Visa fullständig version : jigga regnbåge?
ZanderAngler
2008-02-27, 23:36
Går det att jigga regnbåge, ska ut nu till vallgraven på prämieren på citadellet i landskrona och så ser det ut: http://www.huttunen.se/admin/blogguploaddir/061001_029-Citadellet_Landskrona.jpg
Går det att jigga regnbåge och funkar det lika bra som spinnare och wobblers?
fiske furre
2008-02-28, 08:19
Jo, det går utmärkt att jigga regnbåge. Tdigt på säsongen brukar jag använda jiggar i vitt, rött och orange och ta hem dem sagta då fisken e lite trög i det kalla vattnet.
När vattnet börjar värmas på framåt våren brukar jag köra lite mer neutrala färger o ta hem dem mer aggresivt. En liten svart jigg på några cm e ett hett tips framåt sommaren framförallt då på kvällen.
ZanderAngler
2008-02-28, 12:59
Tack för svaret!
Är det vanliga jiggar eller shad?
Jag brukar köra med vanliga grubs 2-6cm ungefär, i put n take vatten där största ligger runt 3kg.
ZanderAngler
2008-02-28, 13:59
Okej, ska testa. Men grubs är väll dem här:
http://www.flueboksen.no/images/jigger_SWK7-15.jpg
Sorry för jag är lite trög, men jag är inte insatt i just detta.
Så funkar det lika bra som spinnare då? ... Känns liksom öndigt att köpa 10 tals spinnare för 40 kronor styck när man sen inte ska köra sådant till våren och sommaren, då man själv specimen metar och jerkbaitfiskar...
Jiggar annars rätt så duktigt och tycker det är smidigare och roligare men undrar just om det funkar bra på regnbåge...
fiske furre
2008-02-28, 17:58
Min högst personliga åsikt är att små skeddrag är allra bäst, "slängig" gång gärna. Sen tycker jag att spinnare och jigg funkar ungefär lika bra, spinnaren strået vassare som standard drag o jiggen bättre som back up på slöa fiskar.
Skruttapan
2008-02-29, 01:19
Toby 10gr behöver inte mer :sun:
Jag brukar använda jigg tillsammans med kastkula.
(Jiggen på en vanlig enkelkrok utan blyskalle)
btc_andersson
2008-03-08, 17:41
jag fick äran att fiska i dalby stenbrott idag, och japp, vi hade tillstånd att fiska där!
Grymt bra regnbågsfiske, satliga fiskar över kilot och dom högg utav bara helvete, hela förmiddagen högg dom på nästintill var annat hugg, vi fick dom bara ta hem två fiskar vars och det gjorde vi, men släppte i väldigt många igen + att många hugg släppte.
Mina polare körde med spinnare vilekt funkae bra, jag själv sket i spinnaren efter en timme och satte på jiggar och återigen 2 jiggar som upphängare, det blev en succe!
vattner i dalby stenbrott är mycket klart och man såg hur fisken simma efter jiggarna och hade man tur såg man även när dom högg, helt grymt fiske! Men så ska det väl va i put and take vatten..
tänkte dra ut till rögle dammar en dag och testa där..nån som vet hur ofta dom släpper i regnbåge där??
Skruttapan
2008-03-09, 10:35
Vafan släpper dom inte i Båge i våran stenbrott! :ledsen:
Grattis till fiskarna, några bilder?
Patrik TEAM HANSVIK
2008-03-09, 12:34
Rögle dammar är inget bra vatten tycker inte jag i alla fall dåligt fiske och fisken smakar sump! jag kan tipsa om tollerupsjön oftast bra fiske och underbar natur dom har premiär 21 mars.
btc_andersson
2008-03-09, 13:36
okej..fisken i stenbrottet smakade kalasbra iallafall...riktigt impad...
synd att där är fiskeförbud egentligen..men men...där är tydligen grymt mkt folk och tjuvfiskar men gubben åker dit ochh fotograferar dom och deras bilar sen överlämnar det till snuten eftersom dom inte har tid att köra dit...
tycker det ä'r onödigt att skitta ner sig pga av att tjuvfiska...eller vad säger ni??
Patrik TEAM HANSVIK
2008-03-12, 17:52
Personligen tycker jag att det finns så många put and take vatten som man kan fiska i så varför ska man tjuvfiska då?jag tror säkert att dom flesta har gjort det någon gång! jag har själv fiskat i dalby stenbrott.Men det var många år sen 15 år sen typ och då var jag 15 år men nu har jag en annan syn på saken och fiskar där det är tillåtet.
:btt3:
de fåtal tillfällen jag fiskar regnbåge så brukar jag jigga med små gula berkley power grub (eller vad de heter). Jag riggar ett glidande bottenmete och fäster jiggen på en liten enkelkrok vilket gör att jiggen flyter en bit ovanför botten. Detta brukar vara speciellt effektivt på vintern och mitt på varma sommardagar.
:offtopic:
Björkadammen brukar ha fin kvalitet på fisken och det är fin natur där också, annars så har ju som sagt tollerup ett gott renumé.
Yeswehavenobananas
2008-03-13, 13:39
Min högst personliga åsikt är att små skeddrag är allra bäst, "slängig" gång gärna. Sen tycker jag att spinnare och jigg funkar ungefär lika bra, spinnaren strået vassare som standard drag o jiggen bättre som back up på slöa fiskar.
Rogerdraget är förbluffande effektivt, både på regnbåge och öring.
Jag såg rubriken och öppnade den för att ge mitt råd att inte kasta bort tid på att jigga efter regnbåge då jag ALDRIG har lyckats få en båga att bita på jigg... Har fått många bågar och på de allra flesta beten men jigg har varit som fördömt. Min absoluta favorit är meps & droppen spinnare, nästan oberoende av årstid. (Om jag nu inte flugar såklart...) Men nu får jag väl ta fram någon jigg och se om även jag kan ta den mödomen.
:btt3:
de fåtal tillfällen jag fiskar regnbåge så brukar jag jigga med små gula berkley power grub (eller vad de heter). Jag riggar ett glidande bottenmete och fäster jiggen på en liten enkelkrok vilket gör att jiggen flyter en bit ovanför botten. Detta brukar vara speciellt effektivt på vintern och mitt på varma sommardagar.
Här har vi en som har lärt sig hur det ska gå till!
Jiggen direkt på metkrok. Kastvikt en bit upp på linan oh ett leke för att förhindra lintvinning. Jiggkroppen rör sig oerhört frestande.
ZanderAngler
2008-03-15, 19:20
Men om man inte får meta där då. Alltså det tipset som lex tipsade om är ju inte direkt mete men tänk om gubbarna börjar surra och bråka. Men jag får väll testa det som Lex tipsade om!
Rogerdraget är förbluffande effektivt, både på regnbåge och öring.
Eller orginalet Smoltti ,men ett Toby är aldrig fel
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.