy79
2008-02-24, 18:44
Egengjord tafs med slutna öglor. I ena änden sätter du en fjäderring som du använder som "beteslås". I bästa fall använder du en tafs som är monterad direkt i sluten ögla till betets ögla.
inte så bra som det låter har tappat beten av att tafsen glidit ur fjäderringen ! stay lock betes lås har funkat bra för mig .
Berkleys kraftigaste crosslock funkar också fint.
Berkley gör bra beteslås!
Håll dig långt borta från beteslås med plåt eller ABU. Tråden kryper ur plåten och Abus beteslås går sönder i den spetsiga böjen.
Pontus Sj
2008-02-24, 18:58
Crosslock!
jerkbait-fiske
2008-02-24, 19:00
crosslock fungerar för mig inga tappade beten för min del alla f:ordning:all
Cisco Kid
2008-02-24, 19:13
Jag är väldigt nöjd med dom här : http://www.stringease.com/snaps.html
Kör med Berkleys crosslock och dom funkar okej.
Jag köpte några tafsar från Rozemeijer för ett tag sedan. Har inte fiskat så mycket med dem men jag har hört att de ska vara idiotsäkra.
10278
Om cet bara gäller beteslås har berkley gjot bra sådana :)
Efter att ha blivit lurad av både Berkley och CWC började jag för två år sen använda Rosco. Det har jag inte ångrat.
//Stefan
Cisco Kid
2008-02-24, 19:51
Efter att ha blivit lurad av både Berkley och CWC började jag för två år sen använda Rosco. Det har jag inte ångrat.
//Stefan
Lurad?
Lurad?
Ståltrådtafsar som på egen hand tråcklade sig ut ur beteslåset. CWCs var så mjuka att ett par gäddor lyckades bryta upp låsen. Och ja, de var stängda.
Förmodligen har CWC bättrat sig vid det här laget.
//Stefan
Dessa Rosco går väl inte att köpa här i svea ?
Dessa Rosco går väl inte att köpa här i svea ?
Åjo.Spf-boden i Täby och Sumpans har dom.Tror att AB och Poolen i Uppsala har dom också.Måste finnas fler. Söders?
//Stefan
Kör nästan uteslutande med DuoLock...
Cisco Kid -vad kostar den http://www.stringease.com/snaps.html
Vad är det för priser på de andra betelåset .Om det är pris som påverkar kvalitet.
Henrik S
2008-02-25, 20:41
Japp Rudan, de finns på söders också. Samt Staylock från stringease.
Japp Rudan, de finns på söders också. Samt Staylock från stringease.
Visste jag väl.:oj:
//Stefan
Vilken sort Rosco kör du Rudan. Kanske bara finns en variant i Sverige men när jag kollar i USA finns flera.
MVH
/Oscar
Storfiskaren
2008-02-27, 14:04
inte så bra som det låter har tappat beten av att tafsen glidit ur fjäderringen ! stay lock betes lås har funkat bra för mig .
Du har så rätt. Jag tror mig minnas (http://tinyurl.com/5d7ak) att tafsen ibland var inne i själva fjäderringen (mellan varven så att säga).
Jag använder dock endast ett eller två beten när jag fiskar gädda så i mitt fall har jag tafsarna påsatta direkt i betets ögla. "Knyta-kasta-drilla"
Ps. För er som är uttråkade har jag gömt ett så kallat påskägg (gömt meddelande) i detta inlägg. Den som finner det, kan finna glädjen!
Du har så rätt. Jag tror mig minnas (http://tinyurl.com/5d7ak) att tafsen ibland var inne i själva fjäderringen (mellan varven så att säga).
Jag använder dock endast ett eller två beten när jag fiskar gädda så i mitt fall har jag tafsarna påsatta direkt i betets ögla. "Knyta-kasta-drilla"
Ps. För er som är uttråkade har jag gömt ett så kallat påskägg (gömt meddelande) i detta inlägg. Den som finner det, kan finna glädjen!
Najs Påskägg !!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.