handdator

Visa fullständig version : Varför inte inkapslat?

Eskil
2008-02-25, 00:16
Bläddrade igenom forumet och såg att det stod ''aldrig'' på ämnet inkapslat. Varför då?, vi har ju alla nån gång i tiden varit nybörjare och fått en inkapslad rulle i födelsedags present (min var ett blått mumin set:blush:) . Själv tycker jag att det är en klart underskattad rulltyp. Mkt enklare, smidigare och lättare att hantera än andra rullar, perfekta för mete. Nackdelen är kanske inveningsförmågan men för min del försöker jag efter att få betet att gå så sakta som möjligt (kanske inte det bästa för havsöring). Men med dagens haspelrullar vevar man i 180 km/h om man bara tar några sakta vev.

Jag tycker Abu borde göra en nylansering av abumatic och uppgradera tekninken så har vi kanske en ny generations rulle?

Är inkaplade rullen ett avslutat kapitel i svenskt sportfiske?

Alessandro
2008-02-25, 00:26
Min första rulle var en haspel, men jag har inget emot inkapslade rullar, sök på abumatic istället.
Problemen idag är, flätlina dessa är så hala att det inte funkar till alla inkapslade rullar. Sen har du problem två, när det är kallt så fryser rullen lättare.
Klart sakta inspinning är bra för HÖ, vevstopp är ju att rekommendera.

Sg
2008-02-25, 01:39
Personligen ser jag inte riktigt fördelarna med inkappslat om jag ska vara ärlig. Tycker inte att det är mer trasselfritt än haspel.

BeBest
2008-02-25, 01:44
Bygelhaspel vägrar jag. Har testat och gillar inte principen med bygeljäveln! Knöligt och omständligt är bara förnamnet! Men jag har två haspelrullar i aktivt fiske. ABU 1044. En reserv är ABUmatic 150. Den är över trettio år ung och funkar suveränt med powerprolina. Det gör haspelrullarna också. Syncro är suveränt. Dessutom är detta gedigna rullar som håller. Jag räknar inte med att behöva byta mina Syncro-rullar. Fast jag antar att öring abborre och gädda gärna såg att jag skaffade en lintvinnarmaskin.

Sg
2008-02-25, 09:10
Bygelhaspel vägrar jag. Har testat och gillar inte principen med bygeljäveln! Knöligt och omständligt är bara förnamnet! Men jag har två haspelrullar i aktivt fiske. ABU 1044. En reserv är ABUmatic 150. Den är över trettio år ung och funkar suveränt med powerprolina. Det gör haspelrullarna också. Syncro är suveränt. Dessutom är detta gedigna rullar som håller. Jag räknar inte med att behöva byta mina Syncro-rullar. Fast jag antar att öring abborre och gädda gärna såg att jag skaffade en lintvinnarmaskin.
Så jäkla jobbigt ÄR det faktiskt inte att fiska med haspel ;D

Låter ju som om ni får trassel på era hasplar varannat kast eller nått :P

Alessandro
2008-02-25, 09:13
1044:an togs fram för matchmete med tunn nylonlina, så klart att den funkar med flätlina, personligen kallar jag dessa rullar för matchmeterullar. Dock funkar dom utmärkt att kasta mindre drag med.

Stampe
2008-02-25, 13:09

När man är 4 år kan jag garantera att det är JÄKLIGT jobbigt.
Det är tack vare dom inkapslade rullarna som gör att barn fortsätter med fisket :)

BeBest
2008-02-25, 15:39

Härom året fick jag en Cardinal 40 i prenumerationspremie. Hela konceptet är dumt. Bygeln är det jag tycker sämst om. Bromsen oåtkomligt dumt placerad och svår att dosera under fight. Rullen tvinnar desutom lina eftersom spolen inte är stillastående som på en bra inkapslad rulle. Jag vet att de japanska märkena har inkapslade skitrullar där spolen är rörlig och kan släppa ut linan genom att rotera. Jag tror att Abu också gjort och kanske även gör sånt skit numera. Dessa rullar är mest till förtret.

En ABU 505 eller en 1044 funkar perfekt för gäddfiske med beten upp till 40g. All drillning sköter du med veven. Ingen risk för tvinnad lina hur mycket du än vevar då fisken rusar. Där ligger Stellor i lä!

Min ABUmatic 150 drog jag upp ur sjön för mer än 30 år sedan. Den bangar inte ur än på många år.

elanen
2008-02-25, 16:11
BeBest, nu börjar du få container frossan. Akta dej så inte småglina börjar jakten.

limnos
2008-02-25, 16:20
BeBest, nu börjar du få container frossan. Akta dej så inte småglina börjar jakten.

Det är svårt att låta bli :)

Arock
2008-02-25, 17:59
Kan bara hålla med BeBest! Byglar är knöliga.

Min Abumatic 270 kärvade ihop i mitten av 80-talet och jag började se mig om efter en ny rulle. I den lokala butiken fanns inget annat än haspelrullar så det blev en Cardinal-nånting.
Fiskade med den någon månad men blev aldrig riktigt nöjd med den. Just det där med bygeln retade mig och jag lärde mig aldrig att kasta långt.
Det slutade med att fisket inte längre var roligt och jag tappade intresset och helt enkelt slutade fiska!

Många, många år förflöt och så småningom började intresset vakna igen.

Men, för att jag skulle börja fiska igen behövde jag en ny rulle istället för Cardinalen. Besökte min nya lokala leverantör i min nya stad och köpte en ny inkapslad rulle, Daiwa.

Första fisketuren och i det andra kastet fick jag mitt livs första skatbo. Försökte med många olika linor men fick aldrig ordning på den. Så tydligen ar inte alla inkapslade rullar bra heller. Nu började fiskeintresset lägga sig igen.....

Letade upp min gamla Abumatic i förrådet. Låg sedan många år längst ner i en pappkartong med diverse bråte.
Veven gick inte runt då den hade böjts då den skadats under flytt. Kan ha legat under möbler.... Den hade inte sett dagsljus på över 10 år, än mindre fått någon sevice.

Böjde tillbaka veven och plockade isär rullen. Tvättade den ren med 5 56 och smorde in den. Fyllde spolen med ny lina och gav mig ut till stranden.

Den funkade som i fornstora dar och det blev kul att fiska igen!

De senaste åren har jag nästan helt gått över till Ambassadeurrullar och även fastnat i trimningsträsket. Helt underbara rullar.

Det roliga är att jag nu även har 2 st Abumatic 270, helt rengjorda och smorda med rocketolja och fyllda med Fireline. De kastar lika långt som Rocketrullarna jag har!
Jag fiskar mycket på Öland och när det är riktigt blåsigt och jävligt har jag ibland med mig en Abumatic ut. Kastar utan problem långt även i stark motvind och något skatbo har jag än till dags dato inte upplevt med en Abumatic!

Men någon haspel blir det nog aldrig mer för min del. Inte för att jag tror att rullarna är dåliga men de passar mig helt enkelt inte. Eller också har jag problem med motorisk inlärning...

FiskeFreakOscar
2008-02-25, 18:18
Härom året fick jag en Cardinal 40 i prenumerationspremie. Hela konceptet är dumt. Bygeln är det jag tycker sämst om. Bromsen oåtkomligt dumt placerad och svår att dosera under fight. Rullen tvinnar desutom lina eftersom spolen inte är stillastående som på en bra inkapslad rulle. Jag vet att de japanska märkena har inkapslade skitrullar där spolen är rörlig och kan släppa ut linan genom att rotera. Jag tror att Abu också gjort och kanske även gör sånt skit numera. Dessa rullar är mest till förtret.

En ABU 505 eller en 1044 funkar perfekt för gäddfiske med beten upp till 40g. All drillning sköter du med veven. Ingen risk för tvinnad lina hur mycket du än vevar då fisken rusar. Där ligger Stellor i lä!

Min ABUmatic 150 drog jag upp ur sjön för mer än 30 år sedan. Den bangar inte ur än på många år.

Vad är det som är så svårt med att justera bromsen under fight?

fiskarlennart
2008-02-25, 18:43
Kvalitèn på gamla hederliga Abumatic är helt suverän. Min gamla 170 från 1965 fungerar lika bra idag som för 43-år sedan när den var ny. Det är nog ingen av dagens Kina tillverkade rullar som matchar det.
Köpte ytterligare 1 förra året på Tradera ifall man skulle behöva reservdelar

BeBest
2008-02-25, 20:03
Vad är det som är så svårt med att justera bromsen under fight?

Man har inte blixtsnabb kontroll av slirbromsens verkan på en bygelhaspel. Det har man däremot på en ABUmatic med Syncro!

Jag har gjort som förståndigt folk. Jag har bunkrat upp ett lager att byta till om något oförutsett inträffar.

elanen
2008-02-25, 21:24
Var själv ett fan av Abumatic fram till i början på åttiotalet. Mina Abumatic 270 och 290 sålde jag bort billigt för några år sen. Även ett par till likadana som jag ärvde av farsan efter att han dött.
Dom har jag dåligt samvete för jag krängde bort dom pissbilligt också.
Var ju svindyra när dom såldes nya. Var ju evighetsmaskiner i grunden.
När man började fiska med haspel var det ju en helt ny värld som öppnade sig.
Abumatic har sin plats för dom som gillar dom helt enkelt.
Är ju enkelheten själv i konstruktionen.

Eskil
2008-02-25, 22:10
Var själv ett fan av Abumatic fram till i början på åttiotalet. Mina Abumatic 270 och 290 sålde jag bort billigt för några år sen. Även ett par till likadana som jag ärvde av farsan efter att han dött.
Dom har jag dåligt samvete för jag krängde bort dom pissbilligt också.
Var ju svindyra när dom såldes nya. Var ju evighetsmaskiner i grunden.
När man började fiska med haspel var det ju en helt ny värld som öppnade sig.
Abumatic har sin plats för dom som gillar dom helt enkelt.
Är ju enkelheten själv i konstruktionen.

synd att det blev så, de är ganska mkt värda idag.

har en själv 275 underspin.

jag tycker de borde uppgradera abumatic rullarna. kanske lite mer utväxlning och bättre konstruktion. Om man kollar i 07:ans napp och nytt så ser man att de åtminstone är kvar , men det kommer de nog ett tag till. Abu är ju ett märke med många klassiker kvar.:love:

När kommer nästa napp och nytt förresten?har den redan kommit?

UT
2008-02-25, 22:16
Jag får väl erkänna att jag har en driva Abumatic 170 liggande. Inte för att jag någonsin använder dem, men för att mina slarviga barns kompisar (och för all del mina egna kompisar som är ännu slarvigare) alltid skall kunna låna en rigg om viljan och intresset finns.

Kan bara instämma i tidigare talares uttalanden och vittnesmål om robusthet, lättanvändhet och driftsäkerhet, och visst funkar de med flätlina om man vill ha det.

Sen; till skillnad från alla andra spinnrockar så tvinnar inte Abumaticen linan när fisken drar ut linan, för spolen står alltid still. No fucking vindkutar och inga osthyvlade pekfingertoppar, nästan som en trimmad ambis. :D :D :D

Eskil
2008-02-25, 22:18
Det är tack vare dom inkapslade rullarna som gör att barn fortsätter med fisket :)

jag tror alla skulle bli mer fiske intresserade för första gången om de fick mindre krångel:fiska1: men istället för att som förra året låna ut cardinal x set så borde de ta abumatic istället. krångligt första fiske kan ge fiskefobi för livet.

man använder ju inte bara inkapslat till lättare spinn, dragrodd och mete funkar perfekt för mig.

Ambassadeur5000
2008-02-25, 23:16
Det är ju därför man skall använda Ambassadeur:appl:

Nä men visst är en bra inkappsalad rulle enkel att kasta med och en bra instegsmodell för både unga som gamla (BeBest)
Men bygelhaspel av bra kvalisort brukar ju sällan strula.

Da_Moose
2008-02-25, 23:24
Jag slog till på en Abumatic med Syncro till dottern i julklapp, hon är 2 år och jag tänkte att hon skulle kunna använda den till sommaren när hon är nästan 3.

Jag ville alltid ha en sån när jag var liten men hade aldrig råd att köpa en.

Modellen jag köpte nu är en svart med stort hål framme på kåpan, minns inte nummerbeteckningen. Nästan i nyskick och jag tror jag gav 80:- för den.

Ni säger alltså att det funkar med spunnen lina på dessa? Jag trodde det var nylon som skulle gälla.

Ola
2008-02-26, 00:02
Har några såna rullar som det inte var alltför länge sen jag bytte ut mot Ambasadeur.

Påstår nog nästan att jag kastar längre med en kapslad rulle eftersom man kan snärta så mycket man bara orkar utan problem.

Och jag körde Powerpro på de rullarna.

Svagheten är väl antagligen bromsen ifall man får på någon storgädda, vilket jag aldrig fick/fått.

Sir Fish-a-lot
2008-02-26, 00:31
;) De är ju bara så jävla OSEXIGA!

Sg
2008-02-26, 02:20

Tror att dessa billiga inkapslade får lika många att sluta om jag ska vara ärlig.

Ambassadeur5000
2008-02-26, 02:26
Tror att dessa billiga inkapslade får lika många att sluta om jag ska vara ärlig.

Om du skall vara ärlig? Brukar du inte vara ärlig???

Sg
2008-02-26, 02:40
Om du skall vara ärlig? Brukar du inte vara ärlig???
Jo. Men jag brukar inte påpeka det. Brukar du påpeka folks påpekningar? ;)

BeBest
2008-02-26, 03:47
Under perioden ca 1955 - ca 1995 tillverkades massor av skitrullar av burktyp. Rullarna kom från diverse lågprisländer och såldes av alla grossistkjedjor i landet. De var billigare än ABU:s modeller och allmänt sladdriga att hantera. Jag har prövat rullar vilka ägdes av kompisar och jag blev inte avundsjuk kan jag säga.

ABU har en del tjafsrullar typ 220, Colt och Combo. Daiwa och Zebco har hela serier med rullar som kroknar och tvinnar lina.

ABU:s gamla Syncro rullar håller och trasslar inte.

Da_Moose
2008-02-26, 08:31
Givetvis så köper man inga sabla mumingrejjor för 99:- på OK om man vill att sitt barn skall fortsätta fiska och tycka om det. Då satsar man på kvalitet.
Vill man att sina barn skall börja rida så köper man ingen halt och trebent ponny för det blir ju kanske inte så skoj........

Jag kollade in dotterns rulle i garaget idag på morgonen och det är en Abumatic Black Max med Syncro och Ultracast. Den känns stabil iaf.

Colt har man ju provat när man fick ett fint Abu-set för säkert 200:-. Rullfoten som var i fin gul plast gick rakt av och den gamla Abumaticen monterades snabbt på spöt istället.

engqvist
2008-02-26, 12:00
Håller med föregående. Självklart ska man inte köpa några skitgrejer till barnen. Började själv fiska med farfars abumatic 70 med tillhörande glasfiberspö när jag var liten. Tror aldrig jag fick trassel på det. Och vilka kast man fick.
Barn behöver problemfritt fiske för att tycka det är kul.

Gotefunk
2008-02-26, 17:46
Du skall ju inte kasta iväg själva rullen! Har du inte fattat det!? Då förstår jag varför du köper så många ambor.:oj:

Det är ju därför man skall använda Ambassadeur:appl:

Nä men visst är en bra inkappsalad rulle enkel att kasta med och en bra instegsmodell för både unga som gamla (BeBest)
Men bygelhaspel av bra kvalisort brukar ju sällan strula.

andreas9
2008-02-27, 01:25
Kände mig av nån anledning bara tvungen att länka till den här rullen (http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_98413_100001004_100000000_100001000_100-1-4) i den här tråden.

Mink!
2008-02-27, 02:08
Jag har fiskat med abus inkapslade och det var ett jävla piss helt klart, vilken skillnad när man började med haspel! Dock är det bra att börja med när man är 3 år, helt klart! Så fort det klyddade skrek man bara "Pappa?!" Men när man gått vidare så finns det väl bara detta att säga:

Varför inkapslat när det finns haspel och multi?

BeBest
2008-02-27, 12:38
Jag har fiskat med abus inkapslade och det var ett jävla piss helt klart, vilken skillnad när man började med haspel! Dock är det bra att börja med när man är 3 år, helt klart! Så fort det klyddade skrek man bara "Pappa?!" Men när man gått vidare så finns det väl bara detta att säga:

Varför inkapslat när det finns haspel och multi?

Vilken modell var det du fiskade med? 120, 150, 170? De rullarna lämnar dig inte i sticket! Inte den enkla 110 heller!

ABU:S förbannade plastrullar typ 220 colt, bronco och några andra daiwainspirerade rullar med ursprung från ABU:s dekadenta period under sena 70 och något decennium framöver är inget annat än en krigsförklaring mot fiskeintresset. De är typexempel på bensinstationssmäck som okunniga/snåla föräldrar tyckte kunde duga åt ungarna att illfänas med! Den sortens skit är en stor plump i protokollet för ABU! Rullarna med med Syncro representerar ”The Very Edge!” ABU gör inga inkapslade rullar värda namnet längre! Sista bra modellerna i produktion var 170, 1075 och 1044.
Hittar ni en 170 hos någon handlare Köp den! Vägra alla haspelrullar med bromssystem som innebär att spolen kan rotera!

elanen
2008-02-27, 13:40
Bebest, du glömmer dom två bästa 270 och 290. Var ju lyxmodeller av 170 och gjordes i bästa kvalite.

Masen31
2008-02-27, 15:31
Hur är det på kvaliten på de abumatic som säljs idag, någon som har koll på det ?
Vilka är bra och vilken ska man akta sig för ?

/Masen31

BeBest
2008-02-27, 16:03
Bebest, du glömmer dom två bästa 270 och 290. Var ju lyxmodeller av 170 och gjordes i bästa kvalite.

Exakt! Dessvärre nådde försäljningssiffrorna för dessa modeller inte så höga tal. Folk nöjde sig med 170 eller 150.

Sälstryparn
2008-02-27, 17:49
220/320 gick ju att modifiera lite så att man
fick bort de värsta nackdelarna.

Frågan var väl egentligen om det var värt besväret.....

Eskil
2008-02-27, 17:57
nån som vet när nästa napp o nytt kommer ut?

Sg
2008-02-27, 20:32
nån som vet när nästa napp o nytt kommer ut?

Skulle tippa på april.

M@da
2008-02-28, 21:25
I min fiskekarriärs början för ca 2 år sen, så fick jag en abumatic som var ganska kraftig men jag kan inte modell namnet...den modellen var ganska ny då... och ett conolon? spö 15 - 35 gr. fick många gäddor på det med en topp på 5kg.. jag använde den nästintill endast till fiske i saxån o där fick min fassa en gädda på ca 7 - 7,5 kg och jag trodde att kuggarna i rullen skulle åka!! rullen blev sig aldrig lik sen dess... men abumatic är nog den skönaste rulle att drilla '' mindre '' fisk på :nojd:

Tantor
2008-02-29, 19:02
Inte någon som har kopior sprängskisser på Abumatic 150 och Abumatic 505 som de kan dela med sig av?

Blir faktiskt sugen på att börja använda mina gamla godingar när jag läser denna tråd. Då ingen av dem betingar några nämnvärda summor pengar kan jag lika gärna använda dem istället för att de samlar damm i lådan med gamla rullar.

//Tantor

BeBest
2008-02-29, 19:41
På den här länken finns det sprängskisser så det smäller om det! :)
http://www.scandicfishing.com/schematics_abugarcia.htm

Tantor
2008-03-01, 01:15
På den här länken finns det sprängskisser så det smäller om det! :)
http://www.scandicfishing.com/schematics_abugarcia.htm

Mången tack för hjälpen. Finfin länk med massor av sprängskisser.:appl:

Blir till att åka ner till min lokale fiskeutrustningsnasare för införskaffning av rullolja och flätlina. Nu ska rullarna trimmas in inför nypremiären med inkapslade trotjänare. Retro känns helt rätt helt plötsligt.

//Tantor

Masen31
2008-03-13, 15:09
Någon som har eller vet vart man kan få tag på en sprängskiss till en Abumatic 20 ?

/Hinken

silverlining
2008-03-13, 15:15
Ja, det borde med dagens teknik/material kunna tas fram en väldigt enkel och liten/lättrulle för barn, typ inkapslad med minimal risk för lintrassel och dylikt. Alltså nåt annat och mer seriöst än Muminrullarna :-) Hållbar skall den ju också helst vara....Nåt som syftar till att verkligen ha KUL istället för att behöva stå och reda upp trassel under en hel dag istället för att få fisk, och ha kul. Annars riskerar ju ungarna tröttna direkt och få dåliga minnen av fiske, vilket vi ju inte vill, eller hur?

Eskil
2008-05-02, 17:03
Ja, det borde med dagens teknik/material kunna tas fram en väldigt enkel och liten/lättrulle för barn, typ inkapslad med minimal risk för lintrassel och dylikt. Alltså nåt annat och mer seriöst än Muminrullarna :-) Hållbar skall den ju också helst vara....Nåt som syftar till att verkligen ha KUL istället för att behöva stå och reda upp trassel under en hel dag istället för att få fisk, och ha kul. Annars riskerar ju ungarna tröttna direkt och få dåliga minnen av fiske, vilket vi ju inte vill, eller hur?

då tänker du som jag silverling. vore det inte bra om abu t.ex gjorde en ny mer finslipad abumatic och skapa en ny inkapslad trend,hehe

skönt att så många börjat dra fram sina gamla abumatics och oljat och byt lina.

Petey21
2008-05-02, 17:39
Min fiskekarriär började i början av 80-talet med ABU:s juniorset i form av en Abumatic 220 och ett grönt glasfiberspö. Men senare fick jag en äldre rulle med grått stativ och svart kåpa som sades vara bättre, den heter Abumatic 80 och det händer än idag att jag plockar fram den någon gång då och då för nostalgins skull. Någon som vet något mer om just denna modell?