handdator

Visa fullständig version : Wirelås till 1,2mm nylon?

DrMussla
2008-03-01, 23:46
Tjenare letar efter wirelås till 1,2 mm nylon, vet att mustad har nåt men men minns inte art.nr. Så vet någon vilket artikel nummer lr har något annat tips så skriv ner det...

Tackar på förhand

Mussla

Flodebanan
2008-03-01, 23:53
Tjenare letar efter wirelås till 1,2 mm nylon, vet att mustad har nåt men men minns inte art.nr. Så vet någon vilket artikel nummer lr har något annat tips så skriv ner det...

Tackar på förhand

Mussla

77262 är Mustads nr.

Artikelnummret lär vara olika beronde på vilken butik du handlar i...

Old Firehand
2008-03-02, 08:43

Tackar på förhand

Mussla

Hej Dr Mussla; Till stålwire använder jag hylsor som wirelås. Själv använder jag aldrig wirelås till vanlig homogen nylonlina. En 5-8 varvs Uniknot eller vanlig Palomarknot duger bra. Glöm bara inte att trimma och dra åt knuten ordentligt. Säkert finns det flera läsare här på FS som kan visa dig bilder på knutarna.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www.trumman.com

DrMussla
2008-03-02, 10:10
Tack för svaren, är det 77262-13 man kör på måntro. Frågan är om det är det invändiga måttet de skrivit ut eller det utvändiga.

Jo men när linan börjar vara 1,2 mm är den väldigt tungknuten, klart att man kan knyta den med men vi använde oss av wirelås med mycket stor framgång.

//Mussla

BBRF
2008-03-02, 10:31
Tack för svaren, är det 77262-13 man kör på måntro. Frågan är om det är det invändiga måttet de skrivit ut eller det utvändiga.

Jo men när linan börjar vara 1,2 mm är den väldigt tungknuten, klart att man kan knyta den med men vi använde oss av wirelås med mycket stor framgång.

//Mussla

Det finns "dubbelpipiga" nylonlås som fungerar utmärkt. Tror att bl a Wiggler säljer dessa. Vet att Sundbybergs sportfiske i Stockholm sålt dom...Hör med närmaste sportfiskebutik och be dom ta hem.

DrMussla
2008-03-02, 11:02
Japp det är den dubbelpipiga jag är ute efter, http://www.havsfiskecenter.se/item_show.php?code_no=WLM13D kan det vara den där måntro? Undra om det är ytter eller inner diameter.

Kom att tänka på att man kanske kan använda såna där linlås till lampor kanske järnhandeln borde ha såna, någon som har erfarenhet av dessa?

Har redan pratat med Blixt Sport, de försökte kränga på mig en enkelpipig för typ 0,25mm lina.... Sa till han 3 gånger att det var för 1,2 mm nylon och dubbla pipor men det förstod han som inte så jag la ner det där. Bara jag vet vilket art.nr exakt så beställer jag från Usa.

BBRF
2008-03-02, 11:19
Japp det är den dubbelpipiga jag är ute efter, http://www.havsfiskecenter.se/item_show.php?code_no=WLM13D kan det vara den där måntro? Undra om det är ytter eller inner diameter.

Kom att tänka på att man kanske kan använda såna där linlås till lampor kanske järnhandeln borde ha såna, någon som har erfarenhet av dessa?

Har redan pratat med Blixt Sport, de försökte kränga på mig en enkelpipig för typ 0,25mm lina.... Sa till han 3 gånger att det var för 1,2 mm nylon och dubbla pipor men det förstod han som inte så jag la ner det där. Bara jag vet vilket art.nr exakt så beställer jag från Usa.

Det är innerdiameter dom menar. Visst kan Du beställa från USA men att bara beställa nylonlås blir dyrt med frakt och eventuell tull.

DrMussla
2008-03-02, 11:24
Det blir givetvis inte bara låsen, det blir nog lite krokar och annat smått och gott med. Svårt att hitta sjyssta priser på krok i sverige.

Men tack för svaren!

//Mussla

Rudan
2008-03-02, 11:27
Spf-boden i Täby har dubbelpipiga som jag själv har använt till just 1,2 mm nylon.
08-756 60 88.

//Stefan

Old Firehand
2008-03-02, 11:32

Hej igen Dr Mussla; När du nämner Blixt Sport kommer jag att tänka på Olof Rönnqvist. Var det Olof som försökte kränga 0,25 mm wirehylsor till dig? I ett rum innanför butiken hade han en fin samling av gamla Ambassadeur multirullar.
Go for the Big Ones!
Old Firehand
www,trumman.com

Ps. Gå in på http://www.americanfishingwire.com/ och se om du inte hittar de wirelås "Double Barrel Sleeves" du är ute efter. Det ser ut som om du vill ha något emellan storlekarna 4F8 och 7F8 och då blir det nog bäst att välja storleken 7F8. Ds.

DrMussla
2008-03-02, 11:48
Näh, det var inte ägaren av butiken. Var nån yngre kille, kanske var en praktikant vad vet jag. Ska kolla americanfishingwire. Ska även ringa spf-boden och kolla.

//Mussla

skägg
2008-03-03, 23:02
Musslan är på G det gillar vi.

BBRF
2008-03-03, 23:09
Spf-boden i Täby har dubbelpipiga som jag själv har använt till just 1,2 mm nylon.
08-756 60 88.

//Stefan

Hmmm, vad har Du använt grov nylon till?

JohanP
2008-03-03, 23:13
Gillar inte de dubbelpipiga. har kört med momoi´s sleeves och de har varit kanon bra. Iofs så har jag kört med en bench crimper med speciella sleeves och dies för just den nylon tjockleken.

Att knyta är inget jag skulle rekommendera!

/Johan P

Hejan
2008-03-04, 14:14
Japp det är den dubbelpipiga jag är ute efter, http://www.havsfiskecenter.se/item_show.php?code_no=WLM13D kan det vara den där måntro? Undra om det är ytter eller inner diameter.[...].Magnus på Havsfiskecenter rekommenderade mig 1,3 låsen (dubbel) till 1,2 mono.

DrMussla
2008-04-07, 20:45
Okej, det ordnade sig köpte ett lass från ebay uk ;) De var alla valörer i den packen så.

Henrik Nordberg
2008-04-07, 21:17
Trevarvs Grinner funkar också fint.

DrMussla
2008-04-07, 22:15
Trevarvs Grinner funkar också fint.

Så jävla slitigt efter ett 20-tal... händerna fulla va fina streck och blåningar ;)

JohanP
2008-04-07, 22:25
snyggare med crimps!