handdator

Visa fullständig version : Ål

Eskil
2008-02-25, 22:50
Är det sant att ål kan ta sig över land?:oj: det låter konstigt men har hört det någonstans

ZanderAngler
2008-02-25, 22:55
Ja det är sant, det var något avstånd om hur långt den andra sjön/ån skulle ligga för att ålen skulle kunna slingra sig dit.

Sir Fish-a-lot
2008-02-26, 00:40
Ja det är sant, det var något avstånd om hur långt den andra sjön/ån skulle ligga för att ålen skulle kunna slingra sig dit.

Man har hittat ål mitt inne i skogen, under stenar, vid diken... Bara det är fuktigt kan den kräla från vattenhål till vattenhål för att sedan nå ett nytt större vatten.

För på något sätt måste den ju ta sig till Sargassohavet när den blir pilsk ; )

Bonaparte
2008-02-26, 11:10
Frågan är bara hur ålen kan veta att det ligger en sjö i just den riktningen. Det borde betyda att den en gång i tiden har chansat, vilket i sin tur borde betyda att det ligger ett duktigt antal döda ålar i våra skogar. :)

Brink
2008-02-26, 18:13
ålen som bodde i mitt 700l akvarium är borta, den ville till ett större vatten då alltså haha..... vågar inte berätta det för frugan bara .....

lex
2008-02-26, 18:19
Frågan är bara hur ålen kan veta att det ligger en sjö i just den riktningen. Det borde betyda att den en gång i tiden har chansat, vilket i sin tur borde betyda att det ligger ett duktigt antal döda ålar i våra skogar. :)

Har för mig att den känner lukten av vatten (har läst det nånstans, vet ej om det är sant).

Hemi
2008-02-26, 18:34
Det är flera gånger beskrivet i litteraturen att det förekommer. Tänkte på en sak apropå det...Åltrappan i Ätran, Halland vid Hertings kraftverk, väl fungerande, är konstruerad som en brant typ konstgräsbacke där det bara sipprar lite vatten vid "rötterna"..Fö är det känt att riktigt stora ålar ofta finns långt upp i vattensystemen där det är svårt för andra fiskar att komma upp/passera hinder som finns..

Eskil
2008-02-29, 15:45
amfibiefisk!:ogen: