Visa fullständig version : Krokar till jerk
Ska som sagt börja göra egna jerkar och ska beställa hem lite öglor och annat från lundgrens nu, tänkte att då kan jag köpa lite krokar också men är osäker på storleken, hur stora ska krokarna vara? Tänker främst på storleken som finns på busterjerkarna typ
VMC 2/0 helt klart. Beror lite på hur du vill modda dina beten. Owner är lättare än VMC, men owner är så jäkla värdelösa i längden. Ner i en sten så är spetsen kass, o dyra är dom. Att skiten rostar gör saken ännu värre. VMC går lätt att slipa till, är relativt lätta, tunna i godset så krokar bra, billigare, och rostar inget. Det är någonting i samspelet med ring/krok som inte fungerar med ownerkrokarna.
En förutsättning är dock att du alltid låter betena torka efter fisket.
En annan sak, istället för att sätta på överdrivet stora krokar, som t.ex. sånna man får på t.ex. pig och hellhound osv, kan man sätta på två ringar istället. Då kommer kroken lite längre ner, och krokar bra. Mindre krokar är betydligt snällare, och krokar bättre då de har mindre gods.
andreas9
2008-03-04, 19:15
Eagle Claw 3/0or är billiga och bra tycker jag. En 5a styck tror jag Lundgrens tar.
Tack för de snabba svaren VMC är nu tillagt, tänkte köpa lite jiggstjärtar också som man kan ha i baken på jerken, men hittade inga billiga på lundgrens i lite större storlek, några tips?
nån som vet vad det är för skitkrok på en vanlig buster jerk. som orginal? dom brukar ju fan rosta sönder.. bara dom ligger ofiskade i lådan.. haha
andreas9
2008-03-04, 19:22
nån som vet vad det är för skitkrok på en vanlig buster jerk. som orginal? dom brukar ju fan rosta sönder.. bara dom ligger ofiskade i lådan.. haha
Är väl Owner, åtminstone på de som säljs nu iaf.
fiskemannen
2008-03-04, 19:24
owner är dem som ja tycker funkar bäst , rostar aldrig för mig och jag är inte så noga att skälja av och torka .
Är väl Owner, åtminstone på de som säljs nu iaf.
Det är abolut inte owner. jag byter alltid till owner direkt, för jag tycker dom orginalen är så kassa.. man kan ju knäcka dom med tången tillochmed.. det kan man inte med owner, dom bara böjs om man försöker.
Big Bandit levereras däremot med owner krok.
andreas9
2008-03-04, 19:39
Det är abolut inte owner. jag byter alltid till owner direkt, för jag tycker dom orginalen är så kassa.. man kan ju knäcka dom med tången tillochmed.. det kan man inte med owner, dom bara böjs om man försöker.
Big Bandit levereras däremot med owner krok.
Oh, ok, fel av mig.
PudDphantom
2008-03-04, 19:42
Musky innovations krokar i 2/0 o uppåt gillar jag.. blir dom ovassa e det jäkligt lätt att få dem sylvassa igen.. annars kör jag eagle claw lazer charp till mete mm..
FiskeFreakOscar
2008-03-04, 19:45
VMC krokar sitter på org. Helt ok krok förutom att dem rostar lätt..
de är väll Vmc 2/0 krok orginal på buster
VMC rostar sönder direkt, även om man sköljer dem i sötvatten och låter dem torka. Owner är det som gäller!!
Grävlingen
2008-03-04, 19:50
Jepp det är VMC på buster!
Någon som vet vad de sitter för krokar på "Pete mania magic maker" Sämsta kroken jag någonsin provat! Bytt till owner nu som jag tycker e bra!
kolla runt lite, finns många ställen att beställa öglor mm ifrån ifall du skall göra beten, Lundgrens har en del grejer men de är långt ifrån billiga ..
Lånar tråden lite...
Ngn som har ngt schysst billigt ställe att beställa krokar ifrån?
Alltså i storpack runt 500-1000 st.
Perx
Ska som sagt börja göra egna jerkar och ska beställa hem lite öglor och annat från lundgrens nu, tänkte att då kan jag köpa lite krokar också men är osäker på storleken, hur stora ska krokarna vara? Tänker främst på storleken som finns på busterjerkarna typ
Angaende krokar, manga av krokarna som sitter pa amerikanske jerkbaits ar riktigt bra typ mustad och lite grovre vmc. Latta att fila till igen. Folk som sager att de ar for grova baserar knappast det pa fiskeerfarenhet. Hartspo och braidlina och mothugg ar allt som kravs.
www.staminainc.com for storpack krok.
Krokar av grövre gods har inte lika stor tendens att skära i fiskkäften. Tunna krokar och stum lina med hård broms kan göra riktigt fula revor i gäddans överkäke.
//Stefan
The_Jerkman
2008-03-04, 20:07
Förjävla bra---> http://store.bookemsmuskyshop.com/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=BM&Category_Code=H4
Förjävla bra---> http://store.bookemsmuskyshop.com/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=BM&Category_Code=H4
Japp.
//Stefan
christer
2008-03-04, 22:02
man märker att smaken e som baken.. vissa säger att owner e kassa och rostar.. att vmc är helt klart bäst och resten säger att owner e överlägset bäst.. jag kör uteslutande med owner på alla wobbler/jerkar tycker dem funkar bra. det enda som hänt är att ett fåtal krokar gått rätt av vid bottennapp..... lite skumt..
Bigfisher
2008-03-04, 22:14
jag kör VMC 8650 eller gamakatsu på nästan alla mina beten, tycker helt klart de är de bästa krokarna!
Bigfisher
2008-03-04, 22:16
man märker att smaken e som baken.. vissa säger att owner e kassa och rostar.. att vmc är helt klart bäst och resten säger att owner e överlägset bäst.. jag kör uteslutande med owner på alla wobbler/jerkar tycker dem funkar bra. det enda som hänt är att ett fåtal krokar gått rätt av vid bottennapp..... lite skumt..
har bytt ifrån owner efter jag haft samma problem. Ismetade och fick en öring, när fisken kom upp och jag skulle kroka av den upptäckte jag att två av krokarna på trekroken hade gått av.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.