Visa fullständig version : har köpt elmotor men letar batteri
btc_andersson
2008-02-26, 18:10
har köpt en minn kota motor, den minsta modellen då den räcker till mina fiskevatten...vad bör jag ha för batteri och var hittar jag dom billigaste? har hört att det finns på biltema men det är ju fan bara på 70a och det är väl inte lönt?
Askungen
2008-02-26, 18:14
har köpt en minn kota motor, den minsta modellen då den räcker till mina fiskevatten...vad bör jag ha för batteri och var hittar jag dom billigaste? har hört att det finns på biltema men det är ju fan bara på 70a och det är väl inte lönt?
Kan verkligen rekomendera att köpa ett bra batteri från början, själv köpte jag ett skitbatteri på biltema, visst det funkar men det blir urladdat jävligt snabbt, kör nu med ett par tudorbatterier som jag rekomenderar starkt! Tänk på att du får vad du betalar för.
btc_andersson
2008-02-26, 18:30
Okej!
Vad pröjsar du för tudorbatteriet då?
rä'cker det med 80 ah? hur länge kan man köra båthelvetet på "fyll patte" me ett 80 ah batteri som e fullmatat!?
En minnkota 30, drar 30 A/timme ! 80/30 = 2,6 timmar på full gas
btc_andersson
2008-02-26, 19:08
ahaa du! så det är så man räknar.
Trodde man kunde köra längre...Om man kör trollingfiske då? då ligger man ju inte på "fyll patte" så då borrde det enligt btc_andersson teorin gå att köra på hälften av "fyll patte" i 5-6 timmar?=
Det beror ju på hur tung båt du har och hur fort du vill köra. Det såtr en skala på din elmotor på hur mycket den drar på tex 4ans läge. Du kanske kan köra en 4 timmar på fyran, men kolla upp det före :)
btc_andersson
2008-02-26, 19:19
okej..
köpte min kotan för 1300 rent ny på olssons..
så nu ska vi köpa batteri och en batteriladdare..
hur mkt ska man räkan då? 2000 kronor?
till sommaren tänkte vi han ån slags solceller när vi är ute och iskar så batteriet laddas under tiden man fiskar:P
Captain_Lovestar
2008-02-26, 19:20
Sen bör man tänka på att det inte är full spruta hela tiden som med bensin, utan den kommer att börja tappa kraft då den laddar ur. Är ju bra om man har två batterier så att man kan switcha över då det en börjar bli dåligt. Då räcker det ju eventuellt med två 70 Ah batterier...
btc_andersson
2008-02-26, 19:27
jaa...annars får man ha med sig en dieselgenerator i båten o ha ett på laddning medans man matar det andra..ahhah
Lät jobbigt det där med solpanel. tror inte den laddar så effektivt.
Flodebanan
2008-02-26, 19:33
Samma prob. passade också på att köpa en billigt på Olssons, men köpte en 50lbs, funderar på att köpa 2st 70-80A. Tudor Nautica skall ju enligt många funka väldigt bra. Polar har ett 100-110A men det bryter man ju av ryggen på.
Skall nog börja med ett 70-80 eftersom det "bara" skall tjänstgöra som saktatrollmotor. Sedan får vi se hur det funkar i praktiken.
En bra laddare är ett "måste" om man köper dyra batterier verkar det som. Tänkte köpa en Ctek 7700, finns det några andra alt.? Gärna något som har lite bättre/högre laddningskapacietet så man hinner ladda fullt över natten.
Enligt säker källa är Tudor Nautica 80Ah mycket bra till Minn Kota motrorer, och med två såna paralellkopplade eller om Du skiftar så kan Du köra ganska länge med en 30.a.
Beräkningsformeln ovan är teoretisk och stämmer inte med verkligheten då olika batterier laddas ur olika fort och Du kör sällan på full effekt hela tiden utan skiftar, sen kan Du bara ta ur 30-40% av batteriets kapacitet innan det måste laddas för laddar Du ur det mera så tar det stryk och livslängden (antalet laddningcykler) minskar drastiskt.
Bäst är om Du skaffar riktiga Truckbatterier som är gjorda för många djupurladdningar men dem är dyrare men livslängden och funktionen är väl värd dem extra pengarna.
Biltemas battetrier kan Du använda som pappespress eller något annat där tyngd behövvs men i en båt för elmotordrift hör dem inte hemma :catfight:
Andra bra är Exide*, Warta och Global alla A-klassade dem hittar Du hos handlare som säljer kvalitetsbatterier.
Laddare finns det bara en som egentligen är prisvärd nämligen Ctek, välj någon av mellanstorlekarna om Du ska ladda lite större batterier ofta så blir laddtiden kortare.
*Tudor är samma batterier som Exide men med andra dekaler.
Solceller kan jag för dåligt för att ge några råd.
btc_andersson
2008-02-26, 19:41
ok!
Jaa...Vad man konstatetar nu så bör man investera i ett bra batteri...Har läst mkt om just tudor nautica..
Man kan ju börja med ett batteri och ha motorn endast för transport till fiskeplatserna runt om i sjöarna då det är så jväla tråkigt att ro för långt... då borde man klara sig på att använda 80A över en dag.
Rullar runt på 2 st 110A batterier.
Då vet jag att minst ett är full-laddat vid starten.
ok!
Jaa...Vad man konstatetar nu så bör man investera i ett bra batteri...Har läst mkt om just tudor nautica..
Man kan ju börja med ett batteri och ha motorn endast för transport till fiskeplatserna runt om i sjöarna då det är så jväla tråkigt att ro för långt... då borde man klara sig på att använda 80A över en dag.
Jo det bör Du göra och batteriet återhämtar sig lite när Du stänger av efter transportkörningen men inte helt så laddningen minskar, men kör Du vettigt så räcker det ett bra tag och Du behöver oftast inte köra på dem högsta lägena jag kör min 30.a på läge 3 oftast och då på en Linder 355 och ett 75AH fritidsbatteri.
btc_andersson
2008-02-26, 20:09
okej!
Ja det låter vettigt att köra på läge tre eller något sånt, då borde man kunna köra trolling ut till sin fiskeplats...
kom på att jag är i stockholm när det är båtmässa i älvsjö, man kanske kan göra ett klipp där på nåt schysst båtbatteri??
fast det är ju trots allt båtmässa...he
MattiasA
2008-02-26, 20:34
Jag köpte mitt på en trädgårdsmaskin firma,110 AH(kan ej märket i huvudet). Där det säljer batterier till elmaskiner, städmaskiner osv...Har aldrig kört slut på det. Hade ett marinbatteri innan på 75Ah och detta tömde jag snabbt. Satsa på ett bra och inte ett billigt klipp. Det kommer du ångra när du får ro hem.
Jag köpte mitt på en trädgårdsmaskin firma,110 AH(kan ej märket i huvudet). Där det säljer batterier till elmaskiner, städmaskiner osv...Har aldrig kört slut på det. Hade ett marinbatteri innan på 75Ah och detta tömde jag snabbt. Satsa på ett bra och inte ett billigt klipp. Det kommer du ångra när du får ro hem.
Låter som den typ av batterier jag kallar "Truckbatterier" dem är gjorda just för att driva elmotorer i olika maskiner så Du gjorde ett klokt val :winner:
pepp-robert
2008-02-26, 21:24
MattiasA: Vad väger ditt batteri?
Nån som har tips var man kan köpa nåt liknande i sthlm området?
MattiasA
2008-02-26, 22:02
MattiasA: Vad väger ditt batteri?
Nån som har tips var man kan köpa nåt liknande i sthlm området?
Ska kolla mer i morgon. Tips är och gå in på någon firma som säljer stigagräsklippare och dyligt och fråga. Bara att säga vad det ska vara till. Så gjorde jag.
Här är återförsäljare av Stiga, sök på stockholm:
http://www.stiga.se/(euvrx255tup3ya45jemml445)/index.aspx?Country_id=2
Kolla så du köper ett batteri som klarar många och djupa urladdningar så kallade Deep Cycle batteri så att du inte köper vanligt startbatteri. Vanliga marin batterier funkar men inte lika bra som batterierna som du har till städmaskiner, golfbilar och rullstolar. Själv så kollade jag på batterier från Trojan och dom tyckte jag var prisvärda. www.nordicbattery.se
btc_andersson
2008-02-26, 23:20
jaa ok..vad betalar man för dom här truckbatterierna då??
de e just det vi är rädda för, att få ro hem skutan efter en dags fiske pga motorstrul me störmmen..
110 ah truckbatteri låter ganska vettigt...
Det lönar sig nog att titta runt för jag tror priserna kan skilja rätt kraftigt.
Här finns lite info, fast om det är bra priser har jag ingen aning om.
www.celltech.se
Nåt att tänka på är även att temperaturen inte är + 20 grader alltid och det ändrar en del på hur länge batteriet räcker.
Kolla ställen som säljer till företag som tex entrepenadmaskiner och truckar i Gula Sidorna på Eniro dem kan få hem såna batterier, tror att Granngården Maskin (fd Lantmännen) har såna och dem brukar ha bra priser också.
Får Du inte ihop det så kan jag kolla med mina fd kolegor i stan om dem kan fixa något.
Temperatur var bra att det kom upp då det som sagt ändrar förhållandena en del, använder Du det när det är kallt ute så är det bra att isolera lite runt batteriet så att det håller värmen lite bättre för det kroknar klart snabbare i kyla än i värme!
Flodebanan
2008-02-26, 23:55
Kolla ställen som säljer till företag som tex entrepenadmaskiner och truckar i Gula Sidorna på Eniro dem kan få hem såna batterier, tror att Granngården Maskin (fd Lantmännen) har såna och dem brukar ha bra priser också.
Får Du inte ihop det så kan jag kolla med mina fd kolegor i stan om dem kan fixa något.
Temperatur var bra att det kom upp då det som sagt ändrar förhållandena en del, använder Du det när det är kallt ute så är det bra att isolera lite runt batteriet så att det håller värmen lite bättre för det kroknar klart snabbare i kyla än i värme!
Vad skiljer det i pris då? 100% dyrare?
Shitlake
2008-02-27, 00:09
kör med dubbla marin master 120 ah till en motorguide 36,batterierna väger nog 30 kg st.......bra batterier!!!!
Mothugget
2008-02-27, 09:42
jag har en minn kota 46 och kör med två st 70A fritidsbatterier från biltema och jag fick byta batteri efter ungefär sex timmars blandad körning. båten som användes var en 5 meters plastbåt.
Vad skiljer det i pris då? 100% dyrare?
Nej inte så mycket, jämfört med A-klassade batterier av förbrukartyp så gissar jag att Truckbatterierna är ca 30-40% dyrare men livslängden är om man sköter om dem i princip dubbelt så lång så det lönar sig i långa loppet.
Var ju några år sedan jag slutade i branschen så jag har inga exakta prisuppgifter på det men ring runt och fråga för det skiljer, och med lite tur så har någon säljare lite rabatt just när Ni ringer :appl:
MattiasA
2008-02-27, 13:23
Detta kör jag med http://www.federalbatteries.com.au/price_list.htm
Deka DC31DT batteri
pepp-robert
2008-02-27, 13:34
Ska kolla mer i morgon. Tips är och gå in på någon firma som säljer stigagräsklippare och dyligt och fråga. Bara att säga vad det ska vara till. Så gjorde jag.
Här är återförsäljare av Stiga, sök på stockholm:
http://www.stiga.se/(euvrx255tup3ya45jemml445)/index.aspx?Country_id=2
Tack för tipset!
Flodström
2008-02-29, 13:32
Här finns lite info, fast om det är bra priser har jag ingen aning om.
www.celltech.se
Ola, intressant länk du tipsade om. Her själv kjöpt specialbatterier från dom (NiMH).
Dom säljer KOKAM LiPol batterier.
Ett litium kunde bli på 11 kg och då får batteriet följande data:
120Ah (oavsett temp ute) spänningen blir på 14,4V (max) till ca 11,2V (urladd.)
Mått: ca 200 x200 x100 mm.
Med ett sådant batteri kan man köra länge. Med två så kan man köra större båtar också.
Ett nytt batteri är på gång: Li-Fe (lithium-järn) som har bättre egenskaper än alla andra batterier som t.ex efter 570 cycler (urladdningar och laddningar) hade batteriet fortfarande den samma kapaciteten som när det var nytt!!?? otroligt. Dessutom så är det nya batteriet säkert ur alla aspekter. Det behövs inga skyddskretsar i batteriet och det tål all form av laddning och urladdning (ner till 0V!!??)
Låter som en kondensator men är alltså ett nytt batteri. Verkar spännande.
mvh
Flodebanan
2008-03-10, 17:04
Kolla så du köper ett batteri som klarar många och djupa urladdningar så kallade Deep Cycle batteri så att du inte köper vanligt startbatteri. Vanliga marin batterier funkar men inte lika bra som batterierna som du har till städmaskiner, golfbilar och rullstolar. Själv så kollade jag på batterier från Trojan och dom tyckte jag var prisvärda. www.nordicbattery.se
Köpte du direkt från deras lager och vad fick du ge + storlek?
Skulle vara intressant om man kunde få en prisuppgift på ett ct leader deep cycle också.
75A alt. 100 skulle vara intressant att veta....
MVH Markus
Old Firehand
2008-03-10, 17:39
Hej Andersson, Flodström, Rospigg m. fl. ; Välkommen till den tysta världen...en värld av elektriska fiskemotorer! Tänk bara att få glida fram över vattenytan tyst som en simmande and eller som i en kanadensare utan paddelplask!
Du har köpt en MINN KOTA Endura 30 fiskemotor. Den drar vid 12 volts spänning 8 amp, 10 amp, 14 amp, 20 amp och 30 ampere vid hastighetslägena 1, 2, 3, 4 och 5 och utvecklar då 3,6 kilopond, 4,5 kp, 6,3 kp, 9,1 kp och 13,6 kiloponds dragkraft.
Låt oss anta att du köper ett Tudor Nautica marinbatteri med 80 Ah som kapacitet. På hastighetsläge 1 kan du köra 80:8=10 timmar, på läge 2 kör du max. 80:10=8 timmar, läge 3 kör du max. 80:14=5,7 timmar osv. Har du två parallellkopplade Tudor Nautica á 80 Ah har du därmed 160 Ah tillgängligt och kan köra dubbelt sä länge vid varje fartläge. Antalet Ah (ampertimmar) hos ett marinbatteri kan du förenklat jämföra med antalet liter bensin hos en vanlig bensinutombordare. Mer om MINN KOTA elektriska fiskemotorer hittar du på min hemsida (www.trumman.com) under MINN KOTA.
Välkommen till den tysta världen...en värld av elekriska fiskemotorer!
Old Firehand
Ps. I takt med att det blir fler personbilar världen över som drivs med elektricitet kommer marin- och bilbatterier att utvecklas i allt snabbare takt. Framtiden går mot lättare batterier med betydligt större kapacitet och sannolikt kommer helt nya material inom kort. Hela bilbranschen arbetar med detta idag. Ds.
Still Searching
2008-03-10, 17:44
Jag har kört ganska flitigt med mina elmotorer, till flötestrolling, från början hade jag en minn kota 36 och till det köppte jag ett bilteme 110A/H (år 2004 års model)och det kunde jag köra med i nästan en hel dag beroende på hur jag använde det och hur det blåste.. dom nya har mindre blyplattor.
men det va svårt att hinna ladda upp bateriet under natten även fast jag hade en monsterladdare,
så jag fick köpa ett till till året efteråt så jag hade ett som stog på ladning när jag använde det första.
men nu har ett gått sönder för att jag misskötte det, stog urladdat i ett klat garage, det är vicktigt att det står laddat när det inte används, hels ska det stå på underhållsladning helatiden.
Jag köppte nya batterier, det är 6v lift baterier sånna som sitter i typ sky liftar etc, men då va jag tvungen att serie koppla dom för att få 12v som det ska vara till elmotorerna, så jag får ut 182 A/H ur dom.
bytte ut min 36a mot en 55 frontmonterad v2 power drive med autopilot och trådlös styrning,
med nya nya power drive funktionen så ska baterierna hålla 3ggr längre, det beror på att det inte finns någon back på motorn så jag behöver snurra motorn, så motorn är enkellindad, hoppas ni fattar. en med back är dubbellindad,
med den här kombinationen kan jag köra minst 3 dagar utan att behöva tänkan på hur jag använder gasan.
Kidnappar tråden och ställer följande fråga angående batteri och batteriladdare till elmotor.
Om man kör på Biltemaspåret(vilket vissa visserligen inte rekommenderar) skulle batteri 80-3801 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=100691 vara ett alternativ och är då laddare 37-718 kompatibel med detta?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133521
Jag har ingen erfarenhet sedan tidigare av den här typen av batterier eller laddare och hoppas att ngt proffs eller allvetare har svaret.
Dem två produkterna är väl dem enda man kan tänkas överväga från Biltema inom detta område så dem lär funka även om det inte kan jämföras med A-klassade som faktiskt inte kostar så mycket mera för det där kändes inte så där BT billigt i pris.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.