handdator

Visa fullständig version : Totalfredade områden i Sthlms skärgård.

Alessandro
2008-03-03, 15:56
Tydligen vill fiskeverket totalfreda områden i Sthlms skärgård fr.o.m 2010 och
då gädda, gös och abborre (alltså inte totalt fiskeförbud).
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_934953.svd

Jonas 37
2008-03-03, 16:08

Jag hoppas att dom fredar grynnorna på Stavbofjärden.

Spy
2008-03-03, 18:58
Mer i ämnet:

http://aktuellt.fiskeriverket.se/sottochsalt/Article.asp?ArticleId=110

http://www.fiskeriverket.se/

Brownie
2008-03-03, 19:32
Lite ironiskt att yrkefiskarna klagar på att dom redan är för reglerade.
Det är så synd om dom. Hade dom reglerat sig själva de senaste decennierna så hade vi inte suttit här med nästan tomma hav.

Dessutom undrar jag varför inte C&R kunde vara tillåtet i de designerade områdena. Begränsade övervakningsmöjligheter? Eller det vanliga att sportfiskare inte får prioriteras över yrkesfiskarna? Eller att alla ska var lika i Sverige?

kemmotar
2008-03-03, 22:58
Varför ska man införa fiskeförbud på gädda och abborre? Det är väl ganska klart att deras problem inte har med fiske att göra.

JohanP
2008-03-03, 23:24
Varför ska man införa fiskeförbud på gädda och abborre? Det är väl ganska klart att deras problem inte har med fiske att göra.

Vad tror du de börjar fiska när de inte får fiska något annat?

/Johan

Ola
2008-03-03, 23:26
Det slår väl lite snett?

De flesta här på FS är väl överens om att sportfiske borde kunna fortgå om nät & yrkesfisket begränsas?

Har inte läst så mycket men nån som vet var området i sthlm´s skärgård är?

micke g
2008-03-03, 23:42
Det var på tiden! Vi får väl fiska annan stans helt enkelt. Nog påverkar sportfiske tror jag, speciellt om inga yrkesfiskare fiskar där. Man kan ju misstänka att en hel del skulle fiska där just på grund av det. Rejäla fredade områden, låter bra.

BeBest
2008-03-04, 01:05
Totalförbud blir förmodligen enklast att efterleva och sticker inte i fiskerättsägarnas ögon på samma sätt som om deras nät och redskap blir förbjudna men guiderna och annat folk får fiska C&R där. Det skulle bli en ohållbar situation med förödande konsekvenser för det fria handredskapsfisket tror jag.

Brownie
2008-03-04, 02:11
Totalförbud blir förmodligen enklast att efterleva och sticker inte i fiskerättsägarnas ögon på samma sätt som om deras nät och redskap blir förbjudna men guiderna och annat folk får fiska C&R där. Det skulle bli en ohållbar situation med förödande konsekvenser för det fria handredskapsfisket tror jag.

Jo, du har nog en poäng där. Det handlar nog mera om politik än ren pragmatism.

Ola
2008-03-04, 10:32

Det var lite detta jag funderade på om det kan vara så att det ligger intressen ifrån vissa boende i skärgården att slippa båtar vid deras brygga?

Borde inte detta vara negativt för det "fria Fisket"
Trodde i min enfald för ett tag sen att man fick fiska i hela östersjön men lär mig om fler och fler områden med fiskeförbud vissa tider.

Är det så att snart är det ett generellt fiskeförbud så är man väl tillbaka till hur det såg ut innan det fria fisket?

Har ingen erfarenhet av det så det kanske är positivt?

Alessandro
2008-03-04, 10:47
Märkliga är ju att det bara gäller en del arter, t.ex kan man fortsätta och fiska HÖ på dessa områden?

kemmotar
2008-03-04, 20:14
Vad tror du de börjar fiska när de inte får fiska något annat?

/Johan
Vilka är det du pratar om? Tror du att det är torskfiskarna som kommer med sina trålar för att ta Abborre i Stockholms skärgård?
Både abborren och gäddan har problem helt oberoende av om någon fiskar eller inte. Tror inte att det är något överdrivet stort fisketryck på dom heller för tillfället, så varför införa fiskeförbud. Det känns lite skumt.

I övrigt anser jag att man inte kan hota en art genom fiske med handhållna redskap. Skulle gärna se några bevis på att det nånsin har hänt.(I hav eller sjösystem alltså. Inte i nån liten damm)

JohanP
2008-03-04, 21:46
Jag är ganska säker på att de kommer att söka nya arter att fiska efter och då ligger en del nu inte så utsatta arter illa ute.

/Johan P

Vilka är det du pratar om? Tror du att det är torskfiskarna som kommer med sina trålar för att ta Abborre i Stockholms skärgård?
Både abborren och gäddan har problem helt oberoende av om någon fiskar eller inte. Tror inte att det är något överdrivet stort fisketryck på dom heller för tillfället, så varför införa fiskeförbud. Det känns lite skumt.

I övrigt anser jag att man inte kan hota en art genom fiske med handhållna redskap. Skulle gärna se några bevis på att det nånsin har hänt.(I hav eller sjösystem alltså. Inte i nån liten damm)

kemmotar
2008-03-04, 21:59
Jag är ganska säker på att de kommer att söka nya arter att fiska efter och då ligger en del nu inte så utsatta arter illa ute.

/Johan P
Jo, men varken abborre eller gädda är särskilt lättfiskade på så sätt. Dom lever nära land på platser där man inte kommer åt att fiska så bra med större redskap. Jag har svårt att tro att man på något sätt skulle kunna fiska ut så stora delar av lekbestånden av abborre eller gädda att det skulle bli ett hot för deras överlevnad.

JohanP
2008-03-04, 22:11
Jo, men varken abborre eller gädda är särskilt lättfiskade på så sätt. Dom lever nära land på platser där man inte kommer åt att fiska så bra med större redskap. Jag har svårt att tro att man på något sätt skulle kunna fiska ut så stora delar av lekbestånden av abborre eller gädda att det skulle bli ett hot för deras överlevnad.

Inte för artens överlevnad men för att starkt reducera beståndet.

kemmotar
2008-03-04, 22:19
Inte för artens överlevnad men för att starkt reducera beståndet.
Tror du verkligen det? Jag tror inte man har en chans att göra det. Speciellt inte i havet. Det är inte direkt så att du kan komma med din trål och svepa upp stimmet. Vilken fiskemetod tror du skulle kunna orsaka så stora skador?

JohanP
2008-03-04, 22:31
Tror du verkligen det? Jag tror inte man har en chans att göra det. Speciellt inte i havet. Det är inte direkt så att du kan komma med din trål och svepa upp stimmet. Vilken fiskemetod tror du skulle kunna orsaka så stora skador?

Ökat nätfiske under lekperioden. Riktat fiske efter just de arterna under hela året. Är det något de kan (yrkesfiskarna) så är det att hitta och fånga fisk.

trashmasta
2008-03-04, 22:49

En gäddryssja på 100 meter i anslutning till lekområden skövlar ganska bra...

kemmotar
2008-03-04, 23:03
Ökat nätfiske under lekperioden. Riktat fiske efter just de arterna under hela året. Är det något de kan (yrkesfiskarna) så är det att hitta och fånga fisk.
Det finns en gräns när det inte längre är lönsamt att fiska. Hur rörliga är abborrbestånden? Kan man verkligen ta en stor andel av gäddorna via nät? Jag har då fått ganska många gäddor på ställen där man inte kan få ner några nät.
Jag tror att du får ett exponentiellt avtagande. Du lägger dina nät på lite djupare vatten och får upp dom stora rörliga abborrarna. Jag vill gärna veta hur man sen ska gå vidare för att rensa de grundare kustzonerna på den mindre fisken.
http://www.fiskeriverket.se/download/18.88bd54c111926b52898000438/Fiska+ned+abborre_Bj%C3%A4nnsj%C3%B6n.pdf
Fiskeriverket verkar dela min uppfattning.

Sen undrar jag om man verkligen kan ta gädda på nät under lekperioden. Jag trodde dom gick in väldigt grunt då.

JohanP
2008-03-04, 23:07
Det finns en gräns när det inte längre är lönsamt att fiska. Hur rörliga är abborrbestånden? Kan man verkligen ta en stor andel av gäddorna via nät? Jag har då fått ganska många gäddor på ställen där man inte kan få ner några nät.
Jag tror att du får ett exponentiellt avtagande. Du lägger dina nät på lite djupare vatten och får upp dom stora rörliga abborrarna. Jag vill gärna veta hur man sen ska gå vidare för att rensa de grundare kustzonerna på den mindre fisken.
http://www.fiskeriverket.se/download/18.88bd54c111926b52898000438/Fiska+ned+abborre_Bj%C3%A4nnsj%C3%B6n.pdf
Fiskeriverket verkar dela min uppfattning.

Sen undrar jag om man verkligen kan ta gädda på nät under lekperioden. Jag trodde dom gick in väldigt grunt då.

Ett ökat fiske efter gädda och abborre skulle knappast gynna bestånden iaf. Kul att du delar uppfattning med fiskeriverket då de skött det här med bestånden jättebra tidigare...

kemmotar
2008-03-04, 23:08
En gäddryssja på 100 meter i anslutning till lekområden skövlar ganska bra...
Så hur många såna tror du man behöver för att slå ut gäddstammen från ett område? För att inte tala om från Östersjön i stort. Man kan ju knappast klä hela svenska kusten i ryssjor utan att folk börjar klaga.
Det känns märkligt om det är de "förskräckliga" ryssjorna som skulle orsaka fiskeförbud. Om dom hade varit ett problem så hade det väl varit lättare att förbjuda dom som redskap.

kemmotar
2008-03-04, 23:09
Ett ökat fiske efter gädda och abborre skulle knappast gynna bestånden iaf. Kul att du delar uppfattning med fiskeriverket då de skött det här med bestånden jättebra tidigare...
Ska bara säga att jag normalt inte delar uppfattning med fiskeriverket. Långt ifrån. (Som kanske framgår av min hemsida.) Men dom brukar kunna sköta inventeringar bra. Man ska inte lita på dom när det gäller att lösa problem bara.

Fishcraft
2008-03-05, 00:00
Riktigt bra om beslutet går igenom.Något måste göras både när det gäller nät/rysjor, yrkesfiskar , sportfiskare som tar upp stora bestånd. Det går inte heller att ha lagar som kan misstolkas eller som går att gå runt. Det står ju totalförbud för fiske ett sådant kommer gälla alla även dom som äger vattnet. Det gäller naturligtvis all fisk även om syftet är att rädda aborre, gös och gädda. Det går ju inte att komma runt denna lag att säga att jag fiskar havsöring. Har tappat räkningen på hur många gäddor jag har fått när jag har fiskat havsöring.

Gillar verkligen och kommer stödja ett totalförbud fullt ut även om det kommer att begränsa mitt egna fiske. Risken är bara att de områden i Stockholm som fortfarnande har fritt fiske kommer att bli fullständigt överfiskade. Har påpekat flera gånger här på fiskesnack att vi alla har ett ansvar på sjön och vi gäster på någon annans egendom.....

Brownie
2008-03-05, 21:18

Jag har funderat lite mer på det där och som sagt tror jag du har en poäng. Men ska man avstå från en idealisk lösning bara för att man tror att en grupp skulle ha svårt att akceptera den? Lag är ju lag och i samhället gäller ju till en viss utsträckning olika regler för olika grupper.
Exempel: Lastbilschaufförer har andra hastighetsbegränsningar än personbilar. Detta såklart för att lastbilar vållar större skada. Det förstår väl alla. Borde man inte kunna få nätfiskare att förstå att C&R inte är något hot mot bestånden (förutsatt att det utförs rätt)? liknande problematik finns ju i rovdjursdebatten.
Turistnäringen profiterar av rovdjurens ökning medan jägarna inte tycker det är lika kul. Dock måste regler finnas som drar klara gränser oavsett huruvida folk håller sig till dem. Ska man avskaffa "fredningen" av varg bara för att en del jägare inte vill hålla sig till den?
Givetvis är det en fråga om pengar också. Övervakningskostnander, upplysningen av allmänheten osv ...

Bandis
2008-03-27, 11:15
Jag håller med om att reservatet känns rätt omotiverat. Gäddan och Abborrens problem i östersjön beror ju troligen på den minskade djurplanktontillgången, inte på fisketrycket. Men tja, ett reservat kan ju inte skada iallfall.

Mer intressant tycker jag att det är att det planeras ett reservat i södra östersjön för att skydda Torskens reproduktionsområden, som till största delen ligger på svenskt vatten. Nu gäller det ju förståss att staten inte fegar ur under trycket från yrkesfiskare och andra länders fiskeflottor och verkligen skyddar hela reproduktionsområdet, gärna även uppväxtplatserna utanför Blekinge och söder om Gotland.

-bandis

pripps blå
2008-03-27, 11:34
Mycket bra med fredade områden helt utan störning, fredade områden producerar mer och större avkommer som "spiller över" till angränsande områden. Bra att ha helt fredade områden på olika delar av kusten så att man kan studera effekterna av fredningen och jämföra dessa med varandra. Tycker även att vissa vatten som är hårt utsatta för fiske ska få vila en tid, speciellt där gösfiske bedrivs där jag tror att C&R ej används i samma utsträckning som vid gäddfiske.
Vi måste beredda på att avstå lite av våra fiskevatten för återhämtning och forskning så att vi inte gräver våran egen grav. Försiktighetsprincipen :ordning:

Thomas Pettersson
2008-03-27, 12:23
Märkliga är ju att det bara gäller en del arter, t.ex kan man fortsätta och fiska HÖ på dessa områden?

Det gäller inte bara en del arter. Det är totalt fiskeförbud från 1/4 till 15/6 i områden där vårlek sker och fiskeförbud hösten/förvintern där höstlek sker;

http://www.stockholm.se/upload/För%20Invånare/Idrott%20och%20fritid/Friluftsliv/Fiske/fiskeguiden.pdf

Syftet är alltså att låta fisken leka ifred och även om jag absolut inte har något belägg för det tycker jag att det är bra att inte ens C&R är tillåtet. Blir svårare att se till att reglerna efterlevs samt att hur försiktig man än är finns alltid risken att fisken störs eller skadas och då är det redan för sent.
Om detta kommer vara avgörande eller ha stor effekt på gäddan och abborrens antal återstår väl att se men jag tycker det är ett bra initiativ så vi får väl se vad utfallet blir när man följer upp.

Personligen tror jag inte att det är enbart sportfiskarna som dragit upp alla gäddor och borrar utan problemet är nog lite större än så (vilket säkert de flesta håller med om). Detta till trots är alla försök att förbättra situationen för fiskarna hedervärda och bör stödjas.

/Thomas

Thomas Pettersson
2008-03-27, 12:29
Riktigt bra om beslutet går igenom.Något måste göras både när det gäller nät/rysjor, yrkesfiskar , sportfiskare som tar upp stora bestånd. Det går inte heller att ha lagar som kan misstolkas eller som går att gå runt. Det står ju totalförbud för fiske ett sådant kommer gälla alla även dom som äger vattnet. Det gäller naturligtvis all fisk även om syftet är att rädda aborre, gös och gädda. Det går ju inte att komma runt denna lag att säga att jag fiskar havsöring. Har tappat räkningen på hur många gäddor jag har fått när jag har fiskat havsöring.

Gillar verkligen och kommer stödja ett totalförbud fullt ut även om det kommer att begränsa mitt egna fiske. Risken är bara att de områden i Stockholm som fortfarnande har fritt fiske kommer att bli fullständigt överfiskade. Har påpekat flera gånger här på fiskesnack att vi alla har ett ansvar på sjön och vi gäster på någon annans egendom.....

Ser nu att du redan påpekat det jag nyss skrev...ska kolla lite mer noga nästa gång.
Vill bara falla in i det du skriver om att absolut ska vi göra vissa "uppoffringar" även om det kanske innebär att vi begränsar vårt eget fiske. Ett bra tillfälle att leta nya hot spots då kanske :fiska1:

/T.