handdator

Visa fullständig version : Dålig slirbroms Amb TGC 5001

MeskMatte
2008-02-25, 18:15
Har nu lite problem som jag hoppas kunna få hjälp med.

Har använt min TGC flitigt till jerkbaitfisket senast 3 säsongerna. Har givetvis försök att underhålla rullen och smörjt och fettat där det "känns" som att det kan skulle kunna behövas lite olja eller fett.

Det är just i detta jag undrar om jag gjort fel.... kan jag ha smörjt någonting i slirbromssystemet som inte bör smörjas? jag är inte säker om slirbromsen var så kass innan jag smörjde upp rullen. Eller är det helt enkelt slitage?

Har inte orkat tagit itur med problemet och fortsatt fiska men börja nu bli riktigt less på den ojämna slirbromsen och ska nu lösa problemet med eran hjälp hade jag tänkt!

Skitfiske

PutteK
2008-02-25, 18:19
min rulles broms brukar bli hackig när man har fiskat med den en hel dag men blir bra igen när man smörjt och torkat rent allt.
är din rulles broms hackig hela tiden eller bara efter fiske?

Hippo
2008-02-25, 18:26
Köp nya lameller i kolfiber. UT - Reel har lämpliga till ovan rulle. På ABUs äldre lameller ska man inte applicera fett utan de ska vara snustorra för bästa effekt

Captain_Lovestar
2008-02-25, 18:33
Har haft precis samma problem, men har fixat kolfiberlameller, problemet löst.

MeskMatte
2008-02-25, 20:04
Lameller? Visst är det 20907 enlig sprängskissen jag länkar här nedan vi pratar om då?!

I sånna fall kommer jag ihåg att jag har lagt någon droppe olja där som kanske har gjort så lamellerna suger fast och därför blir slibromsen hackig?

Låter som en trolig teori? :D

http://www.techsson.com/schematics/abu_schematics/AMBASSADEUR%20TGC5001C(10-00).pdf

Hippo
2008-02-25, 20:11
Lameller? Visst är det 20907 enlig sprängskissen jag länkar här nedan vi pratar om då?!

I sånna fall kommer jag ihåg att jag har lagt någon droppe olja där som kanske har gjort så lamellerna suger fast och därför blir slibromsen hackig?

Låter som en trolig teori? :D

http://www.techsson.com/schematics/abu_schematics/AMBASSADEUR%20TGC5001C(10-00).pdf

Japp 20907 är lamellerna, tänk bara på att lite äldre Ambor har lameller av Teflon medan Ambassadeurer av bättre stuk sedan ett par år har lameller av Carbon. Ska du beställa nya från ABU så beställ de som sitter i nya C3/C4 Record osv.

MeskMatte
2008-02-25, 21:27
Okey! Jag får tacka alla för den snabba hjälpen jag fått!

Skall först och främst få bort all olja från lamellerna och sedan montera ihop för att testa hur pass mycket bättre slirbromsen blir!

Ni som köpt nya bättre lameller vad har ni fått betala?

Captain_Lovestar
2008-02-25, 23:18
Tror jag gav ca 50 spänn för mina om jag minns rätt. De är inte tokdyra direkt...

Ambassadeur5000
2008-02-25, 23:22
Okey! Jag får tacka alla för den snabba hjälpen jag fått!

Skall först och främst få bort all olja från lamellerna och sedan montera ihop för att testa hur pass mycket bättre slirbromsen blir!

Ni som köpt nya bättre lameller vad har ni fått betala?

Inget fett på lamellerna, blir ryckigt som fan då:( Det är lätt hänt att det smyger sig in fett där.
UT har ju fina lameller, även ABUs nya är helt ok(ett tag iaf)

MeskMatte
2008-03-01, 16:53
Jag läste detta på www.utreel.com och utfördrde denna åtgärd.

Jag kan dra slutsatsen att bromsem blev mycket bättre jämnare och jag rekomendrerar därför detta!

"Slirbromsen
Tag fram sprängskissen, den kommer att vara Din säkerhet under hela skruvandet. Lossa på vevmuttern och pilla försiktigt bort spårryttaren som låser fast veven (se till att den inte flyger iväg). Tag bort stjärnhjulet, kastbromsjusteringens skruvlock och lossa på spolaxeln. Lätta sen på yttergaveln. Lyft av huvuddrevet med alla lameller och slirbrickor på plats, notera noga i vilken ordning de sitter. Tvätta huvuddrevet, slirbrickorna i stål och lamellerna i varmt vatten med mycket diskmedel och skölj sen ordentligt.

Lägg våslippappret på ett plant underlag, exvis en spegel. Planslipa sen alla slirbrickorna i stål så varje bromsyta blir jämn. Tag fram blyertspennan och "måla" varje slirbromslamell jämngrå.

Om Du inte har nåt fett hemma, tag lite av överflödet på gavelns insida och lägg det på kuggkransen. Montera sen ihop alltihop."

Wreckbender
2008-03-01, 18:26
Personligen så gillar jag dessa bättre http://www.smoothdrag.com/ drar man åt ordentligt så slirar det knappt alls