handdator

Visa fullständig version : pig

jerk putte
2008-03-02, 20:56
jag har nyss investerat en ny pig!! men jag får inge liv i den är det någon som har nått tipps?:winner::fiska2:

roach master
2008-03-02, 21:03
Kör med stram lina o så gör du långsamma drag med spöt.:cheers:

Pontus Sj
2008-03-02, 21:15
är det flytande eller suspending? jag fiskade jerkbait idag för 3:e gången, första gången med piggen.. Det gick alldeles utmärkt, gör bara lätta små jerks.
Lycka till ;)

lodur
2008-03-02, 21:29
Det här är valda delar av texten som cwc har på sin sida om pig suspending:

Suspendern är "svävande". Låt The Suspender sjunka till det rätta djupet, börja sedan med väldigt korta, mjuka men bestämda nedåtgående ryck med spötoppen (8-20 cm). Vänta 3-5 sekunder mellan rycken så att betet hinner "hänga" i vattnet.

Problemet är bara att jag tycker min sjunker för fort för denna teknik... Har inte bytt krokar utan den är som den leverades från affären, minns inte vilken tafs jag hade men den var inte speciellt tung. Är det fel på min eller är det bara jag som har fel uppfattning om vad suspending innebär? (BJ shallow i kombination med bft's titantafs tycker jag är suspending, dvs den sjunker oerhört sakta och om den bara lättades några gram skulle den flyta.)

Äh, jag fyller badkaret med vatten och testar lite, återkommer om en stund.:D

lodur
2008-03-02, 21:32
jag har nyss investerat en ny pig!! men jag får inge liv i den är det någon som har nått tipps?:winner::fiska2:

Vi som prenumererar på fiskejournalen kan på deras hemsida se hur trumman demonstrerar lite olika beten från cwc. Bl.a. så får man se en flytande pig "in action".

fiskemannen
2008-03-02, 21:33
min susp är sjunkade ;)

sjunker som en sten .

jerkbait-fiske
2008-03-02, 22:03
bland det lättaste man kan göra med pig suspending
är att bara veva samt göra en ryck då och då

Motvind
2008-03-02, 22:22
Jag har två st 7" som är susp, men båda sjunker. Dock ganska så sakta så det är inget jag bryr mig om så mycket. Jag tycker det fungerar perfekt att vänta 3-5 sekunder mellan varje knyck. Pigen har flera gånger räddat dagen, sen brukar ju medelvikten vara lite bättre än på andra beten.

lodur
2008-03-02, 23:51
Min sjunker med samma hastighet som en buster jerk enligt nyss utförda "badkarstest", provade även att ta bort krokarna, den sjunker fortfarande men inte lika snabbt, dock blir den alldeles för framtung och ställer sig på högkant. Med mindre kroker blir den mer suspending men sjunker fortfarande med för mycket vikt fram. Har även en pig-kopia från fladen och den beter sig på i princip exakt samma sätt.

jerk putte
2008-03-03, 08:33
[flytande

Push-Up
2008-03-03, 09:02
När ni funderar på "jag får ingen gång" på min Pig, vilken är er tilltänkta mall på "gången" ni inte får till. Strävar ni efter att den ska gå som en Buster sida till sida varje ryck är ni fel ute.
Mina Pigar går då och då jämt och fint sida till sida, men oftast går de upp ner, sida, snett, dyk, plask..... och ALLA tar massor med fisk och dem är ofta betet som räddar dagen.

Oftast är det bara en skapad perfekt mall "i vårt huvud" som skapar begränsningarna. Pigens styrka är oregelbundenheten.

lodur
2008-03-03, 09:47
När ni funderar på "jag får ingen gång" på min Pig, vilken är er tilltänkta mall på "gången" ni inte får till. Strävar ni efter att den ska gå som en Buster sida till sida varje ryck är ni fel ute.
Mina Pigar går då och då jämt och fint sida till sida, men oftast går de upp ner, sida, snett, dyk, plask..... och ALLA tar massor med fisk och dem är ofta betet som räddar dagen.

Oftast är det bara en skapad perfekt mall "i vårt huvud" som skapar begränsningarna. Pigens styrka är oregelbundenheten.

Jag får till en konstig oregelbunden gång, dvs. som det ska vara. Problemet är bara att jag tycker min sjunker så fort att jag inte kan vänta och låta den "hänga" i vattnet.

hoby
2008-03-03, 13:38
är det några som fiskar med pig 7 suspending? tycker alltid det står pig 6 eller pig jr i alla fångstrapporter

Brunte
2008-03-03, 13:44
[flytande

Den flytande får du piska till rätt hårt så att den dyker. Låt den sedan flyta upp och vänta ett tag till nästa pisk. Fortsätt på det sättet till närmaste gädda smäller på.

Fredrik_n
2008-03-04, 18:20
Finns det bara två typer av "Piggen"? Då menar jag alltså flytande eller suspending. Jag köpte en som det står "S" på.

S = Suspending?

fiskemannen
2008-03-04, 18:22
Fredrik: japp det är det .

Mink!
2008-03-04, 18:27
eftersom pigen gärna går mot ytan när man jerkar så måste den vara lite framtung samt sjunka lite snabbare. Låter man den vara helt sjunker den relativt fort, men det räcker med lite rörelse för att den skall hålla sig på samma nivå.

Det är mitt favoritbete då det har så underbar gång.

Cisco Kid
2008-03-04, 18:41
är det några som fiskar med pig 7 suspending? tycker alltid det står pig 6 eller pig jr i alla fångstrapporter

Bästa vårbetet!

Mink!
2008-03-04, 18:56
Bästa vårbetet!

skulle nog vilja påstå att pig 7 är bättre på hösten, och pig jr på våren. Dock inte utan undantag

Cisco Kid
2008-03-04, 19:33
7:an kan du fiska mycket långsammare på grundare vatten...iallafall de äldre modellerna. Har inga nya, men har hört att de sjunker lite snabbare..?

Cobbdog
2008-04-06, 10:53
har tidigare endast testat "6 original och blev inte nå förtjust i pigen då, tvärtom, men nu när jag köpte en "7 suspending så är de så jävla hett att ha i lådan, den är skön när man fiskar den sakta och låter den sjunka brukar vänta 3-5sek sen nästa ryck, men korta ryck.

Den är svår i början men min pig gjorde gäddorna helt crazy igår :=)